Jump to content

CampForCer
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag laddade nyligen ner Topo GPS som app på min iFån. Tycker den verkar rätt så bra, med många features och möjligheter som verkar täcka behoven. Kostade några tior tror jag.

GPX-filer, ruttplanering, offline maps etc

 

Vad missar man jämfört med ViewRanger? Någon som vet?

IMG_7685.PNG

IMG_7686.PNG

IMG_7687.PNG

IMG_7688.PNG

IMG_7689.PNG

IMG_7690.PNG

IMG_7691.PNG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I have it on both my mobil and galaxy tab A 10.1  (2016) which I paid for both Sweden and Norway topo maps. I like the layout and how simple it is to use but I have found one bug with the software. After downloading the maps which are over 7.4 gig each and then updates, a few days after doing so I no longer have 100% of the maps and no longer the updates. Ive contracted their support and they simply say to download again when online. Frustrating for me as I paid for the maps and expect them to be always in my devices if I've already downloaded them.

Another app that I like is Locus Maps Pro, this you can use the Topo maps for Sweden that you can download from läntmateriet. The Norwegian topo maps are not as easy though, you can download them for free in MrSid format which is not compatible and is difficult to convert to a working format. But you can download it through the app but it is restricted to 10000 files a day and it would take approx 8-12 gig of space to eventually get it all. Then with that you can't move it to your sdcard which would free up valuable space on your device......? 

Anyways those are the 2 apps that I'm using in both my mobil and galaxy tab A.

 

Todd.

Edited by tuko
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
1 timme sedan, Ove Cervin sade:

Ahaa!!

Missade jag det?  Fanns det innan på forumet? 1f910.png

Snyggt jobbat!

Nej... jag har använt större delen av dagen med att testa app´n... blev så nyfiken av den här tråden, och så är det väldigt spännande med en konkurrent till ViewRanger.

Stort tack för tipset @Ove Cervin ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 9/5/2017 at 7:45 PM, Andreas.E said:

Artikeln är nu uppdaterad med ett par kart-exempel mellan Topo GPS vs ViewRanger. Här ser man tydligt att kartorna i Topo GPS är av nyare datum, kanske så mycket som två till tre år.

Har du provat Galileo ( https://galileo-app.com/ ) något? Appen kostar gratis, eller 45SEK för Pro och kartor inget. Samma ställe som i din artikel ser ut enligt (på iPhone):

mysen.jpg.e2dad3342ed5088eee42c4102e0010d9.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • Moderators

Då har även jag laddat ner Topo GPS. 33:- plus hela världen via Open Street Map för ytterligare 33:- :D .

Exporterade lite gpx filer från PC:n  via Dropbox till telefonen och vips så var i alla fall telefonen klar för tur. 

Supersmidigt!

Ska sätta in ett dedikerat minnekort till kartor så har jag alltid backup på tänkt A.O .

Kul med grejor som inte kostar skjortan plus bamsemums :) .

1053465895_Screenshot_20180628-172543_TopoGPS.thumb.jpg.e4b1cf6fe2788482a462c19b346c219e.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
11 minuter sedan, Jonas Andersson sade:

Kan man bara sitta och dutta på mobilen/surfplattan när man planerar? Jag skulle vilja hitta ett program där man kan planera på datorn och få upp det direkt i mobilen. Typ som Google Maps.

Google Maps egna kartor fungerar exakt så. Planera, rita, välj bakgrund, symboler - allt kommer direkt lika i mobilen.  Därav min Café-lista och vägbommar = med på en av mina Overlandkartor

Link to comment
Share on other sites

Jag har just i veckan testat lite olika appar för att komma fram till vad jag vill använda och betala för. Denna har jag inte testat än! 

Många GPS'er kan man ju kryssa i att man vill undvika grusvägar. Kan man i denna (eller någon annan) välja att man föredrar grusvägar? ?

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, CampForCer sade:

Google Maps egna kartor fungerar exakt så. Planera, rita, välj bakgrund, symboler - allt kommer direkt lika i mobilen.  Därav min Café-lista och vägbommar = med på en av mina Overlandkartor

Jo... Det är bara jag som är fånig och inte vill besudla mina fina Apple produkter med Google trams. ?

Jag kör mycket med Pocket Earth. Tycker den är riktigt bra. Men den har ju också sin nackdelar. Riktiga topografiska kartor är ju inte fel.

Edited by Jonas Andersson
Tillägg
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns visst en sida för webbsida för Viewranger där det går att planera på datorn och sedan få upp det i mobilen. Men vad långsam den sidan är! Närmast obrukbar. Går snabbare att sitta och plotta in på en liten mobilskärm.

Edited by Jonas Andersson
Link to comment
Share on other sites

On 21.9.2017 at 14.03, Klydd sade:

Har du provat Galileo ( https://galileo-app.com/ ) något? Appen kostar gratis, eller 45SEK för Pro och kartor inget. Samma ställe som i din artikel ser ut enligt (på iPhone):

mysen.jpg.e2dad3342ed5088eee42c4102e0010d9.jpg

Går det att utarbeta en rutt offline? I Pocket Earth kan jag offline använda allt utom just rutt-generering. Brukar till själva navigationen istället använda Sygic. Men i övrigt tycker jag att Sygic mer är en app för "civiliserat" resande. Inte overlanding, offroad, outdoor...

Link to comment
Share on other sites

er bare å trykke på ruteplanlegger så kan du lage så mange ruter du vil .. Du kan kan også lage en ny rute med de tidligere rutene du har laget. 

f.eks hvis du ønsker å legge opp rutene pr. dag så kan du legge alle dags rutene inn i en rute og få hele turen .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...