Pokerfjes Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 Hei, jeg er litt usikker på hvordan jeg skal legge inn informasjon om forskjellige reisemål og spor. Mange av sporene her på overlanding.nu er lange og flotte, men jeg tror ikke vi har helt de samme mulighetene i Norge. Mange av våre veier fører til fjells, men disse er sjelden veldig lange, og de ender nesten alltid opp i en veibom. I skogen i lavlandet er det sjelden man kan kjøre avgårde på skogsbilveier slik man gjør i Sverige. Enten er det utmark og ulovlig med motorisert ferdsel og/eller så er det privat eiendom. De siste årene har jeg gått mye på ski og til fots i skog og fjell i Sør-Norge. Veiene har primært vært transportetapper. Men mange av disse veiene er fantastiske små perler og i en del tilfeller er det mange små veier i samme område. Er det best å legge inn hver veistrekning for seg selv, eller bør jeg lage lengre ruter - men hvor man gjerne må snu og kjøre tilbake til start, for å forflytte seg til en ny avstikker fra hovedveien. Er det noen grense for hvor korte spor man ønsker å ha i databasen? Her er et lite eksempel på en ikke uvanlig 8km anleggsvei som går fra 1150moh til 1470moh. Fortsetter man 500m langs FV50 starter en annen vei som går 12-13km inn i fjellet. /Ørjan/ 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuko Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 On 1/3/2019 at 12:54 PM, Pokerfjes said: Er det best å legge inn hver veistrekning for seg selv, eller bør jeg lage lengre ruter - men hvor man gjerne må snu og kjøre tilbake til start, for å forflytte seg til en ny avstikker fra hovedveien. Er det noen grense for hvor korte spor man ønsker å ha i databasen? Her er et lite eksempel på en ikke uvanlig 8km anleggsvei som går fra 1150moh til 1470moh. Fortsetter man 500m langs FV50 starter en annen vei som går 12-13km inn i fjellet. /Ørjan/ Hej Örjan, my opinion is that you should add them one for one. The reason why I say that it allows others to piece together routes that would suit them best. Sometimes with the wife she would prefer to drive a small route so that she can get back to tarmac at any given time if she wants or needs. ? I'd love to see the routes that you have, over new years while the wife was sick in bed I was in front of the laptop searching for routes along FV55 and that area for a possible trip this summer. I've never taken this Land Rover over 1250 m and also I want to camp above 1400~¨1500 m. A combination of tips and suggestions from others here will enrich the database for future trips, thanks in advance. Todd. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 Ettersom jeg også er nordmann, så sliter jeg litt med det samme. Men jeg elsker å dra på oppdagelsestur der vi kanskje kan finne på å kjøre 10 slike anleggsveier på en dag. Så legg gjerne inn en og en ja. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pokerfjes Posted January 4, 2019 Author Share Posted January 4, 2019 Thanks guys, I'll add them one by one then. I'll be adding them by creating tracks in map tools for now, as I don't have tracks from previous trips. I plan to revisit many locations the next year, so hopefully I can update the tracks with more precise data as I verify them. I live in Buskerud, but I am quite familiar with mountain areas in Telemark and Rogaland and how to get there as well. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 4, 2019 Moderators Share Posted January 4, 2019 Kör på med spåren ett och ett du så kan folk plocka ut det som passar dem. Alla bidrag till spårdatabasen uppskattas . 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted January 5, 2019 Share Posted January 5, 2019 On 1/3/2019 at 12:54 PM, Pokerfjes said: Hei, jeg er litt usikker på hvordan jeg skal legge inn informasjon om forskjellige reisemål og spor. Mange av sporene her på overlanding.nu er lange og flotte, men jeg tror ikke vi har helt de samme mulighetene i Norge. Mange av våre veier fører til fjells, men disse er sjelden veldig lange, og de ender nesten alltid opp i en veibom. I skogen i lavlandet er det sjelden man kan kjøre avgårde på skogsbilveier slik man gjør i Sverige. Enten er det utmark og ulovlig med motorisert ferdsel og/eller så er det privat eiendom. De siste årene har jeg gått mye på ski og til fots i skog og fjell i Sør-Norge. Veiene har primært vært transportetapper. Men mange av disse veiene er fantastiske små perler og i en del tilfeller er det mange små veier i samme område. Er det best å legge inn hver veistrekning for seg selv, eller bør jeg lage lengre ruter - men hvor man gjerne må snu og kjøre tilbake til start, for å forflytte seg til en ny avstikker fra hovedveien. Er det noen grense for hvor korte spor man ønsker å ha i databasen? Her er et lite eksempel på en ikke uvanlig 8km anleggsvei som går fra 1150moh til 1470moh. Fortsetter man 500m langs FV50 starter en annen vei som går 12-13km inn i fjellet. /Ørjan/ Sånna där vägar älskar jag att köra in på! Jag uppskattar även vägar som är stängda, pärlor där man kan gå vidare till fots eller möjligen cykla. Uppskattar sådant mycket, även om forumet främst är fordons-fokuserat 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 Min nuvarande sommarplan är att utforska så många av denna typen av anläggningsvägar som möjligt i trakterna mellan Hardangervidda och Dovrefjell-ish. Skicka gärna tips! Med eller utan vägbom, terrängcykel kommer vara med på turen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now