Jump to content

Manuel eller automat?


Peter Christensen
 Share

Recommended Posts

Har kört automat sedan 2011 och kan inget annat än att rekommendera det.
Lite törstigare än manuell men det får man igen tiofalt vid "terräng"-körning, mycket lättare att smyga omkring och ge lagom med gas osv. 👍
 

 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Instämmer med föregående och jag har själv automat, MEN jag har också kompisar som kör offroad med manuell låda och är jättenöjda.

Så hade jag hittat  ”bilen jag ville ha” men bara som manuell, så hade jag inte hoppat över affären på grund av offroadkörningen, men kanske på grund av komforten.

Link to comment
Share on other sites

Jag är kluven i frågan... Älskar en automat kopplad till en motor med mycket vridmoment. Men jag känner att jag har mer kontroll i ett hinder när jag kör med manuell. Tycker inte om den gummibandsliknande effekt man känner ibland med en automat. Motverkar ofta den med vänsterfoten på bromsen. Kör man i ett hinder med mycket stenbumlingar kan man med en manuell bara "låta den rulla på" och den håller samma fart både på väg upp och nerför en sten. Med automaten måste man möta med gasen uppför och ofta också med bromsen nerför för att hålla en jämn takt. Så i mitt tycke har man/jag en jämnare körning med manuell. De som hoppar i skogen med manuell använder kopplingen för finjusteringen och ofta med för mycket varvtal på motorn. Rätt växel i och använd kopplingen som en strömbrytare. Av och på utan att slira för mycket med den. Men automat är ju underbart soft och bekvämt att köra med... :) 
När jag tävlade i biltrial körde jag med manuell och det hade jag nog valt igen om jag skulle börja igen. I övrigt har alla mina andra 7 senaste bilar haft automat. Förutom GTI'n jag har. Den ska köras manuellt på höga varv! ;) 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tja fordeler og ulemper med begge. En automat er snillere på drivverk, enklere å kjøre. 

Men har du manuell girkasse og et tomt batteri, da kan du skyve igang bilen. 

Der jeg jakter er det en traktor vei opp på snaufjellet. Å den veien har en strekning med 40 grader stigning, iallfall når man kjører opp. Å kjører jeg opp med jeepen som har automat så går det relativt enkelt. Kjører jeg opp med hiluxen som har manuell girkasse, så går det også greit, så lenge man har riktig gir. 

Moroa starter når man skal ned igjen, da er hiluxens manuelle kasse overlegen jeepens automat kasse. Hiluxen setter man i 1 gir og lav serie. Da krabber hiluxen pent og roligt ned bakken.  Mens jeepens automat kasse klarer ikke holde farten så lav som hiluxen. Så da må man bremse litt, å da hender det at jeepen mister litt grep, å sklir fort noen meter. Skikkelig guffent.  

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, pilten said:

Tja fordeler og ulemper med begge. En automat er snillere på drivverk, enklere å kjøre. 

Men har du manuell girkasse og et tomt batteri, da kan du skyve igang bilen. 

Der jeg jakter er det en traktor vei opp på snaufjellet. Å den veien har en strekning med 40 grader stigning, iallfall når man kjører opp. Å kjører jeg opp med jeepen som har automat så går det relativt enkelt. Kjører jeg opp med hiluxen som har manuell girkasse, så går det også greit, så lenge man har riktig gir. 

Moroa starter når man skal ned igjen, da er hiluxens manuelle kasse overlegen jeepens automat kasse. Hiluxen setter man i 1 gir og lav serie. Da krabber hiluxen pent og roligt ned bakken.  Mens jeepens automat kasse klarer ikke holde farten så lav som hiluxen. Så da må man bremse litt, å da hender det at jeepen mister litt grep, å sklir fort noen meter. Skikkelig guffent.  

 

Ja, ser den :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...