Jump to content

Livslängd spindelled?


Jonas Andersson
 Share

Recommended Posts

Besiktade bilen igår. Fick en två på en spindelled. Bara att byta. Men det jag funderar på är om den slitits onormalt snabbt. Vad jag förstått så ska den inte påverkas speciellt mycket av en höjning på 2". Sedan är det också en storlek större profil på däcken. Bilen har nu gått 7500 mil. Är det normalt slitage? Är det onormalt snabbt? Kan det betala sig att byta till andra länkarmar med bättre vinkel? Besiktningsmannen ansåg att vinkeln såg normal ut trotts 2" höjning. Jag ser bara en vinkel i längsled och inte i tvären. Alla bäckar så med ARB bullbar, vinsch med stålwire, extra batteri, snorkel, foliering, hasplåtar, extraljus, rostskydd osv gör ju att bilen är tämligen tung i fram så jag räknar inte med att det faktiskt är två tum högre än original i fram. Kanske det mer är vikten än ev diskret ändrade vinklar som gör att dylika saker som spindelled slits snabbare.

Vad säger ni inom expertpanelen? Bara byta spindelleden eller hela länkarmen till en uppgraderad version. Och i så fall så klart både höger och vänster.

Link to comment
Share on other sites

Och idag gjordes det service.

-Hur tyckte ni spindellederna såg ut?

-De såg bra ut. Fräscha och fina.

-Jasså!

Det tyckte ju inte Dekra i alla fall. Fick ju en två i fredags. Då borde väll egentligen Mekonomen kunna släcka den tvåan utan att göra något åt den. Eller?

Det som var spännande var också att när jag servade bilen för ett år sedan hos Toyota Lindströms så sa de att bromsarna var slitna och inte skulle hålla till nästa service. Jag kollade dem en månad senare. Såg fräscha ut. Besiktningsmannen sa ingenting om dem i fredags. Och inte heller Mekonomen tyckte att det var något fel på dem idag.

Vem ska man tro på?

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Inte spindelled, men hjullager. 
Har fått påpekande att det är glapp i nått av dem med ojämna mellanrum av besiktningen, men det är bara påpekande, inget att åtgärda. 
Har varit så i snart 10 år nu och bilen har varit inne på allehanda servicar i många olika länder under dessa år, ingen har hittat glapp i något hjullager.
Och då hade vi ändå ett par timmar i Georgien på Toyota med enbart LCs, dvs de kunde sin skit, där de enbart kollade hjulen (det gnisslade) utan att hitta något.

Så påpekande från besiktningen är inte alltid lika med sanningen, tyvärr.

Vad jag vet så lever samtliga verkstäder på att byta bromsar, det är liksom deras "bread and butter", tyvärr hört många liknande historier. 
Bara att skita i det och hålla lite koll själv (vilket jag inte gör själv tyvärr :( men det leder alltid till något spännade besök hos Toyota utomlands 👍).

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har grublet noen dager på hva som kalles spindelled på svensk.
Basert på siste innlegget ditt på facebook ser det ut til å være bærekule vi snakker om. :)

Slitasje i understell KAN være vanskelig å diagnostisere, ihvertfall dersom slitasjen ikke er spesielt stor. De som jobber på verksteder lever av å skrue bil, men ikke alle er ‘eksperter’.

Du trenger ikke bytte hele bærearmen, ei heller flere kuler. Du bytter bare den som er slitt.

Dersom det fås kjøpt kuler med smørenippel, foretrekker jeg de. Da tilfører jeg fett hver vår og hver høst, opplever at de holder lenger.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Hissade upp bilen nu i eftermiddags. I vänster hjul känner man ett glapp. I höger ingenting. Anledningen till att jag funderar på att byta hela länkarmen är att jag då uppgraderar till en med bättre vinklar för en bil som är höjd sam går i terräng ibland. Dessutom i kraftigare material. Verkar som det är lättare att byta hela armen när man ska göra det själv. Fast det är dyrare att köpa två armar istället för en spindelled. Men jag sparar ju en del på att göra det själv. Det är ju trotts allt bara fyra bultar/muttrar. Sen ska det så klart till en hjulinställning.

@MrWIB Vad menar du med "Inte spindelled, men hjullager."? Tror du att det inte alls är något fel i spindelleden utan att det är glapp i hjullagret? Jag har ju fått en tvåa på spindelled, så det blir nog svårt att komma undan utan att byta den.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Jonas Andersson said:

Hissade upp bilen nu i eftermiddags. I vänster hjul känner man ett glapp. I höger ingenting. Anledningen till att jag funderar på att byta hela länkarmen är att jag då uppgraderar till en med bättre vinklar för en bil som är höjd sam går i terräng ibland. Dessutom i kraftigare material. Verkar som det är lättare att byta hela armen när man ska göra det själv. Fast det är dyrare att köpa två armar istället för en spindelled. Men jag sparar ju en del på att göra det själv. Det är ju trotts allt bara fyra bultar/muttrar. Sen ska det så klart till en hjulinställning.

@MrWIB Vad menar du med "Inte spindelled, men hjullager."? Tror du att det inte alls är något fel i spindelleden utan att det är glapp i hjullagret? Jag har ju fått en tvåa på spindelled, så det blir nog svårt att komma undan utan att byta den.

MrWib mener at han har slitasje i hjullager, inte spindelled. ;)

Har du råd kan du selvsagt bytte bærebroer, men nødvendig er det ikke.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det här vi sysslar med är inte styrt av förnuft, gå på känslan.

Jag brukar försöka förbättra när jag ändå skall reparera, känns åtminstone lite roligare för stunden och mer motiverande än att byta ut hela fungerande delar. 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...