Jump to content

AluCAB vs. iKamper.


Filip Gustafson
 Share

Recommended Posts

Är i valet och kvalet om vilket som blir nästa tält.

AluCAB är schysst på många vis, man kan lasta saker på, och förmodligen fästa mindre grejer på sidorna, såsom lampor m.m.
Vikt 78kg. Drygt 40.400kr Genesis import.
Känns som ett bättre alternativ för långresor. Typ mongolitet m.m. pga lastförmågan.
Kan ev. byggas om till min framtida LC78. 😀

iKampern är ett palats, men man kan inte fästa saker på det, och inte lasta saker på taket.
Stora 4x: Vikt ca. 70kg  SEK 42990,00 – SEK 46490,00
Lilla 2x: 55kg Lilla. SEK 38490,00 – SEK 41488,00
Priset ökade på dessa nyligen p.g.a COVID-19.

Vad har ni för idéer och tankar kring dessa tält?

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

AluCAB utan att tveka. Ställ de bredvid varandra så ser man direkt vad man vill ha. Hel familj som tältar en helg med inte för mycket tryck och slitage på delarna tror jag kan ha ett iKamper. Vill man ha ngt rejält som ser ut som det kan misshandlas rejält innan det ger upp så är det AluCAB jag hade valt.

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Om du måste ha storleken, köp Ikamper (eller eezi-awn?). Om ni får plats i Alucab, köp det.

Ang. kvalitet på Ikamper så har vi rivit av drygt 30 nätter, familj på fyra, och det känns fortfarande nytt. Vi har ju inte gjort nätterna i gaza-remsan utan snarare familjemys på västkusten. Min foliehatt-teori är att när man pratar med leverantörer som inte har Ikamper så är dom väldigt snabba med att snacka skit om dom utan att man ens nämnt Ikamper. Fick dom en dålig deal kanske? Efter dom tre taktält jag haft så kan jag konstatera att alla har sina brister. Ikampers brister är t ex tunn madrass, vissa plast-detaljer är sopigt. Har inte haft Alucab men det ser ju onekligen bra ut och jag hade valt det om jag va en ensamseglare, möjligtvis 2 pers. Andrahandsvärdet på alucab gissar jag är högre oxå. 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt ikamper eller Alucab selv, men jeg har gode venner som har begge deler. Og begge to er kjempefornøyde med sitt telt. :)
Det er nok kanskje to av de beste leverandørene av kvalitets taktelt i verden.

Tynn madrasse får ikke bare ikamper kritikk for, men også Alucab. Generelt en gjenganger blant de fleste taktelt, ihvertfall for oss over 0,1 tonn.

Jeg er ellers enig i vurderingen til Stefan over: får du plass i en Alucab, ville jeg kjøpt det. Mye pga jeg foretrekker hardshell foran softshell, men det er jo en smakssak.

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/22/2020 at 11:02 PM, Per Pettersson said:

AluCAB utan att tveka. Ställ de bredvid varandra så ser man direkt vad man vill ha. Hel familj som tältar en helg med inte för mycket tryck och slitage på delarna tror jag kan ha ett iKamper. Vill man ha ngt rejält som ser ut som det kan misshandlas rejält innan det ger upp så är det AluCAB jag hade valt.

Ja du har en poäng helt klart :)

Link to comment
Share on other sites

On 4/23/2020 at 8:28 AM, blackstream said:

Om du måste ha storleken, köp Ikamper (eller eezi-awn?). Om ni får plats i Alucab, köp det.

Ang. kvalitet på Ikamper så har vi rivit av drygt 30 nätter, familj på fyra, och det känns fortfarande nytt. Vi har ju inte gjort nätterna i gaza-remsan utan snarare familjemys på västkusten. Min foliehatt-teori är att när man pratar med leverantörer som inte har Ikamper så är dom väldigt snabba med att snacka skit om dom utan att man ens nämnt Ikamper. Fick dom en dålig deal kanske? Efter dom tre taktält jag haft så kan jag konstatera att alla har sina brister. Ikampers brister är t ex tunn madrass, vissa plast-detaljer är sopigt. Har inte haft Alucab men det ser ju onekligen bra ut och jag hade valt det om jag va en ensamseglare, möjligtvis 2 pers. Andrahandsvärdet på alucab gissar jag är högre oxå. 

Jag förväntar mig extremt bra kvalitet med tanke på att priset är ungefär det samma som en liten stuga i norra Sverige. :D
Än så länge är jag själv, letar efter min OverlandDonna som jag kan resa jorden runt med, men jag tror en AluCAB är fullt tillräckligt.

Nu är det inte helt säkert att det blir AluCAB, det finns ju liknande tält som ser ut att vara lika robusta. Mailade TuffTrekk ang. deras, ville veta hur mycket vikt man kunde lasta på taket av tältet, men dem svarade inte. Så det känns sådär seriöst. Sen är det tältet som ASWP satt på sin LC105a. Får la se hur det blir. 

Tack för input.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/23/2020 at 9:38 AM, iknutis said:

Jeg har ikke hatt ikamper eller Alucab selv, men jeg har gode venner som har begge deler. Og begge to er kjempefornøyde med sitt telt. :)
Det er nok kanskje to av de beste leverandørene av kvalitets taktelt i verden.

Tynn madrasse får ikke bare ikamper kritikk for, men også Alucab. Generelt en gjenganger blant de fleste taktelt, ihvertfall for oss over 0,1 tonn.

Jeg er ellers enig i vurderingen til Stefan over: får du plass i en Alucab, ville jeg kjøpt det. Mye pga jeg foretrekker hardshell foran softshell, men det er jo en smakssak.

Hehe, jag är med i 0.1 tons klubben 😁

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/23/2020 at 9:14 AM, swedak said:

Jag köpte ikamper x-cover och visst kan du ha saker på taket.

Finns takräcke på den.

 

Obs lånad bild från google bilder

 

ikamper0023-1.thumb.jpg.14e46fd265be29429410afd75a99309a.jpg

Tar det lång tid att fälla upp? Sen, grejerna kan väl inte sitta kvar på taket när du fäller upp det?
Min "Overlandstil" är att, köra mycket, campa lite. Jag föredrar när allt går fort att packa upp och ner då jag sällan stannar på ett ställe mer än 2 timmar innan sovdags och 1 timme efter jag vaknat. Det är den stora anledningen till att jag vill ha ett smidigt tält.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Filip Gustafson said:

Min "Overlandstil" är att, köra mycket, campa lite. Jag föredrar när allt går fort att packa upp och ner då jag sällan stannar på ett ställe mer än 2 timmar innan sovdags och 1 timme efter jag vaknat.

Da er kamskjell-designet til Alucab overlegent, ikke noe å tenke på. Desidert raskeste teltet å felle opp og ned.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Filip Gustafson said:

Mailade TuffTrekk ang. deras, ville veta hur mycket vikt man kunde lasta på taket av tältet, men dem svarade inte. Så det känns sådär seriöst.

Jag har köpt en del från dom och har inte varit så positivt. Förseningar, dålig respons och tramsiga bortförklaringar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, iknutis said:
2 hours ago, Filip Gustafson said:

Min "Overlandstil" är att, köra mycket, campa lite. Jag föredrar när allt går fort att packa upp och ner då jag sällan stannar på ett ställe mer än 2 timmar innan sovdags och 1 timme efter jag vaknat.

Da er kamskjell-designet til Alucab overlegent, ikke noe å tenke på. Desidert raskeste teltet å felle opp og ned.

Om du är själv lr max 2 pers är Ikamper inget alternativ, finns ingen anledning att köpa det om man inte behöver storleken.  Jag har haft ett Maggiolina Airtop som va bra, snabbt. Finns nån modell som man kan last på.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Filip Gustafson said:

Tar det lång tid att fälla upp? Sen, grejerna kan väl inte sitta kvar på taket när du fäller upp det?
Min "Overlandstil" är att, köra mycket, campa lite. Jag föredrar när allt går fort att packa upp och ner då jag sällan stannar på ett ställe mer än 2 timmar innan sovdags och 1 timme efter jag vaknat. Det är den stora anledningen till att jag vill ha ett smidigt tält.

Här är en liten film när det fälls upp.

Och du måste tömma taket innan du fäller upp tältet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
23 hours ago, Filip Gustafson said:

Min "Overlandstil" är att, köra mycket, campa lite. Jag föredrar när allt går fort att packa upp och ner då jag sällan stannar på ett ställe mer än 2 timmar innan sovdags och 1 timme efter jag vaknat.

@Filip Gustafson du får hänga med på en matlagningshelg så får vi hyfsa till de siffrorna lite.

Det räcker att du fixar förrätt! ;)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...