Jump to content

SVG - Billund - Køben - Sverige - Hardanger - SVG


JT1
 Share

Recommended Posts

Vil først takke @Andreas.E for å ha lagt ut "Danmark 2016"-ruta som fil her på sida. Flott utgangspunkt i planleggingen her!

Jeg ønsker å gjøre familiens Danmarkstur (les: ungenes Legoland-tur) litt mer interresant enn å suse ned E39/E45, og heller kjøre sørover på strendene (bruke den vestre delen av ruta til Andreas) før vi fortsetter sørover og videre mot Billund. Hva bør jeg vite om denne ruta/veiene/strendene/etc? På hvilke strekninger her vil tidevannet være en faktor? Hvor dypt må jeg kunne vade hvor, eventuelt kjøre rundt på vei?

Har taktelt, så om noen har tips om fine campspots. Aller helst fricamping, men også greie campingplasser (om været og/eller kona og ungene går i full streik).

Søker også tips om videre rute/waypoints/fricampinger mot Billund? Kan man kjøre videre sørover på strender (uten dype vade-steder da jeg kjører alene (Tunglasta Patrol på 35x12,5), og har for øyeblikket ingen maxtrax, diff-breathers, snorkel eller tålmodige medpassasjerer... Kun kompressor, pute-jekk, spade og snatch-strap).

Tenkte i utgangspunktet å kjøre vestkysten ned til Søndervig eller helt til Nymindegab, før vi vender østover til Billund og stresset der...

Returen er tenkt via København, Sverige, og så over Hardangervidda, før hjem igjen til Stavanger. 3 uker totalt, med opphold 2dgr i Billund + 4 dager i Hardanger. Overlanding-tips og triks for denne videre ruta etter Billund mottas med stor takk!

Edited by JT1
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I danmark kan du følge Margueritruten, det er veier merket med en blomst, og fine å kjøre. Å strender er jo alltid moro, men du finner ikke så mange av dem i billund? men for å blidgjøre fruen, så ville jeg også tatt en natt eller to på en koselig liten kro. Å etter stresset i legoland, er det godt å sitte på ei lita kro med en kald grønn flaske. 

Hvis dere rekker en tur utenom rømø, så ville jeg tatt en tur ut der. Derfra er det jo heller ikke langt til tyskegrensa for litt shopping? 

Link to comment
Share on other sites

Takk pilten, men jeg har ikke bygga Patrol for å kjøre med Passat'ene ;) Jeg trodde hele Margueritruten var asfaltert "bobil-vei". ? Ikke akkurat hva jeg er ute etter...

Jeg håper på tips om grusveier og strandkjørings-info ifht ruta jeg har lagt opp til. 

Hva man eventuelt må huske på før man svinger ned i sanden(lover, regler, forhold)? Og f.eks. navn på/koordinater for steder jeg eventuelt må være litt obs på ifbm 4x4 på stranda (vanskelig utløpskrysning(dybde)/smal strand/drøyt tidevann/etc...)?

Hvilke strender sørover etter Klitmøller kan kjøres på?

Eventuelt kjekke skogsveier(grusvei)?

Campspots(taktelt!), helst fricamping? Hvordan er reglene for dette (og håndhevingen av disse) i Danmark?

Tips om kjekke overlanding-veier og campspots på strekningen Billund - København - Helsingborg - Hardangerfjorden?

Jeg vil i utgangspunktet ikke lenger sør enn Nymindegab/Billind/Køben. Hva skjer på Rømø som gjør det verdt å ta denne avstikkeren lenger sørover?

Link to comment
Share on other sites

På rømø er det ofte mange flotte tyske overland bygg, og stor strand som kan kjøres på. Det står skiltet på de strender det ikke er lov til å kjøre. Og det er som oftest forbudt med camping på stranda. Grunner til du burde følge den turistveien, er da er det lettere å finne av stikker som kan føre til fine plaser hvor du kan campe. Hvis dere skal oppover til hirtshals, så kan dere kjøre på stranda ved blokhus og løkken, er faktisk mulig å kjøre nesten 12mil strand på den siden. Men da er det best å kjøre ifølge med noen. For det er noen bløte partier. 

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for info @pilten. Vet du hvor disse bløte partiene på Løkken-Rødhus er? Vi kjører kun 1 bil.

 

Bilder viser planlagt rute sålangt, med innlagte alternative/potensielle fricamps og campingplasser. Danske delen er lagd fritt etter kartet til @Andreas.E, samt tips, anbefalinger, bekreftede og ubekreftede muligheter, gitt av danske kolleger og sattelittbilder/flyfoto.

Fra Stavanger til Kristiansand, og Hardanger til Stavanger, blir rene transport-etapper.

Har 3 uker totalt, hvor jeg tenker ca10-12 dager fra svg og gjennom dk, og vil gjerne ha 4-7 dager i Hardanger.

 

Mangler, som dere ser, "litt" input for den svenske delen av reisen. Noe her som kjenner til asfaltfrie, fine campspots ikke altfor langt unna E6 i Västra Götaland? 

Overview DK17.JPG

 

 

Edited by JT1
Slettet mer detaljert kart når det gikk opp for meg at info/tråden her var offentlig.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 2017-06-13 at 12.54, JT1 sade:

Ok, takk for info @pilten. Vet du hvor disse bløte partiene på Løkken-Rødhus er? Vi kjører kun 1 bil.

 

Bilder viser planlagt rute sålangt, med innlagte alternative/potensielle fricamps og campingplasser. Danske delen er lagd fritt etter kartet til @Andreas.E, samt tips, anbefalinger, bekreftede og ubekreftede muligheter, gitt av danske kolleger og sattelittbilder/flyfoto.

Fra Stavanger til Kristiansand, og Hardanger til Stavanger, blir rene transport-etapper.

Har 3 uker totalt, hvor jeg tenker ca10-12 dager fra svg og gjennom dk, og vil gjerne ha 4-7 dager i Hardanger.

 

Mangler, som dere ser, "litt" input for den svenske delen av reisen. Noe her som kjenner til asfaltfrie, fine campspots ikke altfor langt unna E6 i Västra Götaland? 

Overview DK17.JPG

 

 

Tyvärr inte ännu! Men vi skall ju själva köra norrut i nästa vecka så vi kanske hittar ngt då.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Edit 20180305: Strandhugget är numera bommat. 

 

Jag kan bidra med ett strandhugg som vi brukar återvända till då och då. Om man kör gamla Uddevallavägen som går parallellt med E6 så är det en asfaltsväg men ganska fin. Vid Grötån finns ett strandhugg, vi va där förra året och dom hade satt upp käppar för nya tomter så det finns en risk att det är byggarbetsplats där nu. Men iaf, det finns en liten badstrand och bryggor. Man kan komma ganska nära vattnet med bilen. På väg mot havet kan man kika in hos dom kristna militanta overland-missionärerna. Bra krabbfiske med klädnypa. Stor chans att få ett häftigt brännmärke från maneter. Men med en reservation för att det kan vara byggarbetsplats nu.

grötån1.png

grötån2.png

2014-06-01 10.00.43.jpg

2014-06-01 09.49.31.jpg

2014-06-01 09.49.40.jpg

2014-06-01 12.27.51.jpg

Edited by blackstream
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
2 timmar sedan, Andreas.E sade:

@Wiberg hade inte du en sida där man kunde välja olika vägtyper i Sverige? 
På den sidan @JT1 kan du välja ex at bara se grusvägar så att det är enklare att undvika asfalt på vägen upp genom Sverige.

Klart jag har ;) .

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...