Jump to content

The Poppnagelvagen Garage


Øyvind
 Share

Recommended Posts

Det er vel på høy tid at jeg starter en garasjetråd for bilen min også! Bilen er en Land Rover Defender 130 2006 modell. Kjøpte den for 3 år siden med ferdig "oppgradert" interiør. Det er montert stor sterio, og BMW seter foran og VAG seter bak.

 

IMG_4226.thumb.JPG.a7a259704d06dda66af097026af4e892.JPG

Den første oppgraderingen jeg gjorde var å få tak i et taktelt. Jeg kjører med Italian Autohome sitt Overland taktelt, og er superfornøyd med dette! IMG_3935.thumb.JPG.f476367b58cfce324e5a3d15be86923b.JPG

 

Bilen ble brukt som kombinert arbeidsbil og turbil, så før jeg skulle kjøre Norge på langs i 2015 bygde jeg en enkel innredning på planet med hylle på den ene siden. Jeg monterte også inn skillerelé og et 142 amp fritidsbateri for i hovedsak drive en Waeco 41 liter kjøl. 

 

IMG_3975.thumb.JPG.e077b1039473eb97900d6802b490f07c.JPG

 

IMG_2308.thumb.JPG.8e94685643debd7ca04fc4050bc91388.JPG

 

Høsten 2015 monterte jeg og @thorstein CB-radio i våres biler, og en ny overlanderspire ble hekta (de fleste har vel leste @thorstein sin bildetråd og garasjetråd) 

Jeg bestilte over head console fra Mudstuff og Thorstein  kjøpte inn CB-radio til begge bilene. Jeg MÅTTE ha radioen montert over frontruta og endte derfor opp med en hylle som koster mer enn radio, antenne og kabler til sammen. Mye mer.. men jeg er veldig fornøyd med resultatet! 

IMG_2619.thumb.JPG.ddbd3a3e63024c92f7d1229c35c2f6e9.JPG

 

IMG_2618.thumb.JPG.5dc27554c9be4d24e286f5d17b98b0f4.JPG

 

antennekabelen holdt akkurat! 

IMG_2616.thumb.JPG.0efc55cf135dcb7cc278022466ceede7.JPG

Hull til CB-antenna

IMG_3429.thumb.JPG.208618dd13c139f107e29e82fd602b01.JPG

 

Etter å ha vært på diverse treff og turer var det på tide å gjøre noe med hengerfesteløsningen min. Jeg måtte gjøre drastiske tiltak før det ville være for sent å bli kvitt kallenavnet "plogen".. dette hengerfestet var ofte ned i jorda.. IMG_1679.thumb.JPG.2dc4728c7eb071ccf553c0296f56be04.JPG

 

firkantfeste ble bestilt, og det er en av de beste oppgraderingene du kan gjøre på en Defender som skal litt utenfor allfarvei! Mye bedre exit vinkel på bilen nå! IMG_3784.thumb.JPG.515f2aca85b2fafae3d0fd3b73f077b9.JPG

IMG_3785.thumb.JPG.91cbcbbe47041df2df092fda753e6c71.JPG

Jeg måtte også flytte tillhengerkontakten, og fikk plassert den nye beskyttet og fint inni ramma bak. 

IMG_3790.thumb.JPG.24e5ca95aab369a237e8fa75faa08956.JPG

monterte 13-polet kontakt siden begge mine hengere bruker dette systemet. 

IMG_3791.thumb.JPG.af8dbc9ed9d1d1ff5e2b519bc5fa4a2b.JPG

 

I februar 2017 hadde jeg en Danmarksferie og besøkte noen  bekjente, mens bilen fikk ny transferkasse hos lrparts.dk. Flotte folk, anbefales! Hvorfor den gamle var sliten og lagde mye ulyd etter bare 120 000km strides de lærde, men trolig er det mangel på oljebytte, eller bruk av feil olje som var problemet. 

 

Ulyd ble mye bedre, men fortsatt noe lyd, så i forsøk på å overvinne dette bestilte og monterte jeg ny diff foran. IMG_3169.thumb.JPG.f3f8bec28e45e2409a651a9dc42bcd17.JPG

 

Ingen forskjell på lyd med ny diff. Men nå er den hvertfall ny! (Den gamle, som tydeligvis også er helt i orden selges for halv pris av ny om noen er interessert! Annonse ligger på Finn.no) 

 

Vinterren 2016 kjøpte jeg en egen firmabil og dermed starter også planleggingsprosessen med  å bygge om Poppnagelwagen til en enda bedre "overlanding-machine". Så, før Høstens vakreste eventyr startet jeg å bygge. 

IMG_3676.thumb.JPG.bda4a8192511ef009eaf08762f33a594.JPG

 

IMG_4218.thumb.JPG.a488b3c158770e2840755e80370eb8ad.JPG

Enkel tilgang til tørkepapir

IMG_4219.thumb.JPG.fbaf52854f139c90be24dddd4c378270.JPG

LED-stripe rundt kanten i taket gir masse lys

IMG_4220.thumb.JPG.3d8f0e4c6c91984da133c743cf6fa1f6.JPG

IMG_4221.thumb.JPG.3b2c0c41a90ae4f7630f4ca110438af9.JPG

IMG_4222.thumb.JPG.c4e657ce60550d40f376dd357bc21a9d.JPG

bygd Skuf til kjøleboks 

IMG_4223.thumb.JPG.080306369e9bf8109f2eca64852e6fd0.JPG

Jeg innser i ettertid at det jeg har gjort, er å bygge om bilen fra en pickup, til å bli et kjøkken.. 

 

Før høstturen ble det også gjort et par andre oppgraderinger. Blant annet byttet jeg gummileppa under dørene foran til en ordentlig pakning som ikke ble levert på Defender før i 2011! Heldigvis passer de om hverandre, måtte bare borre hull til et par klips. Benyttet muligheten til å sprøyte inn "sau på boks" (lanolin olje fra Fluid Film) før jeg satte inn klpsene. 

IMG_3876.thumb.JPG.f747487fd7a91633e4a199f0a279ceae.JPG

Ny pakning går rundt hjørnet og ca 8 cm opp på hver side, den gamle stoppet 2 cm fra kanten på hver ende og lagde dermed god ventilasjon for bena. Spesielt god på vinteren.. 

IMG_3877.thumb.JPG.130d2fe41494ffe8cc3cf8cef7b81eb9.JPG

ny til venstre vs gammel til høyre

Etter bytte er det faktisk mulig å bli varm på beina om vinteren også, ordentlige ullsokker er fremdeles nødvendig, men det blåser ikke kaldt under dørene lenger om ikke annet! 

 

Nye ryggelys er vesentlig bedre enn stearinlyset disse bilene blir levert med originalt..

IMG_4227.thumb.JPG.6be83b80f6b1de7e6d20b7a38638be73.JPG

En liten detalj er "pyntespade" montert på framskjermen. Har blitt brukt et par ganger også...

IMG_4225.thumb.JPG.955f0216f28c6bf5114546ba32222fa3.JPG

 

På våren 2017 har det skjedd litt diverse. Den største (ca 5 kvadrat meter) oppgraderingen er takgrind på full lengde fra Patriot! Pulverlakkert aleminium. IMG_3970.thumb.JPG.0ce846828ce54660eab6d4346c2fc536.JPG

denne kom flatpakket, og jeg måtte skru den sammen selv, jobben gikk greit på ca 4 timer, monteringsveilednkngen kunne vært bedre.. 

IMG_3971.thumb.JPG.c3287cf62c6f37a99db256d7ecb9477a.JPG

Under montering på bil

IMG_3972.thumb.JPG.e7552bb4c5f1788d3930bdde449c7a6d.JPG

 

Jeg har også med hjelp av Thorstein montert VHF-radio i bilen. Lagde samtidig ny "ladestasjon" i kupeen med strøm fra fritidsbatteriet som sitter på planet. IMG_4193.thumb.JPG.9b16cb66c25c02c6496346dadf28a76c.JPG

IMG_4194.thumb.JPG.eed2cf660fbd41431bbfa758564380a0.JPG

 

Både CB-radio og VHF-radio har strøm fra ekstrabatteri og virker uavhenging om motor på bil går eller ikke. 

Antenne til VHF montert på takgrinda.

IMG_4224.thumb.JPG.4a1a73800f0d9e848399bb4d2257105e.JPG

 

En kjent svakhet på Defender er bryteren som styrer kjørelys, parklys og hovedlys. Land Rover har tydlivis ikke fulgt med i timen om relé-styring av lys og laget opplegg så all strøm går gjennom bryteren. Etter 5 brytere, hvor to har smelta og måtte byttes på vei hjem fra Trondheim, har konka på 3 år har jeg nå endelig gjort noe ved problemet. Har dessverre ingen bilder, men jeg har montert lysforsterkningssett for H4 pærer fra Biltema. Anbefales! Merkbart bedre lys på bilen, veldig enkelt å montere og veldig billig i forhold til å bytte lysbryter flere ganger i året. 

De gamle, rustene stigtrinna er også blitt byttet med nye rock og treesliders. De har etter 2 uker allerede redddet en skjermbredder.

Demontering av sidepanel

IMG_4164.thumb.JPG.83d38b08d17ff266b738d4276f598964.JPG

Ferdig montert. Har også lagt på grip-tape oppå, slik at de ikke er så glatte å gå på når jeg jobber med taktelt eller andre ting på takgrinda.

IMG_4168.thumb.JPG.7be37e603666f3ff687eb23721c05c8a.JPG

 

 

IMG_4215.thumb.JPG.46e52b9d86f2556bc2c799116141d26d.JPG

 

Jeg har flere prosjekter på gang, og skal prøve å holde garasjen oppdatert fremmover! 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Øyvind
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Trevligt att din bil också har fått den garagetråd den förtjänar.

Kul att läsa om en Land Rover, du har byggt om din pickup till kök, jag har byggt om min SUV till "pickup med kök" ;)

 

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Wiberg skrev:

Härligt att din bil äntligen fick den garagetråd den förtjänar Øyvind 1f600.png.

Hoppas vi får till en tur snart.

Ja! Var på tide nå ? Jeg får prøve å bli flinkere til å ta bilder under veis, og å holde tråden her oppdatert.. 

 

ja! Det må vi! Er en stund siden nå.. mulig vi sees på søndag da, om ikke tur, så litt prat og planlegging! ??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hatt et par kvelder og en lørdag i garasjen nå, og får vel oppdatere denne garasjen også ;)   

Jeg har montert nye fjærer og dempere bak, 40mm løft, heavy duty. Dessverre var jeg så opptatt med å bytte at jeg glemte å fotografere.. 

 

Vebjørn og jeg har også degradert bilen litt, og satt inn en standard intercooler. Nå er det merkbart mindre turbolagg. 

IMG_4383.thumb.JPG.dbead8dc7714d069042bab0005b930a6.JPG

 

IMG_4384.thumb.JPG.0b24f7c2045a6b2b265922e115013d62.JPG

 

Lørdagen har blitt brukt til å konstruere dusj som skal monterses på bilen

IMG_4390.thumb.JPG.8f00a1d508d40099212bff1d6145583f.JPG

 

Borret ut hull i endelokk, med kran

 

IMG_4391.thumb.JPG.41f1520ba48c757e301b51fb36eb7a29.JPG

110mm rør under hele grindas bredde gir ca 26 liter vann

IMG_4392.thumb.JPG.d62eb1f70d4bed9a5241817058ec4c70.JPG

70mm stuss med lokk passer akkurat opp i mellom grinda og blir vannpåfylling. 

Venter på at limet herder i natt, så blir det montering i morgen! 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Da er dusj montert på bilen (om mare midlertidig med stropper, så er den montert) 

 

IMG_4398.thumb.JPG.c6cfd4dfb587d966b6dff95ef179f0f3.JPG

Kobling for trykkluft, og kran hvor dusjhode kobles på. 

 

IMG_4399.MP4

I bruk ? 

Fikk også montert bremselys på takgrinda, bilen har jo orginalt kun to små baklys, kjekt å ha et ekstra bremselys også. 

IMG_4396.thumb.JPG.d237eb488cff1be2dfc34f9eab090790.JPGIMG_4397.thumb.JPG.9643726df71187c7296f2f119c5acb03.JPG

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...