Jonas Andersson Posted January 30, 2019 Share Posted January 30, 2019 Kola halvön & Vita havet eller korsa Kaukasus. En vision för stunden. Men Ryssland 2021 är definitivt en plan. Någon som vet om det går färjor över inloppet till Vita havet? Vad jag känner till så ska det ju vara närmast omöjligt att ta sig till östra änden på Kolahalvön med bil. Någon som har kollat upp det? Har för mig jag har hört att det inte finns någon väg alls som går dit.Militära zoner har jag för mig ställer till en del också. Någon som har haft liknande planer? Jag tänker mig fyra veckor, men att det ev får bli lite längre. Ej tänkt som hardcore offroadtur utan, overlanding. Tänk AT-däck istället för MT-däck. ? Det är så klart välkommet med en del skitvägar, men det är inte fokus. Och vad med Svarta havet runt? MrWIB, du var ju i Georgien i somras. Vad tror du? (Hur gör ni för att få det där "@namn-på-den-ni-hänvisar-till"?) Eller är det någon som har några bättre förslag? (Ja, jag har inte googlat speciellt mycket ännu. Har ännu bara Ryssland 2021 som en tanke i huvudet.) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted January 30, 2019 Share Posted January 30, 2019 (edited) @MrWIB Du gör som du gjorde, kommer upp en ruta. Funkar för mig på Google chrome för iPhone och på PC. Angående Ryssland så har jag varit sugen på Kolahalvön länge. Har kollat en del på youtube samt på SWES samt pratat med en kompis som kört lastbil där, och min uppfattning är att de vanliga vägarna är relativt tråkiga och platta, och vill man komma ut långt från civilisationen så måste man ut på gamla igenväxta vägar m.m. Som sagt, min uppfattning bara. Jag hade tänkt åka dit 2020-2021 och då med en guide, typ kolatravel. Edited January 30, 2019 by Filip Gustafson 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 30, 2019 Moderators Share Posted January 30, 2019 Spännande planer Jonas! Min erfarenhet från Kola är att det dessvärre inte går att ta sig lägre öster ut än Kuzomen/ Varzuga. Dels på grund av avsaknad av vägar men också på grund av militära zoner ( detta snackade jag mycket om med Frank på Kola Travel när vi var där i 2013 ). Det kan så klart ha ändrat sig nu - ta kontakt med Kola Travel så är jag rätt säker på att Frank hjälper dig så gott han kan. Du behöver garanterat inte MT däck men vägarna på Kola är stundtals jävligt krävande, ha det med i åtanke vid planering. Vinsch och maxtrax ser jag på som ett måste om du skall köra själv. Vi åkte i slutet Augusti/ början September för att slippa mygg vilket vi också gjorde, väldigt skönt! Det året vi var där var ett väldigt torrt år så vi kunde köra relativt aggressiva spår utan de helt stora utmaningarna. Ett par kamrater var där i 2017 och körde ca de samma spåren som oss ( jag kände igen många av dem från deras film ) och de hade betydligt mer vatten att tackla. Länkar till filmer från Toyota4x4.se och mina egna samt resereportage som inspiration. Toyota4x4.se Kola del 1 Toyota4x4.se Kola del 2 Toyota4x4.se Kola del 3 Toyota4x4.se Kola del 4 Mitt resebrev från 2013, med filmer längre ner i tråden Hoppas det är till hjälp vid planering 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted January 31, 2019 Author Share Posted January 31, 2019 Tackar för tips och länkar. Ska kolla närmare på dem senare. Ja, nu har jag ju MT's som sommardäck till Mulan, om än dock lite slitna. Det var mest en beskrivning för vilken typ av tur jag tänker mig. Senast jag var i Ryssland körde jag ju Subaru XV, manuell utan awd-L och med M+S däck. Funkade perfekt. Tog mig runt hela den tänkta rutten. Det var väll typ en eller två gånger jag fick vända pga. lera. Men då letade jag tältplats, så det var inte så att jag fick lägga om rutten. Det enda jag hade med i recovery-väg var yxa, såg, spade och en liten kompressor som fick bekänna färg. På ett ställe fick jag ju dra upp ett par Ryssar som hade fastnat i en stor pöl. Just nu är vi tre fordon som har anmält intresse, inkl. vi själva. En Hilux (moddad), en Ranger (standard) och en Prado/120. Själv saknar jag bara sandstegar. Har allt det andra. Jo, man har ju "hört" att Kola är krävande för både bil och förare. För att kunna njuta Kola fullt ut känns det som att man just ska ha i varje fall lite moddade bilar, för att kunna nå gobitarna. Samt åka dit med inställningen att nu blir det offroad och inte bara lite halvtaskiga vägar. Jag tror att Rangern skulle få problem i sitt nuvarande utförande. Men men... Har som ni förstår inte kollat upp det hela så noga ännu då det är gott om tid kvar. Innan första inlägget i den här tråden har det bara varit en idé. Nu börjar planeringen så smått. Men innan dess ska det förhoppningsvis bli en Trans Alp tour till Italien i sommar, Marocko till nästa vintern och Kilimanjaro sommaren 2020. Det är ju något närmare till Kola än vad det är till Kaukasus och mycket kan hinna hända med fordonen innan dess. @Filip Gustafsson Det där funkar så där här på jobbet med en Windows dator... Kommer upp en ruta med en sådan där "cirkel" som snurrar, sen händer det inte mer. Men just med denna datorn är det ofta det inte går att "like" inlägg heller. Den trilskas ibland. Senaste albumet fick jag ladda upp tre eller fyra gånger. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted February 4, 2019 Share Posted February 4, 2019 @Jonas Andersson Jag fattade inte alls vad @Filip Gustafson menade med sitt inlägg, innan jag läste ditt ovanför Så till saken, tror att Svarta havet runt skulle vara en grym resa, lite bråkigt kring Georgien/Ryssland gränsen kanske, men det går ju antagligen att lösa. Det är ju inte krig där vad jag vet, bara "dålig stämning". Undvik nedan områden Google har ju varit så snälla att de markerat områdena (streckat). Jag hade kört till Tbilisi och sedan norr ut, sväng förbi de stjärnmarkerade ställena, värt omvägen Kanske skrivit det redan, men min satellit-telefon fungerade ju i stort sett inte alls i Georgien, beror tydligen på att Ryssarna kan störa ut de signalerna. Bra att veta kanske (jag tycker GPS-larm/satellit-telefon ger en trygghetskänsla i sådana länder, men surt om de inte fungerar när man ligger där blodig med en exploderad bil). Svarta havet kusten i Turkiet är riktigt fin, extremt lite turister (iaf när vi var där och på de ställena vi stannade), kan rekommendera någon extra dag där. Offtopic kanske men angående MT/AT däck så kör jag stenhårt på MT, man vill ju ha maximal hållbarhet när det börjar bli terräng, och vad jag vet så fungerar MT alltid minst lika bra som AT i terräng. Nackdelen är väl lite högre ljud och lite sämre slitstyrka. Men bäst av allt är ju att MT alltid! ser coolare ut ? 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 14 timmar sedan, MrWIB sade: Jag fattade inte alls vad @Filip Gustafson menade med sitt inlägg, innan jag läste ditt ovanför Hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted February 9, 2019 Author Share Posted February 9, 2019 Tack för bra tips @MrWIB. Nu är det ju 2,5 år kvar till turen, så det hinner kanske ändra sig en del. Jisses! ? 2,5 år. Det låter ju som en evighet. (Jag frågar inte om AT eller MT. Jag säger bara att det kommer att planeras för AT-vägar, inte MT. Men det kommer så klart kanske bli en del av det också, det är bara inte där fokus ligger. Jag har redan MT-däck som sommardäck och kommer sannolikt att köra med dem. Det var bara för att måla upp en bild av vilken typ av tur det handlar om.) 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polarbear Posted February 9, 2019 Share Posted February 9, 2019 On 30.1.2019 at 21.18, Filip Gustafson sade: @MrWIB Du gör som du gjorde, kommer upp en ruta. Funkar för mig på Google chrome för iPhone och på PC. Angående Ryssland så har jag varit sugen på Kolahalvön länge. Har kollat en del på youtube samt på SWES samt pratat med en kompis som kört lastbil där, och min uppfattning är att de vanliga vägarna är relativt tråkiga och platta, och vill man komma ut långt från civilisationen så måste man ut på gamla igenväxta vägar m.m. Som sagt, min uppfattning bara. Jag hade tänkt åka dit 2020-2021 och då med en guide, typ kolatravel. Jag tror du ska prata med Jonkko eller Pasi på Finska BR bikers. De har grym erfarenhet av områdena på östra sidan Finska gränsen. Maila dem på info@brbikers.com Tänk på att maila på engelska, det är nog bara Jonkko och Sakke som pratar svenska, resten finska och engelska. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted February 11, 2019 Share Posted February 11, 2019 On 9.2.2019 at 20.39, Polarbear sade: Jag tror du ska prata med Jonkko eller Pasi på Finska BR bikers. De har grym erfarenhet av områdena på östra sidan Finska gränsen. Maila dem på info@brbikers.com Tänk på att maila på engelska, det är nog bara Jonkko och Sakke som pratar svenska, resten finska och engelska. Tack för infon Det skall jag absolut göra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted October 7, 2020 Share Posted October 7, 2020 Hitta just denna trevliga träden Vi är några i Sthlm regionen som planerade att resa till Kolahalvön i aug-sep 2020 men blev framflyttat av förklarliga skäl. Nu fokuserar vi och planerar för 2021 istället med förhoppning att ryska gränsen öppnar. Vi tänker köra samma spår som Geko + några alt. vägar. Utmaningen med rutt planeringen är möjlighet till bränsle, vilket kräver noggrann planering och möjligheter att ta med sig efter behov. Min uppfattning är att de finaste områdena att resa i är efter kusten och i bergen vilket vi har planerat för. Vår lista för bilarna är minst 33” MT med möjlighet till köra i vatten passager på ca 1m. Bränsle för 50mil i lågväxel/offroad dvs ca 150l per bil. Vinsch på varje bil har vi satt som krav. Vill man ta sig mer österut finns de spåra enligt denna kartan mot Murmanskin valtiollinen tundran rauhoitusalue. Vet att några danskar körde denna rutten för några år sedan men kräver en annan typ av fordon enligt min uppfattning. Enligt den kartan jag sett körde de över Varzuga och efter kust till Sosnovka sedan väster ut mot Kanevka och vidare i en båge strax söder om Murmanskin valtiollinen tundran rauhoitusalue mot Kirovsk. Borde finns vägar mot Krasnoshchelye oxå. Kola Travel /Frank är en bra resurs för rutt planeringen men vi kommer inte använda honom som guide. 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan suurholma Posted October 7, 2020 Share Posted October 7, 2020 (edited) 1 hour ago, Jah said: Hitta just denna trevliga träden Vi är några i Sthlm regionen som planerade att resa till Kolahalvön i aug-sep 2020 men blev framflyttat av förklarliga skäl. Nu fokuserar vi och planerar för 2021 istället med förhoppning att ryska gränsen öppnar. Vi tänker köra samma spår som Geko + några alt. vägar. Utmaningen med rutt planeringen är möjlighet till bränsle, vilket kräver noggrann planering och möjligheter att ta med sig efter behov. Min uppfattning är att de finaste områdena att resa i är efter kusten och i bergen vilket vi har planerat för. Vår lista för bilarna är minst 33” MT med möjlighet till köra i vatten passager på ca 1m. Bränsle för 50mil i lågväxel/offroad dvs ca 150l per bil. Vinsch på varje bil har vi satt som krav. Vill man ta sig mer österut finns de spåra enligt denna kartan mot Murmanskin valtiollinen tundran rauhoitusalue. Vet att några danskar körde denna rutten för några år sedan men kräver en annan typ av fordon enligt min uppfattning. Enligt den kartan jag sett körde de över Varzuga och efter kust till Sosnovka sedan väster ut mot Kanevka och vidare i en båge strax söder om Murmanskin valtiollinen tundran rauhoitusalue mot Kirovsk. Borde finns vägar mot Krasnoshchelye oxå. Kola Travel /Frank är en bra resurs för rutt planeringen men vi kommer inte använda honom som guide. detta område är "väll dokumenterat" trevligt område att köra fina stränder och trevligt folk! rekomenderas https://www.facebook.com/100008191846925/videos/1933645936918449/ Edited October 7, 2020 by jan suurholma 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan suurholma Posted October 16, 2020 Share Posted October 16, 2020 lite inspirationbilder https://photos.google.com/share/AF1QipNgHaIYCKL7nJ5iHAZmOJ13XQy0Lj7R1nDt1Fg11dNMp2dBgqvPAYcPk06Qzdnbtw?key=eWpLWmpnNE9jSl9fQXNKWmR3NEVpSk1NMncxVWVB 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted November 7, 2020 Author Share Posted November 7, 2020 On 7.10.2020 at 13.48, jan suurholma sa: detta område är "väll dokumenterat" trevligt område att köra fina stränder och trevligt folk! rekomenderas https://www.facebook.com/100008191846925/videos/1933645936918449/ Länkarna funkar inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted November 7, 2020 Author Share Posted November 7, 2020 On 7.10.2020 at 11.57, Jah sa: Hitta just denna trevliga träden Vi är några i Sthlm regionen som planerade att resa till Kolahalvön i aug-sep 2020 men blev framflyttat av förklarliga skäl. Nu fokuserar vi och planerar för 2021 istället med förhoppning att ryska gränsen öppnar. Vi tänker köra samma spår som Geko + några alt. vägar. Utmaningen med rutt planeringen är möjlighet till bränsle, vilket kräver noggrann planering och möjligheter att ta med sig efter behov. Min uppfattning är att de finaste områdena att resa i är efter kusten och i bergen vilket vi har planerat för. Vår lista för bilarna är minst 33” MT med möjlighet till köra i vatten passager på ca 1m. Bränsle för 50mil i lågväxel/offroad dvs ca 150l per bil. Vinsch på varje bil har vi satt som krav. Vill man ta sig mer österut finns de spåra enligt denna kartan mot Murmanskin valtiollinen tundran rauhoitusalue. Vet att några danskar körde denna rutten för några år sedan men kräver en annan typ av fordon enligt min uppfattning. Enligt den kartan jag sett körde de över Varzuga och efter kust till Sosnovka sedan väster ut mot Kanevka och vidare i en båge strax söder om Murmanskin valtiollinen tundran rauhoitusalue mot Kirovsk. Borde finns vägar mot Krasnoshchelye oxå. Kola Travel /Frank är en bra resurs för rutt planeringen men vi kommer inte använda honom som guide. Kanevka får nog vänta. Det var ju tämligen långt öster ut och på de kartor jag har tillgång till hittar jag inga vägar eller någon form av spår som leder dit. Men det vore ju intressant att återkomma någon gång och se hur långt öster ut det går att komma. Jag är även sugen på att testa hur sant ryktet är om att det ev finns ett ev körbart spår längs med kusten mellan Kem och Onega. Vi kommer inte gå så långt som 33" MT, 1 meters vadförmåga, och 150 liters tank. Utan drar gränsen vid 32" AT, vinsch i gruppen 0,75 meter vadning och 100 mil greenlaning. Av oss som ska med för stunden har bägge vinsch, ena bilen kommer ha minst 120 liter och den andra 150 liter). Har satt upp en grundrutt som ser ut så här: https://www.gaiagps.com/map/?loc=5.1/40.6923/64.3489&pubLink=nK7yhFC88YXRYBNCfxgTCFep&trackId=808affdd-274d-4b3a-8495-9e67e2416784 Men det finns så klart möjligheter för justeringar. Vi kommer inte att söka så dåliga vägar som möjligt för att dra oss fram med vinschen i tre veckor, utan ha en variation av kultur, sevärdheter, off the grid med dåliga vägar, osv. Blir vägen för dålig så lägger vi om rutten istället för att vi absolut måste fram. Ser på nätet med de färdbeskrivningar som finns att många rör sig i området mellan NV Olenegorsk, NO Lovozero, SV Khibiny och SO Koashva. Så det kan ju kanske vara av intresse att lägga om rutten genom det området. Fast jag är sådan att jag tycker att det är kul att åka där inte alla andra åker. Så vi får se. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted November 7, 2020 Author Share Posted November 7, 2020 Någon som har kört sträckan öster ut från Kuzomen, Varzuga? Jag hittar ett spår som följer kusten ca 5 mil öster ut en bit bortom Chavanga. Är det stängt område? Hittar inga restriktioner på kartan som annars har markeringar för stängda områden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian S Posted November 8, 2020 Share Posted November 8, 2020 När har ni tänkt att åka med tanke på rådande situation? Hur länge har ni planerat att vara borta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted November 8, 2020 Author Share Posted November 8, 2020 @Christian SPlanen är juni nästa år. Det är då vi är lediga, så det finns inget alternativ med annan tid under året. Det kan ju hända mycket innan dess. Du tänker på covid? Eller har jag missat något? Är gränserna stängda är det inte mycket att göra åt. Då får vi vända huven åt annat håll. Kanske kan beta av det jag har kvar på TET-S i så fall. Som landstingsslav så är det fyra veckor som gäller. Personligen skulle jag nog kunna få även veckan innan, men det funkar inte får grabbens skolgång. Och med tanke på att det är juni som är aktuell så är jag lite rädd för att smältvatten, tjällossning och kvarliggande snö norr om polcirkeln kan ställa till problem i det området. Sen är jag alltid inställd på trial and error. Det er ikke skam o snu. Men det är inte spikat att det måste vara upp till Kolahalvön och Murmansk Oblast. Jag är flexibel och egentligen mer för att utforska det SV hörnet av Ryssland. Men Rikard som ska med åker hellre norrut. Jag har själv varit i området Sankt, Petersburg, Moskva och Karelen tidigare och ser så klart gärna något nytt. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 On 1/30/2019 at 9:29 PM, Wiberg said: Spännande planer Jonas! Min erfarenhet från Kola är att det dessvärre inte går att ta sig lägre öster ut än Kuzomen/ Varzuga. Dels på grund av avsaknad av vägar men också på grund av militära zoner ( detta snackade jag mycket om med Frank på Kola Travel när vi var där i 2013 ). Det kan så klart ha ändrat sig nu - ta kontakt med Kola Travel så är jag rätt säker på att Frank hjälper dig så gott han kan. Du behöver garanterat inte MT däck men vägarna på Kola är stundtals jävligt krävande, ha det med i åtanke vid planering. Vinsch och maxtrax ser jag på som ett måste om du skall köra själv. Vi åkte i slutet Augusti/ början September för att slippa mygg vilket vi också gjorde, väldigt skönt! Det året vi var där var ett väldigt torrt år så vi kunde köra relativt aggressiva spår utan de helt stora utmaningarna. Ett par kamrater var där i 2017 och körde ca de samma spåren som oss ( jag kände igen många av dem från deras film ) och de hade betydligt mer vatten att tackla. Länkar till filmer från Toyota4x4.se och mina egna samt resereportage som inspiration. Toyota4x4.se Kola del 1 Toyota4x4.se Kola del 2 Toyota4x4.se Kola del 3 Toyota4x4.se Kola del 4 Mitt resebrev från 2013, med filmer längre ner i tråden Hoppas det är till hjälp vid planering Helt i min stil detta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now