Peter Christensen Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Hvad mener dere? Manuel eller automatgear? Personlig liker jeg comforten med automat jævlig godt, men hvad sier erfaringer med overlanding og lett offroad? Jeg finder nemlig ikke Patrol 2,8 1998 model med automat Mvh Peter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Automat, pga komfort. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Har kört automat sedan 2011 och kan inget annat än att rekommendera det. Lite törstigare än manuell men det får man igen tiofalt vid "terräng"-körning, mycket lättare att smyga omkring och ge lagom med gas osv. 👍 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 10, 2020 Premium Member Share Posted May 10, 2020 Instämmer med föregående och jag har själv automat, MEN jag har också kompisar som kör offroad med manuell låda och är jättenöjda. Så hade jag hittat ”bilen jag ville ha” men bara som manuell, så hade jag inte hoppat över affären på grund av offroadkörningen, men kanske på grund av komforten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Jag är kluven i frågan... Älskar en automat kopplad till en motor med mycket vridmoment. Men jag känner att jag har mer kontroll i ett hinder när jag kör med manuell. Tycker inte om den gummibandsliknande effekt man känner ibland med en automat. Motverkar ofta den med vänsterfoten på bromsen. Kör man i ett hinder med mycket stenbumlingar kan man med en manuell bara "låta den rulla på" och den håller samma fart både på väg upp och nerför en sten. Med automaten måste man möta med gasen uppför och ofta också med bromsen nerför för att hålla en jämn takt. Så i mitt tycke har man/jag en jämnare körning med manuell. De som hoppar i skogen med manuell använder kopplingen för finjusteringen och ofta med för mycket varvtal på motorn. Rätt växel i och använd kopplingen som en strömbrytare. Av och på utan att slira för mycket med den. Men automat är ju underbart soft och bekvämt att köra med... När jag tävlade i biltrial körde jag med manuell och det hade jag nog valt igen om jag skulle börja igen. I övrigt har alla mina andra 7 senaste bilar haft automat. Förutom GTI'n jag har. Den ska köras manuellt på höga varv! 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Christensen Posted May 12, 2020 Author Share Posted May 12, 2020 Ok. Takk. Har ingen planer om vill offroad, og satser da på automat og comfort Mvh Peter. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Tja fordeler og ulemper med begge. En automat er snillere på drivverk, enklere å kjøre. Men har du manuell girkasse og et tomt batteri, da kan du skyve igang bilen. Der jeg jakter er det en traktor vei opp på snaufjellet. Å den veien har en strekning med 40 grader stigning, iallfall når man kjører opp. Å kjører jeg opp med jeepen som har automat så går det relativt enkelt. Kjører jeg opp med hiluxen som har manuell girkasse, så går det også greit, så lenge man har riktig gir. Moroa starter når man skal ned igjen, da er hiluxens manuelle kasse overlegen jeepens automat kasse. Hiluxen setter man i 1 gir og lav serie. Da krabber hiluxen pent og roligt ned bakken. Mens jeepens automat kasse klarer ikke holde farten så lav som hiluxen. Så da må man bremse litt, å da hender det at jeepen mister litt grep, å sklir fort noen meter. Skikkelig guffent. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Christensen Posted May 15, 2020 Author Share Posted May 15, 2020 8 hours ago, pilten said: Tja fordeler og ulemper med begge. En automat er snillere på drivverk, enklere å kjøre. Men har du manuell girkasse og et tomt batteri, da kan du skyve igang bilen. Der jeg jakter er det en traktor vei opp på snaufjellet. Å den veien har en strekning med 40 grader stigning, iallfall når man kjører opp. Å kjører jeg opp med jeepen som har automat så går det relativt enkelt. Kjører jeg opp med hiluxen som har manuell girkasse, så går det også greit, så lenge man har riktig gir. Moroa starter når man skal ned igjen, da er hiluxens manuelle kasse overlegen jeepens automat kasse. Hiluxen setter man i 1 gir og lav serie. Da krabber hiluxen pent og roligt ned bakken. Mens jeepens automat kasse klarer ikke holde farten så lav som hiluxen. Så da må man bremse litt, å da hender det at jeepen mister litt grep, å sklir fort noen meter. Skikkelig guffent. Ja, ser den Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now