Jump to content

Reservdelslager i bilen


MartinHug
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar vad ni brukar ha med er i reservdelsväg när ni är ute och åker?

Ska åka på min första längre resa med Patrolen i Juli, blir 4 veckors resa med 3 veckor på Island och 3 dagar på Färöarna. 

Har inte jätte bra koll på vad som kan vara smart och ta med, men det som redan är med på listan är extra uppsättning oljefilter, bränslefilter samt extra uppsättning olja.

 

Här är en bild på min bil!

 

IMG_3039.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Jättesvårt att svara på :)

Jag kör ju också Patrol, och har jobbat hårt för att minimera dom typiska Patrol felen samt att se till att bilen följer normal service. När jag reser med min Patrol har jag aldrig haft med mig reservdelar, utan löst detta på plats. Men jag har med mig verktyg och nyttiga MacGyver prylar som kan hjälpa mig till närmsta verkstad. Sist gång något havererade på resa bytte jag generator i England. Gick otroligt smidigt genom en liten verkstad och kostade mig 50% mindre än om jag skulle bytt den hemma.

Allt beror på var man skall resa, och riktiga globetrotters kan nog rätta mig här. Men jag tippar att det fint går att flyga ut delar till större delen av världen genom UPS eller DHL. Här hittar du massa små delar som kan skickas över hela världen: https://partsouq.com

Till ett tidigare fordon jag ägde, en TGB11/C303 var det enklare, för det var mycket färre komponenter. Så när jag reste med den, hade som ofta med typiska slitdelar jag var klar över kan behöva bytas.

@MrWIB , @Fredrik L , @Carl samt flera har erfarenhet från bland annat Island och andra expeditioner. Så dessa kommer säkert med goda tips!

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag har något extra filter i bilen just nu men inga direkta reservdelar. Hylsnyckelsats, tänger, skruvmejslar, duct tape, eltejp, strips, slangklämmor och ett däckrep-kit från Biltema. Det har räddat mig ett par gånger. Artikel nr 82573

Ska man på tur så är väl det viktigaste att man går över fordonet ordentligt innan. Vet av erfarenhet att det skakar våldsamt på vägarna där borta så att efterdra eventuella bultar och skruvar kan vara smart längs vägen. I Ryssland var det likadant.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Framförallt se till att bromsbelägg är ok före resan, extra fläktrem, olja om det kan vara svårt att få tag i. Bränslefilter är ett måste. Startkablar. Medicinlådan nog så viktig att se över. Tänk på antibiotika mm.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag kör ju en 41 år gammal militärbil så jag har inte riktigt samma förutsättningar som er andra :)

För egen del har jag ett gäng reservdelar med mig och även verktyg för de flesta reparationer men jag har ju plats och vikten spelar mindre roll på en TGB131

Att ha med sig en reservdel brukar vara den bästa garantin mot att den inte kommer att behövas :)

 

Som skrivits innan gäller det att minimera riskerna genom att ha bilen i bra skick och kolla över den noga i god tid innan en längre resa, skitfel får ju inte sabba en resa...

 

Nedanstående har jag alltid i bilen.

 

Kabelskor + Kabel + Kabelskotång        

Multimeter                                                                                          

Diverse lampor                                                              

Bromscylindrar                  

Bromsvätska                      

Motorolja                           

Transmissionsolja

Växellådsolja                     

Bränslefilter                                                                  

Najtråd                              

Damasker                           

Bränsleslang 10 mm + slangklämmor                                                 

Säkringar                           

Smörjmedel                       

Fettspruta   

Relä både växlande och slutande 

Kylartätning                  

Bult, Mutter och Skruv i lämpliga dimensioner

Packning på tub             

Kemisk metall

USB med verkstadshandboken

Dieselfilter

Luftfilter

Kingpinbult

24V lödpenna + tenn

Nedre bussning + shims till spindelleden

 

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen! Skönt att de flesta inte verkar tycka att man behöver packa halva bilen full av reservdelar.

Kommer ha med mig lite bra och ha saker som ni skrivit ovan samt försöka serva/fixa det som kan vara dåligt i förväg på hemmaplan 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tror lite filter och remmar är bra att ha med. Har alltid med mig extra säkringar i massor och kabel med kabelskor, kopplingar, klämtång mm

Sen brukar det alltid finnas verkstäder inom inte allt för långt avstånd som löser det som gått sönder bättre än vad jag klarar av ;)

Men för att vara på den säkra sidan så har jag med mig verktyg nog för att klara av det mesta i "fält" om jag skulle ha turen att möta någon som klarar av det. Sen är ju ett hett tips som bror skriver ovan att gå över bilen lite efter varje dags körning, kan bespara sig själv mycket lidande och bekymmer.

Olja och andra vätskor har jag skippat helt, det som ev behövs, behövs i sådana mängder att bilen skulle behöva ha dubbelt så stort bagage ...

På Island är väl Patrol ganska vanligt så ta reda på några verkstäder som kan serva dem innan ni drar, kan va skönt att h om det skiter sig så slipper man leta då. Jag gjorde det innan vi drog dit och Toyota verkstäder fanns det massor av iaf

Multimeter är hett att ha med, ännu bättre om man vet hur man kan använda den ;) själv går jag Youtube-kvällskurs för att lära mig den.

Lite muttrar brickor å bultar är ju bra, flytande metall, däcklagning, tältlagning, och om jag har lite tur så ligger det glasfibervävskit och väntar på mig på posten när jag komme hem, går att laga allt med det tydligen (tänk silvertejp som blir hårt som stål).

Men tror att det är som skrivits ovan, se till att bilen är i så bra skick som möjligt innan avfärd :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Patrol er jo kjent for å ha veldig solide aksler og drivverk. Så det skulle ikke være nødvendig å ha med cv ledd og stikkaksler. Men en liter med gearolje er greit å ha. Det hender at en simmering blir slitt på grunn av inntrengning av sand.ol, og da begynner det å lekke. Jeg har alltid med de fleste simmeringer til gearkasse, pinion og ytterst  på akslene. De tar ikke noe plass og veier ingenting. 

Men det viktigste er som Jon skriver, å trekke til diverse bolter, i alle fall annen hver dag. Ha derfor gjerne med en momentnøkkel, og lær deg på forhånd hvilket moment du skal trekke til på utsatte bolter. Har stått på Island med knokkelhus som har mistet boltene for styring, og det er ikke lett å finne en riktig konusbolt i steinørkenen der.

Så gå over alt på aksler, mellomaksler, dempere, og sjekk stramming på hjullagere. 

Jeg har alltid med en bit bremserør og flenseverktøy for å lage til et nytt bremserør. Det hender at en kvist eller pinne spretter opp under bilen og trer seg innimellom et rør. Men dette er det minimal sjanse for på Island. Dårlig med trær der. 

En innsprøytningsdyse er også lurt å ha med. Tar liten plass, men veldig greit å ha hvis en av dem begynner å tukle til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som påtalat innan. Ta med uppdaterad lista utav serviceställen för bilmärket. Jag körde ex ifrån gränsen till Ukraina i Slovakien till Budapest och efter det Bukarest för att hitta lösning på mitt problem. Detta för att matcha semester planer och att det tar 8-10 arbetsdagar för reservdelar att komma fram.så räkna med en budget för några "vänt" dagar. 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...