Jump to content

Röjningsutrustning? Såg, Yxa m.m.


Robin
 Share

Recommended Posts

Vad har ni för utrustning i era bilar för att eliminera eventuella hinder såsom vindfällda träd och dylikt som ofta ligger över eller vid sidan av vägen och hindrar er framfart genom skogen? 

Jag funderade först över en liten och smidig motorsåg men det föll på att den ändå tar upp lite för mycket plats, luktar illa och tenderar till att kunna läcka i bagaget.

Köpte istället en fällbar såg med 500mm grovtandat sågblad från Silky, vid namn Katanaboy. Jag vet, låter skitlöjligt men den både ser ut och är riktigt grym. Ser ut som ett vapen ur en B-film. Finns även en modell med 650mm blad. Finns en del klipp på YouTube ;)

Kompletterade denna Katanaboy med en mindre fällbar såg, även den tillverkad av Silky och ett lika löjligt namn, Big Boy 3000. 

Sen har jag även två yxor från Wetterlings. En lite längre yxa, Les Stroud, och en lite mindre Äventyrsyxa.

Man är ju lite av en Prylnörd. ;)

Såklart använder jag ju mest yxorna till att fixa brasved men om man har tid och tråkigt så kan man ju alltid hugga sig fram :) 

Edited by Robin
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Har en liten handsåg ( ihopfällbar ). Tror den kommer från Biltema. Den levererade varorna i Ryssland så den funkar, det vet jag. Sen fick jag en Bear Grylls huggkniv i 40-års present av en kamrat som menade att det var den perfekta presenten till killen " som har allt " ... Den används rätt lite ;) . Ska skaffa en fin yxa tänkte jag, mest till vedklyvning.

Det händer att motorsågen är med men då är det för att den ska användas till avverkning, inte som Overlandingutrustning - av precis samma skäl som du nämner Robin. De läcker och luktar.

Helst så slipper jag använda något verktyg för att ta mig fram - tänker då på sly/ kratt och helt igenvuxet - då kör jag hellre runt. Men rätt som det är så ligger det faktiskt ett träd över vägen - då är det bra att ha något annat än sin Leatherman :) .

+1 på prylnörd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...