Jump to content

Resa med släp?


Alvefridh
 Share

Recommended Posts

Hej

Vet inte om denna tråd blev rätt placerad.

Är det någon här som reser med släp/campingsläp/tältvagn/minihusvagn på sina resor?

Har tittat runt i flera trådar och bara sett tak- och marktält.

Använder bilen dagligen och vill ha något som är enkelt att fixera på bilen när hela familjen ska med. Är jag själv så sover jag i bilen.

taktält känns praktiskt men det är mycket vikt högt upp, ökat vindmotstånd och kostar en del för rätt liten boyta, så därför känns det inte aktuellt. Krävs dessutom lite jobb att montera av och på.

Så därför har jag sneglat lite på någon form av släpvagn. Men jag undrar lite hur det fungerar i praktiken.

/Philip

Edited by Philip Alvefridh
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
47 minuter sedan, Philip Alvefridh sade:

Nä blöta tält är inte roligt att packa in. Vi hade tältet i takboxen för att slippa det blöta i bilen.

Är inte riktigt med på vad du menar med en "bivack-tärning"?

Här är @Albatross byggtråd på hans eminenta släp

http://www.jeepsweden.net/index.php?/topic/24577-kompromiss-jku-familjebil-glassbarshow-trial-overland/

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Tja... Hade du läst min tråd så visar jag hur jag byggde ett offroadsläp som jag haft dom sista 2ggr med mej till Norge. Båten i släpet och resterande i lådan. Mer eller mindre stora hjul men polisen gör att jag inte har dom stora offroadhjulen i Norge. Enda nackdelen som jag haft är att jag kan inte tvärstoppa efter vägen och köra/backa in på en sidoväg för att kolla sevärdheter typ ödehus eller en fin bro mm. Vid transport till Norge var båten i släpet, väl på plats låg den på skenorna så jag slapp pumpa upp den varje gång. Sen i vagnen på hemvägen.

DSC_5484.JPG

DSC_5494.JPG

DSC_5514.JPG

DSC_5691.JPG

DSC_5743.JPG

DSC_5801.JPG

 

Sen har jag min lilla offroadhusvagn, här med civila hjul då den var efter min personbil.

DSC_0027.thumb.JPG.ab92f9691981af07c21d1be29ab27d28.JPG

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Philip Alvefridh sade:

Den har jag läst innan, riktigt imponerande bygge!

Men hur är den att köra med om terrängen blir lite påfrestande?

Går det bra att använda en vanlig 50mm kulhandske eller behövs en special variant?

"påfrenstande terräng"... det beror på.

Där Bilen går upp eller ner eller över där följer släpet (om du har minst samma höjd (mellan hjulen) och spårvidd och släpet inte är högre eller bredare än bilen). men det får inte bli för trångt... rangera i terrängen är ett helvete med släp (en gång var jag tvungen att koppla av, köra fram en bit, vända bilen och dra släpet med block och winsch runt ett "hörn")!!!

50mm kula räcker... för mig... jag vill ju bara ner till sjön, eller ner till ån, eller upp på backkrönet eller fram till skogsbrynet för att ha en fin övernattningsplats

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Givetvis får det finnas rimlighet i allt, kommer nog aldrig köra extrem terräng med min G. Speciellt inte om jag har ett släp kopplat.

Föräldrarna kommer hem med sin camp-let tältvagn i nästa vecka efter 4 veckor på campingar runt i europa. Ska kolla och mäta lite på den för att se om en sån modell kan vara en bra bas att börja på. Höja, andra hjul, förstärka chassi, hasskydd så kanske det kan gå.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...