Jump to content

Rig Ormortis HZJ78 2000


MFI9
 Share

Recommended Posts

Att parkera rakt i våg och lod när man ska sova i bilen är viktigare än man kan tro. Är ett elände att vakna på natten av att man rullat ner i soppåsen...

Så lösningen är en libell som man enkelt kan se från förarplatsen.

Började med ett fäste i rostfritt

WP_20160803_20_43_39_Pro.jpg

Satte dit en libell med lite Sicaflex, vilket gör det enkelt att finjustera

WP_20160803_20_43_47_Pro.jpg

Och monterade med samma bult som håller bälteslåset.

WP_20160803_20_51_15_Pro.jpg

Nu sitter den på golvet bredvid förarstolen.

Två vattenpass användes som referens så att den blev "nollad".

Libellen är köpt hos Biltema och därefter uppsatt i svarven för att få bort kanten med skruvhål som gjorde den lite för stor i diameter.

 

Gör man något litet varje dag så blir det mer gjort än vad man först kanske tror.

Städade bilen i går inför Gotlandsturen som börjar på lördag.

 

/M

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Gotland står på the Bucket list - absolut. Jag var där för väldigt länge sedan med Majornas Sportfiskeklubb och skulle fiska havsöring... Den enda som fick något var jag som tjuvfiskade i en bäck... ? . Samtidigt borde man svänga inom Öland oxå...

Suck, så många ställen och så lite tid ( men jag har många barn... ).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har upptäckt att det är mindre praktiskt att bädda upp hela dubbelsängen när man reser och sover ensam i bilen. Detta löstes idag genom att jag byggde en enkelsäng som dessutom ger plats i mittgången och tandborstning kan klaras av även efter att det är bäddat.WP_20160820_14_28_32_Pro.jpg

Klädseln är grå filt som limmas med vävlim. Mjukt och skonsamt för både bänkskivor och luftmadrass.

WP_20160820_14_35_02_Pro.jpgWP_20160820_14_39_39_Pro.jpgWP_20160820_15_27_03_Pro.jpgWP_20160820_15_27_11_Pro.jpg

Satte en trälist ytterst för att hålla madrassen på plats.

Provat den en stund på eftermiddagen och nog höll jag på att somna alltid. ?

Ska till Tyskland om ca en månad på Buschtaxiträff och kommer då att åka solo så detta blev gjort lite med tanke på den resan.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jahaja,

Då föll man för grupptrycket och gjorde ett inköp...

Har en tid funderat på att ordna laddning av min Zodiac kombinerade PMR/SBR handjagare men inte funnit någon lösning som jag tycker funkar. Då "någon" tipsade om Wish så fick även jag upp ögonen för en liten VHF/UHF radio som klarar både PMR och SBR. Inköp gjordes och sen bryggdes en liten hållare för radion ovanför backspegeln. Kabeldragning och antennmontage tog någon timme. Nu provad och klar. Jag vet att den inte är CE märkt, även om det är China Equipment ?

 

WP_20160903_18_47_08_Pro.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
13 timmar sedan, MFI9 sade:

Jahaja,

Då föll man för grupptrycket och gjorde ett inköp...

Har en tid funderat på att ordna laddning av min Zodiac kombinerade PMR/SBR handjagare men inte funnit någon lösning som jag tycker funkar. Då "någon" tipsade om Wish så fick även jag upp ögonen för en liten VHF/UHF radio som klarar både PMR och SBR. Inköp gjordes och sen bryggdes en liten hållare för radion ovanför backspegeln. Kabeldragning och antennmontage tog någon timme. Nu provad och klar. Jag vet att den inte är CE märkt, även om det är China Equipment 1f60a.png

 

WP_20160903_18_47_08_Pro.jpg

Ser snyggt ut :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då är helgen snart över och lördagen innehöll byte av avgassystem från original med fler rosthål än både händernas fingrar till ett fullflödes 2 1/2" med lite annan dragning än originalet. Tanken är att få plats med en extra dieseltank till spisen (kökets) och för att slippa jeepdunkar. Som bonus blev motorn faktiskt betydligt piggare vilket får mig att misstänka att den gamla ljuddämparen kollapsat invändigt. Bilder kommer....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min Zastone MP300 burk som jag köpte via Wish la av. Försökte få till ett garantiärende hos Wish men det visade sig svårt då det gått mer än 30 dagar sedan leverans och det enda "godag-yxskaft"-svar jag fick var att dom inte kunde göra någon återbetalning pga 30-dagars gränsen. Jag hänvisade till KKL och tillslut betalade dom tillbaka pengarna och jag beställde en ny direkt från Zastone. I går kväll tog jag och öppnade den trasiga burken och började felsöka. Massor av kallödningar reparerades och sen blev det liv i lådan ☺Kvaliteten är inte på topp till det priset men den är liten och med klart godkänd prestanda.

Dagen har ägnats till att bygga delar och sätta ihop kopplingar till det nya vattensystemet där dusch blir det stora steget framåt i kombination med värmeväxlare. Ska bli grymt skönt att kunna spola av sig lite damm och svett innan man går och lägger sig på kvällen även om man är långt ut i skogen.

Den sekundära dieseltanken börjar likna något men jag saknar en del rör för att kunna slutföra den.

Inga bilder i dag men det kommer.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

I dag blev det lite gjort.

Dagen började med felsökning på den Rolls Royce O-240 som sitter i min flygmaskin. Senaste flygningen slutade med en massa vibrationer och en forcerad landning. Troligen är det tändstift som behöver bytas, dom har suttit i maskinen sedan 1991 (!) vilket är helt okej även om de nu börjar bli slitna.

Sen klippte jag till en liten plåtWP_20161105_10_03_01_Pro.jpg

som sedan bockades fick lite färg samt några hål. Detta blir alltså fästet till plattvärmeväxlaren.WP_20161106_11_54_54_Pro.jpg

WP_20161106_11_55_36_Pro.jpg

WP_20161106_18_13_32_Pro.jpg

Den sitter monterad mellan batteri och huvudbromscylindern. Inkopplad på kylsystemet direkt efter dieselvärmaren så att det går att producera varmvatten utan att motorn är varm. Nästa del i projektet blir att koppla varmvatten till vasken samt uttag för dusch.

Sen har det hänt lite annat smått och gott...

WP_20161102_18_03_03_Pro.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det som hänt med fälgarna är Plastidip, ville inte köra med "blinget" men samtidigt inte förstöra nya fälgar med lack så P-d blev en bra kompromiss.

 

I dag kom det två stora paket... :-)

 

I det ena låg en mittkonsol med plats för div pryttlar samt strömbrytare om man så önskar, inga hål är upptagna för strömbrytare så det får man fixa allteftersom det skall installeras. Får se om det finns behov.

I det andra låg skärmbreddare som skall på då fälgar och däck som jag har nu stänker ner hela bilen då de sticker ut, dessvärre är kanterna bak för en pickup där hjulhusen är kortare, så dessa får jag kapa isär och plasta i någon decimeter. Skönt att det är långt till sommaren...

Lite bilder kommer när jag börjar slabba med epoxi och väv.

Edited by MFI9
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jo, jag är nyfiken på Plastidip'en. Har beställt och ska måla chromet på bilen matt svart.
När det var beställt kom jag på att jag kanske skulle beställt till originalfälgarna också som jag ska ha till vinterhjulen. Och nu funderar jag på hur bra det är med Plastidip på vinterfälgarna som man nog vill kunna tvätta av ganska rejält...

Får nog säga att det blev ett lyft på dina fälgar @MFI9. Det var lite blingbling tidigare. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag beställde på www.dipyourcar.se ibland har dom kampanj med 15% rabatt och dessutom fraktfritt. Jag hittade ingen med bättre pris och originalprodukt. Resultatet blev som förväntat. Det vanligaste felet är att man lägger på för lite och får ett tunt lager. På dippade fälgar ska man använda vatten och diskmedel, absolut inte avfettning eller fälgrent. Det är superviktigt för att resultatet ska stå sig.

Att dippa vinterhjul är perfekt för att skydda mot salt mm.

 

Vi får se om hela LC:n blir dippad ?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

PiD sitter fantastiskt bra på både fälgar och chrome-detaljer. Blir det märken eller missfärgning är det bara att spraya på mer. Jag har faktiskt kört på med avfettning på både fälgar och annat med PiD på och det håller - lagom vass avfettning väl att märka!

PiD funkar på bilar som inte ska ha kontakt med buskar och annat i naturen. Då är folie ett betydligt bättre alternativ.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Att flyga måste ju vara den optimala formen av "over land"..

Lite OT, men nu ska jag beställa nya tändstift.... 250:- plus moms styck.

Och så är det 8 stycken ☹

Jag vill ju lägga de surt förvärvade slantarna på Riggen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest munkensbilder

Jag har en identisk plattvärmeväxlare i Husvagnen. Tyvärr har jag inte fått den att funka som jag vill. Har en 3-vägs ventil så jag inte behöver värma elementen åxå men då blir pannan att koka. Har använt kompletta värmepaket från Volvo 240 i några byggen med fläkt och allt. Men i Pajeron sitter det ett extra värmeelement under extra säten. En komplett fin grej med inbyggd fläkt. Har en till övers som du kan få. 3-vägs ventil på värmaren och sedan en timer som startar om värmaren efter 30min. Då får du värme i bil och tält

Link to comment
Share on other sites

Tack för erbjudandet, men jag har plockat bort mitt extra värmepaket som satt i sidoväggen bak då bilen inte körs som vinterbil längre. Så jag har ett paket över jag med ?. Att du får pannan att koka beror nog på att du inte tar ut tillräckligt med effekt genom VV. I mitt fall sitter den i motorns kylsystem så jag räknar inte med några problem likt dina.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jag varit lite trött då gårdagskvällen innehöll 50-års kalas, dock inte mitt. Med det blev lite gjort i verkstan ändå. Som nämnt tidigare så köpte jag skärmbreddare som är gjorda för pickup-versionen av 70-serien och dessa har kortare hjulhus så det fattades 122mm i längd. Därför tillverkades en gjutform i 0,5mm aluminium med breddaren som mall.WP_20161120_12_29_29_Pro.jpg

WP_20161120_12_32_36_Pro.jpg

WP_20161120_12_30_15_Pro.jpg

Så tunn mjuk aluminium är lätt att forma även i flerdimensionella former.

WP_20161120_12_30_04_Pro.jpg

WP_20161120_12_33_41_Pro.jpg

När formen passar bra delade jag skärmbreddaren med kapskiva i vinkelslipen.

WP_20161120_12_35_53_Pro.jpg

Därefter borrade jag hål, fixerade med cleco och passade in det hela så att formen stämde. Clecon togs ur, formen putsades och fick släppmedel penslat på insidan. Glasfiberytorna tvättades med aceton. Sen sattes allt ihop med aluminiumpopnit.

WP_20161120_12_55_21_Pro.jpg

När man blandar styrenplast är det noga med proportionerna så jag använder en digitalvåg. Hade föredragit att använda epoxi men breddarna är tillverkare i styren så det var bara att fortsätta.WP_20161120_13_58_20_Pro.jpg

 

Jag tog inga bilder under tiden jag plastade då det kladdar på allt och jag är rädd om telefonen ?

WP_20161120_14_40_31_Pro.jpg

WP_20161120_14_40_19_Pro.jpg

Nu ligger breddarna och härdar. Ger det 3 dygn för total genomhärdning i 20 grader och därefter några timmar i 50 grader för att slippa efterhärdning om bilen står i solen. Därefter ska formarna av så det blir fler bilder först i slutet av veckan.

Nitarna ska då borras ur och plåten skrotas. Hålen efter nitarna tejpas med eltejp på utsidan och plastas igen från insidan.

Sen påbörjades modifiering av de främre breddarna då jag inte har original stänklappar. Mer om detta längre fram ...WP_20161120_14_50_47_Pro.jpg

 

 

Edited by MFI9
Bildjävlar...
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...