Jump to content

Planering Kroatien 2018


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Planerar att resa med familjen till Kroatien sommaren 2018.

Vore kul att köra lite småvägar över bergen i de områdena. Dock bör man ju helst vara två bilar.

Öppnar bara upp för planering och tankar om några andra är på väg åt det hållet och ev vill dela ett par dagar/del av resa i området?

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vi har pratat om Balkan men vi har pratat mest, följer tråden så får vi se. Har varit en del i Slovenien, Kroatien och Serbien, bilat runt i hyrbil och tågluffat men inte gjort "campinggrejjen" där. Tankarna har gått kring att åka ned i Italien och ta färja från Bari till split. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Detta ligger fortfarande i planerna, tillsammans med funderingen tält/RTT eller AirBNB (fyra pers).

Tänkte mig färja fr Skåne till norra Tyskland eller ev Polen. Sedan bil söderut och över Poznan, Brno, Graz, Trieste.

Hoppas på tot 3-4 dgr ner, 7 i Kroatien och sedan 3 dagar upp till Gbg igen.

Vill gärna köra lite i bergen på småvägar Steyr-Graz o likn.  Sedan låta familjen njuta bad ett pr dagar... :-)

Blir första långresan för oss så jag tar gärna emot tips i alla dess former. Vanligen släpar man ju med sig mer än man behöver när man reser, och bilen lär ju bli full...!!

Räknar med att behöva införskaffa mat varannan dag iallafall då kylen inre rymmer massor.

Ville gärna köra grusvägarna över bergen men har i sommar troligen fortsatt en standardbil med std däck etc. Borde väl gå?

Link to comment
Share on other sites

Några snabba:

1) Om det bara är transportsträcka upp/ner så är det smidigt med färja till/från Polen. Polska motorvägarna är väldigt bra. I Tyskland är det fler vägarbeten än det finns tyskar i Tyskland. Sen är det smidigt i Polen då det inte är konstigt att ligga och meka under bilen på motorvägen med benen utstickande i vägbanan i fall man behöver göra det. 

2) Fartkameran i  Travemünde är känslig. Ta med ett foto i naturlig skala på valfri kunglighet, kanske Norsk? 

3) Jag brukar säga "det är inte så långt", men i det här fallet så är det en hel packe med DVDer till ungarna som går åt. Min familj, 6åring och 8åring och fru, hade inte klarat den tidplanen. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hahaha.  Tack

Jag vill eg inte stressa ner, men inte heller planera att ”se städerna” på vägen  ner. Mer fokus på icke städer och natur där jag kan välja :-)

Kanske behöver man ytterligare en dag eller så på vägen...  kruxet är väl att antalet totaldagar inte bör bli över 14-15 för vår del i sommar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Kolla vår reseskildring från Kroatientur Ove. Mest motorväg men kan kanske innehålla några tips att ta med sig. 

Ladda ner Open Street Map över tänkt AO och kör det i MapSource eller Basecamp.

En uppdaterad variant av Motormännens kartbok är heller inte att förakta. 

Vad gäller tidsplanen så är den ganska optimistisk om du ska köra småvägar men funkar om du trycker på på de stora vägarna. Vi körde hem på 36 timmar, stort sett nonstop. Inget jag rekommenderar men det går ;) .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Wiberg sade:

Kolla vår reseskildring från Kroatientur Ove. Mest motorväg men kan kanske innehålla några tips att ta med sig. 

Ladda ner Open Street Map över tänkt AO och kör det i MapSource eller Basecamp.

En uppdaterad variant av Motormännens kartbok är heller inte att förakta. 

Vad gäller tidsplanen så är den ganska optimistisk om du ska köra småvägar men funkar om du trycker på på de stora vägarna. Vi körde hem på 36 timmar, stort sett nonstop. Inget jag rekommenderar men det går ;) .

Tack!   Det är nog så, tidplanen kan nog vara lite optimistisk...   hmm   Får se vad vi kan ändra där.

Annars är jag mest orolig för däcken. Kommer nog inte hinna byta ut däcken mot BFG A/T innan sommaren då det drar med sig annat i kostnad.  Fixar standardsulorna 18" Bridgestone X/T Dueler vassa stenar på små grus-/bergsvägar samt mindre vattenkors?

(https://www.dack-guru.se/cgi-bin/rshop.pl?s_p=Bridgestone-Dueler-H_T-684-II-Ecopia-265_60-R18-110H&details=Ordern&typ=R-247005&cart_id=71789571.317.33686&ranzahl=4&Breite=265&Herst=Bridgestone&Quer=60&Felge=18&Speed=H&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=317&Cookie=sea_rdg_se_Froogle_Shoppingsea_rdg_se_Froogle_Shopping&sowigan=So&m_s=3)

 

Japp!  Kartbok och offlinekartor är klart plus.  Papperskartor är inte fel heller...  Annars kan det lätt bli som nedan, i denna bil...   urk!!   ?

2018-01-08_09-20-07.thumb.jpg.fe199800572a3846c5c2c12662fc393b.jpg

2018-01-08_09-19-41.thumb.jpg.96614a0cfb59e27adb88b9d2c90bdfbd.jpg

Skall även skaffa mig en radio och antenn innan vi åker. Kan vara bra att ha om det saknas mobiltäckning när man får punktering i tjottahejti...  :-) 

 

Link to comment
Share on other sites

Alla gör ju sina prioriteringar, men att ha "pressat schema" på semestern tycker jag personligen att tar bort själva semesterkänslan från semestern, och då är det ju inte mycket kvar ;)

Försök att prioritera vad du/ni vill uppleva, är det en veckas badsemester i Kroatien, eller är det en två veckors bilsemester med Kroatien som "slutmål".
Är det själva badandet i Kroatien som är huvudmålet, så skippa allt vad småvägar heter.
Det tar bra mycket mer tid än tänkt och det sista man vill göra är ju att stressa fram på små pittoreska bergsvägar, ingen bra kombo. 
Kan det tänkas att bara ha 3-4 dagar i Kroatien så kan man ju slappköra både fram och tillbaka (ref vår Albanien resa 2013) och bada på diverse ställen på vägen. 
Som sagt, jag prioriterar lugnt och skönt, med tid för diverse avvikelser från "schemat" och även oförutsedda händelser.

Nu brukar ju mina/våra hemresor bli något av ett fiasko när det gäller "lugnt och skönt", men det är inte för att vi måste, det bara blir så av hemlängtan. Att stressköra 100+ mil på en dag är nog inte bra för magen och semesterstämningen.

När det gäller däcken tror jag att de flesta däck av någorlunda bra kvalité (dvs märkesdäck) utan problem klarar grusvägar med div större sten utan problem. Du har ju med dig både reservdäck, däck på burk och lagningskit väl? I värsta fall så befinner du dig ju trots allt i Europa så det är bara att ringa vägassistans, tänk bara på att ha lite luft i schemat då du kan få vänta en stund :D

Angående packning ... 

Packa minimalt med kläder, man har ju trots allt semester. Om du studerar bilderna från mina resor ser det ut som det är samma dag hela tiden på mina kläder (de blir ev lite mörkare med tiden) :$ och skulle man gå torrt på underkläder/tshirt/shorts eller vad det nu kan vara, så har de ju faktiskt affärer i andra länder och till på köpet får man en snjasig souvenir :)
Vi har gått från fullpackade trunkar till mer eller mindre tomma, det går som sagt alltid att komplettera på vägen. Sen brukar vi komma hem med bilen till brädden fylld av bra att ha saker, coola kläder och andra oundvikliga inköp, men då är det som sagt bra att åtminstone början resan med en någorlunda tom bil.

Mat, beroende på hur pressad er budget är och hur resplanen ser ut så kommer det nog ätas minimalt egenlagad mat, förutom frukostar och div middagar. Lunch avklaras snabbt, lätt, gott och billigt på lokala restauranger längs vägen. Undvik som vanligt Autobahn ställena ... 
Egen grill är guld värd :)

Lycka till med planerandet och resan, kommer själv med 96,7% säkerhet passera Kroatien på väg ner mot Grekland i sommar, fast då mer inåt landet. Men passar datum osv så kanske vi kan krocka någonstans på vägen för en däckspark och kaffe.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-09 at 20.23, MrWIB sade:

Försök att prioritera vad du/ni vill uppleva, är det en veckas badsemester i Kroatien, eller är det en två veckors bilsemester med Kroatien som "slutmål".
Är det själva badandet i Kroatien som är huvudmålet, så skippa allt vad småvägar heter.
Det tar bra mycket mer tid än tänkt och det sista man vill göra är ju att stressa fram på små pittoreska bergsvägar, ingen bra kombo. 
Kan det tänkas att bara ha 3-4 dagar i Kroatien så kan man ju slappköra både fram och tillbaka (ref vår Albanien resa 2013) och bada på diverse ställen på vägen. 
Som sagt, jag prioriterar lugnt och skönt, med tid för diverse avvikelser från "schemat" och även oförutsedda händelser.

*Ler*

Japp - jag håller helt med.  Vi har klurat fram ett par extra dagar för mer tid i just Kroatien. Slutmålet blir Split denna gång, med 50/50 fokus på resa ner/upp kontra sol o bad. Blir nog blandning av fricamping, campingplatser samt AirBNB.

Sista planen inbegriper 5 dagar ner, 8 dagar Kroatien och 5 dagar upp. Har gjort en "redig" Goolge-maps karta samt en 25-sidig presentation Keynote/PPT som jag drog för barnen i lördags ? Det var bara glada miner!

Har under hösten/vintern kompletterat en hel del vad gäller camping gear, och nu till våren blir det fokus på bilfix, även om jag i ett svagt ögenblick lovat en Parisresa i påsk. Hmm...  hur gick det till??!!

Bilen blir ju ett dyrt "kit" att ta tag i med lift, däck/fälgar samt hasplåtar. Därför lite osäkert om det hinns med budgetmässigt innan. Får kanske välja vägar efter förmåga...

Håller helt o fullt med att man ofta får "hemlängtan" och gasfoten blir lite tyngre. Dock är ju denna farkost inte den snabbast så det blir sällan sällan över 100 knutar, knappt hälften mot A8:an man kryssade med innan på de vägarna ? ?

Ang packningen då tar jag tacksamt emot dina erfarenheter. Känner nog att du har helt rätt där - ta med så lite som möjligt och komplettera vid behov. Skall precis dra iväg en "AliExpress-beställning" på var sin vald duffelbag då de är smidiga att bara "knö in" och man även kan ha sådana mellan benen eller mellan varandra i baksätet om det kniper. Undviker hårda väskor då de bara snor utrymme.

Jag har tjuvkikat en hel del på era inspirationsbilder o filmer :-)  Ser ju klart att det är shorts o t-shirt som gäller. Skippar nog regnkläder o stövlar etc på en sådan resa. Tror maten och kyl kommer att ta sjukligt stor plats i kärran bara...

Måste ordna något med lastnät/galler bara så att inte allt kommer farande om man bromsar. Tyvärr passar inget av Toyotas originalgaller just MIN bil ?  Av någon anledning passar de LC 150 av "alla" årsmodeller - men inte i utrustningsnivå "Business", som jag då har. Korkat!!  Det verkar vara så att infästningen/säkringen i golvet saknas på business edition pga de extra sätena bak. Letar nu ett "universal" då jag anser det viktigt att ha lastsäkring.  Idéer ?

Ses gärna nere i värmen, om dagarna passar  :-) 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, blackstream sade:

Hehe, det är alltså så man gör när man ska Pitcha sina idéer för familjen! 1f63b.png

Yes...  lördags, tidig kväll - chipspåsar och dryck framme. Alla på bra humör...  :-D   DÅ slår man till och fram kommer presentationen på den centrala TV'n...   hehe

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Episkt Ove ? ! Jag har aldrig ens tänkt tanken med PPT vid planering av semester - det skall det bli ändring på nu!

Det har varit uppe tidigare men jag drar det igen - hellre ut och res än att bygga bil. Oavsett hur mycket deg och tid du plöjer ner i bilen så kommer det " alltid " saknas något. LCn är grönjävligt kapabel som den är. Om ni dessutom kör solo så kommer du nog inte ta ut svängarna så våldsamt oavsett - det rekommenderar i alla fall jag att man sparar till man är minst två bilar eller inte är ensam med kids och fru på sol-och-bad-semester - det kan fort bli dålig stämning av sånt ? . Fråga mig inte hur jag vet det ;) .

5 dagar ner och lika många hem låter som ett vettigt tempo. Då har man verkligen tid att kolla på allt det där spännande eller att ta någon fin " snaromvei " som ligger utanför den planerade rutten.

Härligt att få följa med i planeringen!

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, CampForCer sade:

....

Bilen blir ju ett dyrt "kit" att ta tag i med lift, däck/fälgar samt hasplåtar. Därför lite osäkert om det hinns med budgetmässigt innan. Får kanske välja vägar efter förmåga...

...

... Skall precis dra iväg en "AliExpress-beställning" på var sin vald duffelbag då de är smidiga att bara "knö in" och man även kan ha sådana mellan benen eller mellan varandra i baksätet om det kniper. Undviker hårda väskor då de bara snor utrymme.

... Tror maten och kyl kommer att ta sjukligt stor plats i kärran bara...

Måste ordna något med lastnät/galler bara så att inte allt kommer farande om man bromsar. Tyvärr passar inget av Toyotas originalgaller just MIN bil 1f625.png  Av någon anledning passar de LC 150 av "alla" årsmodeller - men inte i utrustningsnivå "Business", som jag då har. Korkat!!  Det verkar vara så att infästningen/säkringen i golvet saknas på business edition pga de extra sätena bak. Letar nu ett "universal" då jag anser det viktigt att ha lastsäkring.  Idéer ?

Ses gärna nere i värmen, om dagarna passar  :-) 

 

Skit i att kitta bilen om det påverkar resan det minsta. Jag skulle kunna sätta pengar på att du inte kommer behöva ett enda kit för denna resan, om du nu inte tänker köra hardcore offroad nere i Kroatien ;) Ta det som en "vad behöver jag resa". 

Jag kan rekommendera XXLs dufflar (kopior på Out North/ HH ?), har fungerat klockrent under ganska många år nu och ser fortfarande fräscha ut. Vi körde 2 x 60 och 2 x 45, är nu nere på väldigt (från början) tomma 2 x 60, senast var vi iof bara tre pers.

Bygg nått sorts skydd kring kylen så den är lätt nåbar, det samma med maten. För att citera Mr 4x4, det skall vara "No hassle" att nå saker och ha åtkomst till det viktigaste.
Ninja-tips är att alltid ha necessärerna lösa lätt åtkomliga, jobbigt att rota igenom packningen vid varje tandborstning. 
En toalettpåse (inkl spade för the hardcore people) med toapapper, våtservetter osv lätt åtkomlig, bra att ta med även på vissa offentliga toaletter(då kan man skippa spaden ...) better safe than sorry :D 

Trist med lastnätet ... kanske någon sådan där firma som bygger inredning till arbetsbilar/fordon har någon bra lösning?
Kan säga att jag befunnit mig i samma situation med LC90, köpte då ett "passar alla bilar" nät på Jula eller Biltema, det kunde jag ha skippat :P   

Vi fräser nog från Tallin runt midsommar, räknar ca 2+ veckor till Grekland, en vecka hem (från Italien), plus någon dag eller tre i Grekland. Med den beräkningen är vi vid Kroatien början Juli, så då lär vi väl inte ses där tyvärr. 
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-15 at 19.35, Wiberg sade:

Episkt Ove ? ! Jag har aldrig ens tänkt tanken med PPT vid planering av semester - det skall det bli ändring på nu!

Det har varit uppe tidigare men jag drar det igen - hellre ut och res än att bygga bil. Oavsett hur mycket deg och tid du plöjer ner i bilen så kommer det " alltid " saknas något. LCn är grönjävligt kapabel som den är. Om ni dessutom kör solo så kommer du nog inte ta ut svängarna så våldsamt oavsett - det rekommenderar i alla fall jag att man sparar till man är minst två bilar eller inte är ensam med kids och fru på sol-och-bad-semester - det kan fort bli dålig stämning av sånt 1f601.png . Fråga mig inte hur jag vet det ;) .

5 dagar ner och lika många hem låter som ett vettigt tempo. Då har man verkligen tid att kolla på allt det där spännande eller att ta någon fin " snaromvei " som ligger utanför den planerade rutten.

Härligt att få följa med i planeringen!

Tack - låter bra.

Jag kan tänka mig att det blir dålig stämning om familjen fastnat i ett lerhål i fyra timmar om det är 35 grader och hett, eller -15 och griskallt...  hehe 

Denna sommar får nog bli med basic kit och köra där det är lämpligt. Det är ju naturen, vyerna och den gemensamma upplevelsen som är viktigast :-) Dock KRÄVER jag sol denna sommar...!!

Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-15 at 19.41, MrWIB sade:

Jag kan rekommendera XXLs dufflar (kopior på Out North/ HH ?), har fungerat klockrent under ganska många år nu och ser fortfarande fräscha ut. Vi körde 2 x 60 och 2 x 45, är nu nere på väldigt (från början) tomma 2 x 60, senast var vi iof bara tre pers.

Bygg nått sorts skydd kring kylen så den är lätt nåbar, det samma med maten. För att citera Mr 4x4, det skall vara "No hassle" att nå saker och ha åtkomst till det viktigaste.

Hahahaha

love that - Ninja tips! :-D

Låter verkligen som något att tänka på. Nära access till sådana saker...  Tack!

Tyvärr tänkte jag inte på XXL innan, annars vet jag ju att jag sett sådana duffel bags på några bilder här på forumet. Nu har vi redan beställt ett gäng väskor fr AliExpress...  :-/ Hoppas de håller

Tack för goda idéer!!

Edited by CampForCer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Erfarenheter?

Då detta blir vår första längre resa, med campingfokus, har jag en del saker jag klurar på.

Vad säger ni om detta?

1.

Hantering av kylvaror. Kyl eller frys? Volym? Har man saker i frys kan man så klart lyfta ut vad man behöver till en kylväska. Dock tar det ju fett mkt plats...

...och hur klarar sig en kyl/frys om bilen är parkerad och det är 40 grader i skuggan?

Tanken är free camp frukost o middag/kväll samt alternativa luncher med färdig kost utmed vägen, 4 personer.

2.

Om man nu har allt i/på bilen; hur löser man det med säkerhet/undvika inbrott om man vill spendera en dag i stan eller på stranden? Erfarenheter?

Brukar det finnas övervakade parkeringar?

 

Mycket att fundera på... ?? Ser fram emot detta

Link to comment
Share on other sites

1) Vi, 2 Barn 6+8år och 2 vuxna,  klarar ca 4 dagar frukost och middag när vi packar 42liters boxen. Kylbox klarar inte stark värme så bra. Med kompresskyl så är det inga problem. Batteriet ska ju räcka oxå. Planera och prova, många fler livsmedel än man tror klarar en varm bil. 

2) På samma sätt som hemma. Övervakad parkering i tex Tallinn är ingen garanti har jag upptäckt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...