Jump to content

Diffspärrar


Guest munkensbilder
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
3 timmar sedan, munkensbilder sade:

Om du vill ha billiga diffspärrar så kolla här. Ca 4000kr med leverans för fram och bak.

http://www.lokka.com/

 

Har varit nära att beställa samma typ för ngt år sedan MEN har för mig att de dels bara passar bak i en öppen diff, dvs att jag då måste hitta en annan bakaxel, dessutom fungerar min diffbroms helt ok än så länge(inte så bra i snö dock).  Fram är det lite vanskligt med en automatisk spärr då jag vill kunna använda 4WD H när det är snö och jä..lskap och då kan det bli lite spännande med en spärr som går in när den själv vill i en kurva.

ARB står på önskelistan men är ju inte gratis.....

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Om du kollar på min sista offroadfilm när den vita sukan svänger på parkeringsplatsen och fastnar. Då hör du knäppningar från hans Locker. Du kan styra hur som helst med locker och knäppningarna kommer då den arbetar vid svängningarna. När jag byggde min Cherokee så valde jag bort ARB då det är ett passande PÅ / AV vilket inte hon skulle klara av. Med mina Torsen gör jag ingenting utan bara åker och åker. Om Polaren med ARB är framför mej halkar han omkring och får stanna för PÅ sen stanna för AV. Nu har vi alla olika åsikter men jag skulle aldrig byta ut mina Torsen mot ARB. Helt klart en mer harmonisk körning att bara åka och åka. Men som sagt alla tycker vi olika. Audi 4x4 hade Torsen fram till dom bytte till Halldex. Att tro det inte går att svänga med Locker eller Torsen är fel. Din lammeldiff försvårar svängningen då den motarbetar olika fart på hjulen. OK nu är det i bak men endå... Har satt på ARB på en Ford Explorer bakaxel på en ZJ. Finns färdiga fästen att köpa. Annars är det busenkelt att göra själv. Kanske har kvar beskrivningen med vinklarna osv.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag är rätt medveten om de olika spärrarnas för och nackdelar.

Nu var det ju inte Torsen du tipsade om utan  Aussie-locker, dvs spärr och inte momentflyttande diff.

Detta ämne går det att utveckla och botanisera mycket i.

Börjar man sen titta på vad som sliter/knäcker axlar mm så blir det ännu fler parametrar.

Torsen är ett klart intressant alternativ men där är jag inte just nu i min "lilla berättelse" ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Ikkje alle "limitid slip" differensialer er likt satt opp Munken & det finnes MANGE som har opplevd betydelig lugging i framaksel pga at sperra ikkje harmonerer 100%

Ofte savner eg karakteristikken til sperrene som blir markedsført med limited slip.

Åssen er erfaringane med slitasje på lamellar etc over tid?

AUDI er jo suveren mtp diffar. Men også disse kan lugge litt. Har hatt mange nok Audi S/RS-Modellar til å ha lov å sei noke om det :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

@munkensbilder vad har du för framaxel och vad krävs för att montera en Torsendiff?

Är det shimsning mm? Jag är klart sugen på ngt som "sköter sig själv" men som inte man riskerar att det låser när jag kör i en kurva i 70 på landsvägen!

Jag har ju låst  mellandiff vid all 4WD liksom på Wrangler.

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Alla XJ och ZJ har Dana 30 i fram. Det som skiljer är 3.55 och 3.73 i utväxlingen samt Low och High pinjong 1996. I bak är det Dana 35 med oval kåpa, Dana 44 där kåpan har excentrisk bula samt 8.25 med oval kåpa men axeln är platt på undersidan. 1989 XJ har Dana 35C vilket inte har C-clips och har starkare axelrör

Att byta till Torsen eller Locker är enkelt.

1: Bort med bromok och nav. 2: Tag bort kåpan. Lageröverfallen är utmärkta men jag brukar alltid göra egna märken med en körnare. 3: Dra ut axlarna och demontera lager och ta ut diffklumpen. 4: Kronhjulet skall skiftas till nya diffklumpen och dras med moment och inte med mutterdragare. När man hanterar difflumpen är det en fördel att vara 2 och hålla reda på shimsen så dom inte balandas ihop. Gör man det får man det jobbigt. 

På instruktionen till ARB står det att diffklumpen skall sitta förspänd. Dvs att man måste med något med namnet Björnklo med mycket stor kraft sära diffhuset vid montering och sätta dit shims samt kolla glappet på pinjongdrev. Jag har jobbat på Scania Lastbilar och åkte dit för att låna verktyg och instruktioner. Att sätta dit en ARB själv är inget jag rekommenderar en privat person att göra.

I mina ögon är Lockers ett bra budget alternativ som är skonsam mot drivaxlar och den egentliga enda nackdelen är att den knäpper när man svänger. Det finns ingenting som kan "hoppa i" vid 70 då det är ett antal drev och axlar justerar sig själv när man svänger och därav knäppningarna. Torsen förflyttar alla kraft till hjulet som inte spinner och då går drivaxeln sönder. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...