Jump to content

RTT Lasta o montera


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Är precis på gång att beställa tält och räcke för bilen. Har dock min största begränsning just nu i att garaget är litet och lågt :-/

Jag borde kunna hänga upp tält, med eller utan räcke/plattform, i taket längst in. Dock rent förvaringsmässigt. Jag kan inte montera/hissa ner tältet på bilen medan den är i garaget då hela garaget skulle komma med ut - samtidigt som bilen...  :-/

Jag måste således köra ut bilen och lasta från marken och upp på bilens rails.

Min fråga är då;  fixar man att lyfta upp tältet på taket 2m upp om det väger en 45-55kg, med två personer, utan att "repa lacken"?

Klarar man att ha RTT monterat på räcket och lyfta upp helheten till railsen i ett svep?  För tungt?

Har någon bra idé kring denna lastning/hjälpmedel?

Kompliceras ytterligare om man har awning och ev ljus på räcket såklart...

 

Måste flytta till riktigt garage snart...!!

help!!  ?

Link to comment
Share on other sites

min erfarenhet är att det inte är så lätt som man kan tro att lyfta upp det. Bilen blir i vägen, så det blir väldigt ansträngd vinkel att lyfta/nå. Med 4 personer så går det fint om lastbågarna redan är på plats. Då kan man lyfta upp från sidan och skjuta in det över bilen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Klydd sade:

min erfarenhet är att det inte är så lätt som man kan tro att lyfta upp det. Bilen blir i vägen, så det blir väldigt ansträngd vinkel att lyfta/nå. Med 4 personer så går det fint om lastbågarna redan är på plats. Då kan man lyfta upp från sidan och skjuta in det över bilen.

Misstänkte det...  urk! 

Oklart hur jag skall hantera det. Lite meck när man använder bilen dagligen om man vill kunna nyttja RTT under helgen.

Är nog också också mest inne på att man måste skjuta på tältet fr sidan/bak.

Troligen då bäst att ha räcket/plattformen lös och montera först

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag har samma hantering. Använder bilen som DD om än inte varje dag. Vi fixar inte det på två utan brukar ta hjälp av våra två (klena) tonåringar, det räcker. Planerar för en enkel reptalja i en lämplig gren så man kan lyfta upp tältet på så sätt. Att bära går bra men att lyfta upp på taket är värre.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Lars 9k sade:

Jag har samma hantering. Använder bilen som DD om än inte varje dag. Vi fixar inte det på två utan brukar ta hjälp av våra två (klena) tonåringar, det räcker. Planerar för en enkel reptalja i en lämplig gren så man kan lyfta upp tältet på så sätt. Att bära går bra men att lyfta upp på taket är värre.

Förstår hur det kan se ut...   haha

Just nu skissar min hjärna på en potentiell "RTT to car uppfinning"...  :-D    Det går säkert att ordna. Sedan blir uppfinningen "säkert" uppköpt av Rhino racks...   haha

Känner redan att pengarna från den stora försäljningen börjar bränna i fickan!!

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Min lösning för att få upp tältet (innan jag köpte Thules skidbox-talja) var en stege... Inte att klättra på men att lägga i flack vinkel från marken och upp på räcket. Lägg sen tältet på stegen och lyft upp nederdelen av stegen. Ju längre upp man lyckas lägga tältet desto lättare att lyfta stegen. Sen var det hyfsat lätt att dra tältet över till takräcket.
Genom att fästa stegen i takräcket och sen binda upp nederdelen när den är upplyft har jag faktiskt lyckats lägga på tältet ensam. ?

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Per Pettersson sade:

Min lösning för att få upp tältet (innan jag köpte Thules skidbox-talja) var en stege... Inte att klättra på men att lägga i flack vinkel från marken och upp på räcket. Lägg sen tältet på stegen och lyft upp nederdelen av stegen. Ju längre upp man lyckas lägga tältet desto lättare att lyfta stegen. Sen var det hyfsat lätt att dra tältet över till takräcket.
Genom att fästa stegen i takräcket och sen binda upp nederdelen när den är upplyft har jag faktiskt lyckats lägga på tältet ensam. 1f44d.png

Bra idé - tack

Kan man lyckas undvika repor o kontakt med karossen låter det som en bra idé. Kan tänka mig att stegen var "säkrad"... ?

Om man kombinerar den metoden med att klättra upp på takräcket etc från "andra sidan" så borde det så klart gå att dra upp detta på vettigt sätt.

 

OK - kompletterande fråga nu:

Om man då har sitt roof rack/platform på bilen innan, och därefter skall lägga på tältet. Är det då "krångligt/omständigt" att fästa tältet i räcket/plattformen?  Eller är det banala fästanordningar man kommer åt?   Ser redan framför mig att det är ngt skruvfäste med beslag som sitter under tältet och att man inte kommer åt att fästa detta i plattformen då denna redan är på bilen...  ?   Eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som vet hur den vanligaste fästanordningen ser ut/fungerar?

Link to comment
Share on other sites

För att spinna vidare på @Per Petterssons idé om "ensam lastar bäst själv" kladdade jag ner en tanke på kafferasten här i soffan.

Om man skaffar ett par alu-profiler, två raka och två med radie, och sätter samman med ngt fäll-ihop lösning, samt fäster i räcket - då bör ju en person själv kunna dra upp detta mha rep om denne står på knä etc uppe på bilen.  Har man sedan ev hjälp av en person på backen som kan putta på från backen så borde det vara rätt OK att hantera.  Sedan samma väg ner efter helgen.

Rent konstr.mässigt tänkte jag det kunde vara löstagbara delar man snabbt sammanfogar, samt att det är en eller två tvärgående som håller det stabilt

Tankar?

IMG_7887.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Ove Cervin sade:

Om man då har sitt roof rack/platform på bilen innan, och därefter skall lägga på tältet. Är det då "krångligt/omständigt" att fästa tältet i räcket/plattformen?  Eller är det banala fästanordningar man kommer åt?   Ser redan framför mig att det är ngt skruvfäste med beslag som sitter under tältet och att man inte kommer åt att fästa detta i plattformen då denna redan är på bilen...  1f61c.png   Eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som vet hur den vanligaste fästanordningen ser ut/fungerar?

Det kan vara lite pilligt och trångt. Jag tycker det är bäst med lastbågar för taktältet, inte hel "grind". Om man har taktält med kapell är det lättare att få på det oxå. Du kanske sett det men det finns lite text o bild i den här tråden. Hemmagjorda fästen men ganska lika princip för sånna man köper.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, blackstream sade:

Det kan vara lite pilligt och trångt. Jag tycker det är bäst med lastbågar för taktältet, inte hel "grind". Om man har taktält med kapell är det lättare att få på det oxå. Du kanske sett det men det finns lite text o bild i den här tråden. Hemmagjorda fästen men ganska lika princip för sånna man köper.

Liksom @blackstream visar i länken så har jag Frontrunners takräcke. Hade liknande fästen som förevisas i länken. Upptäckte i vintras att Frontrunner också har ett fäste/förhöjning till RTT. Gjorde livet mycket enklare att ta av och på tältet. Dels blev det mycket lättare att komma åt och sen halverades antalet skruvar.
https://www.frontrunneroutfitters.com/en/za/rack-accessories/camp-accessories/front-runner-tent-mount-kit-tall.html

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg løfter på og av mitt 165cm brede Howling Moont RTT på en LC120 på 35" dekk, uten problem.

Dog ikke alene, men spør min nabo om hjelp når teltet skal på om våren, og av om høsten når snøen kommer.

Jeg vil tro at det veier ca 50kg uten madrass. Den tar jeg ut og oppbevarer inne når takteltet skal vinter lagres. Og det gjør teltet akkurat lett nok til at vi klarer det 2 personer.

Min løsning er å legge to 2"x2" på roofracket og skyve teltet på så lenge man bare får lagt det inn på siden slik at det hviler der.

Da syns ihvertfall jeg og min nabo at det er easy-peasy å klare dette.

Det hjelper jo selvfølgelig at vi begge er 190cm høye og har 2 armer hver ;)

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Nu är det här en ren offroadbil men jag har åtskilliga gånger önskat att jag hade detta på min Pagero då jag fått vända på roliga väger många ggr i rädsla att ha sönder taktältet. Jag skiter helt och hållet i träden och låter bilen glida mot träden. Om jag lägger en planka på mina rockslides och takbågen så tar ingenting av bilen i. Takbågen sticker ut 5cm och är 10cm högre an dropplisten. Har varit med om en bil som rullat och vi fick inte upp dörren då dropplisten tog i och då blev det panik. Helt seriöst har jag funderat på att bygga något liknande på Pajeron då jag bor i skogen och kör i skogen. En båge runt taktältet och ett skydd frampå. Nu har jag utvändig bur på Cherokeen men det är "Optional" 

P1030023.thumb.JPG.a6561b2a88560d3e3c80a9e6497a5aac.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-15 at 2.23, macivar sade:

Min løsning er å legge to 2"x2" på roofracket og skyve teltet på så lenge man bare får lagt det inn på siden slik at det hviler der.

Tack!   Tror jag skall prova att göra något liknande hemma.  Jag är bara 180cm så jag får nog sträcka på mig lite, eller köpa ett par platåskor kanske...  :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
7 timmar sedan, CampForCer sade:

Tack!   Tror jag skall prova att göra något liknande hemma.  Jag är bara 180cm så jag får nog sträcka på mig lite, eller köpa ett par platåskor kanske...  :-) 

Jag är 173 o Hanna 169 så vi har det lite jobbigare, hjälper ju inte heller att bilen är höjd ca 4" ;)

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member

En modell för montering av taktällt.

Ett högt träd och en stege så man kommer upp och kan fästa en ögla.IMG_7090.thumb.JPG.4a498c688e5c2b903de9b9df46ff9b32.JPG

I öglan fäster man en reptalja.IMG_7108.thumb.PNG.34bbecf1246e2c809da59f3190d62d23.PNG

 När man skall ha på tältet så lägger man tältet på en lämplig släpvagn och fäster ett par lyftslingor.IMG_7103.thumb.JPG.ca94937fd9c03655fb4e1b5316bf166d.JPG

Sen är det bara till att hissa och hoppas att grenen man fäste i håller.?IMG_7105.thumb.JPG.606bebed3ca11d088083ced0606ad9bf.JPG

Därefter får man putta undan släpet och backa till bilen.IMG_7106.thumb.JPG.03999814954ea2a9ecac79bf247eb6c9.JPG

Och vips så har man tältet på plats trots avsaknad av motvilligt (hjälpande) ungdomar.

För att säkerställa att det går att sänka linan så fästes en lämplig vikt på kroken.IMG_7100.thumb.JPG.cb1cecb47a41e6812379fbfabbf9d4ae.JPG

Detta blev vårt reservaltenativ.

Edited by Lars 9k
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...