Jump to content

Bilar - Förändring av tyngdpunkter och vältrisk


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Tar det direkt - Nej, jag planerar inte välta med bilen  :-)    Men som teoretiker vill man ju gärna TRO att man kan räkna ut som saker har gått åt ena eller andra hållet...

Som standard har bilarna en s.k."Max lutningsvinkel" innan de flippar över. Väldigt teoretiskt, men ändå. Som exempel har en standard LC 150 av en viss årsmodell 42 grader som max lutningsvinkel.

"Land Cruiser can also be driven at a maximum bank angle of 42° and at a maximum forward or reverse pitch angle of 42°."

Min fundering är hur pass mycket våra modifieringar av fordonen påverkar?  Vissa saker är fastmonterad utrusning, som då sitter över eller under fordonets tidigare tyngdpunkt. Till det kommer så klart hopplöst placerad last, som ex taktält o likn.

Funderar dessutom på om den i bruksanvisningen angivna lutningen på 42 grader är med max last o passargerare, inkl då tillåtna 100kg på taket?  Var bilen fulltankad, eller inte?

 

Självklart kan man inte räkna fram exakt vad som sker när man ändrar. Men det vore intressant om man kunde resonera sig fram till om det hamnar på plus eller minussidan när man summerar allt  :-) 

Hur ser ni andra på detta?   Jag är nästa sugen på att testa och se var den verkligen tippar, rent praktiskt. Någon som ställer upp som stöd och håller emot?  :-D 

 

Jag sätter följande på plus resp. minus för kapaciteten att klara lutningar.

+ 7-8 cm större spårvidd

+ Tyngre hjul, tyngre fjädrar o dämpare

+ Hasplåtar

+ Winch

+ Stötfångare fram/bak i stål.

 

...och

- Högre placerat reservhjul, därtill tyngre sådant.

- Höjning av hela karossen och delar av chassi/ram etc

- Takplattform med last

- Extraljus och allt liknande som sitter ovan tidigare tyngdpunkt

 

Så - har man fått BÄTTRE eller SÄMRE kapacitet att köra utmed lutande plan?

 

Intressant uträkning:

 

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag vet något om det, men (kill)gissar att de siffrorna som man kan få fram är som vanligt (när det gäller bilars prestanda)  i optimala förhållanden. 
Att få till det själv tror jag inte riktigt går att uppnå, med andra ord, alla mods blir till det sämre, även om min extratank känns som den borde öka den vinkeln ;)

Men efter att ha kört lite lite skråande längs brant sluttning, med vägen bara lutandes enstaka grader utåt känns det som en extremt teoretisk grej, tror inte du kommer köra en +10-15graders sidolutning om inte ditt liv hängde på det, så om bilen kan luta 40 eller 45 grader känns oväsentligt :)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Under resan genom Rumänien förra året så testade vi de flesta av påståendena ovanför. Konklusionen är: När det känns som om du ska göra på dig så har bilen lite till att ge men slå av för nu är det nära. 

Det räcker med att bilen hasar till och fastnar för att alla teorier ska skickas överbord och du får ta flyget hem. Om man är smart så kör man 2 bilar och hjälps åt ner för " ska-vi-verkligen-ner-här " passager. Så tänker jag efter att ha provat som ensam bil. Eventuellt så kör man runt :) . 

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wiberg said:

Här är en film rätt innan det blir spännande... Och det är inte många grader vi snackar.

Hehehe.  Förstår dig...  Ändå är det säkert en bit kvar där. Men när man får hastiga lastförskjutningar samtidigt som det redan kittlar i brallorna...  då så...  hehe

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, MrWIB said:

Men efter att ha kört lite lite skråande längs brant sluttning, med vägen bara lutandes enstaka grader utåt känns det som en extremt teoretisk grej, tror inte du kommer köra en +10-15graders sidolutning om inte ditt liv hängde på det, så om bilen kan luta 40 eller 45 grader känns oväsentligt :)

Hahahahaha

Jag tror precis jag fattar vad du menar - och du har garanterat helt rätt... 🤣

Man vill inte vara på gränsen, och sedan ”händer något” så att det hoppar över gränsen...  hehe

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...