Jump to content

VHF/UHF og annet samband - lover og regler


CSSGT
 Share

Recommended Posts

I fortsettelsen av dette temaet:
Siden jeg var så heldig å kjøpe meg en Baofeng før jeg startet denne tråden og fant ut at den stort sett er ulovlig i bruk, så har jeg fortsatt å se litt på alternativer.

Deriblant PMR. I følge Wikipedia så er dette "uregulert", at nedenstående kanaler på 446,0 - 446,2 MHz er fritt til å brukes med håndholdt utstyr med sendeeffekt under 0,5W:

Og så vidt jeg kan se @Jeepcj8overlander så kan Baofeng GT3-TP programmeres til å fungere i dette området:

  • Frequecy Range: 65-108 Mhz (Only commercial FM radio reception), VHF: 136-174 Mhz (Rx/Tx), UHF: 400-520 Mhz (Rx/Tx). Note: Factory defaults frequecy is 140-150/430-440MHz (8W Output), please reset the radio to reach 136-174/400-470MHz or program it to reach 470-520MHz (The software is the same as GT-3 Mark-II).

Så da er det bare sendestyrken som er litt høy. Men det kan duge til man (og flere) har byttet over til noe på 68-88 MHz?

Analogue FM[edit]

220px-TK3401_and_TK3501D.jpg
 
Kenwood TK3301 and TK3501 PMR446 radios

Analogue PMR uses sixteen FM channels separated by 12.5 kHz from each other. Per regulation, maximum power, like FRS, is 500 mW ERP and equipment must be used on a mobile basis. CTCSS is usually used, with more upmarket models also featuring DCS.

PMR Channel Frequency (MHz)
1 446.00625
2 446.01875
3 446.03125
4 446.04375
5 446.05625
6 446.06875
7 446.08125
8 446.09375
9 446.10625
10 446.11875
11 446.13125
12 446.14375
13 446.15625
14 446.16875
15 446.18125
16 446.19375
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
3 timmar sedan, CSSGT sade:

Eller så kan man som sagt betale 250,- i året eller hva det var til Sikringsradio, så er alt lovlig :)

Så det finnes muligheter :)

Ja det är ett väldigt gott alternativ. Har du någon link till det?

Link to comment
Share on other sites

Ja, @haakonbs hadde denne linken:

http://www.sikringsradioen.no/priser/

Jeg synes også det høres veldig bra ut.

Det er vel det alternativet som gir alle lovlig samband, for en billig penge og som ikke krever innkjøp av nytt utstyr.

PMR går også, men da har man strengt tatt grense på 0,5W...

Edit: kan hende det ikke var så bra likevel. Ser ut som det krever egne radioer etc.

Edited by CSSGT
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Då har vi, @CSSGT & @Wiberg , testat våra Baofenger på PMR kanal 1. Inte helt innanför kanske då våra radios är liiite kraftigare än de 0,5W som nämns men vi testade ialla fall.

Sambandet är väldigt känsligt för terräng. Så fort den ena apparaten befann sig på längre avstånd med skillnad i höjdmeter till den andra apparaten så sprakade det väldigt, dvs mycket bakgrundsstøy. När apparaterna hade ca 1km avstånd och tillnärmat lika höjdmetrar så funkade de helt tillfredställande.

Bara för att testa så drog vi igång VHFerna. Som att snacka i mobil :) .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg har hatt disse vhf Zodiac radioene som Nils Dale refererer til siden 2009. En fastmontert radio i bilen på 15 watt og en håndholdt på 5 watt. Dette har fungert helt topp i alle disse årene. Den gangen var vi noen i Jeepklubben og noen i LandCruiserklubben som kjøpte disse radioene. Vi snakket sammen på opptil 5 mils avstand mellom to fastmonterte  radioer. Vi har brukt disse lovlig  rundt om i Europa på mange turer. Funker helt topp uansett hvor vi har vært. 

Har vært usikkerpå om det fortsatt har vært mulig å kjøpe disse, men hvis det er som Nils sier, så er jo dette en perfekt løsning. Lovlig   overalt med lang rekkevidde,og ingen kurs eller restriksjoner.

vi skal på tur til høsten gjennom Romania, serbia, Albania mer flere, og bruker da dette utstyret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

VI har inte helt släppt tråden!

Men för vi har gått en runda med Post og teletilsynet låter Overlanding.nu tråden ligga i ro. När vi fått svar skall vi sätta oss ner och se på vilka/vilken lösning vi rekommenderar för våra medlemmar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Administrators

Som tidigare skrivet i tråden, vi har inte lämnat ämnet runt VHF! Men mer om det senare.

Nu skall jag faktiskt slå ett slag för CB/PR/27mhz/11meters radion. På våran sista resa (4x4 fullvuxen) använde dom flesta av oss den radio typen. Personligen måste jag säga att detta gick utan någon form för problem, eller störningar. Ser man bara till att prylarna är monterat, jordat och avstämt riktigt så har systemet ett oförtjänat dåligt rykte.

Hade också en lång prat med Simarud Electronics / Permo på Langhus när jag var inom och hämtade antenner. Även deras radioamatörer, utan att dom personligen använder just det systemet, menar att det är mycket bättre än det folk vill ha det till.

Så har du en CB/PR-radio liggandes i garaget, släng in den i bilen, det fungerar hur bra som helst.

Så till VHF ;)

Jag skall i starten av september ta kontakt med rätt myndighet och se på möjligheten med att få tilldelad en freq på VHF bandet till Overlanding.nu.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Hejsan!

Mail från Simarud / Permo på Langhus:

---

Hei Andreas

 

Viser til hyggelig handel hos oss her om dagen.

 

Til informasjon kan jeg bekrefte at vi tar inne et par modeller CB-radio, og regner med å ha på lager i løpet av de nærmeste par ukene.

 

 

K-PO

 

 

500

K-500

K-500 Multi CB radio, Multistandard

789

30500

DIN Mount K-500

DIN Mount K-500

190

 

TTI

 

 

48900

TCB 900

TCB 900 12V/24V CB radio Multistandard, Front høyttaler

1316

30301

DIN Mount TCB 900

DIN Mount TCB 900

190

 

 

 

Med vennlig hilsen/Best regards

Trond Bakke

 

Simarud Electronic AS

Permo – HAM Headquarters

Regnbueveien 8, 1405 Langhus, Norway

 

Tel:  +47  64918088 / fax: +47 64918099

www.permo.no / www.simarud.no

 

---

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Den 5/3/2016 at 12.26, Andreas.E skrev:
  1. Tar också kontakt med NKOM för att checka vad det kostar om Overlanding skulle ha en egen Norsk frekvens.

Ble dette sjekket opp? Evt noe man kan tilby betalende medlemmer?
 

En annen ting jeg stusser på etter å ha lest alle tråder om kommunikasjon på forumet:
Det nevnes at flere bruker 143.125 (sankeradio) på VHF, men samtidig skrives det også at rekkevidden på Baofeng-radioene man bruker på denne kanalen er ca 1 mil.
Hvis man kjører i skogen, flere mil fra folk flest: hvordan kan det være et problem for andre at man bruker denne frekvensen?
Det er jo normalt bare i disse tider om høsten det er sauesanking uansett. Eller er det noe jeg har misforstått?


Fra radiosalg.com:
Alle kan få konsesjon til egen frekvens, det gjelder både private og bedrifter. Du betaler ingenting for selve frekvensen men lisens per apparat. I skrivende stund koster lisens for et håndapparat /mobilapparat ca kr.210.-/år. Betales til PTT. 

Edited by iknutis
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...