Jump to content

MrWIB
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Jag har äntligen fått hem mitt Gordigear ERT01 med förtällt.

Satte ihop det igår och i kväll skall det monteras på bilen. Hoppas det inte strular utan att jag kan få till så jag kan ha både markisen och tältet på mitt lilla takräcke.

Sen blir det provsovning till helgen :)

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Monterat och nästan klart.

Nöjd med det jag sett hitintills, lite bökigt att få på dragkedjan till transportskyddet som @rob_bor skrev tidigare.

Montering av markisen blir lite struligt att få till pga konstruktionen på mitt takräcke. Just nu lutar det åt att jag kommer att montera den i tältbottnen med genomgående skruv, på samma sätt som tältet är fäst i sina fästbågar.

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member

Vi var ute förra helgen och testade  två taktält, mitt Gordigear och Per:s Longroad.

Här kommer MINA slutsatser och synpunker när man jämför dessa två tält.

 

Ventiilation: På Longroadtältet sitter regnskyddet dikt ann mot "huvudtältet" medan det på
GG sitter på tre stycken extra bågar. Detta medför att ventillationsöppningarna på LR ej ventillerar lika bra och det bildades kondens både mellan dukarna och på insidan av av tältet.

Dragkedjor: De flesta är klenare, betyder ju inte tvunget sämmre på LR, inte minst de som förbinder förtältet med dess golv.

Förtältet som man kan montera under taktältet är mindre på LR och dess passform gentemot golvet gjorde att det var mycket svårt att få någon sträckning på väggarna. På LR sitter det om jag minns rätt fyra eller sex fasta ringar att fästa tältspik i, vilket gör att du inte kan anpassa väggarnas höjd gentemot olika fordons höjd. På GG sitter det åtta fästpunkter med  två remmar med öglor på respektive punkt, vilket ger ett möjligt höjdspann på ca 40cm.

Transportkappellen skiljer på så sätt att LR är väldigt tight, enligt uppgift för att möjliggöra hög marschfart utan att det fladdrar. Detta gör att det är trångt att dra på och treksamt om man kan ha kuddar och sovsäckar i tältet vid transport. Här är det öven lite  bökigt med GG, det finns plats under kappellet men det är lite besvärligt att fästa dragkedjan som sedan dras runt kapellet när det fäst på taket. 

På dessa tält spänner man ut ingången med en lös båge. På LR var denna båge pluggad och den passade inte på de fästen som sitter i tältkanten, möjligt att de går att få dit om man slipar ner pluggarna på fästet så rören/bågen går att trä på. Dessa fästen upplevde jag dock som stabilare på LR då de var av gjuten aluminium istället för av plast på GG. 

För att minska risken att tältduken över ingången på taktältet säckar och på så sätt samlar vatten vid regn eller snö så ingår det ett extra stag man kan montera i mitten över ingången i GG, detta finns inte på LR.

En annan skillnad är att madrassen är någon cm tunnare på LR men det var inget som de upplevde som något märkbart sämmre.

En finnés på LR som inte finns på GG är att det både i taket och på några av sidoöppingarna finns "fönsterplast". Det finns inte alls på GG, utan alla öppningar har öppningsbar duk på in och utsida samt öppningsbart myggnät där i mellan.

Prisskillnaden var vid innköpstillfället ganska stor då LR annonserades med sänkt pris på Blocket för strax under 10kkr, tror de varit dyrare tidigare, medan GG kostade med frakt drygt 17kkr.

Edited by Lars 9k
Stavfel
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
5 timmar sedan, Lars 9k sade:

 

För att minska risken att tältduken över ingången på taktältet säckar och på så sätt samlar vatten vid regn eller snö så ingår det ett extra stag man kan montera i mitten över ingången i GG, detta finns inte på LR.

 

Ahh.. en smart lösning jag borde haft på mitt tält!

Tack för att du delar med dig av erfarenheten. ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member

En komplikation med att tälta på hösten är att det kan vara svårt/omöjligt att få tältet torrt innan man bryter och inte blir det lättare ute, när det sen bara regnar.

Så först åkte mitt tält in i garaget, då bilen inte ens nästan går in med taktältet på0, så fick släpet agera underlag.

 

IMG_4241.JPG

 

Med lite pyssel så gick det även att få ut markisen och torka den ;)

IMG_4242.JPG

 

När väl mitt tält var torrt så fick @Per Pettersson tält också komma in en runda för torkning!

IMG_4243.JPG

 

Nu skall dom nog få vila fram tills våren, om inte andan plötsligt faller på, det kan ju kanske bli fina vinterdagar och då vet man ju inte ............ :)

 

Edited by Lars 9k
Jag stavar som en kratta
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag har mitt i källaren - givetvis uppfällt :) .

Jag hoppas ju verkligen att vi ska få till en träff med er gubbar söder ut - ska ni inte känna lite på Julbordet? Komma sent på fredag eller mitt på dagen på lördag? Jag bjuder på glögg om ni kommer ? .

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Moderators

Det verkar lovande men skulle vilja se ett live för å se vad det går för. Om man kan montera lättare grejor på den hårda delen av taket är det ju en riktig vinnare. Lurer på hur dom har löst alla ad ons - förtält plus plus.

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Ulv sade:

hva syntes dere om dette nye Skycamp teltet til ikamper?  http://www.ikamper.com/

Vi har vurdert dette utifra et markedsmessig, også ilag med fleire andre imprtørar sine synspunkt & har konkludert med at SafariTec ikkje blir å markedsføre disse.

Teltet som sådann er ikkje eit nytt konsept, liknande finnes ifra andre leverandørar. 

Eg høyrer gjerne på valide argument ifra kunde-segmentet på korfor dette er eg attraktivt taktelt. Prisen satt til sides :-)

Link to comment
Share on other sites

Som en liten teaser så vil det om ikke lenge vil taktelt med muligheter for varme innvending ;-) 

Jeg håper jeg kan vise dere dette iløpet av de nærmeste ukene. Som en bonus så jobbes det iherdig med å få til varme i madrassen  og et stykke oppover i telt veggene, slik at kuldebroen blir meget sterkt  redusert. 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
46 minuter sedan, Wiberg sade:

Kolla detta Per men sitt ner när du gör det - inte helt billigt

De priserna var jag tyvärr beredd på...
Jag har hittat liknande: http://www.expeditionstore.se/product.html/talt-lyft-autohome-2?category_id=41

Redigerar och lägger till en länk till: https://www.hjertmans.se/produkter/bocker-present/kuddar-paslakan/madrassunderlagg

Dry Weave fast lite billigare: http://www.marinaman.se/komfort-ombord/madrassunderlagg

En länk till... Billigaste kvadratmeterpriset jag hittat hittills: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Inredningsmaterial_Beslag/Inredningsbekladnad/MADRASSUNDERLAGG?id=06450

Sen har jag skummat lite på båtforum. Slog mig att det kunde vara bra då det är på marinfirmor vi hittar underläggen. :)
Många ggr räcker det tydligen att isolera under madrassen. Det är kylan under madrassen som skapar kondensen. I ett flertal forum dyker det upp folk som lagt vanliga liggunderlag som isolering under sina madrasser och blivit av med kondensen. Låter klart mest prisvärt!

Och här kommer sista alternativet (tror jag): http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/golvplattor/golvplattor-374036/

Edited by Per Pettersson
Fler länkar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det får väl helst var ngt som fungerar att "vika"  nackdelen med plattor är väl att de lär hamna lite si och så när tältet fälls ihop. Att hålla på att försöka fästa dem och passa in dem efter skarven verkar lite tricky!

Link to comment
Share on other sites

Har maggiolina forest extreme taktält. Har inte märkt problem med kondens under madrassen. Använt det i temperaturer mellan +45 och -22.

Ett underlägg typ vintermatta från bygghandeln tror jag löser kondensproblemet. Borde inte behöva kosta mer än ca 100 kr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Lars 9k sade:

Det får väl helst var ngt som fungerar att "vika"  nackdelen med plattor är väl att de lär hamna lite si och så när tältet fälls ihop. Att hålla på att försöka fästa dem och passa in dem efter skarven verkar lite tricky!

Tror att plattorna skulle kunna fungera om man fäster dem i golvet och har en skarv där golvet skarvar... På så vis behöver man inte böja dem. Det finns bra dubbelhäftande som används av mattläggare.
Jag ser också en risk i att ha ett tunt madrassunderlägg som ska böjas och kommer i kläm när man fäller upp tältet.

Just nu lutar det åt http://www.outnorth.se/urberg/alu-sleeping-mat
Ett vanligt liggunderlag med alu på ena sidan(uppåt) som limmas/tejpas fast på golvet pga ovanstående farhågor.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Carl sade:

Har maggiolina forest extreme taktält. Har inte märkt problem med kondens under madrassen. Använt det i temperaturer mellan +45 och -22.

Ett underlägg typ vintermatta från bygghandeln tror jag löser kondensproblemet. Borde inte behöva kosta mer än ca 100 kr.

Maggiolina har klart bäst tyg vad jag förstått. Hyfsade priser också. :)

Vårt tält ger kondens ÖVERALLT även om vi har alla ventiler och fönster öppna. Då har vi visserligen mest testat det i kall och fuktig väderlek men tycker ändå att det blev för mycket. Känner man på insidan av vårt tyg så känns det riktigt "gummerat". Andas inte så mycket då.

Har en kär hustru som pratar ganska mycket om att gå över till Maggiolina. Jag är för snål och tycker vi kan använda vårt billiga tält iaf en säsong. :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Annars testa att lägga tre sådana här i bredd,

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-och-sova/Sovsack-och-liggunderlag/Liggunderlag-2000035528/

samma pris men du behöver bara 3 i bredd och det skall vi väl hinna utvärdera under våren innan vår "riktigga" tur.

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...