Jump to content

Air down


LantzPatrol
 Share

Recommended Posts

Funderar mycket på vad som är Nice to have mot vad som är need to have I bilen. 

 

Listan ärju oändligpå allt jag skulle vilja ha men sålänge inte triss slår till med en härlig vinst så får jag snällt ta det med måtta. 

 

Men en sak jag funderar är behovet att lufta ur däcken innan man åker ut i på de svårare markerna. Australiensiska och amerikanska kanaler pratar ju mycket om detta men gäller det äveni våra marker?  Känns som att vi kanske inte har fullt så steniga partier och ja inte alls den sandiga miljön. 

 

Har ni utrustning för att lufta ur och kompressor för att höja efter?

 

Och maxtraxx är det något ni har?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En kompressor behöver inte kosta skjortan. Finns bra för ca 500 kronor. Bör man ha med sig alltid för ev smygpunka också. Maxtracs är inte det första man skaffar. Kan kanske vara bra vid fastkörning men man kan ofta ta hjälp i terrängen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag luftar alltid ur i skogen. Kör med ca 1kg, upp och ner lite beroende på hur mycket last jag har. Därför har jag "inställbara" urluftare (de funkar sådär) och en tryckmätare samt kompressor i bilen. Har haft Biltemas "största" kompressor i två år som har räckt för mina behov då jag inte har så stora däck. Har funderst på en T-max men det har inte blivit av att uppgradera. Några maxtracs har jag aldrig använt och inga andra i klubben heller.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Däcken måste också vädras...tänk vilken fin känsla när du har pumpat upp däcken igen med frisk skogsluft efter utflykten. Om du har en T-Max behöver du inte vara rädd att den går sönder..

Maxtracs/Sandstegar:

jag har 3 olika: dom här för snö, sand, lera, blött gräs...

http://www.sandbleche.de/onlineshop.html

29465867yp.jpg

fördel: lätta och enkelt att ta med sig. nackdel: funkar ej som ramp

dom här i skogen:

http://tracmat.com/index.php?id_product=18&controller=product

29465868rn.jpg

kann även använas som ramp, men de splittrar efter ett tag i stenig terräng och då måste du använda handskar

och sen dom här klassiska

http://www.lauche-maas.de/kat_ev/lmd12/455.pdf
29465869pp.jpg

dom ser också bra ut.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är ju en sån som har prylarna men sällan använder, så dom ovan vet nog bättre vad dom pratar om. Ska man prioritera så tror jag lufta ned är det man ska satsa på om man ska välja. Jag har smittybilts nedluftningskit som jag inte tycker håller måttet, kan vara användarrelaterat men jag tror inte det. Man ställer in ett tryck i förväg och så kan du lufta alla fyra däck samtidigt, problemet är att dom är långt ifrån noggranna. Jag har inte provat men jag tror mer på sorten som skruvar ur nålen ur ventilen, typ ARB lr liknande. Sen ska man inte förringa att det ger en viss attityd med maxtrax på riggen?

Man kan ju komma undan billigt som Carl skriver ovan, budgetkompressor och en pinne.

Edited by pajeroramble
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, pajeroramble sade:

Jag har smittybilts nedluftningskit som jag inte tycker håller måttet, kan vara användarrelaterat men jag tror inte det. Man ställer in ett tryck i förväg och så kan du lufta alla fyra däck samtidigt, problemet är att dom är långt ifrån noggranna. Jag har inte provat men jag tror mer på sorten som skruvar ur nålen ur ventilen, typ ARB lr liknande. 

Instämer, det är samma typ som jag har och de funkar sådär.

Noggrannheten fallerar men jag brukar montera på alla hjulen och sen "finluftar" jag med min däcktrycksmätare efterhand. Funkar bra, blir rätt tryck men tar lite längre tid.

Någon gång framöver så kan det nog bli typ en ARB- luftare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Mina reflektioner kring däcktryck:

 - Asfalt - högt däcktryck för att spara de deciliter soppa man kan. 42 PSI/ pund, ca 3 kg. Studsar helt galet på ojämn väg men sparar lite soppa som sagt.

- Terräng - ju mjukare det är desto mindre luft för greppets skull. 20 PSI/ Pund, ca 1,4kg, är ok att starta med.

- Grus - mindre luft ger skönare tur ( om grusvägen är dålig ). Det går mjukare och spårar mindre med mindre luft. 25-30 PSI/ pund, ca 1,7kg.

- Snö - helt ner i 2-4 pund ( 0,2kg ) om det är mjuk eller rutten snö.

För att lufta ur så använde jag en vanlig däckventil och en digital mätare innan jag fick en ARB-luftare av en kamrat. Det är ju inte raketkirurgi detta med luft i däcken - funkar det när du kör eller inte? Det är bara att labba sig fram till det trycket som du tycker funkar. Många gör felet att de inte släpper ur tillräckligt med luft med påföljande dåligt fäste. Det kan skapa enorm frustration och onödiga/ dyra fastkörningar.

Som Carl skrev, en liten kompressor är alltid bra att ha. Modell avgöres väl av budget antar jag. Min Viair är lite liten i förhållande till mina däck men det är bara att ta tiden till hjälp.

Maxtrax är ett genialt hjälpmedel. De väger lite och kan brukas i de flesta miljöer. Maxtrax tillsammans med en vinsch gör dig nästan ostoppbar i terrängen. De kan i många tillfällen ersätta vinschen oxå. Måste jag välja blir det vinsch.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...