Jump to content

Vildmarksvägen


MrWIB
 Share

Recommended Posts

Jag har kört en liten del av den sträckan, Strömsund - Klimpfjäll på hösten och väldigt mycket mellan Strömsund - Stora Blåsjön på vintern. Mina föräldrar har en fjällstuga i Stora Blåsjön, ett par kilometer innan lappkapellet i Ankarede :) 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Mecki och Tomas var ju där för ett par år sedan Oskar, deras rapport ligger på Toyota4x4.se. 

Jag har flera kartor över området och har plottat in en alternativ rutt ( läste på alla husvagn & husbilforum jag kunde - när de gnällde över vägstandarden så la jag rutten dit :) ).

Med lite forskning på väg dit och hem så borde det kunna bli en fantastisk tur.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu är inte jag så jätteinsatt, men en viss tid under året så får man inte stanna bilen när man åker vägen över Stekenjokk då det är häckningsperiod eller liknande, man får inte störa fågellivet iaf. 

Snön brukar ligga kvar rätt länge över Stekenjokk så det finns rätt stor chans att man får se snö även om man åker dit sent i Juni. I fjol kom det över 60cm snö i Juni :)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag blev så inspirerad av denna turen så jag trocklade ihop ett spår, 95% grus tror jag, från Malung till Strömsund. 728km och det blir antagligen längre IRL eftersom höjdmetrar + vägens exakta kurvor kommer till.

Om man räknar en dag till Malung, 2 dagar på turen från Malung till Strömsund, 3 dagar på själva Vildmarksvägen och två dagar på retur till vart man nu ska till, så blir det en fin Fredag till Söndag med två hela dagar till reserv om man hittar riktigt fina ställen eller bara vill dra ner på tempot.

Malung till Strömsund.JPG

Egenskaper för rutt Malung - Strömsund.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Glöm inte att besöka vattenfallet. Minns inte vad det heter men kan uppdatera när jag sitter hemma framför datorn.  

Vi svängde in och tog promenaden med tanke ... Ja ett vatten fall kanske kan vara kul. Jösses vad vi iaf tappade hakan när vi såg det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...