Jump to content

SOT (och lite till)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

Guest munkensbilder

Har kört i Grändal åtskilliga gånger men brukar alltid hålla mej till "bergen" då dom tillsammans med Botkyrka samt Söderköping är Sveriges roligaste.

Dessa bilder är från tidigare sot i Gröndal samt den sista är från i April i år.

(67).jpg

33189448.jpg

33189450.jpg

33189481.jpg

DSCN3014.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

@munkensbilder Det där ser trevligt ut! Då det var första gången vi var på Gröndal lär vi ha missat en del godbitar.

Det meddelades dock vid förarmötet om ett antal nya begränsningar på området, bl.a på berget. :(

Det var ju på håret att det blev SOT dör i år, det var inställt i början av SOT, då deras körtillstånd drogs in för ett litet tag sedan.

Jag tror vi körde på ett tillfälligt ned ett antal nya restriktioner.

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Dessa bilder är från igår och är min kompis. Skapade en klubb för 10 är sedan med namnet "dala offroad.se" Hemsidan finns kvar och bilder från igår. Jag tröttnade på alla olika viljor och kör idag mest själv då jag tar mina kvälls turer med traktor spår. Var på väg dit i helgen men min "Hot Rod" intresse var större. 

(46).JPG(43).JPG
(45).JPG

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

18/7 på väg norrut mot Vildmarksvägen.

I dag bar det återigen norrut mot nästa delmål som är Vildmarksvägen.

Vi strävade i vanlig ordning efter att hitta lite roligare (mindre) vägar och lyckades stundtals riktigt bra.

Längs vägen hittade vi såväl trevlig sjö att fika vid som imponerande natur vid Styggforsen, Boda kyrkby!

Nu är vi framme på en trevlig camping i Svenstavik söder om Storsjön.

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

19/7 transport till startpunkten på Vildmarksvägen.

Idag började vi med att köra in till Östersund och proviantera.

Sen bar det norrut mot Strömsund på tyvärr mestadels stora vägar.

Var svårt att hitta bra alternativ förrän på slutet.

De vackra vyerna börjar dock bli allt mer frekventa.

Det blir en campingnatt igen med en härlig middag, grillad av mig men fixad av kocken/sambon! 

image.jpeg

image.jpegVyer från E45, Inlandsvägen

image.jpeg

image.jpeg

 

Äntligen lite mindre vägar!

image.jpeg

 

"Målet", slingan kring Vildmarksvägen börjar skymta på View Ranger! :) 

image.png

image.jpeg

image.jpeg

 

Strömsund Camping

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Grillmästaren gör det viktigaste för att det skall bli en bra måltid ;)

image.jpeg

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Bodde på Strömsund Camping för 2 år sedan - då på väg mot Bodö. Vi bodde på andra sidan vägen, mot sjön ( mitt i skuggan :) ). Damerna i sällskapet skulle bo i stuga så då blev det så...

Följer spänt med nu när vi har en frontrunner på Vildmarksvägen - kommer spåret att funka eller inte ? .

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

@Wiberg & @MFI9

Vi ligger också på sjösidan av vägen, här är vackert fast lite för crowdy för min smak.

Lugnare på samlingsplaterna på SOT där vi tillbringat ett antal tidigare nätter.

Längtar ut till skogen imorgon.

 

Har nyss löst ett orosmoment!

Jag har saknat bakbromsar och handbroms sen Gröndal.
Bromsvarningslampan har lyst och pedalen tog vid golvet.
Beställde nya belägg till Östersund som jag skulle hämtat idag.
FEL, de hade tagit hem klossar trots att vi beställde backar till stora trummorna på ZJ!!?

Ny beställning skall landa i Strömsund kring lunch imorgon.
Men...... när jag slog upp en Whisky nyss slog det mig att jag nog justerat på fel håll. ?
På med overallen och in under bilen och börja skruva och...... japp, nu tar handbromsen.
Får hissa upp hjulen imorgon och finjustera lite?.

Tur det finns Whisky så  man kan få kloka tankar!!?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Ja, det är en av anledningarna till att jag hatar lera. Sen är dana 35 inte tät in i axel röret. Så olje bytr rekommenderas. Jag har axel från 1990 då den inte har C-clips. Den axeln har även riktiga tätningar. Har du stora trummor har du åxå troligen "low pinjong"  Vilket ger större kardan vinkel. 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
21 minuter sedan, MFI9 sade:

Ta en tur ut till fältet, kika på lite flyg och hälsa till familjen Pira från mig och Per i Skåne.

Då blir ni säkert bjudna på kaffe.

 

/M

Låter kul men jag tror vi drar norrut så snart vi duschat och justerat bilen imorgon.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
21 minuter sedan, munkensbilder sade:

Ja, det är en av anledningarna till att jag hatar lera. Sen är dana 35 inte tät in i axel röret. Så olje bytr rekommenderas. Jag har axel från 1990 då den inte har C-clips. Den axeln har även riktiga tätningar. Har du stora trummor har du åxå troligen "low pinjong"  Vilket ger större kardan vinkel. 

Det blir olje byte samt kontroll/demontering av backarna när vi kommer hem.

Men skönt att slippa det  stående på en camping, med allt vad det innebär om något går fel! 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

20/7, första dagen längs det utlagda spåret runt Vildmarksvägen.

I kanon sommarväder åkte vi från Strömsund.

Efter ett tag kom vi in på de långsträckta grusvägarna och de fantastiska vyerna avlöste varandra!

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Fika vid Strömsunds brandmäns stuga

image.jpeg

image.jpeg

 

Finnt väder och vatten kräver ju nästan ett bad!

image.jpeg

image.jpeg

 

Kalberget i bakrgrunden, 680m

image.jpeg

 

Hällsingefallet, klart imponerande och vackert!

image.jpeg

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Nu är vi äkta Overlanders efter vår korta tur in om Norge! ;) 

image.jpeg

image.jpeg

 

Här sökte vi efter en övernattningsplats som jag fått tips om.

Det var nog tänkt man skulle köra från söder, det norra spåret var "ganska" trångt.

Platsen var helt ok men vi valde att köra vidare närmare det tänkta målet för morgondagen, Korallgrottan.

image.jpeg

image.jpeg

 

Hittade inget lämpligt ställe så det fick bli camping.

Vildmarkscampingen vid Ankarvattnet. Här finns båtuthyrning, fiskekort, egen badstrand mm, klart värt att rekomendera. Utsikten är desdutom enastående!

 

 

Vårt läger

image.jpeg

 

Utsikt från tältet

image.jpeg

 

Utsikt från stranden där jag stod och fiskade vid solnedgången

image.jpeg

Edited by Lars 9k
Lagt till bildtext
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

21/7 Maratontur med början i Ankarvattnet och mål i Svenstavik.

(Edit: försöker igen lägga tilll/ändra text vilket jag inte lyckas med via min iPad)

Av lite olika anledningar valde vi att köra utan fler övernattningar ner till Svenstavik. Tyvärr blev det inget besök i korralgrottan som vi fått oss varmt rekommenderad.

Inledningen över fjällen var magisk och här skulle vi gärna tillbringat lite längre tid.

Kan någon av er kunniga Norgeresenärer tipsa om något lämpligt spår från spårdatabasen som vi kan testa att köra?

Vi ska ta oss från Svenstavik till Dals-Ed via en sväng in i Norge är planen.

 

Efter lite klättrande öppnade sig dessa fantastiska vyer!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Sambo och Jeep njuter av den hänförande utsikten och det härliga vädret!

image.jpeg

 

Vi hörde hur det brusade på andra sidan vägen och djupt nerskuren forsade en fjällbäck.

image.jpeg

image.jpeg

 

Någon snö såg vi inte längs vägen mer än det som låg på de högre topparna i fjärran.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Efter en allt för kort tid bar det neråt igen.

image.jpeg

image.jpeg

 

Vi besökte den samiska kyrkbyn Fatmomakke och fick ta del av lite intressant kulturhistoria.

Kyrkan

image.jpeg

Besöks-kåta, intressant moduluppbyggd konstruktion som tydligt syns från insidan.

 

image.jpeg

 

Bönekåta som var bekostad av en flitig frälsningssoldat vid namn Lapp-Lisa, hmm.....

image.jpeg

 

Härifrån drog vi oss efterhand vidare mot skogslandskapen igen.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Den sämsta 100:a väg jag kört på!

image.jpeg

image.jpeg

 

När vi nådde Strömsund hörde jag att det gnisslade rejält från bilen så det blev till att inleda felsökning!

 

Tyst vid upphissad  roterande bakaxel.

image.jpeg

 

För att komma åt verktyg, pallbock och domkraft fick hela bilen mer eller mindre tömmas.

image.jpeg

 

Upphissad framaxel gnisslade rejält från dubbelknuten på kardanen. 

image.jpeg

 

Demontering av kardan.

image.jpeg

 

Knuten gick inte att rubba för hand!

image.jpeg

 

 Kardanen hamnade på taket och vi körde vidare från vårt "depåstopp" efter en dryg timme. Då hade sambon fixat kaffe och fika till mekanikern också :)

Edited by Lars 9k
Lagt till och rättat text via mobilen
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
59 minuter sedan, Wiberg sade:

Snyggt meckat Lars! Inget stoppar en Overlander ;) .

Såg din mail - svarar i morgon - har svårt att hålla ögonen öppna just nu.

Inte ens en Wannabe ;)

Godnatt, jag börjar skriva på kvällens allster nu.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

22/7, Norgetur

 

Idag lämnade vi Svenstavik för att via Vemdalen ta oss till Norge.

Efter lite sedvanlig kontroll av vätskor och byte av en framlampa så bar det av.

Första stoppet blev i Hed där det var marknad i hembyggdsparken.

Här testade vi att äta Härjedalens landskapsrätt, Flötgröt, riktigt gott med socker, kanel och mjölk samt tunnbröd till.

Sen blev det lite letande efter lämplig badplats vilken slutliggen hittades via en skogsväg ner till Ljusnan som bjöd på ett iskallt dopp!

I strålande solsken fortsatte vi sedan in i Norge där vi stannade för att dra igång Primusköket så det kunde bli kaffe och tunnbröd.

De vackra vyerna avlöste sedan varandra på vägen mot Röros och till sist fick vi även se några renar!

Resan gick vidare över Os och Engerdal där vi stötte på får längs vägen.

De verkar gå lika fritt som renarna!

Slutliggen hamnade vi på vårt nattläger via en betalväg längs Trysilälven, en riktigt trevlig lägerplats.

Här svängde kocken ihop en enkel måltid i form av marinerade och baconlindade kycklingfileer med ost i som jag grillade.

Till det serverades nystekta soppar, grillade majskolvar och kokt nypotatis, det går inte någon nöd på oss i skogen. :)

 

Marknad i Heds hembygdspark.

image.jpeg

 

Här hittade vi en trevlig badplats

image.jpeg

 

Det var kallt i Ljusnan

image.jpeg

image.jpeg

 

Första renarna på turen

image.jpeg

 

Andra gången vi kör in i Norge under vår lilla resa

image.jpeg

Tjusiga kyrkor har de med i Norge

image.jpeg

 

Fikadags

image.jpeg

 

Föräldrarnas gamla Primus från 60-talet fixar kaffevatten

image.jpeg

image.jpeg

 

Lösspringande förvirrade får, dummare än renar, om man nu kan vara det!

image.jpeg

image.jpeg

 

Här hittade vi vår lägerplats

image.png

 

Härlig plats

image.jpeg

 

Kocken begrundar matlagningen

image.jpeg

 

Tjusig utsikt som bidrar med bakgrundsljud

image.jpeg

 

Ingen  risk att man går hungrig till sängs!

image.jpeg

 

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

23/7, Resan söderut längs Trysilälven/Klarälven mot SOT Dals-Ed.

 

Efter en god grötfrukost med extra egenplockade blåbär bar det av söderut längs älven. Inledningsvis på grusvägar men sedan asfallt.  Målet var att möta upp våra klubbkompisar som kört alla dagar på SOT hitintills.

De vackra vyerna avlöste varandra men efter ett antal timmar blev fika och badsuget påträngande och vi började spana efter ett lämpligt ställe att stilla dessa behov på.

Den perfekta platsen dök upp söder om Sysslebäck, en plats som även lämpar sig för framtida vildcampingar. Här blev det både bad i Klarälven och sedan suverän fika i form av rökt röding, inhandlad i Saxnäs tidigare i veckan. Rödingen hamnade tillsamans med lite överblivna kokta potatis samt creamefraiche i ett tunnbröd, suveränt gott!!

Efter fikan höll vi oss en lång stund på den västra sidan om älven och slapp på så sätt asfallt och kunde istället njuta av dammet på grusvägen. ;) 

Det blev ett stopp på Biltema i Karlstad där det inhandlades knutkors som skulle passa till Jeepen och lite extra verktyg med förhoppningen att jag skulle kunna renovera kardanen som låg på takräcket. Det skulle definitivt förbättra framkomligheten under morgonens planerade körning på sista dagen av SOT 2016.

Väl framkommen på campingen i Dals-Ed började jag demontering av knutkorsen men insåg snart att det här fixar jag inte själv utan verkstad.

Klubbkompisarna hade under tiden dykt upp tillsamans med en trevlig norrman som de kört SOT ihop med de senaste dagarna.

Han menade på att det inte skulle vara några problem att byta korsen så vi satte igång igen. Efter några timmars bankande med hans kofångare som städ/arbetsbänk var alla tre knutkorsen bytta och kulan i dubbelknuten uppsmörjd. Ett arbeta vars framgång helt skall tillskrivas den driftige norske gutten, Markus!! :)

Jag är dock inte helt säker på att vårt arbete uppskattades av övriga campinggäster då det hann bli mörkt innan vi var klara.

 

 

Frukost på vårt camp vid stranden på Trysilälven

image.jpeg

 

Ett klart godkänt ställe att tillbringa natten

image.jpeg

 

Grusvägen längs älven i Norge

image.jpeg

image.jpeg

Vackra vyer längs vägen

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Lite trångt innan vi nådde ner till älven, som då vi nu var i Sverige, hette Klarälven

image.jpeg

 

Väl nerkommen till älven öppnade sig en yta som hade plats till flera tält och bilar

image.jpeg

 

Vy över älven

image.jpeg

image.jpeg

 

Skönt att bli av med lite av resdammet

image.jpeg

 

Kocken i action

image.jpeg

 

Så här gott såg det ut och det var ännu godare

image.jpeg

image.jpeg

 

Mer grusväg på västra sidan av älven

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Campingen på Dals-Ed innan kompisarna kom på plats

image.jpeg

 

Positiv normann som bara såg möjligheter, tillsammans med mig som var lätt skeptisk

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...