Jump to content

Powerstation, EcoFlow, Jackery eller motsvarande.


Norlin
 Share

Recommended Posts

Har fått för mig att många börjar kolla på denna typen av strömförsörjning, som komplement till en fast installation eller att bara köra med en sådan här.

Fördelen verkar vara att den är en allt i ett lösning där ett batteri laddas från bilens 12V ciggutag, solceller eller 230V AC, och lämmar ut el i form av  USB, 12V cigguttag och 230V AC
Just den stora variationen av utgångar gör att "storleken" benämns i Wh, Watt timmar, och man får själv räkna ut vad det blir i Ah beroende på vad för spänning man plockar ut.

För frågan som man direkt stöter på är "Hur länge kan jag köra min kyl" följt av "och om jag laddar laptoppen, mobilen och värmer en micro middag, hur länge räcker det då?
Och det beror ju på hur mycket den inkopplade utrustningen drar och hur länge den gör det. Och då blir det lite svårare för man behöver ha koll effektförbrukning.

Låt mig försöka räkna. (ett ypperligt tillfälle att blända med sin okunskap, peer review mottages tacksamt )
Som innehavare av en sk Jula kyl så kan man utläsa att den är märkt med 52W, vad betyder det?  och om den då går konstant i 24 timmar så förbrukar den då 1.248 kWh (Energykwh = PowerW x Timeh / 1000) Och med en mer realistisk driftstid på 1/3 av tiden (=8h) ger 0.416 kWh. Även det lite högt räknat, men vi kan försöka räkna baklänges lite senare.

Och nu inser man att inga enheter verkar stämma, Wh, Ah och kWh och V därtill.
Så vi behöver gör om kWh till Ah, (Ah = kWh × 1,000/V) och  0.416kWh blir till 32Ah (vid 13V) (känns som en liten hög förbrukning kanske för ett 110 liters skåp enligt internet)
32Ah och en Jackery Explorer 240 är på 240Wh som vid 13V ger dryga 18Ah.(240/13=18,46) så så räcker det ju inte utan mer Wh behövs. Om vi nu inte räknat fel i hur många % kylen går, för tar vi 1/6 av tiden blir det = 0.208 kWh = 16Ah =208 Wh = det räcker med en Jackery Explorer 240 att driva min Jula kyl i 24h. Men inte mycket mer för nu ska vi komma med en disclaimer att man inte kan driva ett batteri till 0 utan det stannar betydligt tidigare. Ex för ett bly batteri kan man utnyttja 50% av kapaciteten och ett Lithium-Ion 90% (som Jackery använder sig av) så av alla 18Ah kan man anse att man har 16Ah att leka med.

Ska vi vända på det hela, 16Ah och 52W vid 13V hur länge kan man köra innan det tar slut? 52/13=4 och 16/4=4 och 16Ah x 13V = 208 watt hours (Wh)samt 208/52=4 så full fräs i 4 timmar. och eftersom 24 timmar/6 enligt ovan så blir även det 4 timmar. Och om man står stilla 16 timmar av dygnet (och laddar de övriga 8) så räcker 240 Wh vid 13V till att driva min kyl 4 av 16, eller ca 1/4 del av tiden, och går frysen så mycket? Sen råkar ha 2st kyl, Jula kylen och en mindre Dometic CoolFreeze CF-25 som verkar behöva 81W, och den + jula kylen blir 133W. Låter onödigt mycket då det mer än halverar gångtiden, vad det kan bli ids jag inte räkna på.

Och nu är det dags att lämna den teoretiska delen och föröka bli lite praktiska, vilket blir svårt för jag har ingen EcoFlow, Jackery eller motsvarande. Så här efterfrågas forumets kompetens och erfarenhet. Både på mina högst teoretiska beräkningar, hur stora ni har erfarenhet av och på hur bra dessa Powerstations fungerar. 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

En aktuell och intressant frågeställning.

Jag tänker inte kontrollräkna just nu, dessutom räknar jag med att du har fått siffrorna rätt.

Jag vet att det diskuterats lite om dessa i några andra trådar tidigare.

Enligt dina beräkningar bör de ju inte räcka så långt men jag har sett och hört förbluffande siffror tidigare, men vad som är reklam respektive sanning vet man ju sällan.

Hoppas att någon med egen erfarenhet kan fylla på med kunskap!

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Nu räknade jag på den minsta storleken, går man på en lite större så får man mer Wh, ungefär dubbelt/storleksökning.

Priset är något som åxå dubblas samtidigt, en indikation att det är främst batteierna som driver kostnaden.

Är enormt sugen på att nytja öppet köp/nöjd kund garanti och göra ett prov, eller tre...

Vi kanske kan locka in @CampForCer som jag vill minnas köpte en Ecoflow för något år sedan.

Edited by Norlin
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag kunde inte hålla mig...

On 7/21/2023 at 1:40 PM, Norlin said:

Är enormt sugen på att nytja öppet köp/nöjd kund garanti och göra ett prov, eller tre...

Vi börjar med en EcoFlow RIVER 2 

ecoflow-sverige-river-2-portable-power-s
Kortdata:

256 Wh

12.6V, 8A, 100W Max

Fler detaljer på Ecoflow hemsidan

Denna laddades till 100% ock kopplades mot en Julakyl Evercool som kördes på 12V DC och ska då dra 4,2A enligt manualen och är märkt med 50.4W
Kylen var förkyld till -1°C och experimentet påbörjades i ett utrymme med 17°C  . SOC och förfluten tid noterades och hamnade i ett enkelt diagram.

image.png.5787f3491dd0ade32b82d95120eeb577.png

Man bör leta laddning innan 29 timmar förflutit, 24 timmar klara den under dessa förutsättningar.


Nöjd med det resultatet så plockades en Cold freezer cf-25 fram (något äldre än i länken men ser likadan ut och har samma prestanda vad jag kan se)
Denna kyl drar 6.8A vid 12V DC och vill ha 81W enligt manualen och med samma förutsättningar som innan, Kylen var förkyld till -1°C och experimentet påbörjades i ett utrymme med 17°C, så börjades SOC och tid noteras för att hamna i ett enkelt diagram. 
Vid första kontrollen så visade det sig att kylen inte startat upp och att den inte orkade med att starta upp. 
Efter lite mailkontakt med Ecoflow kundtjänst (i Kina(?)) så antogs begränsningen ligga i att en EcoFlow RIVER 2 lämnar max 8A och trots att Cold freezer cf-25 är avsäkrad med 8A så kan kylen troligen drog mer än 8A i startögonblicket innan säkringen löser ut. Och kylen är välanvänd och tidens tand kan påverka.

Så om  EcoFlow RIVER 2 inte fungerar till detta, kan dess storebror göra det? EcoFlow RIVER 2 Max som förutom har en större batterikapacitet på 512 Wh även lämnar mer ampere, 12.6V, 10A/3A/3A, 126W Max. Ett snabbt funktionsprov bekräftade att nu startade kylen utan problem.

ecoflow-river-2-max-sida-fram-1200x1200.

Så omstart med en EcoFlow RIVER 2 Max kopplat till Cold freezer cf-25 förkylt till -1°C i ett 22°C rum startades klockan vilket resulterade i 
image.png.f315d31324ba73ea01dcb365218b56a7.png

Man kan under dessa förhållanden nå en drivstid på 40 timmar.

Dags att prova Julakyl Evercool som kördes på 12V DC, och med samma grundförutsättningar resulterade det i

image.png.58098835fb0cc5e1f8be4bae97efe2e7.png

Man når precis 48 timmar innan SOC är på 0%

Nu ville jag gärna kunna prova båda kylarna samtidigt på 12V DC matning, men jag hittar inte grensladden så jag provade med att köra Jula på 230V AC och Coldfreece på 12V. Denna gången blev det inget tjusigt diagram utan en sluttid noterades på ca 20 timmar (inte lika vetenskapligt uppmätt) Man kan troligen få ut någon timma till med båda på 12V DC då jag misstänker att man får en förlust i omvandlingen mellan 12V AV och 230V DC.

Vad kan man då dra för slutsatser från detta praktiska test som till viss del inte stämde då den praktiska delen gav fler drivstimmar?

  • Gå inte enbart på drivstid när ni letar efter lämplig modell av powerstation, kolla så att det går att starta tänkt utrustning, inte bara driva antal timmar.
  • Köp så stor som plånbok och plats tillåter.
  • Räkna på utifrån dina behov om det lönar sig med en allt i ett eller ett hemmabygge av utvalda delar.

Apropå storlek så blev jag positivt överraskad hur kompakta dessa är,  EcoFlow RIVER 2 Max väger 6 kilo och har måtten 270 x 260 x 196 mm.
När det gäller priset så känns de 6 999 kr inkl. moms som står på hemsidan inte billigt, även om man kan hitta bättre priser på nätet.

När man bryter ner vad man faktiskt får för pengen så är det mer än +40 timmar drift av en Julakyl, lådan innehåller en DC/DC laddare för bil & solpaneler,  en inverter till 230V AC och LiFePO4 batterier.

  • DC/DC laddaren fixar 0 - 100% på ca 2.6 timmar med cigaretttändaruttaget (126W max)
  • Solpanel laddning 0 - 100% på ca 2.5 - 5 timmar med en 220 watts solpanel (220W max) 
  • AC 220/240V laddar 0 - 100% på 60 minuter med vägguttaget (560W max)
  • Inverten är en ren sinus på 500W med en boost (start) funtion på 1000W
  • LiFePO4 som ska klara 3000 cykler och endast tappat från 100% till 80% kapacitet = (512Wh > ~409Wh)

Visst kommer man billigare undan med ett 12V fritidsbatteri och ett skiljerelä om det uppfyller de krav man har, man hamnar på dryga tusenlappen utan kablar och kontakter som lätt kan dra iväg.
En solpanelsregulator för en femhundring, eller så får man den med på köpet med solpanelen.
500W modifierad sinus inverter bör gå att hitta under tusenlappen, ren sinus kanske det dubbla.
Så ca 3000kr, går säkert att få både billigare och dyrare.

Räknar man på lite bättre bättre prestanda med en DC/DC från Victron eller CTEK så landar man på 2,5 till 4kkr och ett litiumbatteri från ca 4kkr & 40Ah, lägger vi till 500W ren sinus inverter på ca 2kkr så hamnar vi runt 9kkr utan att ta med en enda kabelsup eller kontaktdon och ca 2kkr mer än en EcoFlow RIVER 2 Max. 

Själv kommer jag att behålla  EcoFlow RIVER 2 Max och den EcoFlow RIVER 2 (utan Max) som inte klarade starta lilla kylen den har gått i retur.
Främsta orsaken är att jag slipper göra en installation i Subarun, den får plats och kopplas enkelt till cigguttaget och går lätt att flytta till Sorenton eller annat fordon som sovlådan, i sovlådan kan det bli aktuellt med en DC/DC och blybatteri för den lilla förbrukningen den har då kyl står i bilen, eller utanför eller varsom då den körs från Ecoflown som när den inte används till camping fungerar som UPS och allmän nödlösning.

Så tänker jag, hur tänker ni?

 

 

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Snyggt presenterat!

Jag tänker inte alls då vi redan har vår installation klar i den store och med drifttid på drygt tre dygn.

MEN skulle jag börjat om och som nu haft två bilar att alternera mellan, så hade det varit ett intressant alternativ.

Jag har dock läst lite negativt om hur de fungerar på vintern.

Har du koll på hur den levererar vid ex -10?

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lars 9k said:

Har du koll på hur den levererar vid ex -10?

Du får ge mig ett halvår så kan jag kanske få fram lite data... 😉

Annars anses LiFePO4 batterier vara bättre i kyla än bly-syra-batterier.

Litiumbatteri som är mer vanligt i denna typen av produkter är, vad jag kan förstå, mer känsliga för kyla än de vanliga bly-syra-batterier.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Norlin said:

Du får ge mig ett halvår så kan jag kanske få fram lite data... 😉

Annars anses LiFePO4 batterier vara bättre i kyla än bly-syra-batterier.

Litiumbatteri som är mer vanligt i denna typen av produkter är, vad jag kan förstå, mer känsliga för kyla än de vanliga bly-syra-batterier.

LiFePO4 är litiumbatterier mer bestämt Litiumjärnfosfat vilket är de vanligaste idag för såna här applikationer. De kan tex inte laddas i kyla utan behöver då värme detta löses tex med inbyggt värmeelement i batteriet. De bättre batterierna klarar att urladda i minusgrader de brukar också ha en max temp på mellan 40-65 grader. 

LiFePO4 batterier anses dock vara säkrare än de andra typerna av litiumbatterier i applikationer med många cykler då de inte lika lätt får värmerusningar och självantänder vid tex felaktig laddning. De är ändå "känsliga" och kan efter punkterandeskador självantända. Man ska hålla sig långt borta även när ett LiFePO4 batteri brinner då röken precis som andra typer av litiumbatterier inte är särskilt hälsosam. Litium har otroligt höga kortslutningsströmmar som man ska ha respekt för, tex de 24V 200Ah batterier vi använder på jobbet har en kortslutningsström på 8000A så mycket energi finns det i ett batteri.

  • Thanks 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Tack @Rasmus Evertsson, jag har en del kvar att lära om batteriteknik.

När jag valde mellan Jackery & Ecoflow så var informationen litiumbatterier i Jackery och LiFePO4 i Ecoflow och det som skilde mest i uppgiven data var antal laddningscykler med  3000 cykler för Ecoflow och 500 för Jackery. Det gav mig indikeringen på att det inte var exakt samma batteriteknik.

3 hours ago, Rasmus Evertsson said:

kortslutningsström på 8000A

Ruggigt mycket ampere ur ett batteri, ruggigt...

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ahh, problem.

Min Ecoflow laddar inte via 12V DC, 230V AC funkar.

På 12V DC så laddar den några sekunder för att sedan slå ifrån. 

Filmade displayen och skickade ett mail till supporten som lät meddela att dom misstänker fel på laddsladden och dom ska skicka en ny. Kontakten är ciggplugg i ena änden och TX60 i andra som har en liten metall kontakt extra

16972733142484119004307334158474.thumb.jpg.542a238983ce6884515851c2da19eab5.jpg

jämfört med de jag har på lager kan ha någon funktion men för att kolla behöver jag bygga en testsladd. 

Skulle vara trevligt om det funkar med standa kontakter då Ecoflow kan ta betalt för dessa. 

https://ecoflow.se/products/12v-biladapter-xt60

Eller så är det bara jag som tycker 449:- är dyrt, för med tanke på kvaliteten är det säkert prisvärt... (använd några månader och redan trasig)

Återkommer när sladd har anlänt, eller blivit tillverkad.

 

  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...