Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 07/02/2023 in all areas

  1. Exakt sådär ha jag gjort. Funkar bra i några år nu!
    3 points
  2. Jag såg det tidigare i tråden. Prylarna har kommit och jag började montera igår. Bilder kommer här och i garagetråden när det är klart.
    2 points
  3. Okej, 300A är som sagt väldigt överdrivet. De flesta vill ju ta förbrukningen från förbrukningsbatteriet bak ändå. Som exempel kan jag ta att på jobbet när vi bygger litiumsystem brukar vi köra DC/DC laddare på mellan 60-90A detta då till batteribankar på 600-1200Ah. Generatorn ger då max 160-200A. Enligt mig är smartpass helt onödig. Det är ett glorifierat skiljerelä med batterivakt. Man klarar sig alldeles utmärkt med en enhet istället för två. Behöver du verkligen mer laddning köp en större DC/DC, vilket jag är tveksam till att bilen tycker om i längden mtp generatorns storlek. Räkna med 80-100A över till bilen. (Vi har bränt en generator för några år sen med en DC/DC laddare som var för stor) Det stämmer säkert med kabelrekommendation. Beror ju på vilket spänningsfall du känner du kan acceptera. Värt att notera är att beroende på vilken typ av kabel alu/koppar och antal trådar så kan du få olika resultat. Även hur bra pressade anslutningarna är och hur bra kontakterna är påverkar. Eftersom kabeln ligger på solcellssidan så hade åtminstone jag kunnat tänkt mig ett lite större spänningsfall än om det legat på batterisidan. Regulatorn gör ju ändå om spänningen. Mindre kabel ger ju smidigare hantering. 10mm2 då börjar den bli lite klumpig speciellt om man då kör en mjuk gummikabel som man kanske vill i detta fallet. Ska ju vara smidig att rulla ihop Jag hade kört med en 4mm2 och mätt spänningsfallet vid laddning är det högt så hade jag gått upp i storlek. (mät då efter att den fått gå en stund så kabeln blivit ”varm”) 4mm2 kabeln kan man ju ha till något annat senare. Ska se om jag inte kan rigga ihop ett test o mäta spänningsfallet i 10m 4mm2 vid 160W
    2 points
  4. Slår ett slag för Røros jag också. Skitfint! Även området söder därom: Os, Tolga och sydost. Jag var där 2018 och sladdade runt i en cv90:)
    1 point
  5. Med tanke på hur du la upp det från början så tänker jag att när ni ändå är i Trondheim så är det inte så långt till atlantvägen. Och därifrån så ligger med lite vilja geirangerfjorden och trollväggen nästan på vägen till idre 😁
    1 point
×
×
  • Create New...