Jump to content

Overlanding släpvagn


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Har fått tag på den här, gratis (från en god kompis) tusen tack!

image.jpeg

Så då skall jag bygga om den för kula och få över den på civila papper. Samt klura ut hur jag kan bäst använda den till Overlanding :)

Tankar, tips och idéer mottas med glädje!

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Något som detta kanske :)

2abcb371d98a9227c86537b87599c418.jpg

Men vet inte helt om jag önskar tältet på släpet, för jag gillar att sova i höjden. Så blir det lite bökigt med förtält :D

Måste också tilläggas att BT (Biltilsynet i Norge) måste ge sitt godkännande när det gäller ombyggnad från krok, till kula.

Nästa del är att den är utan bromsar, så kommer ju inte rulla så snabbt i 60km/t :D

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Är något sådant jag tänker mig! På med handske för kula, så ett lock i metall, div förvaringsutrymmen, stöd ben och det hela. Ja dom är inte lätta, men sedan jag fick den gratis tackade jag inte nej.


Jag kommer nog att ordna med fästen för taktältet, så att jag kan välja om jag vill ha det på bilen, eller på hängaren.

Konvertering till kula, och göra ett snyggt lock (lätt) får den lokala mekaniska verkstaden göra (så kan jag jobba med det jag kan i stället :D )

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny henger....

jeg har mye glede av tilsvarende henger. Kjekt med litt ekstra plass, spesielt når man kjører liten Jeep.  Jeg kjøpte denne hoss Olav Teigen og har fått den omreg til sivil og gjort endel "justeringer". Fungerer som kjøkken, lasterom og ikke minst en medbrakt dass ( har et lite telt som settes over ved bruk da)?.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Stiligt!!  ?

Gillar skarpt lösningen med toaletten, men tror inte jag får med frugan på den lösningen :D

Nu kliar det i fingrarna med att hämta den, och börja arbeta så den är klar till hösten.

Link to comment
Share on other sites

Om du vill få upp tältet en bit så kan du ju montera Linear Actuators ( linjära manöverdon på svenska? ) som du kan använda för att hissa upp plattformen som tältet sitter på. :) Man brukar kunna hitta dom för hyggliga priser på diverse internationella sidor för internethandel ;) 

Edited by Robin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Blir det det inte grymt tungt att flippa luckan med tältet uppe på?

Robins modell med pneumatiska lyftare, blir det för omständigt? Och då kommer ju tältet i bättre anti-lejon-höjd och det är ju JÄTTE-viktigt i de värmländska skogarna :)

Jag vill oxå bygga kärra :( .

- 35" hjul a la Roberts EU kärra

- Luft-lyftare till tältet

- Rejält m AGM batterier till diverse

- Kompressor m stor luftbank

- Solceller

- Stor kompressorkyl

- Inbyggd gas-spis

- Integrerad grill - riktig sådan dvs kol/ kull

- Awning

Kan påminna lite om en husvagn kanske men ikke! Tänk Victorinox möter Kalle Ankas & Musse Piggs husvagn :) men väldigt diskret utformad och så svart då så klart...

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Det går sig säkert till när jag börjar se på det :) men skall försöka hålla det enkelt tänker jag.
Men så där ögonblickligen känns det som konstruktionen kommer att bli ganska vinglig om man skal ha upp tältet i förtält höjd.

Men den bilden jag refererade till, den vagnen har kraftiga gasdämpare som hjälper till när man öppnar och stänger. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Administrators

Igår var jag och hämtade släpvagnen :) blir en massa jobb med att få den klar, om någon gång.

1. Måste få tag på regg-papper som tydligen skall finnas hos BT i Elverum (fortfarande mil reg-nummer på vagnen)

2. Vagnen har stått ute i många år, så flaket har varit fyllt med vatten. Osäker på hur tjock plåten är.

Så nu står den och torkar i garaget, så skall jag ta en ordentlig titt i veckan som kommer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

blir spennede å følge med! Jeg har studert en del på nett, er ikke enig med meg selv om jeg vil lage meg en eller kjøpe en ferdig..jeg ønsker telt og awning på hengeren, På denne linken under står det en del om hva som tilbys av ferdige offroad slep. Hvor mangen som er mulig å registrerer her på berget er en annen sak..

 

PS.bruk Google translate nederst til venstre på siden...

http://www.adventuremedia4u.de/caravans/offroadanhaenger/index.html

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Då har detektiv arbetet startat :)
Traditionen i tro, med tlf samtal med BT, har jag nu blivit skickad runt i ring och till olika kontor i en timma  :)

1. Reg information: Det är tydligen ett fysiskt papper som ligger en eller annan plats hos BT. Troligen i Elverum. Så det blir otroligt spännande och se om dom hittar pappret, jag är en smula skeptisk till att arket ligger "en eller annan plats" på "ett eller annat kontor" :D men vi får se.

2. Om jag nu får tag på reg infon, jag då är det bara att starta arbetet. Vid en mer noggrann inspektion visar det sig att det mesta av rosten är ytlig och är lätt att hantera.

Nu kommer jag inte lägga mer tid på vagnen för punkt ett är på plats. Man kan köpa en bättre vagn, med alla papper på plats för mellan 3500-5500,- hos Olav Teigen här i Norge. Men sedan jag fick vagnen gratis (minus transport) så är det värt ett litet försök.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, MrWIB skrev:

Skall vara ärlig med att jag inte riktigt fattar grejen med offroad-släpvagn/camping-trailer, men om jag en dag måste skaffa en, så skulle denna ligga bra till :)1f3f0.png

Den patriot camperen er den mest gjennomførte jeg har sett!!! Ang offroad camping trailer så er grunnen til at jeg kunne tenkt meg en slik er at jeg ikke vil rigge bilen for mye..

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
10 hours ago, MrWIB said:

Skall vara ärlig med att jag inte riktigt fattar grejen med offroad-släpvagn/camping-trailer, men om jag en dag måste skaffa en, så skulle denna ligga bra till :)1f3f0.png

Helt grym! Säkert jättebillig...

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Önskemål om Offroad/Overlanding släp går ganska säkert in i samma typ av diskussion som typ av fordon och kit till denna. Det blir lite smak och behag, samt vad den respektive känner för behov.

Personligen hade jag inte "köpt" en vagn för att göra det jag nu skall. Men sedan jag fick den gratis så skall jag i alla fall göra något med den. 

I utgångspunkt får jag alltid plats med det jag behöver inne i min bil, allt handlar om att prioritera ut i från funktion och behov. Men, jag ser en funktion med ett släp på resor där jag önskar kombinera resande med att köra mer avancerat, och på det sättet "parkera" lägret.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...