Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/11/2019 in all areas

  1. Hittade ett Autohome Overzone, för bara 18 lakan på Blocket. Det är ju nästan halva priset! så vad gör man. Från 2015 och inte en tillstymmelse till slitage. Tillsvidare monterat direkt på locket. Så just nu kommer vi bara åt flaket via lämmen. Inte helt optimalt, men fortsättning följer...
    8 points
  2. Du har rätt Jonas men nu är ju detta en rätt grabbig prylsport trots att det egentligen skall vara en livsstil . Kan vi inte enas om att vi gör det för att vi kan . Tror nog att göbbzen och tantzen som rattar runt sin Skodillac från 1900 kallt, på taskig grusväg i Långtbortistan, hade bytt till en Toyepp Rubicruiser på en blink om de hade haft möjlighet ( IMHO ).
    5 points
  3. Och de här ligger på golvet och ska monteras i det närmaste:
    4 points
  4. Idag ringde lackeraren och meddelade att breddare plus skärmar är klara rätt efter helgen så i morgon är det rätt ner till Arctic Trucks och komma överens med dem om när de kan montera ihop bilen igen. Det betyder samtidigt att jag har helgen på mig att slipa ytrost i hjulhus samt lägga underedsmassa för att göra det nu när det är relativt lätt att komma till. Vad gör man när man vill köra snö men inte har sin " snökörarbil "? Man tar sin ryggsäck och sina skidor . Både billigare och nyttigare för kroppen och stundtals även ganska underhållande . Funderar på en Overlandingtur där slutdestinationen nås med skidor och pulka lastad med " villhöver " saker.
    4 points
  5. 7,2% lägre förbrukning räknades ut vid förra tankningen. Yeah!! Ligger nu på ca 0,9l/mil.
    2 points
  6. Här e inga förmärmade svenskar inte - vi har Norrlands - inga konstigheter ? .
    2 points
  7. Den perfekta overlandingbilen. Den finns inte. Det är en ständigt pågående resa, där "den perfekta bilen" är olika från ena dagen till nästa. ? Min första bil blev en Ford Escort. Inköpt innan internets tid. Den tog mig både till Österrike och Lofoten gånger flera. Perfekt? Ja. Den lastade allt jag och ev medföljande kamrat behövde för våra äventyr. Enda lyxen var väll takluckan. Att dundra fram i 140 på autobahn ner mot Österrike med öppna fönster och taklucka hade mer effekt på öronen än en rockkonsert. Terräng framkomlighet... Körde aldrig fast. En gång mitt i sommaren fick jag ta till snökedjor och "gasa till det rasar" taktiken. Fram kom vi. Nästa förvärv var mer med hjärtat än hjärnan. I de unga tjugo skulle man ju vara frän. Gula lampor och kjolpaket gjorde sitt. Coolast bland poolarna, innan den efter 6 månader brann upp efter 300 meter på en resa från Mjölby till Köpenhamn. Nytankad och med nya framdäck. Pimpad Peugeot 405. Fick sedan veta att de där flammorna man ser på vissa bilar inte är på riktigt, utan bara klistermärken. Kunde ingen sagt det lite tidigare! Resan gick vidare med en genomrostig Alfa Romeo 33. Kunde inte ens byta till vinterhjul. Domkraften bara sjönk in i rosten. Inköpt för 4000 Dkr, fick avstå stereon efter prutning. Den skänktes sedan till bättre behövande. (Lånad bild på likadan bil.) Efter det gick åren och jag hann bli "vuxen" tills nästa inköp. "Subaru ska ju vara bra bilar." :tänkte jag. "Och såg inte Legacy'n häftigare ut än en Impreza?" Sagt och gjort. Den såg smäcker och smidig ut hos bilhandlaren. Nu skulle det till en riktig bil. Nu var man ju i fast förhållande och fick väll ändå satsa på något som var lite presentabelt. Inga riktiga långresor hade genomförts sedan Escortens tid, men nu var det dags igen. En åttadagars tur med min nuvarande fru. Turen som gick från Malmö via Stockholm - Kiruna - Narvik - Finnmark - Tromsö - Trondheim - Oslo och tillbaka till Malmö minns jag väl. Uff vad var det jobbigt att ha cyklarna på kroken! Allt fick tas genom dörrarna. Men trotts packning och hund kunde vi t.o.m. ta med två liftare med varsin stor ryggsäck i 25 mil. Bilen användes dock sällan och den fick ny användare i... var det Gällivare. En kortare tid gick med hyrbilar och poolbilar. Livet utan egen bil var dock alltför trist. Hjärtat bultade starkt för något eget och åter fick det bli en egen glidare. Oh, saft-suse vilken skön bil det blev! Kungligt läcker både att se på och köra. Dryga 230 hästar och den låg som ett strykjärn. Saknad är du kära 166a. Men vad en hund skitar ner! Grus och hår blev det i baksätet. Efter ett tag stod det klart, en annan bil ska skaffas. Allt var klart för att i princip åka upp till Åre och hämta hem en Defender 110 pick-up, men min bättre hälft satte stop för det. Så det fick bli den här i stället: Det var ju ändå awd. En längre resa ner till Österrike fick denna glidaren ställa upp på. En mycket skön kärra, som trotts det var lite blekare än den länge saknade Alfa'n. Nu började det dock lysa en lite svag lampa på något som hette offroad och overlanding. Det hade alltid funnits där, men ändå inte riktigt kommit till ytan. Frun hade nu fått körkort och börjat prata egen bil. Dags för lite manipulation för att hon skulle skaffa "rätt" bil. Det lyckades: Tänk vad kul man kan ha en sådan här! Tillslut blev det dock dags att få uppgraderat sin egen kärra till något overlandingaktigt. 4xoverland och Ronny Dahl höll tv'n varm. Var skulle en egen tur styras? Vår hund hette Tula... en lite goggling på "Tula" visade på att det finns en stad i Ryssland med det namnet. Ett löfte till hunden lades om att hon skulle få lov att komma dit... En tur till Ryssland hägrade och vem vill ta en overlandingtur i Ryssland med en Jaguar? Ja säkert många. Men jag vill ha något "mindre fint" och bättre för de ryska vägarna. Hur var det nu med Subaru? Sades dessutom inte på expeditionportal.com att en Forester var ett bra budget alternativ? 2.0 var mer budget än 2.5, så när en sådan här dök upp i grannstaden var det bara att slå till. Första inköpet inför ett overlandingliv! Den levde dock inte upp till Subarus goda rykte och spenderade mycket tid på verkstad r/t ett motorproblem som inte ville ge med sig. Tröttnade tillslut och slog till på deras demo-ex av XV'n. Nu skulle jag till Ryssland! 650 mil blev det. Tula fick posera på torget i Tula , innan hon 9 månader senare lämnade oss förevigt. Trotts att denna bil nu var perfekt för oss spenderades som vanligt många timmar på att läsa om overlanding-riggar på expeditionportal. Blocket skannades av dagligen, med framför allt fokus på Wrangler Unlimited. Helt plötsligt så kom dock den bil som kändes rätt. 19:23 på kvällen kom annonsen in. En minut efter de öppnade klockan 10:00 på bilförsäljningen stod vi där. Jag hade bara sovit 40 minuter den natten. Resten av natten surfades det helt vilt för att kolla upp försäljare, bilmodell och allt annat som på minsta sätt hade att göra med försäljare, Toyota Hilux och overlanding. Innan klockan var 11:00 hade XV'n bytts in och vi rullade hem med denna (dock utan kanoten på taket): Första inköpen är reda gjorda för att optimera våra bil; "Mulan". En reflexväst till vår son och en miljödekal för Frankrike! Yeah! Here we go!!! To be countinued...
    1 point
  8. Sommarens mål är spikat till 50%! Vägen ner har börjat planeras men vägen hem, då när semestern verkligen börjar , är än så länge relativt oplanerad. Tänkte att jag skulle hålla denna tråden, på lik linje med flera forummedlemmars tidigare resetrådar, uppdaterad om planeringen under vägen samt när resan väl har påbörjats. Just nu planeras det för fullt och det är ju oerhört tillfredställande samt en viktig del av turen. Det hjälper även på med motiveringen för att färdigställa bilen inför resan. Ca så här ser grovplaneringen av rutten till den första delen av turen ut: Hoppas att ca 4 dagar ska räcka utan att det blir dålig stämning i bilen eller ont om tid, evt satsar vi på en 5e dag, bara för att vara säkra. Boende på vägen ner är just nu oklart men en kombination av taktält och hotell eller liknande verkar mest troligt. Tänkte gå grundligt tillväga med planering av rutter och läsa upp mig på länder på denna turen då jag ser på den som en recognosering inför större äventyr framöver. Ja @Mecki, du ska få tillbaka kartorna i år .
    1 point
  9. None taken!⛄️ Det är bara 5 mil till København och de flesta skåningar ser väl den staden/byn som sin största metropol.
    1 point
  10. Oi oi oi oi sjekk den luxen som får flatbed? https://overlanders-handbook2.com/tag/toyota-hilux/ Sånn skal min lux bli også Å til alle dere fornærmede svensker, sorry men det er jo ikke rart. Danmark har jo tuborg altså "borg" dere har jo bare folkøl?
    1 point
  11. Skikkelig test av winshen i denne nye episoden fra Lifestyle Overland
    1 point
  12. Ja det er det men vil tro at er nødvendig når reiser på tur med en så skrøpelig bil som en Ferrari er.
    1 point
  13. Nu är jag ju Helsingborgare men vi brukar inte ta åt oss då vi faktiskt är halvdanskar men snarare hade varit heldanskar i dessa tider så du har ju egentligen både rätt och fel!? De du känner kan lägga ner biltåget hädanefter och även alla andra då det gick sin sista tur i sommaren 2017, Nedlagt och finns inte mer tyvärr. I varje fall med statliga DB... Nu finns det två järnvägsföretag som tagit upp trafiken med Autozug! Österrikiska ÖBB har börjat köra sträckan Hamburg-Innsbruck och sedan tidigare fanns linjen Hamburg-Wien. Dessutom har privata Bahn Touristik Express startat biltåg på linjen Hamburg-Lörrach i Tysklands sydvästra hörn. Bra att veta så att man inte letar sig fördärvad på Deutsche Bahn.
    1 point
  14. Kungligt! Man behöver inte ha Toyepp Rubicruiser med 5" höjning och mudattackers på 45". Ta den bilen man har istället. Tycker det är mer beundransvärt att köra overlanding i en dylik bil än den typ av bil som de flesta av oss här har, inkl. mig själv.
    1 point
  15. Ska själv ut på en vintertur där vi lämnar Rjukan medelst skidor och ev pulka morgonen den 14/2 och tillbaka vid bilen någon gång under dagen den 17e. Det blir tre nätter uppe på fjället. Bara att haka på om det är någon som är sugen. I så fall kan vi ta det i en annan tråd, så vi inte ödelägger Snövit tråden. Skicka ett pm om någon är sugen att haka på. (Det finns vissa krav på utrustning om man ska med.)
    1 point
  16. Halleluja for en vakker doning https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127063347 Denne ferdig restaurert og med en iveco 3 diesel
    1 point
  17. Hvis du kjører ned til Helsingør, er det ikke det det heter i bunnen av Sverige? Iallfall den båten som går derfra og over til kontinentet er rimeligere enn å kjøre bruene. Bare et tips, gammel båt er det også, iallfall var det det når vi kjørte der.
    1 point
  18. Ferrari på tur til Sahara!
    1 point
  19. Luftning kyl/värme-system. Sen jag fick bytt värmepaketet har det varit lite klen värme i Jeepen och det har stundtals gurglat lite lätt bakom instrumentbrädan. Jag har tidigare läst om de som haft svårt att lufta ZJ och XJ men har själv, vid tidigare ingrepp i kylsystemet, såsom kylarbyte och slangbyte inte haft några problem. Nu blev det till att testa ett tips jag läst om tidigare, ställa bilen med kylaren högre än värmepaketet för att på så sätt underlätta luftningen. Det verkade hjälpa, efter några upprepade start och stopp av motorn, där jag vid varje gång hörde hur det gurglade och sörplade dels i värmeelementet men även i expansionskärlet, blev värmen i bilen succesivt allt mer intensiv och gurglandet avtog också efter hand. Nu återstår bara att se om det hjälpte permanent eller om den fortsätter att gurgla senare. För de som undrade så gick det aldelles utmärkt att klättra upp för slänten. 8FB73681-BEEE-4A1D-A3F2-27B1E9B6D797.MOV
    1 point
  20. HAHAHA Underbart!! Man skall inte plåga sig FÖR mycket - och soffan skall inte underskattas Roligt att "känna in" din erfarenhet från upplevelsen. hehe
    1 point
  21. Offroadhusvagn någon? Caretta Offroad 2019 https://www.blocket.se/vi/76698638.htm
    1 point
  22. Ta kontakt med Johan’ Jonkko’ Grönholm på BR bikers för bra tips om rätt vägar i Finland, Ryssland och Baltikum det är en bekant till mig. Han bor på svenska sidan i Pargas och pratar således just svenska. Maila honom via deras hemsida, telenummer och privat mail vågar jag inte lämna ut utan lov. Tänk på att utesluta Kaliningrad, hela provinsen är en enda stor militärförläggning så det är omöjligt att få visum dit. http://www.brbikers.com/crew/
    1 point
  23. Vad säger man...!? Har sagt det tidigare - Franska eller Italienska bilar kommer aldrig i min ägo... Lustigt de jämför priserna med en Toyota LC https://teknikensvarld.se/liten-elbil-extremt-dyra-bromsskivor/
    1 point
  24. Taktältsklipp? https://www.blocket.se/vi/82652237.htm
    1 point
  25. superbra läsning! kommer använda den som stöd i egen planering.
    1 point
  26. Inspirerande resebrev det alltid kul att ta del av era andras erfarenheter och upplevelser. Välskrivet som vanligt!
    1 point
  27. Mycket trevlig läsning har det varit. Fråga, vad var budget, 20-30 lax?
    1 point
×
×
  • Create New...