LantzPatrol Posted August 23, 2017 Share Posted August 23, 2017 Taktält är ju på min need to have. Min utmaning är ju att Megan är rätt hög och av rätt mjuk i fjädringen. Får känslan av att det kan bli problem med stabiliteten av för hög tyngdpunkt. Finns det något vettigt sätt att testa / beräkna sånt? Eller är det trial and error som gäller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted August 23, 2017 Moderators Share Posted August 23, 2017 Kolla upp Coil Rites. Luftkuddar man stoppar i fjädrarna bak och blåser upp för ökad lastförmåga/ stabilitet. Jag och flera andra har det - rekomenderas! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
LantzPatrol Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 Intressant @Wiberg tack! Är det en permanent installation, men som man blåser upp vid behov? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted August 24, 2017 Moderators Share Posted August 24, 2017 Ja, kuddarna sitter där de sitter. Jag har alltid runt 10-20PSI med luft i och ökar upp till 50-60PSI när bilen är maxlastad och det skall köras aktivt. Slang till påfyllning är utdragen vid dragkrok ca. Kan ta en bild på det vid tillfälle. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted August 24, 2017 Administrators Share Posted August 24, 2017 Kör ju Patrol som höjd 2" från IronMan, riktigt nog breddar mina fälgar bilen med ca 6cm (det orginala stabiliseringssystemet demonterat). Men jag vågar påstå att min bil känns mer stabil idag med taktält, än med trötta orginal dämpare och fjädrar. Men detta är ju inte vetenskapligt testat ? 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
LantzPatrol Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 Jag har ingen aning om hur mycket min är höjd, känner mig sjukt kunnig nu ? Det är ju Old man grejer iallafall med stabilisator bortkopplad och krängningshämmare borta. Den ger känslan av att vara "gungig" men lite som du säger @Andreas.E så är detta inte direkt en vetenskaplig undersökning jag gjort. Man vill ju liksom inte välta i ett hål i skogen, känns ju inte så roande ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted August 24, 2017 Administrators Share Posted August 24, 2017 Krängningshämmare har jag kvar, det ger mig nog med flex för den typen av körning jag önskar. Nu skall vi inte kapa tråden Men det måste finnas en möjlighet att räkna ut detta, och få ett svar vid vilken grad bilen välter. Min erfarenheten från andra 4x4 fordon är att det blir som regel jävligt obehagligt för förare och passagerare länge för bilen faktiskt börjar att välta (gjort det oxå).(undanmanöver i hög hastighet blir ju något annat) 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 24, 2017 Premium Member Share Posted August 24, 2017 Min bil ändrar sig ganska mycket med i- resp ur-kopplade krängningshämmare. Jag kopplar bara ur fram på Jeepen och då när jag verkligen kör offroad, bak är alltid inkopplad. Finns det inte snabbkopplingar till era bilar, ex JKS? Jag skulle inte vilja köra min med last i någon högre hastighet utan att ha de inkopplade. Du kan väl lasta på några dunkar vatten eller annat på taket som motsvarar ditt tänkta taktält (ca 50kg gissar jag) och så känna efter hur bilen beter sig i lite olika situationer. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted August 24, 2017 Administrators Share Posted August 24, 2017 Det finns bara bak på Patrol, men denna slutar som regel att fungera när bilen är gammal. Ny här i Norge är ca 30-tusen, eller 15 gammal 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 24, 2017 Premium Member Share Posted August 24, 2017 Just nu, Andreas.E sade: Det finns bara bak på Patrol, men denna slutar som regel att fungera när bilen är gammal. Ny här i Norge är ca 30-tusen, eller 15 gammal Aha.... utsäkta min okunskap, inte helt gratis att hålla igång alltså!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted August 24, 2017 Administrators Share Posted August 24, 2017 Du, jag kan inget om Jeep, så inga ursäkter behövs här ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
LantzPatrol Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 1 timme sedan, Andreas.E sade: Det finns bara bak på Patrol, men denna slutar som regel att fungera när bilen är gammal. Ny här i Norge är ca 30-tusen, eller 15 gammal Fyller då på med ännu mer okunskap, men är inte detta krängningshämmaren till Patrol? https://www.autodoc.se/japanparts/2170625 Det är ju under 200 lappen. 15 lax, det gör mig lite lätt nervös Link to comment Share on other sites More sharing options...
LantzPatrol Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 1 timme sedan, Lars 9k sade: Min bil ändrar sig ganska mycket med i- resp ur-kopplade krängningshämmare. Jag kopplar bara ur fram på Jeepen och då när jag verkligen kör offroad, bak är alltid inkopplad. Finns det inte snabbkopplingar till era bilar, ex JKS? Jag skulle inte vilja köra min med last i någon högre hastighet utan att ha de inkopplade. Du kan väl lasta på några dunkar vatten eller annat på taket som motsvarar ditt tänkta taktält (ca 50kg gissar jag) och så känna efter hur bilen beter sig i lite olika situationer. Ingen dum idé det där med dunktest. Låter ju faktiskt ganska vetenskapligt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted August 24, 2017 Administrators Share Posted August 24, 2017 Nissan Patrol Y61 har ett elektriskt stab system bak (svin dyr att fixa) Kopplas in och ut med knapp i konsolen. Denna är i tillägg till krängningshämare bak, så två olika system. Har man båda är det stabilt som F, saknar man den elektriska så går det helt ok. Båda system borta, vågar inte tänka på hur det gungar ? Du kan göra ett snabbt sök på google "electric stabilizer nissan patrol" Väldigt vanligt att man också tar bort denna när man höjer bilen. Går ifs att förlänga kontrollarmen, men få som gör det, då enheten gärna felar efter ex antal år. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
LantzPatrol Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 Puh. Jag höll på att få en mindre stroke av tanken att behöva pynta 15,000 för att ta tillbaka krängningshämmaren. Och jo, det gungar friskt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted August 24, 2017 Share Posted August 24, 2017 8 timmar sedan, LantzPatrol sade: ... Man vill ju liksom inte välta i ett hål i skogen, känns ju inte så roande Jag tror detta är en minimal risk, som Andreas skriver kan bilen luta otroligt mycket utan att rulla över, detta kommer givetvis att ändra lite med tyngd på taket men inte avgörande (tror jag). En lite större "fara" är väl undanmanövrar i hög hastighet, det e ju lite klurigare. Att göra testet med vattentunna på taket är ju en god idé, det jobbiga är om du så att säga passerar gränsen Min bil är tokigt tung och har dessutom ca 2-300kg placerat lågt (extratank + skidplates) så inga andra jämförelser, men jag har aldrig känt oro för att just rulla över åt sidan (förutom en gång i Georgien, men då lutade hela vägen utåt på en bergssluttning, även om det inte var mer än 5graders lutning så kändes det som 50 ). Bilen har klarat en och annan undanmanöver utan "vält"-känningar. Med det sagt, jag tycker inte du skall oroa dig. Köp ett tält och släng på det. Ta det (väldigt) lugnt i början och känn dig fram ? 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
LantzPatrol Posted August 24, 2017 Author Share Posted August 24, 2017 Tack @MrWIB för bra feedback. Känns som det är att köra vidare. Får slänga på krängningshämmare och sen hiva på lite tält och annat sen får vi väl se helt enkelt. Som jag brukar säga. Det kan ju inte går värre än åt helvete. ? 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now