Jump to content

Vintertur?


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Är et någon mer än jag som följer med på vädret om dagen? Det ser ut som om det kan blir riktigt fina vinterförhållanden ganska kort väg från Oslo iallafall. Kunde det vara intressant med en liten dagstur? Eventuellt med en övernattning beroende på intresse?

Området vi var i nu senast verkade ju riktigt snösäkert men det är lite långt att köra dit bara för en dag så om någon har andra förslag så är jag öppen.

Själv hinner jag inte på tur innan expon men mellan expon och julbordet så inte bara vill jag - jag måste! på tur - för den mentala hygienens skull.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Wiberg skrev:

Är et någon mer än jag som följer med på vädret om dagen? Det ser ut som om det kan blir riktigt fina vinterförhållanden ganska kort väg från Oslo iallafall. Kunde det vara intressant med en liten dagstur? Eventuellt med en övernattning beroende på intresse?

Området vi var i nu senast verkade ju riktigt snösäkert men det är lite långt att köra dit bara för en dag så om någon har andra förslag så är jag öppen.

Själv hinner jag inte på tur innan expon men mellan expon och julbordet så inte bara vill jag - jag måste! på tur - för den mentala hygienens skull.

 

Jeg er gjerne med på tur 18.-20. november! @thorstein og jeg må jo få prøvd denne lavvoen vi har investert i snart! :) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Detta är väl inte den enda turen vi ska på i vinter men kanske den sista på denna sidan nyår, förutom julbordet då. Så om det inte passar alla denna gången så kommer det en ny tur i löp av kort tid - det är jag helt säker på ialla fall :) .

Jag har ju träning ang Nordkaps-tur att tänka på ( förutom en ren önskan om att komma ut ) så jag ska försöka vara så aktiv med lavvo och lågt lufttryck i däcken som omständigheterna tillåter. ;) .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjans 18-20.11,  men ha gjerne i bakhodet at jeg generelt ofte har mulighet hverdager og lett for å ta ting på sparket:) blir gjerne med på tur, men med jobb annenhver helg og familie krever helgeturer litt planlegging:)

Dagstur eller en overnatting fremover skal la seg gjøre, klar for å recce noen områder snart!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Noterat Thorstein. Måste kolla med HSB bara. Men som sagt, kan en viss %andel av avkomman bli med så är det oftast bara att åka.

Och vi måste ju träna med våra lavvos ;) .

Du, orkar du montera taktältet till ATs Expo?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Høres bra ut @Wiberg ! Ja må få testa den, vi har ikke prøve montert den en gang enda :P 

Nå har jeg nesten akkurat tatt det av igjen og fått lagret det i garasjen, så tror ikke jeg gidder det.. Men @Øyvind har ikke tatt av sitt telt enda, litt usikker på om han har tid den lørdagen, kan høre med han ??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Om allt går min väg angående jobb och snömängd är jag i södra Norge denna vecka/helg. Vill gärna göra en vandring till Skommarnibbå med snöskor samt besöka några gruvor. Men då behöver väg 520 vara öppen och inte mer än 1meter snö på fjällen. Denna länk kollar jag nu på dagligen och vissa delar av Suleskardsvägen är redan vinterstängd

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger?type=veg&vegkategorier=Fv&vegnummer=987

Denna bild är 6år gammal då jag blev insnöad på Aurlandsfjället och fick åka bakom sista plogbilen innan dom stängde för vintern.

100_3085.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Har idag vært og kjørt i ett område i Hof og dette er da en grusvei med betalings bom, det hender den er brøytet noen km innover men det var den ikke idag. Så jeg tenkte og foreslå at vi kunne kjørt denne så langt vi gidder og orker (var en 80-90 cm snø når vi kom en 1-2 km innover her idag) og slått opp camp der. Veien er ca 10 km lang med noen avstikkere her og der. Kan se om jeg får kontaktet bonden som bor på gården rett ved og hørt om det er han som eier det og om det eventuelt er greit for han at vi kjører innover der. Har kjørt der noen ganger de siste årene og ikke sett noen eller blitt stoppet der. Dette er jo ikke så veldig langt unna heller, 30 min fra Drammen sånn ca. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

HSB är bortrest då så på en måte är det lättare att vara på tur med fastspända arvingar. Sen är det frågan om de/ jag fixar två dagar i fält? Jag är beredd att testa - tror jag... Fan vad svårt att bestämma sig. Vad menar ni andra?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på det meste, men det blir fort mørkt om man drar etter jobb på fredagen, så det er kanskje best lørdag til søndag. Mest kjøring i dagslys er behagelig for oss (meg) uten LED-bar på taket når snøen fyller både hovedlys og ekstralys i grillen ✌?️ Får vi kjøretillatelse videre innover den veien blir det muligheter for både vinsj og maxtrax tror jeg, så det hadde vært kult! :) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Enig med Øyvind der, dra litt tidlig på lørdag også se hvor langt vi kommer :D men da skal jeg se om jeg får tak i bonden på gården rett ved og høre. Hvis det blir problematisk så sa kameraten min som ikke bor så langt unna at hvis vi betaler bommen så trodde han ingen bryr seg :) men greit og være på den sikre siden.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ska vi spika lördag till söndag då? Var ska vi mötas och ca klockan när? Har med mig minst 33% och max 66% arvingar så då har jag tid till lite annat än att bara springa i cirklar och jaga 100% arvingar. 

Har fått tips om massa bra måter hur slå upp lavvo på vinterstid - antar att vi tar det över kaffet till lördagen? Då när vi studerar var vi ska montera LED på Öyvinds bil :) .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Kunne møttes på Liertoppen feks? Prøve og dra litt tidlig kanskje da? 11 tiden? Samma for meg egentlig :)  Kan jo prate litt om det på expo til helgen også.

Høres ut som en plan det! :) 

Edited by thorstein
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...