Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/02/2020 in all areas

  1. Uppdatering! nya större däck gick från 265/65r17 ca30" till 285/70r17 ca33" och så gick jag från C-load till E-load blev mycket högre och lite stadigare. Även bullbar monterades samtidigt. Nästa steg är att byta stötfångaren bak till stål gärna med separat reservhjuls hållare för att få bort vikten från bakdörren. Bygga ett par egna Rocksliders får se om jag även bygger rör från stötfångaren fram ner till Rockslidern. Och spacers på 2-3cm ovanför fjädrarna bak för att få den lika hög bak när den är lastad.
    7 points
  2. Hi everyone, My names Mike and I live in Sweden although originally I am from the UK. I run a YouTube Channel and have recently been posting some trips of my experiences overlanding various parts of northern Sweden. I have not posted much on vehicle camping in Sweden before as most of my camping explorations are on foot, but in the summer I like to travel and camp by vehicle when I take my vacation. I am experiencing quite a lot of backlash from people regarding my overlanding exploits being illegal and not allowed in Sweden. I do fully understand that Off Road driving is totally illegal in Sweden as it is in most of Europe but from my understanding I have only been driving on roads marked on local maps and the Gaia GPS Swedish topographical downloadable map. Some of these tracks are gravel others stone but some of course are dirt roads which I believe is where the problem is. I have tried to research this as much as possible and I am trying to get somebody of authority to make a video with me as a sort of guide to vehicle camping in Sweden, but I thought I would ask on here and also join up given I live here now and have already met some of you. Many thanks and look forward to chatting one here.
    2 points
  3. Dag 4. Med hotellfrukost och skön säng att sova i men framför allt en skön dusch, så bar det iväg mot Tännforsen och Ristafallet. Tännforsen, störst i Sverige. Strax innan vi lämnande Tännforsen, så hade ett fäste till två rör som sitter på avgasrören lossnat, samt ett gött hål i avgassystemet som knackade. Fix med vajer och sång! Folk på p-platsen hängde med! Hjälp fick jag av alla dess slag! Hjälp att hålla upp benen och hejarklack, mycket tacksamt. Ristafallet. Passade på att bada vid små grottliknande pölar i fallets ytterkant och ta häftiga bilder... Men hujeda mig så kallt det var. Kul att sambon fick sig ett gott skratt när grottmänniskan i mig kom fram. Varken bild eller film på sjöodjuret (på mina enheter iallafall). Dag 5 Norr om strömsund. En liten udde parkerade vi på. Ljudet av forsande vatten i fjärran från ett vattenkraftverk och skvalpande ljud från sjön nära intill. Ganska vindstilla och otroligt vacker kväll! Dag 6 Ifrån norr om Strömsund bar det iväg till hällingsåfallet. Nära geddede. Trevlig promenad på cirka 2,6 kilometer längs floden. Alt. att ställa sig vid fallet och gå ca 250 meter. Självklart blev det en längre vandring dit och tillbaka! Middag blev bacon, ägg och potatis. Detta tillagades med en av de finaste vyerna hittills. Blåsjön heter sjön och vid vattnet finns grillplats och parkering. Dag 7 Vildmarksvägen. Här fick det bli att sova vid en utgrävd bro från vägen. Ensamma... trodde vi. Ett gäng med renar gick och betade vid sidan om bilen... får se om jag får tag i lite bilder kring det! I området vandrade vi runt bland diverse forsar och snöhögar. Här lämnar vi Norge för idag och kommer tillbaka imorgon med nya tag! Hatkärlek känner jag just nu som fick vara föraren hela dagen. Otroligt kort sikt, knöliga och smala vägar, folk körde fort mötandes och vägarna kändes knappa i bredd. Man kom inte särskilt långt på den tiden man körde, vilket fick den sträckan vi körde kännas som evigheter. Nu när vi är i Sverige i Hemavan, så siktar vi på Vik i Norge, sedan söderut så länge vi orkar. Norge är sjukt vackert! Här ska man bo 😍 Här är en bild från Norge, nära gränsen till Sverige.
    2 points
  4. Hi @MCQBushcraft and welcome . We have a thread on the subject:
    2 points
  5. Som jag skrev i 12 månader, 12 turer så har jag som plan att åka vildmarksvägen och har bestämt att det kommer bli under vecka 32, med start i Strömsund torsdag den 5e augusti. Jag har suttit och läst Vildmarksvägen med Overlanding.nu och Vildmarksvägen: the Wilderness Way för att få lite tips om platser man bör besöka och rutter man bör ta, men känner ändå att jag vill ha mer tips från er med kött på benen. Nått jag verkligen vill göra är att besöka hällingsåfallet, krypa i Korallgrottan, som är en heldagsaktivitet, och kolla in stekenjokk platån och den gamla gruvan, utöver det har jag inte hittat nått som lockar nått extra. Det som styr resan blir att krypa i Korallgrottan, och då det är en heldagsaktivitet som endast är på tisdagar eller lördagar. att hinna dit på en tisdag känns tajt, så att ta en lördagstur är bäst i så fall. Hur ser mina tankar ut kring planeringen? Lite oklar faktiskt, det beror mest på om man får med sig andra ekipage eller om man blir ensam bil. Resan upp till Strömsund tar knappt 4 timmar om man åker rakaste vägen, vilket det blir om jag är ensamt ekipage. Blir man fler ekipage så kan man kolla på att mötas upp längre söderut och bege sig på grusvägar upp till Strömsund. Kanske går att följa delar av rutten som gjordes 2016? Dag 0: Uppresa till Strömsund där första natten spenderas. Dag 1: Tisdag, start i Strömsund, åker upp till Hällsingåfallet och övernatta kring Gäddede. Dag 2: Onsdag, jag sett en rutt som går in i Norge och passerar Røyrviks kommun, som jag tänkte att det kan va en fin liten avstickare ifall gränsen är öppen. Dag 2 får i så fall sitt slut kring ankarvattnet. Dag 3: Torsdag, den guidade grottkrypningen var fullbokad, så torsdagen får bestå av att besöka gaustafallet och utforska stekenjokk bland alla husbilsturister. Dag 4: Fredag, möjligtvis besöka Fatmomakke, annars blir det nog bara en chilldag på lämpligt ställe eller fortsätta mot Vilhelmina. Dag 5: Lördag, Frukost och hemfärd. Kanske lägga fot på TET söderut en bit? Ifall det finns andra här som skulle vilja lägga följetåg är ni mer än välkomna. Nästan så att jag skulle föredra att vara flera ekipage än att åka som ensam bil, mest ur ett erfarenhetsperspektiv och för gemenskapen, men även support ifall nått går fel.
    1 point
  6. Hej Hasse här! Tuffar runt med min Mazda b2600 från 1988 tillsammans med min Huskydam Tia, har gett bilen namnet Red Wreck med tanke på dess bakgrund. Den har en historia som "brötbil", berättelserna från förra ägaren får en att blekna, man har inte varit snäll mot den och den fick avsluta den perioden på en åker där den stod i 4-5 år innan en kompis hittade den och gav den till mig i födelsedagspresent. En förbannelse eller ett lyckokast...? Var inte säker på vilket den första tiden då den knappt gick framåt, efter byte av bränsletank, soppapump och bränsle/vacuumslangar så började den gå bättre och jag började känna ett visst hopp om en gemensam framtid. Besiktade den som den stod, ruggigt rostig och sargad men mot alla odds gick den igenom prickfritt till min stora förvåning. Nu är den uppgraderad med många nya delar men det finns kvar att göra. Bolådan på flaket slog jag ihop på 10 dagar förra sommaren av skräpvirke, där ryms säng, kök och lite annat, ser ekipaget som en "extended backpack" då jag är ute och snurrar på grusvägar och gamla igenväxta körvägar något jag försöker göra så mycket som möjligt. Har ett basläger i Jämtland i form av ett hus men mitt "revir" sträcker sig ner till småland, så jag pendlar en del. 7F7CAC58-AC25-4171-A701-47AF157E55EE.heic
    1 point
  7. Da har vi vært på en tur fra Tafjord-Trollstigen-Eikesdal-Aursjøen i fantastisk vær med mye trivelige folk! Ang teltet; Da har jeg og to unger på 6 og 9år fått oss to netter i teltet. Ta det negative først; -hempene på glidlåsene klirrer når det blåser, så der må jeg ha på krympestrømpe så det ikke høres ut som Nissens slede -med unntak av vinduene er det ingen lufting i teltet, så om man lukker vinduene for å unngå lys, blir det bra tett. Vi opplevde kondens kun på taket, ikke på selve duken. -madrassen er i overkant tynn, ungene merket det ikke men der jeg lå var det bra hardt. Vurderer å bytte den ut med Exped duo i LW-størrelse som passer perfekt på bredden og ok på lengden. -pga demperne er litt svake, trenger teltet litt hjelp for å komme seg opp. Men det synker ihvertfall ikke sammen. Positivt; -holder tett i regnvær -solid duk med solide glidelåser -superraskt å sette opp og ta ned -plass til to (kanskje tre) normale soveposer oppi der når nedfelt, ble for trangt med min gigantiske Isbjørn Jan Mayen. -lystett duk -synes jeg merker mindre luftmotstand på taket med dette enn det forrige softshell-teltet Totalt sett så angrer jeg ikke, jeg betalte ikke for et Alucab telt og det er jeg inneforstått med. 😁
    1 point
  8. Vurderer ikke hjelpefjærer med luft bak?
    1 point
  9. Läckert! Känner väl igen det där med att mäta, skruva, mäta igen, skruva på nytt osv... 😂 Renoverade du din styrsnäcka?
    1 point
  10. Din bror har sett en. Jag har en på bilen. Var och hämtade en av de första hos Genesis i slutet på semestern förra året. Anledningen till att vi valde James Baroud är öppningen genom markisen med tillhörande tunnel för att komma torrskodd in i tältet när det regnar. Fungerar excellent om man inte är för rund om magen. Jag är 190 cm och dunsar 97 kg i backen när jag ramlar ner på morgnarna och det fungerar utmärkt. Hade jag varit 165 cm och 97 kg hade det fungerat sämre... Kan rekommendera den. Är vi i samma trakter vid ngt tillfälle är det bara att hojta så du får klämma på den. För övrigt min bil på Genesis katalog...
    1 point
  11. Fin rapport . Skaninavien på sitt bästa . Jag var faktiskt på Bjurtjärnskojan jag med - med Lars & Hanna alltså.
    1 point
  12. Et lite turtips. Kjør til Mykle, mange fine plasser å parkere riggen sin å slå leir. Så på med noen støvler å gå opp til Styggemann Rester etter en flystyrt go tur
    1 point
  13. Grannen slarvade bort min choker-kedja fr winch-kitet för några veckor sedan när han plockade ihop verktyg o prylar. Tyvärr tror vi att kedjan nu ligger på sandlådans botten - någonstans... Fick beställa en ny. Man kan ju inte vara utan kedja när man skall dra ut timmer ur skogen, som @Wiberg brukar göra till herrejösses-eldarna på Vinterträff! Beställde en, vad jag trodde, likvärdig kedja. Det var denna som kom, från Warn. Känns som skaplig kvalitet ...och med certifikat, besiktningsstämplad med tyska Prüfings Ett par Warn kevlarhandskar och ARB Punkteringskit så var lådan snart uppackad för denna gång
    1 point
  14. Framfjädrar från en Nissan sunny o dämpare från L200 Som 4x4sweden forat tipsade om fungerade. passade som handen i handsken, nästan.
    1 point
  15. Det här inlägget dök även upp på facebook. Det kanske är en bra idé att skippa stekenjokk i år, just för att inte bidra med fler olyckor. Stekenjokk och vildmarksvägen lär inte försvinna, dock kan renarna det.
    0 points
×
×
  • Create New...