Jump to content

Australien 2020


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Jepp, ni läste riktigt :D . I slutet av detta året sätter sig familjen på ett flygplan med destination Australien - dream come true :) .

Planering av resa är i full gång och Road Book med stopp längs vägen är under utarbetning.

Till min stora glädje är Garmins Open Street Map helt otroligt uppdaterad och dessutom väldigt lätt att sätta upp önskad rutt i. Det gör det lättare att hitta alla de ikoniska ställena som Billy Goat Bluff, Dargo, Coffs Harbour etc. Varenda ett av de spår jag har sett via 4WD Action Australia, Tyler Thompson och andra australienska YouTubers hittar jag med en gång i denna kartan - stoked!

293735102_BillyGoatsBluff.thumb.JPG.a3d3294f759eb436c21823d17150c017.JPG

 

Jag kommer att använda denna tråden som en dagbok för att hjälpa mig själv att komma ihåg alla detaljer samt be er andra om tips och idéer.

En av de största utmaningarna verkar vara att hitta en bil som familjen och jag blir nöjd med. Postar ett par av länkarna jag har hittat so far.

Rhino Car Hire

Australia 4wd Rentals

Camper Australia

Som det ser ut nu så kommer vi hinna med stora delar av Östkusten med start i Melbourne till Fraser Island innan vi avslutar i Brisbane. Men än så länge är detta bara i teorin och i mitt Excelark - men det funkade ju i både Rumänien och Balkan så varför skulle det inte funka i Australien :) .

Det är rätt stora avstånd vi snackar om men jag har i alla fall börjat planeringen :D .

1115051392_versiktsbildMelbourne.thumb.JPG.a62f84c63e953b946b3c8992e3dab626.JPG

  • Like 4
  • Thumb up 8
Link to comment
Share on other sites

Spännande!

Vi ska också till de trakterna... Jul ska firas på Bali och när vi ändå är där tar vi nog ngn vecka extra på den sidan jorden. Blir antagligen inte Australien då jag vill ha åtminstone en månad där för att hinna med... Nya Zeeland ser däremot ut att kunna hinnas med.

Jag ser framemot tips och tricks för Australien! :)

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
7 hours ago, Wiberg said:

Men än så länge är detta bara i teorin och i mitt Excelark - men det funkade ju i både Rumänien och Balkan så varför skulle det inte funka i Australien :) .

Annars är det väl bara att ni håller er till ”sväng höger” .....

Detta är en resetråd att se fram emot HÄFTIGT!!

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
4 hours ago, Per Pettersson said:

Blir antagligen inte Australien då jag vill ha åtminstone en månad där för att hinna med...

HSB har ställt +10 dagar förfogande till ren Overlanding, enig med dig Per, det är för lite but what can U do? Det mesta av det antar jag :) .

52 minutes ago, Lars 9k said:

Annars är det väl bara att ni håller er till ”sväng höger” .....

Gött att nån har läst resebrevet Lars ;) . Har faktiskt relativt bra koll på hur, vad och varför redan nu men allt kokar ner till vad vi faktsikt får av hyrbil. Det väger mellan klassisk 70 serie eller 200 med allt det götta. Jag är per dags dato extremt osäker på vad jag vill köra. Har lust att testa manuell 70 serie med V8 för den går inte att köpa i Norge längre. Om jag får smak för 200 med all " Villhöverutrustning " så säljer ju @Ulv sin och då blir det herrejössesdyrt...

Ja Lars, jag tycker oxå detta är sjukt häftigt ;) . Bara lite nervös...

  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Aaaaaahhhhh !!!   Nu blev man ju inte alls res-sugen...!!   ...och inte alls avis...  😀

Ser ju ut att vara en fett trevlig bil med vettig utrustning. Eftersom de har flera platser för uthyrning gissar jag på rätt många fordon. Ber man om det i god tid borde det nog gå att få tag i ett större tält - om de är intresserade av att lösa det så klart...

Cov-vaddå?  Hallå!  Det är inget vi diskuterar i detta forum!!  Yeck!  :-)   Klart det är fritt fram då mannen!

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2020 at 10:40 AM, Wiberg said:

Vad tror vi om denna då? Har mailat dem och frågat om det går att få ett större RTT och en vinsch, annars verkar den vara mitt i prick va?

https://camperaustralia.com/4wd-campers/landcruiser-workmate/

Covid 19 är avblåst i December... 1f644.png

Ser den inte väldigt kort ut? Lite risk att det blir trångt med packningen för 5 pers i två veckor med den 🤔

Med 100% säkerhet är Covid19 över i April ;)
Jag utgår från det och gör inga planer B

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Då litar vi på Trumpen då :) .

Det är ju inte vintersemester vi ska på så behovet av massa kläder är rätt litet. Om sovsäckar och annat kan ligga i tältet så är det ju bara väskor m kläder, kylskåp, kök, fiskeutrustning och lite div som ska få plats. Av bilderna att döma så ser det ut som om det är minst lika stor plats som i Snövit. Frågan är om man ska kosta på sig att bygga in nån platta som får funka som hyllsystem?

Å andra sidan har inte uthyrarna hört av sig heller så får kanske leta vidare... :( . 

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Wiberg said:

Då litar vi på Trumpen då :) .

Det är ju inte vintersemester vi ska på så behovet av massa kläder är rätt litet. Om sovsäckar och annat kan ligga i tältet så är det ju bara väskor m kläder, kylskåp, kök, fiskeutrustning och lite div som ska få plats. Av bilderna att döma så ser det ut som om det är minst lika stor plats som i Snövit. Frågan är om man ska kosta på sig att bygga in nån platta som får funka som hyllsystem?

Å andra sidan har inte uthyrarna hört av sig heller så får kanske leta vidare... :( . 

Vi hoppas det funkar 👍 
Tänk på att kyl och annat inte är inbyggt och varje gång du skall använda det så måste div saker flyttas samma med kök osv. 

Klockan är 1205, brandröken hänger i luften, blodsockret är lägre än däcktrycket, temperaturen ute är strax över +40C, äntligen hittar ni en plats som bara är lite dålig och bestämmer er för att nu eller aldrig blir det lunch. Barnen motas ut i den brännande solen och nu skall det meckas mat! Då skall all packning ut på den garanterat dammiga/leriga marken för att få ut kylen, köket, stolarna och bordet. Sen skall det lagas mat ... ;)

Blir ju nästan lite avskräckt själv, men you get the picture. Att rota runt bland packningen för varje gång kyl och kök skall fram blir nog lite tröttsamt till slut.
Därav XXL hyr-SUV för egen del, just saker på/runt kylen, köket är en av de sakerna som jag har lite magont för när det gäller resa utan min egen bil ...

De har ju trailers att hyra också, men det kanske inte är en option?

  • Haha 2
  • Happy tears 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Som jag skrev då bror - en platta som funkar som hyllsystem ;) . Alternativt så handlar man ett gäng plastbackar som man stuvar in och ut med förnödenheter - kanske till och med i kombination med en hemsnickrad hylla.

Men nu fick jag svar - de hyr bara ut bilar i minimum 21 dagar... 

Så då letar vi vidare då.

  • Thumb up 1
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MrWIB said:

köket är en av de sakerna som jag har lite magont för när det gäller resa utan min egen bil

He he. helt med på din poäng, och jag känner inte till reglerna för eld i Australien, men jag har aldrig förr mött en kock som med hjälp av en pinne, en eld och en gryta fixar tur mat som inte går att köpa för pengar. Så i min mening behövs nog inte så mycket till kök packas upp iaf varje gång för familj, Wiberg😉 bara kylen är lättåtkomlig.

 

2 hours ago, Wiberg said:

Så då letar vi vidare då.

Ser verkligen fram emot denna recensionen från resa, hoppas allt går vägen i val av bil, väder och vind och annat 👍🏻 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...