Jonas Andersson Posted March 26, 2021 Share Posted March 26, 2021 Besiktade bilen igår. Fick en två på en spindelled. Bara att byta. Men det jag funderar på är om den slitits onormalt snabbt. Vad jag förstått så ska den inte påverkas speciellt mycket av en höjning på 2". Sedan är det också en storlek större profil på däcken. Bilen har nu gått 7500 mil. Är det normalt slitage? Är det onormalt snabbt? Kan det betala sig att byta till andra länkarmar med bättre vinkel? Besiktningsmannen ansåg att vinkeln såg normal ut trotts 2" höjning. Jag ser bara en vinkel i längsled och inte i tvären. Alla bäckar så med ARB bullbar, vinsch med stålwire, extra batteri, snorkel, foliering, hasplåtar, extraljus, rostskydd osv gör ju att bilen är tämligen tung i fram så jag räknar inte med att det faktiskt är två tum högre än original i fram. Kanske det mer är vikten än ev diskret ändrade vinklar som gör att dylika saker som spindelled slits snabbare. Vad säger ni inom expertpanelen? Bara byta spindelleden eller hela länkarmen till en uppgraderad version. Och i så fall så klart både höger och vänster. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted March 29, 2021 Author Share Posted March 29, 2021 Och idag gjordes det service. -Hur tyckte ni spindellederna såg ut? -De såg bra ut. Fräscha och fina. -Jasså! Det tyckte ju inte Dekra i alla fall. Fick ju en två i fredags. Då borde väll egentligen Mekonomen kunna släcka den tvåan utan att göra något åt den. Eller? Det som var spännande var också att när jag servade bilen för ett år sedan hos Toyota Lindströms så sa de att bromsarna var slitna och inte skulle hålla till nästa service. Jag kollade dem en månad senare. Såg fräscha ut. Besiktningsmannen sa ingenting om dem i fredags. Och inte heller Mekonomen tyckte att det var något fel på dem idag. Vem ska man tro på? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 Inte spindelled, men hjullager. Har fått påpekande att det är glapp i nått av dem med ojämna mellanrum av besiktningen, men det är bara påpekande, inget att åtgärda. Har varit så i snart 10 år nu och bilen har varit inne på allehanda servicar i många olika länder under dessa år, ingen har hittat glapp i något hjullager. Och då hade vi ändå ett par timmar i Georgien på Toyota med enbart LCs, dvs de kunde sin skit, där de enbart kollade hjulen (det gnisslade) utan att hitta något. Så påpekande från besiktningen är inte alltid lika med sanningen, tyvärr. Vad jag vet så lever samtliga verkstäder på att byta bromsar, det är liksom deras "bread and butter", tyvärr hört många liknande historier. Bara att skita i det och hålla lite koll själv (vilket jag inte gör själv tyvärr men det leder alltid till något spännade besök hos Toyota utomlands 👍). 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 Har grublet noen dager på hva som kalles spindelled på svensk. Basert på siste innlegget ditt på facebook ser det ut til å være bærekule vi snakker om. Slitasje i understell KAN være vanskelig å diagnostisere, ihvertfall dersom slitasjen ikke er spesielt stor. De som jobber på verksteder lever av å skrue bil, men ikke alle er ‘eksperter’. Du trenger ikke bytte hele bærearmen, ei heller flere kuler. Du bytter bare den som er slitt. Dersom det fås kjøpt kuler med smørenippel, foretrekker jeg de. Da tilfører jeg fett hver vår og hver høst, opplever at de holder lenger. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted March 29, 2021 Author Share Posted March 29, 2021 Hissade upp bilen nu i eftermiddags. I vänster hjul känner man ett glapp. I höger ingenting. Anledningen till att jag funderar på att byta hela länkarmen är att jag då uppgraderar till en med bättre vinklar för en bil som är höjd sam går i terräng ibland. Dessutom i kraftigare material. Verkar som det är lättare att byta hela armen när man ska göra det själv. Fast det är dyrare att köpa två armar istället för en spindelled. Men jag sparar ju en del på att göra det själv. Det är ju trotts allt bara fyra bultar/muttrar. Sen ska det så klart till en hjulinställning. @MrWIB Vad menar du med "Inte spindelled, men hjullager."? Tror du att det inte alls är något fel i spindelleden utan att det är glapp i hjullagret? Jag har ju fått en tvåa på spindelled, så det blir nog svårt att komma undan utan att byta den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 15 minutes ago, Jonas Andersson said: Hissade upp bilen nu i eftermiddags. I vänster hjul känner man ett glapp. I höger ingenting. Anledningen till att jag funderar på att byta hela länkarmen är att jag då uppgraderar till en med bättre vinklar för en bil som är höjd sam går i terräng ibland. Dessutom i kraftigare material. Verkar som det är lättare att byta hela armen när man ska göra det själv. Fast det är dyrare att köpa två armar istället för en spindelled. Men jag sparar ju en del på att göra det själv. Det är ju trotts allt bara fyra bultar/muttrar. Sen ska det så klart till en hjulinställning. @MrWIB Vad menar du med "Inte spindelled, men hjullager."? Tror du att det inte alls är något fel i spindelleden utan att det är glapp i hjullagret? Jag har ju fått en tvåa på spindelled, så det blir nog svårt att komma undan utan att byta den. MrWib mener at han har slitasje i hjullager, inte spindelled. Har du råd kan du selvsagt bytte bærebroer, men nødvendig er det ikke. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 47 minutes ago, iknutis said: MrWib mener at han har slitasje i hjullager, inte spindelled. Har du råd kan du selvsagt bytte bærebroer, men nødvendig er det ikke. Helt riktigt 👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted March 29, 2021 Author Share Posted March 29, 2021 Besluts ångest nu då. Vill ju gärna ha maffigare länkarmar med en cool logga på, men de kostar mycket i jämförelse med en spindelled. Men å andra sidan är de lättare att byta och kräver inga specialverktyg som jag inte har. 🤔 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 29, 2021 Premium Member Share Posted March 29, 2021 Det här vi sysslar med är inte styrt av förnuft, gå på känslan. Jag brukar försöka förbättra när jag ändå skall reparera, känns åtminstone lite roligare för stunden och mer motiverande än att byta ut hela fungerande delar. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 Litt tidlig at en orginal Toyota-kule gir seg på 75k, bør holde over 100k normalt. Men slites jo raskere av tunge biler og offroad-kjøring. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted March 30, 2021 Author Share Posted March 30, 2021 Nya länkarmar beställda. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now