Jump to content

VHF/UHF og annet samband - lover og regler


CSSGT
 Share

Recommended Posts

Det var en annen tråd med diverse anbefalte VHF/UHF-radioer her.
Nå er det i boks, trenger ikke låne radioen din neste gang @Wiberg:)

Men, da dukker spørsmålet om lover og regler opp.

På sjøen f.eks. får du ikke lov til å bruke VHF uten at du er sertifisert på SRC (heter det vel nå).
Og når man søker informasjon andre steder ser man at i jaktmiljøet må du søke og registrere deg og betale lisens til NJFF for å bruke de frekvensene som de har fått tildelt.
NJFF er pålagt å føre register med brukere.

Tilsvarende fant jeg hos et eller annet Bobilforbund.

For å komme til poenget: Hva er reglene rundt bruk av samband sånn som vi gjør det når vi kjører? Noen som vet?

Edited by CSSGT
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Är osäker på detta!
Jag har många gånger sökt efter lover og regler här i Norge när det gäller VHF. Det enda som kommer upp gäller maritimt. Norskt system brukar vara väldigt enkelt när det gäller förbud, så när jag inte hittar en enda sida på internet som handlar om handenheter har jag inget facit. Nu har jag kontakt med en metet dreven karl inom radio, så skall se vad han kommer med för svar.

Ett alternativ är att ta en nettbaserad kurs: http://www.batforerproven.com/vhfkurs som ifs gäller maritim, men det kan ju inte skada.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
Citat

Kommer nok an på frekvensene som benyttes. Til eks jaktradio som benytter vhf trengs ingen kurs eller lisens, men I jakttider er jo denne forbeholdt jegere.

Svar från min meget kunniga kontakt inom amatörradio i Norge!

Så jag tänker som så här. Vi bör gå igenom listan över frekv i Norge, och Sverige och så komma med ett par kanaler/frekv som vi rekommenderar att vi använder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar @Andreas.E

Jeg har båt, så jeg hadde uansett tenkt å ta dette SRC-sertifikatet, men jeg er fortsatt usikker på om jeg med dette kan bruke en håndholdt VHF/UHF hvor som helst, og ikke minst: hvilke frekvenser :)

Det ser også ut som det (i alle fall på papiret) er litt mer regulert med tanke på bruk av jaktradio og de frekvensense som er delegert til NJFF: http://www.njff.no/jakt/Sider/Jaktradio.aspx 

Nedenfor er bilde av søknadsskjemaet for å få bruke NJFFs frekvenser. Du må registreres og betale årlig avgift.

Jeg vet ikke om dette er noe å ta veldig alvorlig, hva konsekvensene skulle være dersom du møter på noen som har myndighet til å legge seg opp i dette?

Det mest sannsynlige problemet er vel om man prater i håndholdt mikrofon mens man kjører bil, det er jo ikke lov :)

JaktRadio.PNG

Edited by CSSGT
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Det är frekvenserna som det går på. Alltså att NJFF har betalt för sina kanaler och frekvenser, där av önskar dom registrering och betalning. Det samma gäller alla upptagna frekvenser på den Norska kanallistan. Själva enheten och att sända är tydligen inte reglerat annat än till typ av utrustning.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
Citat

Från min kontakt:
Ser ut til at VHF-radior til fritt bruk er veldig begrenset mtp effekt (0,5w) og frekvensområder. På såpass høye frekvenser vil jo 0,5 w ha relativt lite dekningsområde. Hvorfor heller ikke bruke 27 Mhz utstyr (11m)? Dette er også til fri bruk og har desto større dekningsområde.

Citat

Från min kontakt:
Vel, det ser ut som om det er noen frekvensområder som er tillatt til fri bruk. Men hvis dette er en klubb/forening kan det helt sikkert søkes NKOM om tildeling av et frekvensområdet i VHF-båndet for den aktuelle klubben/gruppa.

  1. Jag skall se igenom listan på lediga frekvenser för VHF.
  2. Tar också kontakt med NKOM för att checka vad det kostar om Overlanding skulle ha en egen Norsk frekvens.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her fant jeg en hissig radioamatør som refererer til helt andre regler: 

VHF/UHF, den rekker så langt du ser. Ser du 1mil, så skal du i teorien rekke 1mil. Mange kjøper Baofeng/PuFong etc etc radioer, og er super happy. Sitter på fribruk frekvenser, og pjatter. Det dere må huske på der, at De Baofeng radioene, er amatørradioer. Så hvis du blir tatt i å pjatte på fribruk frekvensene, så kan du faktsik bli straffet. På pmr, så er det 0,5watt som er lov å sende med. Baofeng, går ikke så lavt. En annen ting, er at noen av de fribruk frekvensene. Krysser med radioamatør frekvensene, så der har man faktisk bare lov å snakke noen få stakkerslige minutter, før du må vike for radioamatørene. 

En tredje ting, er at de antennen som følger med de radioene der. De passer mellom 144-146 430-434. Argo, hvis du pjatter utenfor de områdene jeg skrev der, så brenner du utgangen på radioen. Pga swr, så du ender opp med å skade radioen.

Jeg personlig, er radioamatør, og tipser Post og teletilsynet. Om alle jeg hører, som ligger og pjatter på plasser de ikke har noe gjøre. Å gå på foreksempel jakt folket sine frekvenser, er like straffbart og ulovlig, som å gå på maritime frekvenser. Det er grunner, for at man tar radioamatør lisen, betaler de som eier jakt frekvensene, og tar VHF kurs. 

Så når det kommer til de billige Kina radioene, ikke ta deg til rette. Du lager bråk for alle inkludert deg selv, det er kanskje ikke surt å miste en radio til 200kr, men det er surt å få problmer med loven. FOr husk det, det er mange radioamatør som er så sure og lei av folk som bare tar seg til rette, at de går inn for å peile og gi beskjed til politi og Post og teletilsynet.

Søker man litt rundt finner man mange poster som indikerer at det er ulovlig "piratvirksomhet" å skravle løs, selv om det er på "fri bruk" frekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, ble avbrutt av litt jobb før jeg fikk postet siste innlegg :)

Ser at du også har skrevet det med maks 0.5w  f.eks.

Hadde akkurat kommet til konklusjonen at det er best å sjekke med myndighetene direkte, men da avventer jeg hva du finner ut.
Så håper jeg at jeg får brukt min nye Baofeng til noe annet enn pynt...

 

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Min kontakt har gått igenom lover och regler som ligger på Lovdata. Sedan han är radioamatör med licens, väljer jag att lita på det han säger så långt... Men, det kan tänkas att ex Baofeng inte sender så lågt som 0,5w, så hans konklusioner går på enheter som sender på 0,5w.

Nu känner jag på mig svaret från NKOM, och med bakgrund av det rekommenderar Overlanding att man inte använder VHF radio, med mindre man är radioamatör med licens, är på en fri-kanal och använder en enhet som sänder med effekt under 0,5w. Vi andra dödliga får använda av oss PMR eller 27Mhz. Jag tar och uppdaterar detta på sidor där det står om VHF.

 

Link to comment
Share on other sites

Hmm merkelig. Jeg veit at  zodiac kanalene er frigitte for åpen bruk.  En stor offroad klubb i Norge   bruker zodiac1    som er  68.700 

Men de bruker også 144.000 som er amatør radio frekvens.  Fikk dette sendt fra en av dem når jeg forspurte hvilken frekvens de brukte

tjAfDBg2TZtFYYMIRUl-MS7c3YtInuIMkpCMx6MX

 

 

Link to comment
Share on other sites

http://frekvenser.no/Jaktradio.html#vis_frekvenser

Zodiac 68
Artemis har hatt et utmerket samarbeid med Zodiac. Vi bruker Team Pro, Proline W og Proline M både på
jakt og i andre sammenhenger.
Forsvaret har tatt 68-88Mhz versjonene av disse radioene i bruk som hyllevareradioer som skal kunne
snakke med deler av Forsvarets systemer.
 
Zodiac har kjøpt 6 kanaler og Norma 9 kanaler som tidligere har vært militære. Disse kanalene er gratis å
bruke og har ikke restriksjoner i bruk eller effekt/antenneløsninger som jaktkanaler har.
 
Vi har brukt Team Pro og Proline w 68-88Mhz med Zodiac kanaler på jakt de siste tre årene. Det er HELT
stille og fungerer utmerket. Rekkevidden er ørlite mindre enn 140Mhz, men fraværet av utallige jegere som
leter etter hverandre eller bilnøkkelene gjør dette til det beste valget.
 
I tillegg kan du, lovlig, bruke det til andre ting som følgebilkjøring, alpint, på sjøen osv. Kjøretøyversjonen har
15watt utgangseffekt. Dette slår 27Mhz ned i støvelene.
 
6 kanaler helt gratis.
68Mhz. Ligger i lavere VHF båndet som også blir kalt 4meter (bølgelengde på ca 4m).
Anbefales for jaktlag som skal kjøpe nye radioer til alle på likt.
 
Dette er perfekt for den som trenger radio til:
-Offoad
-Bygg og anlegg
 
Fordeler:
Det er nesten ingen som bruker det ennå. Det er helt stille og det er nok frekvenser til alle.
Det er ingen begrensninger i bruk.
Det er anledning til å bruke mobilradioer med kjøretøymonterte antenner. Disse har inntil 15Watt sender
effekt.
 
 
 
Ulemper:
Du kan ikke bruke disse radioene mot 140Mhz jaktradio.
Litt lengre antenner på håndapparatene (fordi det er lavere frekvens).
Litt kortere rekkevidde med håndapparater enn 140Mhz.
 
Dette frekvensområdet blir brukt av Forsvaret.
Vi har i samarbeid med Zodiac, utviklet Team Pro 68 Mil som også kan kommunisere direkte med AN/PRC-
77 og NO/PRC-1077. Disse radioene er i bruk i Forsvaret idag.
 
Wouxun KG-UVD1P og KG-UV920P
Wouxun er radioer av høy kvalitet. KG-UV1P er en håndholdt radio og KG-UV920P er en kjøretøy eller
fastmontert radio. Begge er dualband, det vil si at man kan lytte på 2 frekvenser samtidig og enkelt bytte
mellom disse for å snakke.
De finnes i en rekke forskjellige utgaver som dekker frekvensene: 66-88 og 136-174Mhz, 66-88 og 400-
480Mhz, 133-146 og 430-440Mhz og sist men ikke minst 136-174 og 400-480Mhz.
 
Artemis AS har sammen med Wouxun modifisert 66-88Mhz båndet på våre radioer slik at de kan
kommunisere med AN/PRC-77, NO/PRC-1077 og forsvarets utgave av Motorola GP900.
 
I tillegg benytter vi Wouxun radioer i vårt ARTITAR system.
Edited by Jeepcj8overlander
fikk ikke med hele teksten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om jag fattat rätt så är dessa licensfria på VHF i Sverige :

Hittade detta här: http://www.pts.se/sv/Privat/Radio/Storningar-pa-radiokommunikation-aven-ljudradio--och-tv-mottagning/Anvandning-av-licensfria-radiokanaler/

70 § 155,3875–155,5375 MHz: Mobila radiosändare för jord- och skogsbruk samt jakt. Bärvågsfrekvenser i MHz: 155,400 155,425 155,450 155,475 155,500 155,525 Högsta effekt: 5 W e.r.p. Kanaldelning: 25 kHz Frekvenserna 155,400 155,425 155,450 och 155,475 MHz får inte användas till sjöss.

71 § 155,9875–156,0125 MHz: Bärbara radiosändare för landmobil trafik. Frekvens: 156 MHz Högsta effekt: 5 W e.r.p. Kanaldelning: 25 kHz

Sen verkar det vara så dessa på UHF:

Saxat från Wikipedia: - "De åtta PMR-kanalerna ligger mellan frekvenserna 446,00625 och 446,09375 MHz"

  1. 446,00625 MHz
  2. 446,01875
  3. 446,03125
  4. 446,04375
  5. 446,05625
  6. 446,06875
  7. 446,08125
  8. 446,09375
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sånn kort oppsummert: 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-01-19-77#KAPITTEL_13

Man kan bruke Baofengen der man får kjøpt lisens. Her kan du taste inn hva du vil, så du må være obs på hva du bruker

Skal du bruke den som jaktradio så må du bruke en av NJFF sine frekvenser, og betale lisens til dem. "Men husk at jaktadioen skal hovedsakelig brukes til jakt og slikt, så det kan være dere irriterer noen jegere om dere bruker det når dere kjører "

http://www.njff.no/jakt/Sider/Jaktradio.aspx

Skal du bruke sikringsradioens frekvenser (sradioen) må du betale til dem.

 

http://www.sikringsradioen.no/priser/

 

 

Så er det store spr om man feks bruker en kanal for vektere på Strømmen Storsenter langt inne i de svenske skoger om det virkelig plager noen ? :)

 

Personlig så tenker jeg CB radio når man kjører sammen og UHF/VHF når man kommer litt unna folk

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Repeterar följande, och detta är Overlanding´s officiella ståndpunkt (I samråd med Wiberg)

Overlanding.nu rekommenderar följande kommunikations enheter på resor eller träffar arrangerade av eller genom Overlanding.nu

1. CB-Radio/PR-Radio/27 Mhz
2. PMR-Radio 
3. VHF-Radio (Där enheten, och ägaren uppfyller gällande krav från respektive myndighet/land)

Overlanding.nu kommer att undersöka möjligheten för eventuellt tilldelande av VHF frekvens genom NKOM i Norge. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

"Zodiac har kjøpt 6 kanaler og Norma 9 kanaler som tidligere har vært militære. Disse kanalene er gratis å
bruke og har ikke restriksjoner i bruk eller effekt/antenneløsninger som jaktkanaler har."
 
Har brukt disse kanalene/radione fra Wouxun og Zodiac i ett par år. Fungerer utmerket med adskillig bedre lyd/rekkevidde en 27mhz.
Vi fikk en god deal fra Artemis via Jeep club Norway - De kan sikkert lage tilsvarende tilbud til Overlanding.nu
Et fastmontert kraftigere apparat i bilen med skikkelig antenne og et håndholdt apparat i tillegg. 
Dette er som tidligere nevnt fult lovlig og det er plenty av programerbare radioer på markedet.
Anbefales.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...