Jump to content

Köpa expeditionsbil – ha framtids- och miljötänk med i bilden.


016
 Share

Recommended Posts

Jag planerar att gå från framhjulsdrivet (Saab 900 T16 med tillhörande Toppola) till fyrhjulsdrivet, men jag blir inte riktigt klok på vad man skall satsa på.
Med tanke på att man lägger ner både pengar och tid på ekipaget så vill man också kunna använda den i många år.

Tidigare var jag helt inne på Toyota Hilux med dubbelhytt, men efter att det börjar bli mer och mer prat om dieselförbud etc. så har jag börjat vackla… (Jag vill ju trots allt även kunna besöka större städer när jag/vi är ute och reser).

Finns det några vettiga alternativ i dag? Bensin eller diesel?

Edited by ankaret
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tillägg i detta. Om du ska köpa en LB reggad bil som tex Hilux (eller om LB reggad vanlig bil som tex i mitt fall) så kommer du inte behöva oroa dig över Dieselförbud.

Transportbilar utan diesel är inte ett realistiskt scenario på ett bra tag framöver, det är främst personbilsrelaterad utmaning

Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, LantzPatrol sade:

Spännande! 

 

Har du gjort någon kravspec på vad bilen ska klara (lastbehov, antal pass, utrustning mm) Ska du ut på svårare leder eller mest lätt terräng? 

Finns ju oändligt många val, mycket är ju också en smaksak.

 

 

Den skall klara av två vuxna och två barn, vara driftsäker, har god markfrigång och framkomlighet i lätt terräng.
Taktält, kyl, gasolkök, vattentank, fullstort reservhjul och lite extrabänsle är väl det som bilen skall kunna svälja.

Bilen kommer att användas som bruksbil och resekamrat.

Har varit lite inne på Subaru Outback. Verkar vara rätt duktig på det mesta, speciellt om man höjer den och byter till AT-däck.

Stämmer det verkligen att inte LB-registrerade bilar inte rörs av dieselförbudet?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Subaru som tillverkare är ju jäkligt stabil bil. Sen vet jag däremot inte hur markfrigången är och jag har inte sett många höjda Outbacks. Och Subaru är ju en bra bruksbil också.

För min del (notera en kort karriär som overlander) så är diffspärr och vinsch oerhört nyttigt. Men då har jag gett mig in på rätt jobbiga skogsentreprenadsvägar,

Gällande dieselförbudet är jag ingen myndighetsperson så vad de hittar på kan jag inte garantera. Men sett till rent praktiskt så är det inte genomförbart.

Distributionsbilar finns ju med miljöbränsle, men ser man till övrig lastbilstrafik (tung fjärr) samt lätta lastbilar där alla hantverkarbilar osv faller under är annat än diesel inom den närmaste tiden inte praktiskt genomförbar. Dels är utbudet uselt/i viss mån obefintlig, sedan är det en enorm flotta som skulle tvingas skrotas, det är en ekonomisk omöjlighet.

Herr Fridolin tycker säkert annorlunda men sen brukar politiker tänka annorlunda (läs verklighetsfrämmande) också. 

 

Link to comment
Share on other sites

37 minuter sedan, blackstream sade:

Jag vill se bild på SAABen med Toppolan! Kan du inte modda skiten ur den, go crazy? Lr det kanske redan är gjort?

Ett par bilder från senaste resan som gick till Rumänien. 

IMG_0678.PNG

IMG_0795.JPG

  • Like 6
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

44 minuter sedan, LantzPatrol sade:

Subaru som tillverkare är ju jäkligt stabil bil. Sen vet jag däremot inte hur markfrigången är och jag har inte sett många höjda Outbacks. Och Subaru är ju en bra bruksbil också.

För min del (notera en kort karriär som overlander) så är diffspärr och vinsch oerhört nyttigt. Men då har jag gett mig in på rätt jobbiga skogsentreprenadsvägar,

Gällande dieselförbudet är jag ingen myndighetsperson så vad de hittar på kan jag inte garantera. Men sett till rent praktiskt så är det inte genomförbart.

Distributionsbilar finns ju med miljöbränsle, men ser man till övrig lastbilstrafik (tung fjärr) samt lätta lastbilar där alla hantverkarbilar osv faller under är annat än diesel inom den närmaste tiden inte praktiskt genomförbar. Dels är utbudet uselt/i viss mån obefintlig, sedan är det en enorm flotta som skulle tvingas skrotas, det är en ekonomisk omöjlighet.

Herr Fridolin tycker säkert annorlunda men sen brukar politiker tänka annorlunda (läs verklighetsfrämmande) också. 

 

Subaru är poppis i USA och det finns en massa roliga tillbehör till dem + att dom verkar vara tämligen kompetenta trots avsaknad av diffbroms. I Sverige får kan man ju köpa Outback CNG om man vill vara lite miljövänligare (kör Opel Combo CNG till vardags och det funkar bra).
Då resor är ett av mina stora intressen kanske jag bara skall blunda för framtida kostnader etc. och köpa det som känns vettigast... Svårt detta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, ankaret sade:

Subaru är poppis i USA och det finns en massa roliga tillbehör till dem + att dom verkar vara tämligen kompetenta trots avsaknad av diffbroms. I Sverige får kan man ju köpa Outback CNG om man vill vara lite miljövänligare (kör Opel Combo CNG till vardags och det funkar bra).
Då resor är ett av mina stora intressen kanske jag bara skall blunda för framtida kostnader etc. och köpa det som känns vettigast... Svårt detta.

Plånboken har ju oftast veto i val av bil, men efter det brukar mitt fall vara hjärtat. Man ska ju trots allt trivas i sin bil. Skulle det bara vara sunt förnuft som gällde skulle vi alla köra väldigt deprimerande bilar tror jag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tror det bästa är att sätta upp det gamla excelarket och gå igenom vad som är måsten och vad som är bra att ha och vad som är bonus angående vad bilen skall uppfylla.
När den listan är klar så kan man börja kika på vilka bilar som uppfyller de kraven och önskemålen man har.

Jag valde Toyota (Land Cruiser) för att det finns serviceverkstäder över hela världen och Land Cruiser är en inte helt ovanlig bil i de flesta länderna (förutom Sverige då ;) ), vilket gör att man någorlunda tryggt kan köra omkring där utan att vara mekaniker själv.
HiLux är ju av samma skrot och korn med samma spridning, så det är ju ett bra val det med (enligt mig).

Tror att bensin och diesel är en smaksak, det beror nog på hur man använder den.
Dieselskatten är ju så pass hög idag att diesel inte kan försvaras av ekonomisk hänsyn, sen är ev tillgången till resp bränsle en avgörande del. Jag har inte varit i något land hittills där det varit brist på varken det ena eller andra ... 
Det är ju möjligt att räckvidden på bilen blir bättre med diesel än med bensin och då får man räkna på hur långt man behöver komma. Enligt the hardcore overlanders är ju 1000km en minimi räckvidd för ett fordon, så långt är det nog bara mellan mackarna i Australien och i Gobi-öknen ;) 

Sen det där med diesel-förbud i stadskärnor ... jag har inte riktigt tänkt på det, ännu en gång ett avvägande på hur ofta man tänker besöka städer osv
Storstäder (som förbudet väl är mest aktuellt i?) brukar jag ägna en dag eller två åt och dessutom har jag lärt mig att storstäder och "äventyrsbil" är sällan en bra combo så vi tar extremt sällan bilen in till centrum utan brukar ställa oss på en camping och sen ta kommunalt eller taxi in. 

Som sagt, alla har ju sina preferenser och önskemål så svårt att ge råd, men kan dra till med det gamla klassiska: Keep it simple och se till att komma iväg :)



 

 

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, MrWIB sade:

Hej,

Tror det bästa är att sätta upp det gamla excelarket och gå igenom vad som är måsten och vad som är bra att ha och vad som är bonus angående vad bilen skall uppfylla.
När den listan är klar så kan man börja kika på vilka bilar som uppfyller de kraven och önskemålen man har.

Jag valde Toyota (Land Cruiser) för att det finns serviceverkstäder över hela världen och Land Cruiser är en inte helt ovanlig bil i de flesta länderna (förutom Sverige då ;) ), vilket gör att man någorlunda tryggt kan köra omkring där utan att vara mekaniker själv.
HiLux är ju av samma skrot och korn med samma spridning, så det är ju ett bra val det med (enligt mig).

Tror att bensin och diesel är en smaksak, det beror nog på hur man använder den.
Dieselskatten är ju så pass hög idag att diesel inte kan försvaras av ekonomisk hänsyn, sen är ev tillgången till resp bränsle en avgörande del. Jag har inte varit i något land hittills där det varit brist på varken det ena eller andra ... 
Det är ju möjligt att räckvidden på bilen blir bättre med diesel än med bensin och då får man räkna på hur långt man behöver komma. Enligt the hardcore overlanders är ju 1000km en minimi räckvidd för ett fordon, så långt är det nog bara mellan mackarna i Australien och i Gobi-öknen ;) 

Sen det där med diesel-förbud i stadskärnor ... jag har inte riktigt tänkt på det, ännu en gång ett avvägande på hur ofta man tänker besöka städer osv
Storstäder (som förbudet väl är mest aktuellt i?) brukar jag ägna en dag eller två åt och dessutom har jag lärt mig att storstäder och "äventyrsbil" är sällan en bra combo så vi tar extremt sällan bilen in till centrum utan brukar ställa oss på en camping och sen ta kommunalt eller taxi in. 

Som sagt, alla har ju sina preferenser och önskemål så svårt att ge råd, men kan dra till med det gamla klassiska: Keep it simple och se till att komma iväg :)



 

 

 

Mycket vettigt svar MrWIB :) 

En sak är säker i alla fall - "Keep it simple och se till att komma iväg" är lite av mitt måtto. Hade jag inte levt efter det så hade jag aldrig kommit iväg med Saaben. Den har fått besöka platser som jag inte trodde var möjliga med en framhjulsdriven bil med lätt överlast. :)

Dags att ta fram Excelarket och börja skriva pros and cons.

Återkommer när jag kommit fram till nåt vettigt.

 

//Tim

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hejsan,


Saaben och Toppolan är såld och vi letar fortarande efter ett vettigt alternativ.

Jag var på vippen att köpa en Subaru Outback CNG -14 för en vecka sedan, men efter samtal med kollegor och kunder fick jag reda på mindre roliga saker om gaskonverterade Subarus så jag valde att inte köpa bilen (spridarläckage, hög förbrukning, tjuvstopp m.m.). Synd med tanke på att dom faktiskt verkar vara rätt duktiga allt-i-allo-kärror, speciellt med en lättare höjning och AT-däck.

Sambon vill ha en VW California så vi får väl börja titta på den tyska marknaden om det skall bli en sån med 4-motion.
Personligen vill jag inte ha en diesel, men det verkar vara svårt att hitta nåt vettigt om man vill hålla bränsleförbrukningen på en rimlig nivå.

Letandet fortsätter...

 

Edited by ankaret
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då är det väl dags att skriva hur det har gått med mina fordonsbryderier.

Eftersom vår Honda Jazz blev påkörd bakifrån vilket resulterade i att bilen hamnade på skroten (deformationszoner etc. är bra att ha) så blev bilfrågan mer akut.

Vi behövde helt enkelt få tag i en bil snabbt! Gärna innan semestern så att vi slapp åka till Ö-vik i vår Opel Combo CNG. Som vanligt var inte försäkringsbolaget snabba med så vi fick snällt sätta oss i Opeln! Efter lite diskuterande med sambon kom vi fram till att bilen skulle vara bränslesnål och inte för extrem då jobb/dagistransporten skulle gå smidigt.

Var och tittade/provkörde Subaru Outback och Toyota Hilux, som båda varit med på min lista på möjliga bruks/äventyrsfordon.
De Subarus jag var och tittade på var samtliga rätt sunkiga – trots låga mil! Dom verkar brukas hårt! Samma gällde Hiluxen, men det var väntat med tanke vilka som använder dessa bilar. Hur sugen jag än var på en Hilux så kunde jag inte motivera skatten då vi inte kör mer än 1000/1500 mil/år, samt att den är för stor för oss för det vi skulle använda den mest till, d.v.s. jobb/dagistransporter.

På ruta ett igen då!
Fick för mig att låna min systers Suzuki Vitara 1,6 AllGrip med automat. Bra storlek för oss och en rätt ärlig och funkis kärra, om än lite trist motor.

Frågor och tankar väcktes - Undrar om den skulle den kunna ta oss ut i världen med lagom mycket (lite) packning? Finns det ”Skid plates” m.m. till den? Hmm...

Helt plötsligt hade jag bokat en Suzuki Vitara 1,4S AllGrip med manuell växellåda. Ooops! Vad tusan hände!? :roll:

Bilen i fråga är verkligen en riktig softroader, men kan man bestiga ”berg” med en Saab så kan man göra det med en Vitara också… hoppas jag. :D

Får bilen 3/8 så den som lever får se.

vitara.jpg

Edited by ankaret
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Wiberg skrev:

Grattis!

Hoppas bilen infriar. Det är tydligen Suzuki och Jeep som gäller om dan :) . 

På tide å skifte? :D

3 minutter siden, ankaret skrev:

Det är ju en kompromiss, men ut på tur kommer vi alltid. Och det är ju det som är tanken! 1f600.png

Vitaraen er ingen dum bil, det er mye bil for pengene selv om det er en softroader som du sier.
Viktig med gode dekk er det derimot, lavprofil egner seg kun på asfalt. Selv på grusveier er sjansen stor for punktering.

Link to comment
Share on other sites

30 minuter sedan, kimar sade:

Greie biler dette har selv en 2007 Grand Vitara. Mener at disse nyere ikke har lavgir men har mulighet til og låse 4x4?

Stämmer bra det. Ingen lågväxel, tyvärr, men möjligt att låsa 50/50. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...