Jump to content

Extern värme i Lavvo/ Tältkåta


Fredrik L
 Share

Recommended Posts

Startade en egen tråd ang extern värme i Lavvo/ Tältkåta. Många av produkterna kan kanske användas i förtält eller till och med i taktält också? 

 

 

En heatpal borde vara perfekt i en kåta.

Tar betydligt mindre plats än en kamin och ved och dessutom brinner den hela natten, sen missar man förvisso mysfaktorn....

http://www.marinaman.se/origo-heat-pal-5100?gclid=EAIaIQobChMIgqTP5s3G2AIVXpSyCh3PrwAOEAQYAiABEgIVt_D_BwE

heatpal.jpg.60a7e2681a2c3b07ea0ff4281e838e0c.jpg

 

 

Edited by Wiberg
Utflyttad ur Snövits garage av Admin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Fredrik L skrev:

En heatpal borde vara perfekt i en kåta.

Tar betydligt mindre plats än en kamin och ved och dessutom brinner den hela natten, sen missar man förvisso mysfaktorn....

http://www.marinaman.se/origo-heat-pal-5100?gclid=EAIaIQobChMIgqTP5s3G2AIVXpSyCh3PrwAOEAQYAiABEgIVt_D_BwE

heatpal.jpg.60a7e2681a2c3b07ea0ff4281e838e0c.jpg

 

 

Hvordan er det med CO2 fra denne brenneren? Kreves vel ganske bra ventilasjon.

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Fredrik L sade:

Tror inte det är något Problem, Tentipi rekommenderar den till sina tältkåtor.

.http://www.tentipi.se/produkter/vaerme-och-ljus/heatpal-5100/

 

 

Ser ju väldigt intressant ut - tack!   Har kikat på denna annars.

https://www.gasoltuben.se/product.html/jakt-buddy-gasolvarmare?&gclid=Cj0KCQiAyszSBRDJARIsAHAqQ4rQYB_LjRrbn8wLOhhEjG4LbAU6z9B4WUT-tI5yaT9S3H80kOTGuNoaAg_yEALw_wcB

Funderar på vad som är bäst?

Har lika lavvvo som nämnt ovan, samt tänker mig att även nyttja värmare i samband med taktält och förtält.

Redigerat:   Sorry att det hamnade i din tråd!!  ?   Skall vi lyfta ut värmare till egen tråd ?

Edited by CampForCer
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Ett annat förslag är att dricka upp spriten i stället för att bränna upp den. Då behövs det inte någon extra värmare. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest munkensbilder
On 2018-01-10 at 4:47 PM, Fredrik L said:

En erfaren overlandare som du borde väl veta att man ska ha med tillräckligt med sprit för att värma både in och utsidan.

Tumregeln är att om du inte har med dig sprit hem efter en tur så har du inte haft tillräckligt med dig ut....1f609.png

Måste tyvärr göra dej besviken men jag har inte varit onykter på 30år...EN flaska räcker länge för mej.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
On 8.1.2018 at 15.29, CampForCer sade:

Så väcker vi denna tråd till liv igen...  vintern är ju i antågande...!  :) 

Eftersom min bättre hälft inte alls gillar looken på LC200 och G-wagen har jag lite svårt att motivera den utökade kostnaderna därtill :(   ...alltså får jag köra vidare med min LC150 och satsa vidare där! :) Detta gör ju nu att jag har en massa pengar över till roliga saker!! 

Har beställt en MrBuddy heater.

1D82B4FD-2682-4630-8E1C-FB3B1D5D23D2.thumb.png.e40b0b369cedb883a1b5def9c92452d8.pngKommer nog väl till pass då jag vill försöka köra in i kaklet med taktältet denna höst. Återkommer med mina erfarenheter... Kanske får @rob_bor höra vad jag tycker då vi två skall reka i Bergslagen i november...

Å andra sidan är denna oxo på ingång så att tårna skall klara sig under nätterna...

2217931B-DB62-4083-95A1-8340A89509A6.thumb.jpeg.accca2a4f6b59b148fd3aecd3a68fed5.jpeg

Eftersom jag vet att @Wiberg alltid sitter med erfarenheterna, och väljer lavvo, för vintern så räknar nog även jag bort taktältet när snön kommer. Därför skall jag även skaffa den ovan nämnda Mr Heater till min lavvo. Då kan man alternera :)

Någon annan som har testat dessa?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min rekomendation till tältkåta är kamin. Den värmer otroligt gott, @Wiberg vet hur gott ?

Jag använder en liknande konstruktion av kamin till mitt Tentipi, värmer gott, samt man använder den till matlagning. Ja den är otymplig att ta med, men komfort faktorn ökar betrakligen med en kamin. Själv använder jag en +15 sovsäck året runt!

Bilderesultat for ovn til lavvo

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

40 minuter sedan, stensth sade:

Min rekomendation till tältkåta är kamin. Den värmer otroligt gott, @Wiberg vet hur gott 1f61b.png

Jag använder en liknande konstruktion av kamin till mitt Tentipi, värmer gott, samt man använder den till matlagning. Ja den är otymplig att ta med, men komfort faktorn ökar betrakligen med en kamin. Själv använder jag en +15 sovsäck året runt!

Bilderesultat for ovn til lavvo

Ser ju onekligen nice ut!   Charmig bild med!!    Jag är bara orolig att skorstenen skall antända den tunna tältduken/huvan i lavvon :/   Därav anledningen att jag inte har kamin nu

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju på längden/tjockleken på pipan hur väl den transporterar värmen. Jag har inte haft något problem, dock har jag inte tok eldat heller för den saks skull. Du kan ju "trä över" ett perforerat rör exempelvis. Bild bara tog jag första jag hittade.

Relatert bilde

Bilderesultat for extension for heat pipe tent

Eller så förstärker du upp hålet med någon värmebeständig duk eller liknande.

En annan typ.

Relatert bilde

Köpes https://www.savvysurf.co.uk/stoves/flashing-kits/traveller-stove-flashing-kit-for-tents-or-sheds.html

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, stensth sade:

Det beror ju på längden/tjockleken på pipan hur väl den transporterar värmen. Jag har inte haft något problem, dock har jag inte tok eldat heller för den saks skull. Du kan ju "trä över" ett perforerat rör exempelvis. Bild bara tog jag första jag hittade

Tack!  Ja, det är nog så. Man får försöka hitta ett vettigt skydd för skorstenen.  Lite osäker kring Helsports lavvo som känns som lättantänd...  :-)   De grövre lavvo-dukarna, med genomföring för skorsten, känns mer stabila.

Link to comment
Share on other sites

On 6.9.2018 at 12.32, CampForCer sade:

Har beställt en MrBuddy heater.

 

Yey!!

Oj!!  Den var större i verkligheten...  haha249579A0-8D88-4C33-AEA6-B53F545B51ED.thumb.jpeg.e9f3d0df871d46f2864f436bb4790b6a.jpeg

Kommer nog väl till pass - ev redan i helgen då vi övernattar i Skövde.

Skall skriva en review när jag testat den på riktigt, i tältet, och i minusgrader :) 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...