swedak Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 (edited) Hej Får väl ta och presentera mig här då jag ser att det bör man göra 😊 Heter Fredrik och bor i nord västra Skåne. Har haft en del Jeepar genom åren 1xXJ, 1xZJ, 2xWJ, 1xTJ, 1xYJ, 1xMP, men aldrig gjort något angående overlanding. Har blivit camping semestrar med mc och sett en massa taktält mm så tänkte att en bil får ju plats med en del mer bra att ha saker än en hoj. Så nu ska min MP få lite lådor och batteriförsörjning samt ett taktält mm. Tanken är en resa till Tromsö till nästa sommar. Edited September 1, 2019 by swedak stavfel 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 1, 2019 Premium Member Share Posted September 1, 2019 Lite sent att säga välkommen när du varit med ett tag men ..... välkomen med en garagetråd! Kul med fler i ”Skånesektionen”!! Hoppas vi ses ute framöver. Skall bli spännande att se vad du kan få till i en Compass/MP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted September 1, 2019 Administrators Share Posted September 1, 2019 Välkommen Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted September 1, 2019 Author Share Posted September 1, 2019 Tack ska ni ha. Hängt lite i bakgrunden.... Men måste ju presentera sig och vad man vill göra. Känns lite dummt att bra slänga in en massa frågor och sen försvinna.. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted November 4, 2019 Author Share Posted November 4, 2019 (edited) Har haft stora problem med min generator...Trodde jag Min Ctek sense visar att jag tappade laddningen medan jag körde och inte när den stod stilla. körde förbi en liten verkstad som inte testa batteriet under belastning utan bara med multimeter. Han sa att den smarta generatorn fungerar och laddar som den ska och att batteriet visade att det tog emot laddning utan problem. Jag laddade batteriet och sen sjönk det, ladda på nytt..... Ctek sense visar detta. Och idag så tog jag batteriet från min gamla wrangler och satte i min 2017 Jeep Och fick detta diagram Så mitt originalbatteri från en 2017 års modell är kasst Glad att jag nu vet att det är batteriet som va fel och inte generatorn. Edited November 4, 2019 by swedak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 4, 2019 Premium Member Share Posted November 4, 2019 Ja det ser ju onekligen lite bättre ut men jag hade nog för säkerhets skull testat batteriet med en belastningsprovare också innan jag slängt det. Har du andra indikationer på att batteriet är dåligt laddat än ”BatterySense”? Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted November 4, 2019 Author Share Posted November 4, 2019 Bilen har startat utan problem, men har ju inte vågat köra det i botten. Märkte det först att start/stop funktionen slutade fungera. Skulle ju ändå köpa en battery sence till extra batteriet men Clas O hade 100 kr i rabatt så 499 va ett bra köp. Så tänkte testa den så satte den på startbatteriet och det va då jag märkte att det va dåligt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 Säg den lycka som varar. Samma visa idag. Får åka till verkstad och kolla upp detta 😂 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 5, 2019 Premium Member Share Posted November 5, 2019 Jag ser att på samtliga dina bilder saknas infon om aktuell spänning och temperatur, är det bara en slump att det inte kommit med på dina skärmdumpar eller hittar den inte infon? Spänningsinfon är ju väldigt intresant! Men det är nog klokt att kolla batteri mm innan du drar iväg och köper nytt och stämmer det att kapaciteten minskade när du körde och inte när du stod still så pekar det ju onekligen ändå mot generatorn! Men är det sen en smart så vette gudarna vilka parametrar som styr den! Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 Jag gick bara ut och tog en test när bilen stod i garaget utan att starta den. Har testat med 2 olika sense samtidigt och får samma resultat på bägge. Såg att det inte försvinner under körning utan den dippa kl 0230 i natt. Har en digital batterimätare i bilen som visar i realtid och den ligger på 12,6 ca under körning. Kanske är normalt när man har en smart generator. Släpper man gasen och saktar in går den upp till ca 14,5 Helt normalt tror jag.... Har även kopplat bort den smarta generatorn och då ligger den på konstant 14,5 under körning men tappar ändå spänning till dagen efter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted November 14, 2019 Author Share Posted November 14, 2019 Har letat lite roliga och onödiga tillbehör. Finns visst inte mycket att välja på. Har bara hittat färgglad inrednings detaljer. Finns en svindyr höjningssats som höjer 2" inte mycket att hurra för. Något annat hittar jag inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted November 17, 2019 Author Share Posted November 17, 2019 Ska köra så länge den går. Startar fortfarande utan minsta tvekan 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted March 9, 2020 Author Share Posted March 9, 2020 Håller på att tillverka en lyftställning till mitt nya taktält i garaget. Har funderat på monteringen av tältet på biltaket. För och nackdelar med vilken sida tältets öppning ska vara på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted March 10, 2020 Moderators Share Posted March 10, 2020 Om du har förtält så undvik att det slår mot förarplatsen. Man ska alltid in och greja med nått i bilen och då sitter förtältet i vägen rejält. Om du har ett smalt tält så kan det funka att fälla det bakåt - beroende på hur din baklucka öppnas. Kan bli ett fint regnskydd eller vara sjukt ivägen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 10, 2020 Share Posted March 10, 2020 På litt større biler er det faktisk plass til fortelt der man også får opp fremdør, hvis teltet er 140/165cm bredt. Er det større, vil det normalt komme i konflikt med fremdør. En fordel med å åpne mot førerside er at det er lett å i fra setet se ut gjennom vinduet hvor teltet kommer. På trange plasser i skogen kan bilen da plasseres med passasjersiden helt inntil kratt. Å åpne teltet bakover går nesten bare på 140-bredde, hvis ikke stikker teltet godt ut på begge sider av taket når det er nedpakket. Skal det slå bakover er du avhengig av at bakluken ikke slår oppi teltet og at stigen ikke kommer i veien for matlaging, åpning/lukking av bakluke. Fordelen er at man får tak over kjøkkenet. Og til syvende og sist er det litt smak og behag. Jeg skal ha markise på førersiden, og vil derfor ha mitt telt til å åpne på passasjersiden. Det krever litt mer plass totalt sett, men det får gå. 😀 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted March 10, 2020 Author Share Posted March 10, 2020 Tack för svar. Tror det får bli att markis och öppning på förarsidan. Min markis sitter över tältets öppning Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 10, 2020 Share Posted March 10, 2020 9 minutes ago, swedak said: Min markis sitter över tältets öppning Da kan du ikke bruke markisen når teltet er oppslått? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted March 10, 2020 Author Share Posted March 10, 2020 2 hours ago, iknutis said: Da kan du ikke bruke markisen når teltet er oppslått? Jodå 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 10, 2020 Share Posted March 10, 2020 Bra patent. Med en slik løsning ville jeg hatt den på førersiden jeg også. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted April 4, 2020 Author Share Posted April 4, 2020 Ni som har solpanel på taket. Inte de tunna utan de tjockare. Hur har ni satt fast dessa. Vill ha min monterad så att jag lätt kan montera av den när man står still och rikta den mot solen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now