Jump to content

Syntetlina mot stållina


LantzPatrol
 Share

Recommended Posts

Jag trodde stål var det man hade "minst problem" med, och det som var "vad som gäller".  Dock har jag nu sett o läst att nästan "alla" förordar syntet så det var vad jag nu beställde till min nyligen.

Framförallt lättare att hantera, dra fram och hantera. Inge stålflisor och mindre vikt att dra, men även mindre vikt på trumman. Dessutom ingen farlig "snärt" om det brister vid nyttjande av winschen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, LantzPatrol said:

Vad kör ni med?

Syntet! Så mycket lättare både i vikt och att hantera. Lite utav en myt att de inte pisksnärtar när de går av. Gör det iaf mycket mindre än stålwire. Se till att ha huva på winchen för solens skull så varar den längre.

Klart värt de extra pengarna!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Att de har lägre vikt och lägre "risktröskel" har jag förstått, det som för min del har fått mig att fundera är underhållet. Ronny pratar ju mycket om underhåll på syntetlinor med småsten och annat som kan skada linan. Nu härjar ju han förvisso i en betydligt "dammigare" miljö  än vi nordbor men jag är ju inte direkt förtjust i än mer underhållsmoment på bilen 😂 så det är väl det som fått mig att fundera på vilket val man ska gå på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Att rulla ut linan en eller två ggr per år för att skölja av den är väl ett relativt lätt underhåll tycker jag. Då får man ju dessutom verkligen kollat att allt går som det skall.

Behovet av att underhålla linan kommer ju an på hur flitigt man använder sin vinsch och inte minst hur den sitter monterad. En helt öppen vinsch kräver nog mer underhåll än en som sitter skyddad under huva eller inbyggd i kofångare. OBS! Nu bara tänker jag högt och jag kan ha ruskig otur när jag tänker, har hänt förut... ;) :D .

Syntet alla gånger, bara plus med syntetlina ( så länge du inte bedriver skogsarbete ).

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, LantzPatrol said:

Skulle nog behöva byta ut min lina på min vinch snart.

Idag har jag stållina. Tanken jag funderar på är om jag ska gå på syntet eller stållina.

 

Vad kör ni med?

Tänk på att om du har stål idag, så kan trumman och framförallt "leadwayen" ha vassa kanter osv som skär i din nya fina syntetlina.

Så byt leadwayen till aluminium och allra minst sandpappra/fila trumman så det inte finns något vasst kvar 👍

Den största bonusen är väl vikten och smidigheten med syntetlina. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Både jag och @Per Pettersson har slitit ut några linor men valt att åter köra med lina.

Men det hänger ju så klart även på hur ofta man använder den, är det enstaka gånger och vikten inte spelar roll så kan det ju kvitta.

Men visst är de lite känsligare, inte minst för friktionsvärme, viktigt att sträcka den inte främst de inre varven på trumman, annars smälter de och klibbar ihop samt säkert också försvagas en del.

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Wiberg said:

Att rulla ut linan en eller två ggr per år för att skölja av den är väl ett relativt lätt underhåll tycker jag. Då får man ju dessutom verkligen kollat att allt går som det skall.

 

Defintivt, jag fick ju mer uppfattningen att man måste göra det efter varje resa och det är ju tillräckligt med pill varje gång man ska packa ur bilen efter en resa 😂

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Lars 9k said:

Både jag och @Per Pettersson har slitit ut några linor men valt att åter köra med lina.

Men det hänger ju så klart även på hur ofta man använder den, är det enstaka gånger och vikten inte spelar roll så kan det ju kvitta.

Men visst är de lite känsligare, inte minst för friktionsvärme, viktigt att sträcka den inte främst de inre varven på trumman, annars smälter de och klibbar ihop samt säkert också försvagas en del.

 

När jag körde hyfsat tuff offroad var jag en av de första i södra sverige runt 2005 att börja använda syntetlina och det är så sjukt mycket smidigare och mindre risk , lite mer känsliga för mekanisk påverkan och man får lägga matta mellan vassa stenkanter osv. och man får nog byta lite oftare än stål annars bara +++++

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eneste fordelen med stålvaier, iallfall som jeg klarer å se. Er slitasje styrken. Trur ikke et synt tau hadde holdt lenge på en tømmer vinsj. Eneste ulempen jeg har opplevd med synt tau, er at det var frossent og glapp på trommelen. Skulle vinsje i 18 minus å hadde ikke vært flink nok til å tørke tauet. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 5/10/2019 at 3:10 PM, Lars 9k said:

Både jag och @Per Pettersson har slitit ut några linor men valt att åter köra med lina.

Men det hänger ju så klart även på hur ofta man använder den, är det enstaka gånger och vikten inte spelar roll så kan det ju kvitta.

Men visst är de lite känsligare, inte minst för friktionsvärme, viktigt att sträcka den inte främst de inre varven på trumman, annars smälter de och klibbar ihop samt säkert också försvagas en del.

 

En winsh med permanentmagnet blir inte lika varm som en utan (trumman, och drar inte lika mycket ström)...delar av det innersta varvet blir bara platt. För att undvika att linan slits om den får kontakt med vassa stenar eller dyl. använder jag ett skydd t.ex.  https://www.sk4x4sports-shop24.de/epages/63340882.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63340882/Products/sknys001

Edited by Albatross
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...