Jump to content

(OT) Politi, eller ikke?


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

På vägen hem från jobb igår, upplevde jag en underligt sak på E18.

Efter sista tunneln vid Holmestrand mot Tönsberg blir det på nytt 110km/t. Jag var inte helt laglydig med farthållaren på 120km/t.
Kort stund senare, på raksträckan upp mot avfarten till Horten passerade jag två bilar. Den bakersta la sig direkt ut bak mig, så blinkade det blått i hela grillen. 

Jag slog direkt av på farten och la mig in i högerfilen. Det samma gjorde bilen bak. Sekunder senare slog personen av blåsljuset.
Nu önskade jag inte stoppa på motorvägen utan körde vidare (ca 500m) till avfarten mot Horten, som var närmst. Bilen bak ökade sakta men säkert avståndet till mig, och svängde av på samma avfart. Direkt efter avfarten stoppade jag i väggrenen. (Politi)bilen var då 100m bak, och passerade mig utan att se på mig, eller göra något som helst, utan körde bara vidare mot Moss sentrum.

Så varför skriver jag om detta?
Jo på grund av att allt känns så otroligt skumt. Jag har haft körkort i 29år, och det jag upplevde igår följer inte proceduren för att stoppa en bil som överträder fartgränsen, vilket jag i praktiken nästan inte gjorde när den reella farten var ca 112/115 minus säkerhetsmarginaler.  

Min totala känsla här, är att det var aldrig någon äkta politibil! Hade det varit en äkta politibil så hade han stoppat mig när han först la sig bak mig, om det så bara hade varit för att slå en prat och bett mig hålla hastigheten. Eller, så hade han passerat mig i väggrenen och viftat lite med pekfingret för han tog ny ställning vid påfarten till E18, som dom brukar använda.

Model på bilen: Mercedes stationsvagn (model jävligt dyr). Antrasittgrå. Regnr startade på BR. Svarta rutor från B stolpe.

Vad tror ni andra här i landet? Har ni hört om "falska" civila polisbilar?

 

  • Like 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Andreas.E sade:

Har ni hört om "falska" civila polisbilar?

Nä, men däremot har jag hört en horribel historia från liknande bil som va svensk "knark-span". Kompis som fick en pistol i ansiktet av en slafsigt klädd man som kliver ut ur en fet BMW, som visar sig vara knarkspan som gjort ett misstag. Kunde gått illa.

Edited by blackstream
  • OMG 2
Link to comment
Share on other sites

Låter märkligt!

Om du sätter farthållaren på 120 så går det troligen inte mer än 110-115 i verkligheten. Inte en chans att en polis skulle engagera sig för den hastigheten om det är 110 på vägen. Dessutom har de ju även en säkerhetsmarginal på ett antal km/h.

Känns inte heller logiskt med svindyr MB som civil polisbil. Satt det bara blåa lampor innanför grillen?  Inget i sidospeglar eller likn?

Känns märkligt..   finns ju många lampor att köpa på EBay....  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
3 minuter sedan, CampForCer sade:

Låter märkligt!

Om du sätter farthållaren på 120 så går det troligen inte mer än 110-115 i verkligheten. Inte en chans att en polis skulle engagera sig för den hastigheten om det är 110 på vägen. Dessutom har de ju även en säkerhetsmarginal på ett antal km/h.

Känns inte heller logiskt med svindyr MB som civil polisbil. Satt det bara blåa lampor innanför grillen?  Inget i sidospeglar eller likn?

Känns märkligt..   finns ju många lampor att köpa på EBay....  

Samma konklusion som jag sitter med!

Det var endast i grillen jag såg blåljus, inte i speglar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, CampForCer sade:

svindyr MB som civil polisbil

Dom finns i Sverige iaf, men då är det inte poliser för trafikförseelser. Det har ju i iaf försiggått en del tvivelaktigt polisarbete i Sverige med olaglig infiltration 

Edited by blackstream
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
Just nu, kimar sade:

Du har vell ikke daschcam? For hadde du fått filmet registrerings nummer så hadde det vært raskt og sjekke hvem som er eier av bilen og da om den er politi eller ikke.

Precis... men nopp, kanske man skulle skaffat det oavsett :D 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et øyeblikk siden, Andreas.E skrev:

Precis... men nopp, kanske man skulle skaffat det oavsett :D 

Det er nok lurt jeg tenker selv og få det. Det eneste er jo at det kan brukes som bevis mot seg selv men er da bare og spise minnekortet?

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Andreas.E skrev:

Min totala känsla här, är att det var aldrig någon äkta politibil! Hade det varit en äkta politibil så hade han stoppat mig när han först la sig bak mig, om det så bara hade varit för att slå en prat och bett mig hålla hastigheten. Eller, så hade han passerat mig i väggrenen och viftat lite med pekfingret för han tog ny ställning vid påfarten till E18, som dom brukar använda.

Jeg er enig i at overtredelsen neppe var grov nok til at de ville stoppe dere, men blålys i speilet hadde jo den ønskede effekten: nemlig at dere sakket ned farten og la dere til høyre.
Så jeg tror det like gjerne kan være reelt det du opplevde. :)

Når jeg var i Oslo sist helg, kjørte vi forbi en mc-polis som sto i veikanten. Så for meg ut som om han kanskje hadde pause, men bare to minutter etter kjørte han forbi oss med blålys i full fart og la seg etter en Tesla. Tydeligvis en som har kjørt for fort.
Min mening er at Politiet gjerne kan ha slik tilsedeværelse, de må ikke på død og liv ha kontroller for å bøtelegge folk, men vise at de faktisk er tilstede i trafikken sammen med oss.
Etter min mening har det like stor effekt som tilfeldige kontroller.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
10 minuter sedan, iknutis sade:

Jeg er enig i at overtredelsen neppe var grov nok til at de ville stoppe dere, men blålys i speilet hadde jo den ønskede effekten: nemlig at dere sakket ned farten og la dere til høyre.
Så jeg tror det like gjerne kan være reelt det du opplevde. :)

Når jeg var i Oslo sist helg, kjørte vi forbi en mc-polis som sto i veikanten. Så for meg ut som om han kanskje hadde pause, men bare to minutter etter kjørte han forbi oss med blålys i full fart og la seg etter en Tesla. Tydeligvis en som har kjørt for fort.
Min mening er at Politiet gjerne kan ha slik tilsedeværelse, de må ikke på død og liv ha kontroller for å bøtelegge folk, men vise at de faktisk er tilstede i trafikken sammen med oss.
Etter min mening har det like stor effekt som tilfeldige kontroller.

Där är jag både enig och oenig.

Effekt hade det, men jag menar att han skulle stoppat bak mig när jag svängde av vägen och stog där när han körde förbi. Vidare är det underligt att han svänger av från E18 in på mindre vägar. Mer logiskt hade varit att bara fortsätta på E18.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den grå br regga mercedes er  up bil, å har nok bare gjort det for å få deg til å roe ned kjøringa litt. Når de har lagt seg bak deg, så får de opp eier og kjøretøy opplysninger. Så hvis du da har vært en snill gutt og ikke overtredelse er for høy, har de bare latt deg gå. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, iknutis skrev:

Turte vel ikke å stoppe Wrangleren tenker jeg, kranglevorne banditter som kjører slikt. :D

Trur nok heller de hadde litt sympati for den stakkars fyren som hadde kjøpt seg en jeep, han kommer jo aldri til å ha penger igjen til en fartsbot? 

  • Like 1
  • Haha 2
  • Happy tears 5
Link to comment
Share on other sites

Ang "dyre" sivilbiler, så bruker de blant annet bmw 5-serie, X3 og X5 mellom Elverum og Trysil. Jeg har full forståelse for at politiet vil ha ordentlig bil, det er jo tross alt arbeidsplassen deres. 

Jeg er vel forsåvidt enig med Andreas at de gjerne kunne ha stoppet og kommentert blålysblinkingen når de allikevel kjørte av på samme sted. Om 5-10 km/t over fartsgrensen på 110 km vei er noe å bruke ressurser på får bli politiets vurdering.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...