Jump to content

Resa med ”gammal” bil i Europas miljözoner


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Vi skall ju nef i Europa i sommar, målet är Alperna och jag skall köra i min nyss inkörda Jeep från -93.

Blev lite fundersam när jag läste lite om begränsningar och regler kring miljözoner i olika länder.

 

 

Jag har beställt utsläppsmärke för tyskland, ingen aning om det behövs men då vi avser undvika morätorvägarna så ökar ju risken att vi hamnar i någon stad som har krav på dekal. 

 

1EE5076F-C5A4-46A7-B1D7-57A8E99EF01F.thumb.png.2905aec19283b29c039339375a107e4e.png

 

 

Italien verkade det som att det går att köra på landet i men att  det kan bli dyrt om man kommer in i städerna, främst vissa centrum

D2F8863A-A0C9-4F13-B0DB-87ED9BEEF3EA.thumb.png.27ea2e4010277e2b190aa488dde51b47.png

 

Frankrike vetkar det inte som att man får köra alls med en äldre bil än -97!

0E620087-2DE9-4A3E-8C9B-3AEFE8B46352.thumb.png.bfd617d472f77d1f199793f223e418c6.png

 

Är det någon som har erfarenhet av dessa begränsningar när ni varit ute?

Eller alla har kört med nyare bilar?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Vi märkte inte av detta alls förra året. Men vi var bara inom några få stadskärnor. Håller du dig i utkanten kan det omöjligt vara några problem. Ni ska väl inte på sightseeing i städer?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, Wiberg sade:

Vi märkte inte av detta alls förra året. Men vi var bara inom några få stadskärnor. Håller du dig i utkanten kan det omöjligt vara några problem. Ni ska väl inte på sightseeing i städer?

Tack för input, har någon annan erfarenheter så hojta till.

Nej städerna står inte högst på listan.......

Link to comment
Share on other sites

Den 26.5.2018 at 14.02, Lars 9k skrev:

Frankrike verkar det inte som att man får köra alls med en äldre bil än -97!

Viktig å notere seg at dette gjelder i miljøsonene, ikke i landet for øvrig. Miljøsoner er normalt lokalisert i større byer.
Foreløpig gjelder det i Frankrike for Paris, Lyon, Grenoble, Lille, Strasbourg og Toulouse.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...