CampForCer Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Då jag nu gjort små ful-kopplingar tillsv är behovet stort att snygga till och göra det BRA till våren. Till detta tänkte jag för elkopplingar utsida bil (främst ljus) göra det mesta snap-On/Off med s.k. DT-kopplingar. Har någon här satt samman kablage o DT-kontakter? Var köpte ni lämpligen bra sådana? Crimp-tool? Vad bör man ha, 2,4 eller flervägs? Tror jag satsar på blandat 2 o 4-vägs. Amazon har en hel del, men har någon lokal firma bra saker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Ingen aning om vad DT-kontakter är men som ett allmänt råd jag snappat upp på flera ställen på Youtube, använd inte delbara kopplingar för utombils-montage, de kommer bara att ärga/rosta. Koppla ihop lampor och annat fast 👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 13, 2021 Premium Member Share Posted January 13, 2021 Jag har kopplat lite med DT-kontakter, både på Jeepen och på Hannas jobbil. De känns väl tätade men crimpningen kan vara lite trixig. Jag köpte Crimptång på Biltema men det finns så klart bättre alternativ, en bra tång är viktig. I grunden håller jag med @MrWIB, dvs undvik skarvar och kopplingar utan sträva efter lödda skarvar täckta med limmande krympslang, men inland vill man ju ha möjlighet att dela. Begränsningen jag sett med de DT-kontakter som följt med vissa lampor att stiftdiametern och därmed möjlig kabelarea är för klen om det gäller strömkrävande applikationer. På LED-rampen till Hannas bil fick jag klippa bort kardeler för att kunna få in dem i stiften innan crimpning. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted January 13, 2021 Author Share Posted January 13, 2021 2 minuter sedan, Lars 9k said: Begränsningen jag sett med de DT-kontakter som följt med vissa lampor att stiftdiametern och därmed möjlig kabelarea är för klen om det gäller strömkrävande applikationer. På LED-rampen till Hannas bil fick jag klippa bort kardeler för att kunna få in dem i stiften innan crimpning. Japp - det är en av sakerna jag noterat kan dra ner prestanda. Finns olika storlekar, som 12, 16, 20 osv. Inte räknat om vilken area i mm det blir. 24 minuter sedan, MrWIB said: men som ett allmänt råd jag snappat upp på flera ställen på Youtube, använd inte delbara kopplingar för utombils-montage, de kommer bara att ärga/rosta. Korrekt! Men ibland vill man lita på ny teknik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 13, 2021 Premium Member Share Posted January 13, 2021 Annars får du gå för lite seriösare prylar som jag har goda erfarenheter av. https://www.elfa.se/sv/kabelhylsdon-poler-amphenol-industrial-ms3106f-10sl-4s/p/14446019?q=&pos=5&origPos=5&origPageSize=50&track=true Dock inte så billiga!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Løwe Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Det ser bra ud med DT-Kontakter men også dyrt! Men hvad med Biltemas egne ? https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/kontaktdon-2000031729, som er kopi af SuperSeal tror jeg Jeg bruger mange af dem.. og har købt crimptangen, som jeg bruger den hver gang. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted January 13, 2021 Author Share Posted January 13, 2021 1 timma sedan, Lars 9k said: seriösare prylar som jag har goda erfarenheter av. Perfekt Lars! Det såg ju bra ut! Ingen katastrof med ett par fem-tio sådana i det ”stora hela” ändå. Bra resultat prioriteras alltid! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahl Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 On 1/13/2021 at 6:54 PM, Lars 9k said: Annars får du gå för lite seriösare prylar som jag har goda erfarenheter av. https://www.elfa.se/sv/kabelhylsdon-poler-amphenol-industrial-ms3106f-10sl-4s/p/14446019?q=&pos=5&origPos=5&origPageSize=50&track=true Dock inte så billiga!! Porr!! *bokmärk för framtida behov* Swedol har en ganska tillfredställande avdelning med fordonsel vilken jag kan rekommendera. Den har du både i Sisjön och vid Stigs Center. Jag skulle kört på DTP-kontakter som är en kraftigare variant av DT. Glöm inte att lägga allt i skyddsslang också så blir det sådär extra fränt. På bilderna (då jag satt 3 timmar ovanpå takplattformen, aj..) så lödde jag skarvar men har också hört att skarvhylsor är bäst i fordonsapplikationer då vibrationer kan skapa påfrestningar på lödningen. Mjuk koppar/alu möter hårt tenn - något sånt... DTP Hane: https://www.swedol.se/dtp-kontakt-2-pol-haneel-19802.html DTP Hona: https://www.swedol.se/dtp-kontakt-2-pol-honael-19803.html 3 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted January 17, 2021 Author Share Posted January 17, 2021 On 1/16/2021 at 2:01 AM, Dahl said: Swedol har en ganska tillfredställande avdelning med fordonsel vilken jag kan rekommendera. Den har du både i Sisjön och vid Stigs Center. Jag skulle kört på DTP-kontakter som är en kraftigare variant av DT. Hahaha ja, det är lätt att fastna på sådana sidor, och sedan har man många timmar på plattformen Just de timmarna har jag svårt att finna tyvärr Perfekt! Jag undrade vad det var för skillnad på just DT o DTP. Då blir det något av de bättre som rekommenderades här. DTP eller de @Lars 9k nämnde. Grymt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Z Posted January 18, 2021 Share Posted January 18, 2021 Till matning så har du ju annars ”anderson plug” som klarar lite mer ström. Finns i olika dimensioner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted January 19, 2021 Author Share Posted January 19, 2021 22 timmar sedan, Fredrik Z said: Till matning så har du ju annars ”anderson plug” som klarar lite mer ström. Finns i olika dimensioner. Tack. Jadå - sådana har jag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmann Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Vid permanenta skarvar så kör jag en lödhylsa och sedan en krympslang efter det. Glöm inte att dra på krympslangen innan lödhylsan och att den ska vara lite längre än lödhylsan. Värm försiktigt och sakta på tennet för det tar ca 10 sek för den att smälta ihop kabeländarna. Då får du en skarv som håller lika länge som kabeln 👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now