Jump to content

Bygga en expeditionsbil till.


Filip Gustafson
 Share

Recommended Posts

Så, jag har nu varit ute på några resor med min 100a, och jag gillar den starkt. Aldrig haft några problem och den tar sig fram överallt där jag vill komma fram. Den har allt jag vill ha, komfort, automat, AC, pålitlighet, bra motor osv, finns verkstäder i hela världen. Det den inte har är bra plats för mig att arbeta på resorna, och personligen tycker jag inte det är optimalt för långa resor (~6mån+) med att sova i taktält m.m. Är därför i tankarna på att bygga en ny bil, där jag kan arbeta på mina resor, och ha lite komfort när det är dåligt väder. Och ev. behålla min nuvarande 100a som lite mer offroad inspirerad overlandbil. För er som inte vet så tänker jag inom några år släppa allt och dra ut på en resa genom världen utan någon tidsplan. Kommer vara borta länge, jorden runt. Och jag behöver arbeta för att underhålla en sån resa.

Jag har varit såld på en Land Cruiser Troopy i några år och har funderat på att införskaffa en för längre resor, och dom är helt perfekta för det, dock så tror jag inte där blir tillräckligt med plats för att sitta och arbeta bekvämt med en laptop i flera timmar i sträck, i flera års tid.
Visst går det säkert att bredda och förlänga karossen osv, men det återstår att konvertera den till automat m.m. 

Har därför blivit mer och mer sugen på en camper, högst troligt en Four Wheel Camper, för flatbed. (https://fourwheelcampers.com/model/hawk-model-pop-up-truck-camper-leader-full-size-trucks/hawk-flat-bed-model/)
Fördelar: Campern kan plockas av på lämplig camp, sen kan man glida runt i området och utforska i lugn o ro. 

fwc.png.f70f7a1855f880c7185ee520c0c73aa8.png

Problemet är att det finns ingen bil inom EU som är bra nog enl. min åsikt, som passar Mina personliga needs.
Tundra, Tacoma, finns men är enbart Bensin, 79 DualCab V8 går att fixa men kostar nästan 800.000kr samt att jag vill ha Automat som kostar ytterligare ca 160.000kr exkl frakt och tullavgifter av grejerna från australiern. V8an är säkert en helt suverän motor, men när den skall lagas kostar det, rejält. Hiluxen är inte Heavy Duty, och är enl. mig lite för liten för en camper i den storleken. Som ni kanske förstår skall det vara Toyota. Land Cruiser 200an är också ett alternativ men också dyr att laga när det gäller motorn, resten kan jag i stort sätt fixa själv. 

Då jag vill ha Automat, en motor som inte kostar ~200.000kr* att byta, för dyrt inköp m.m så är min plan att köpa en 100a till, 
kapa den bakom fram el. bakdörrarna, förlänga ramen ca. 500mm, fixa en costum flatbed och på med en FWC. Då har jag allt jag vill ha och det är en bil jag kan och har bra erfarenheter med. Inverkan på bilen blir inte enorm egentligen, en professionell ramförlängning bör hålla hur länge som helst, motor, låda, och större delen av elsystem blir helt orginal, förutom nya lysen bak med mera, mao behåller jag i stort sätt bilen lika pålitlig som den är original. 

Bilen kommer se ut ungefär såhär, fast med längre axelavstånd och camper på. Flatbed känns som enda alternativet samt att man får mer plats för grejer i skåpen på sidorna runt hjulhusen. 
100-series-001.thumb.jpg.d508ae1e7930d3b760bc601978773596.jpg

Source; https://creativeconversions.com.au/photo-galleries/100-series/#gallery-1

Jag har inte kommit jätte långt i min planering ännu, måste ta reda på lite hur det blir med vikt osv, så man inte sätter sig i en sits där campern blir för tung osv. Ramförlänings kit går att köpa i Australien, även så plåtdetaljerna efter man choppat den. 

Vad tycker ni om min plan, är den för crazy för en mångårig resa, är det dumt att kapa en 100, är camper fel väg att gå?

Många jag pratar med tycker att jag skall skaffa en Van och höja den osv, men jag undrar om en van klarar min körstil och mitt galna resesätt. Jag kan mycket väl få för mig att köra canning stock route på båda hållen bara för att kunna säga att jag gjort det, klarar en van det liksom?.. Dessutom läser man ju om vans som går sönder dagligen på div. vanlife sidor, nya som gamla. Det orkar jag inte.

*Pris uppgift från en Youtube kanal i Australien. Kanske billigare i EU, kan köpa beg. m.m.

  • Thumb up 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Filip,

Låter som en rolig plan :)
Kan ju bara instämma vilken bra bil LC100a är 👍
Utan att veta närmare budget osv, att hitta en bil som tickar alla boxar kommer garanterat kosta en rejäl slant. Tror det är bättre då att satsa på vad du har.
Din 100a är ju känd av dig, börja med den och bygg om den till vad du behöver.
Har kikat på alternativen själv och det jobbigaste är väl att få den genom besiktningen, oklart hu de ställer sig till kapat tak och förlängd.

Jag har varit i kontakt med https://toms-worldcruiser.com/ och det går bra att lämna in sin bil för ombyggnad hos dem, de får ju tyskt godkännande, borde funka även i Sverige men oklart. De har redan färdigbyggda begagnade här: https://home.mobile.de/TOMSFAHRZEUGTECHNIKMARKTBIBART#ses
Tysk kvalitet rätt igenom, sjukt fina bilar! 

Sen kan du ju göra det själv, Alu-cab säljer väl takkonstruktioner, bygga om den enligt https://sfro.com/ 
Om du kikar in på toyota4x4.se så är det en kille MFI9(?) som byggt om sin bil med uppfällbart tak, han kanske kan ge några tips.

Jag tror på att köra så nära original som möjligt och höja taket/förlänga baken lite. 
Optimalt är väl typ 4xOverlands gamla bil, men den lär kosta en arm och lite till. Han har köpt sig en camper nu, men jag tror mer på den gamla bilen, lite mindre och enklare. 
Skall du runt världen blir ju färjor/vägavgifter osv inte en liten kostnad, då är det bra att hålla det tight :)

Vad är "min körstil och mitt galna resesätt" ? Köra som en "idiot" med sin bil som även är ens hem funkar kanske i Sverige med nära till allt, men ute själv(?) i Australiensiska vildmarken så kanske man skall anpassa sitt körsätt efter tillgång till hjälp/reservdelar osv? Anpassar man sitt körsätt så bör ju man klara sig utan att köra gruvmodellen av LC79.

Fundering på vad du skriver om LC200 och motorn, är ju samma som i LC79 om jag inte tar fel, varför skulle den gå sönder? Dubbla bränslefilter så är den good to go, hade de haft problem med den motorn så hade man väl läst mycket om det på nätet, eller är det trådar jag missat? Länka gärna om du har 👍

Grym ide, se till att inte bilen hindrar dig från att komma iväg bara, saker löser sig på vägen. 
Klas B(nånting) på swes.se (också här?) har ju kört runt i världen med en gammal omoddad HiLux, så allt går bara man vill :)

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, MrWIB said:

Hej Filip,

Låter som en rolig plan :)
Kan ju bara instämma vilken bra bil LC100a är 👍
Utan att veta närmare budget osv, att hitta en bil som tickar alla boxar kommer garanterat kosta en rejäl slant. Tror det är bättre då att satsa på vad du har.
Din 100a är ju känd av dig, börja med den och bygg om den till vad du behöver.
Har kikat på alternativen själv och det jobbigaste är väl att få den genom besiktningen, oklart hu de ställer sig till kapat tak och förlängd.
Ang. budget så har jag kommit fram till att en 79 med camper likt ASWP hamnar på runt 1.5Miljoner. 🥴
Och jag vill komma iväg, som du skrev nedan, :) 
Mitt bygge beräknas till 2/3 delar av det ca, snabbt räknat. 
Detta är inget jag har kommit på nyligen. Jag var sugen på detta drygt 6 år innan jag köpte min Land Cruiser. Allt jag har gjort de senaste 8 snart 9åren har haft med denna drömmen att göra. Val av utbildningar, val av jobb, startat eget för att jobba extra, går i billiga kläder, bor billigt, inga barn, tjänstebil, ja du förstår. Låter som mycket pengar men detta är en dröm som har funnits hos mig länge, och desto mer jag reser desto sugnare blir jag på att bara dra. Var nyligen i Turkiet med LCn, det var precis så jag levde där jag vill leva sen. 
Planen är att köpa en 100a till och renovera upp den och ha kvar den jag har nu, det är inte med i min plan, men vill ha ett fordon i Sverige så man kan hänga med på t.ex Kola/islands resor m.m, eller special bygga den för Road of Bones med 37or osv. Den kostar mig inget, så finns ingen mening med att sälja den för betydligt mindre än vad jag lagt ner på den.

Jag har varit i kontakt med https://toms-worldcruiser.com/ och det går bra att lämna in sin bil för ombyggnad hos dem, de får ju tyskt godkännande, borde funka även i Sverige men oklart. De har redan färdigbyggda begagnade här: https://home.mobile.de/TOMSFAHRZEUGTECHNIKMARKTBIBART#ses
Tysk kvalitet rätt igenom, sjukt fina bilar! 
Har också kollat på deras bilar, men dom verkar lite struliga. Verkar inte som dom vill bygga efter mina needs.
Fick ju också pris på en 78 av dem, med dieselmotorn, AdBlue konventerad. AdBlue konventeringen måste man nästan plocka bort i efterhand, då den tar mycket plats och det finns inte överallt. Visst det finns AdBlue Delete chip osv, men den tar platsen för en extra tank. Planen är inte heller att hålla till i Euro6 områden med bilen så. Tror konverteringen landade på drygt 250kkr, som man sen ska kasta i sjön för att få plats med en extra tank?.. :D Det är ingen milstolpe i min plan.. hehe
Tänk också på att det är ex. moms på den mobile sidan.


Sen kan du ju göra det själv, Alu-cab säljer väl takkonstruktioner, bygga om den enligt https://sfro.com/ 
Om du kikar in på toyota4x4.se så är det en kille MFI9(?) som byggt om sin bil med uppfällbart tak, han kanske kan ge några tips.
Jag vill komma ifrån taktält känslan så mycket det går. Jag vill ha full höjd i hela taket, en Four Wheel Camper har mycket mer plats än alla taktält. Även iKamper tältet jag har nu på 100an. MFI9 är en god vän till mig, och vi har pratat om detta fram och tillbaka i kanske två år nu, jag har hela tiden sagt att jag ska ha en 78(Troopcarrier), och det kommer funka, och han har sagt camper. Nu sådär i efterhand, så har han en poäng tycker jag. Mer plats, man vill nog ha plats när man är ute i flera år. Hittar jag dessutom min OverlandTjej så blir det ännu viktigare. WC och dusch i Campern, värme, ordentligt skydd för regn och rusk. En markis med väggar ger inte det liksom, även om jag tycker det är härligt när jag är ute på kortare resor.

Jag tror på att köra så nära original som möjligt och höja taket/förlänga baken lite.
Optimalt är väl typ 4xOverlands gamla bil, men den lär kosta en arm och lite till. Han har köpt sig en camper nu, men jag tror mer på den gamla bilen, lite mindre och enklare. 
Skall du runt världen blir ju färjor/vägavgifter osv inte en liten kostnad, då är det bra att hålla det tight :)
Absolut, och det är därför jag inte går upp till Expeditions lastbil, ännu. Har läst om horribla kostnader för shipping, upp mot 50k. 😫

Vad är "min körstil och mitt galna resesätt" ? Köra som en "idiot" med sin bil som även är ens hem funkar kanske i Sverige med nära till allt, men ute själv(?) i Australiensiska vildmarken så kanske man skall anpassa sitt körsätt efter tillgång till hjälp/reservdelar osv? Anpassar man sitt körsätt så bör ju man klara sig utan att köra gruvmodellen av LC79.
Hehe, nej inte som en idiot, men jag kör mycket på mina resor. Själva campandet är det minst viktiga för mig, adventure hela dagarna, sen när det börjar mörkna tänder man en brasa, grillar en korv eller två och går och lägger sig. Absolut kör jag med förstånd, även i offroad.

Fundering på vad du skriver om LC200 och motorn, är ju samma som i LC79 om jag inte tar fel, varför skulle den gå sönder? Dubbla bränslefilter så är den good to go, hade de haft problem med den motorn så hade man väl läst mycket om det på nätet, eller är det trådar jag missat? Länka gärna om du har
Nej, dom går inte sönder mig veterligen. Menar att dom är dyra att laga eller att byta ut då dom är väldigt komplexa som nya motorer är, med kablar och slangar precis överallt. Tar ju en dag att skruva av allt innan man kommer åt något liksom, på 100an har du motorn ur på en dag typ.(?).
Jag kollade en video på YT med en 200 som hade fått extremt lite vägdamm genom luftburken in i motorn. Luftburken deformeras med åren och kan släppa in damm, den är inte utformad som våra. Det kostade i slutändan 200.000kr att byta till en ny. 

Grym ide, se till att inte bilen hindrar dig från att komma iväg bara, saker löser sig på vägen. 
Klas B(nånting) på swes.se (också här?) har ju kört runt i världen med en gammal omoddad HiLux, så allt går bara man vill :)
Hehe joo, har sett Klas B's bil, den är cool och skriker äventyr. :D Det betyder kanske inte att just en likadan passar mig, han har t.ex ingen bull bar, och jag tror att det är värt att ha fast den är tung och klumpig, dessutom skyddar den en del om man krockar, visst bilen kanske blir ramsne, men man kanske kan köra vidare, vilket är ganska låg risk utan bullbar. Skrev inte du ett as bra inlägg här för ett tag sen om vad man behöver? Tyckte det var super!

Super tack för input! :)

 

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kimar said:

Synd det må være en Toyota for bilen som oppfyller det meste av dette er Iveco Daily 4x4. Den har nå også automatgir og Iveco har jo også omfattende service nettverk over helle verden. Legger ved en brosjyre  https://www.iveco.com/norway/collections/catalogues/Documents/nye-daily-e6/New_Daily_4x4_IVECO_NO.pdf  

Tjena,

Jag har kollat på dem, och jag diggar dem stenhårt. Jag tror dock att inköpet av en sån äter upp min budget rätt så rejält, sen vet jag inte hur det är med utrustning till dem, typ bullbar m.m. Det är ju ingen jättevanlig bil så kan tänka mig att det kommer kosta en del att utrusta den, och ev. en massa costum grejer som skall tillverkas.
Det är absolut ett bra alternativ. 
Den är tydligen inte bredare än min 100, så det är ju bra. Och den kan lasta en hel del. frågan är om det än någon komfort i dem, kan såklart kompromissa en del.

Ska kolla närmare på det, kanske till och med provköra en. Hade faktiskt helt slutat tänka på en Iveco med tanke på att jag är så inne på en camper nu på en "pickup".

Tack för tipset :)

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Filip Gustafson said:

 

Tack :) jo jag skrev ju tråden "Hur välja overland fordon" (tror jag den heter), roligt att du uppskattar den 👍
Då tycker jag fortfarande att du skall bygga om den bilen du har och köpa en till att ha hemma och leka med. Som sagt, du vet vad du äger och har lagt en massa (?) pengar på att fixa den och få den driftsäker.
Yes, Bullbar och annat är bra att ha för att säkra fortsatt färd och hålla andra bilister på behörigt avstånd ;)


Jag antar att du har koll på 4xoverland (skrev forum innan, jag lever i det förflutna ... ) och hans byggande, han har ju typ exakt samma kravspec som du har.
Här är hans pros and cons på det du funderar över 

Jag skulle alla dagar i veckan välja Troopy Camper, men det är jag det, men den bockar av allt (och lite till) och är "kompakt".
Sen att den (Troopyn) är lite mer "stealth" än den andra skadar ju inte, man (dvs jag) vill ha så lite uppmärksamhet som möjligt när man är ute.
Därför är ju en (fällbart tak-) moddad 100a perfa, smälter in och skriker inte pengar :)

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Filip Gustafson said:

Tjena,

Jag har kollat på dem, och jag diggar dem stenhårt. Jag tror dock att inköpet av en sån äter upp min budget rätt så rejält, sen vet jag inte hur det är med utrustning till dem, typ bullbar m.m. Det är ju ingen jättevanlig bil så kan tänka mig att det kommer kosta en del att utrusta den, och ev. en massa costum grejer som skall tillverkas.
Det är absolut ett bra alternativ. 
Den är tydligen inte bredare än min 100, så det är ju bra. Och den kan lasta en hel del. frågan är om det än någon komfort i dem, kan såklart kompromissa en del.

Ska kolla närmare på det, kanske till och med provköra en. Hade faktiskt helt slutat tänka på en Iveco med tanke på att jag är så inne på en camper nu på en "pickup".

Tack för tipset :)

De er kanskje ikke så vanlige i Europa men plasser som Australia er det en del av de. De er også veldig mye brukt av overlandere så utstyr som bullbars finnes nok. Det eneste jeg tenker kan bli et problem på disse å det gjelder alle euro 6 diesel motorer tåler de dårlig diesel å er det mulig å få tak i adblu over alt i verden? Det er noe som bør undersøkes. Men uansett ville dele denne med deg om du ikke har sett den er mye god informasjon her.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, MrWIB said:

Tack :) jo jag skrev ju tråden "Hur välja overland fordon" (tror jag den heter), roligt att du uppskattar den 👍
Då tycker jag fortfarande att du skall bygga om den bilen du har och köpa en till att ha hemma och leka med. Som sagt, du vet vad du äger och har lagt en massa (?) pengar på att fixa den och få den driftsäker.
Yes, Bullbar och annat är bra att ha för att säkra fortsatt färd och hålla andra bilister på behörigt avstånd ;)


Jag antar att du har koll på 4xoverland (skrev forum innan, jag lever i det förflutna ... ) och hans byggande, han har ju typ exakt samma kravspec som du har.
Här är hans pros and cons på det du funderar över 

Jag skulle alla dagar i veckan välja Troopy Camper, men det är jag det, men den bockar av allt (och lite till) och är "kompakt".
Sen att den (Troopyn) är lite mer "stealth" än den andra skadar ju inte, man (dvs jag) vill ha så lite uppmärksamhet som möjligt när man är ute.
Därför är ju en (fällbart tak-) moddad 100a perfa, smälter in och skriker inte pengar :)

 

 

Jo, det är ju ett alternativ. Men då blir jag av med möjligheten att ha två bilar, och ska jag köpa något annat så måste jag fortfarande köpa en massa grejer och renovera och byta ut massa för att få den i samma skick. Det har jag verken tid eller ork med. Lättare att köpa en till, och renovera den på rätt sätt. Av med kaross och allt, blästra, måla byta ut allt, fixa karossen om det behövs m.m. jag kommer inte göra detta själv, detta kommer göras hos en snubbe i Rumänien som är duktig. 

Såg videon här om dagen, och han kommer fram till att Troopyn är bättre :D Inte bra för mig, hehe.. Men hans camper är helt annorlunda mot den jag har tänkt. Min lever man inuti hans lever man utanför typ, och bilen är uppenbarligen för hög för dem.. :P

Jag har tittat på många alternativ för ombyggnad, typ koma.land (Bild längre ner), visserligen en 80, men går ju att bygga på en 100 också.
Ungefärlig prisuppgift, 400kkr, sen tillkommer bil och renovering, kit m.m.

Även https://www.custom-campers.de/moebelausbauten/ har lite 100 conversions.

Med denna setupen kan jag dock inte parkera campern och sticka iväg på mindre äventyr på dagarna utan campern.
Sen är det ju så att alla dessa tak konventeringar innebär i stort sätt att om en sover så kan den andra knappt vara i bilen.

På en camper som jag tittat på kan en sova i lugn och ro, samt att den andra kan jobba, laga kaffe m.m. Plus att det finns möjlighet att sova i bilen utan att fälla upp taket.
Seating platserna kan man göra om till en säng, och det går att sova där utan att fälla upp taket. Perfekt, om det är dåligt väder. 

image.png.1e78cb05178f16cc50f8c2e54da52eab.png

image.png.b9f564b6c885b8aac709bc2924eac00c.png
 

http://koma.land/toyota-j8-adimax/

Jag diggar denna stenhårt, lite mycket överhäng kanske, men annars är den najs.

image.png.674d825c977dd408688dee09dcdff8f0.png

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, kimar said:

De er kanskje ikke så vanlige i Europa men plasser som Australia er det en del av de. De er også veldig mye brukt av overlandere så utstyr som bullbars finnes nok. Det eneste jeg tenker kan bli et problem på disse å det gjelder alle euro 6 diesel motorer tåler de dårlig diesel å er det mulig å få tak i adblu over alt i verden? Det er noe som bør undersøkes. Men uansett ville dele denne med deg om du ikke har sett den er mye god informasjon her.

 

Adblue går att programmera bort, inte lagligt kanske men om man är i ett annat land så tror jag inte det är någon som kollar precis. :D

Det som är ett plus med att köpa en Iveco är att man kan köpa en helt ny, och allt är färdigt.

Ska jaga lite prisuppgifter under tiden jag funderar,

:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Filip Gustafson said:

... Men då blir jag av med möjligheten att ha två bilar, och ska jag köpa något annat så måste jag fortfarande köpa en massa grejer och renovera och byta ut massa för att få den i samma skick. Det har jag verken tid eller ork med. Lättare att köpa en till, och renovera den på rätt sätt.

...
På en camper som jag tittat på kan en sova i lugn och ro, samt att den andra kan jobba, laga kaffe m.m. Plus att det finns möjlighet att sova i bilen utan att fälla upp taket.
Seating platserna kan man göra om till en säng, och det går att sova där utan att fälla upp taket. Perfekt, om det är dåligt väder. 

...

Jag diggar denna stenhårt, lite mycket överhäng kanske, men annars är den najs.

image.png.674d825c977dd408688dee09dcdff8f0.png

Du blir väl inte av med möjligheten att ha två bilar för att du använder den du har och köper en till som "lekbil"? 
Men tokar jag resten av citatet så har du inte fixat din nuvarande på rätt sätt?

Nu vet jag inte hur stor camper du tittar på, men att sova samtidigt som någon "lever runt" i den, då måste det vara en stooor camper. 
Varför har du ens det som behov? Vem skall sova när den andra är vaken och varför? 

Bilen på bilden är väl copy paste av en Tom-bil? (eller om det är tvärt om).

Tror det bästa du kan göra är att göra en lista där du listar faktiska "måste ha" (dvs utan detta går det inte att resa), "gott att ha" (bra att ha, men man kan leva utan) och sen ren lyx. 4xOverland gjorde ett bra avsnitt angående detta när han valde bil/camper till sin nuvarande setup.

Och tänk på värdet. 
Om jag läser detta rätt så tänker du parkera bilen ibland och resa "hem" till Sverige, att parkera sin superbil kräver trygg parkering om man säger.
Du planerar att smälla ca 1Mkr på bil med utrustning, om du klarar dig på 500k, så har du pengar att resa i två år +/- extra. Och en bil för 500k är garanterat billigare att underhålla osv.
Jag har också tittat på IVECO4x4 Daily, men inköpspris och underhållskostnad gör att jag hellre reser för de pengarna med den utrustning jag har. Som sagt, vägavgifter, tullar, färjor, broavgifter, bränsle, däck service osv osv, allt blir dyrare och alla de kostnaderna blir stora i slutändan.
Taktält är inte det optimala, man vill gärna "komma in" ibland, det vill jag också. Men det finns B&B, hotell, campingar, AirnB osv osv där man kan koppla av.

Ett (kanske ;)) sista råd på vägen också, det är ju du som skall ut och resa, så vill du gå för camper gör det, ingen annan kan ju bestämma vad som är viktigt för dig. 


 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 11/10/2020 at 7:27 PM, CampForCer said:

@Filip Gustafson

Va nu inte så återhållsam med dina planer...

Här är vad du behöver...  Tveka inte - vi vet ju alla att du vill!! :-D 

 

41B26FB7-6F7B-43F3-88AD-D397E69E6A9E.jpeg

0624057B-B4ED-4501-BDBC-6FBF766F4501.jpeg

D30946FC-5D26-4139-9657-4B03287CD58E.jpeg

Hehe, såg den på instagram. :-D 

Håller på med planeringen, står mellan en LC200 från 2015, eller en LC100 från 2005.

Även köpt in en 3D model på LC100an som är rätt så bra.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/10/2020 at 4:14 PM, MrWIB said:

Du blir väl inte av med möjligheten att ha två bilar för att du använder den du har och köper en till som "lekbil"? 
Men tokar jag resten av citatet så har du inte fixat din nuvarande på rätt sätt?

Nu vet jag inte hur stor camper du tittar på, men att sova samtidigt som någon "lever runt" i den, då måste det vara en stooor camper. 
Varför har du ens det som behov? Vem skall sova när den andra är vaken och varför? 

Bilen på bilden är väl copy paste av en Tom-bil? (eller om det är tvärt om).

Tror det bästa du kan göra är att göra en lista där du listar faktiska "måste ha" (dvs utan detta går det inte att resa), "gott att ha" (bra att ha, men man kan leva utan) och sen ren lyx. 4xOverland gjorde ett bra avsnitt angående detta när han valde bil/camper till sin nuvarande setup.

Och tänk på värdet. 
Om jag läser detta rätt så tänker du parkera bilen ibland och resa "hem" till Sverige, att parkera sin superbil kräver trygg parkering om man säger.
Du planerar att smälla ca 1Mkr på bil med utrustning, om du klarar dig på 500k, så har du pengar att resa i två år +/- extra. Och en bil för 500k är garanterat billigare att underhålla osv.
Jag har också tittat på IVECO4x4 Daily, men inköpspris och underhållskostnad gör att jag hellre reser för de pengarna med den utrustning jag har. Som sagt, vägavgifter, tullar, färjor, broavgifter, bränsle, däck service osv osv, allt blir dyrare och alla de kostnaderna blir stora i slutändan.
Taktält är inte det optimala, man vill gärna "komma in" ibland, det vill jag också. Men det finns B&B, hotell, campingar, AirnB osv osv där man kan koppla av.

Ett (kanske ;)) sista råd på vägen också, det är ju du som skall ut och resa, så vill du gå för camper gör det, ingen annan kan ju bestämma vad som är viktigt för dig. 


 

Rätt och rätt, jag menar att jag hade velat lyfta karossen och så vidare, och renovera den på det sättet istället för att ta små saker hit och dit.

Campern jag tittar på är inte jättestor. Man kan koka kaffe, laga mat, läsa en bok, jobba, osv utan att störa den andra för mycket. Personen som sover behöver inte gå upp för att jag t.ex behöver jobba. Om en person blir sjuk, så kan vi sova på separata platser, om inte hotell finns i närheten. Om jag behöver sitta uppe och arbeta sent in på natten så kan jag det utan att störa den andra. Osv. 

Det lutar mot en LC100 igen, ser många fördelar med en äldre bil med äldre/mindre teknik. 1Miljon är hööögt räknat. Lika bra att ta i. Hoppas väl på att det slutar på mindre.
Tanken är ju såklart att jag ska få in bilen med camper på i en container. Har köpt en 3D modell på 100an, så har börjar spåna i hur det kommer bli med höjder osv.

Jag är inte jätteorolig över att parkera bilen i andra länder. Det finns alltid någon, som känner någon, som känner någon annan. Det finns ju Overlanders i hela världen som säkert kan ha en bil stående hos sig i några veckor utan problem. :)

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

RAM 2500 kan vara ett alternativ? Patriot campers går igenom sin i ett utav deras senaste avsnitt. 
Även han som har Trailrecon på youtube har just bytt bort sin jeep gladiator mot RAM. 
 

fördelen med en sån är att den förmodligen är överdimensionerad för de relativt små vikterna en camper innebär. Också en relativt vanlig bil som är gjord för att arbeta. 
 

en sån med en pop-up camper skulle vara fint. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Ram pickup men et av problemene jeg ser med disse er hva gjør man når man trenger deler i eksempel Mongolia eller Kazakhstan? De må jo bestilles fra USA mens en Toyota eller Iveco så kan en bare gå inn hos en forhandler å kjøpe hva en trenger. Det er heller ingen som kan noe om disse bilene i mye av verden om man trenger hjelp.  

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...