Jump to content

Bygga om


Mattias Eriksson
 Share

Recommended Posts

Hej @Mattias Eriksson och välkommen till denna vår campingplats på internet, ta fram din sittplats och slå dig ner, för detta kan ta lite tid.

Vi kan börja med att konstatera att "det beror på" ja jag vet det är lite som "hur långt är ett snöre" svar men låt oss reda ut så gott det går.

Om vi utgår ifrån de exempel du bifogat bild på så ser det ut att vara helbilsgodkända fordon av typen M1  och då får man i princip inte ändra på de data som står i bilens CoC.
Det är ett dokument som ska följa med fordonet då det är individunikt på VIN numer. Exempel på hur dessa dokument ser ut hittar man hos transportstyrelsen.

Stop stopp, nu var det en massa länkar och text utan att komma närmare svaret på frågan, går det att besiktiga eller inte? Håll ut, jag ska försöka styra in det på något vettigt, häng kvar. 

Så helbilsgodkänd betyder att om du ändrar på det som står i CoC får man vackert ge sig i kast med att omregistrera fordonet, om nu det ackrediterade organ som utför kontrollbesiktning anser att man ändrat på fordonet så mycket att det inte längre uppfyller den registreringsbesiktning som ursprungligen genomfördes. Så man kan spela billotteri och hoppas på det bästa, men farbror blå eller för den delen ditt försäkringsbolag kan ha helt andra åsikter och dela ut böter eller neka ersättning.

Men ett fordon som inte är helbilsgodkänt, är det fritt fram? Och när i tiden började man med det?
Nja fritt fram är det inte, men betydligt enklare att få div ändringar (vinch tex) infört i registreringsbeviset och i mitten av 1990-talet började man med helbilsgodkännande.

Så är det helt hopplöst? Nej se bara på @CampForCer snygga bygge. 960D7B5B-97A4-459A-9FCB-0C2D9267C843.jpeg

Kolla den garagetråden.

Men åter till den ursprungliga frågeställningen, det kan gå bra (se bifogat exempel 👆) eller så får man ett föreläggande om registreringsbesiktning.
Man kan då göra som biltillverkarna och göra bl.a krockprov för att bevisa att man följer de lagar som man måste för att registrera ett fordon i Sverige.
Vilket kan sammanfattas med ett ord, dyrt. Men inte omöjligt, bara så dyrt och omständligt att det inte är tillämpbart.

Ajdå, är det helt kört?
Nejdå, allt går utom små barn och tennsoldater, man kan ändra så mycket på fordonet att man ser det som ett ombyggt eller amatörbyggt fordon, läs mer hos SFRO om hur de reglerna kan tillämpas, vilket brukar innebära att man måste ändrar på mer saker än vad man vill, byta hela drivlinan, och/eller bromssytem och/eller styrsytem. Inga saker man normalt tycker sig behöva göra för att få till en bil bättre anpassad för Overlanding. 

Återvändsgränd igen?
Näädå jag kan tänka mig ett sätt till och det är att registrera som N1 ja altså som lätt lastbil, då dessa inte har samma regelverk.

Men nu börjar vi komma in på detaljer och det var nog inte meningen att trötta ut er kära läsare, så jag avrundar med att om vi tar ett konkret exempel, säg en KIA Sorento som fått både främre & bakre stötfångare utbytt och en vinsch monterad och baksätet ombyggt till hundbur, så skulle jag ta kontakt med en lokal besiktningsman som registreringsbesiktningar och ta en dialog om möjligheterna att få min bil godkänd, troligen som en N1.

Som exempel så ändrar man en hel del när man handikappanpassar fordon och dessa går att få godkända.

För att inte glömma våra generösa regler för däck
 

Quote

Alternativa dimensioner

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

  • Däcken ska vara typgodkända
  • Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • Däcken är av samma typ.
  • Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Så hur långt var nu det där snöret...

PS.
Följdfrågor och kommentarer välkomnas.
DS

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Norlin said:

Så är det helt hopplöst? Nej se bara på @CampForCer snygga bygge. 960D7B5B-97A4-459A-9FCB-0C2D9267C843.jpeg

Kolla den garagetråden.

Hahahaha

Tack :)  Ja, lite gambling är det allt… 🤐  men….  Resonerar som att det mesta bör man kunna resonera sig fram till om det bör komma igenom besiktningen. Det är ju därför vi har detta forum och inte någon idiotisk FB-grupp där man inte på rimligt vid kan följa eller finna en tidigare diskussion i ett ämne… 

…och… det kan inte bli värre än att man får återställa eller skrota. Således kan extra kostnad Max riskera att bli vad man ”investerat” :) 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ja @Mattias Eriksson, det är ju bara att kolla runt bland garagetrådarna här på och bilda dig en uppfattning om vad som fungerat för oss andra.

Få av de Svenska bilarna är omreggade även om det kan finnas några, men med det sagt måste var och en reflektera och värdera sin tid och pengar för trotts allt gäller det som @Norlin  skrev i det tidigare inlägget.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...