Jump to content

SOT (och lite till)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
6 timmar sedan, Wiberg sade:

Vilken helgrym resa ni gör Lars!

Kul när man möter driftigt folk som hjälper en i nöden. 

Jo det är/har varit en rolig resa med stor variation och bland offroaders finns oftast kompetent hjäpsamt folk.

 

Idag avslutade vi SOT och bilen är lite justerad men jag skriver mer om det senare ikväll.

image.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Du missade ett fint bad ställe när du var till björnhammar. Mellan hjortkvarn och björnhammar ligger Haddebo med ett enormt kalkbrott på höger sida. Har du sedan en Jeep så kan du köra runt brottet och ner till vattnet. Suveränt att bada. Stannade på vägen hem idag. Tog fler bilder från andra hållet men telefon läste sig och bilderna försvann

IMG_20160724_170600.jpg

IMG_20160724_170553.jpg

Mitt i Hjortkvarn ligger det en öde affär. Man hade lätt kunnat spela in "spooky nr:3" där. 

IMG_20160720_205520.jpg

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

24/7 Dals-Ed, SOT:s 17:e och sista dag, vår 8:e

 

Då vi bestämt oss för att stanna en natt till på campingen så hade vi en ganska lugn morgon. Bortsett från att jag skulle montera på min nyrenoverade kardan.

Väl framme på träffområdet och efter det sedvanliga förarmötet delades det även ut Diplom till min klubbkompis som kört alla 17 dagarna, även vår norske vän Markus diplomerades för sina 10 dagar.

Han drog för övrigt vidare efter SOT till en storträff i Norge, tror den varade i en vecka, han hade tydligen mer att ge! :)

Vi började på förmiddagen runt crossbanan som erbjöd en del trånga och stubbfyllda spår, precis lagom höga för att man skulle bli hängande om man som jag kör på knappa 32:or. Det krävdes lite vinchning för att få runt min bil.

Efter lunch bar det av till en gemensam körning i en närliggande kraftledningsgata. Spåret gick i blöt myrmark med stubbar gömda i det höga gräset och var uppkört av skotare, dvs djupa spår!! Detta spår blev tufft och både jag och Marcus fick bli vinchade, mest jag, men Markus körde ju på 37" tums hjul, men det var vikten som straffade oss i myrmarken. Varmt, blött, fullt med stickande och bitande insekter stora som kolibris så visst hade vi kul!! ;) Det lossnade lite delar från min bil, både skyddet under fördelningsväxellådan samt min bakre kofångare. Kofångaren kunde jag dock montera fast igen på campingen.

Efter avslutad körning och lite vemodigt " ses senare" avsked av de andra så körde jag och Hanna åter till campingen där det blev bad följt av lite bilfix.

Nu strejkar kocken så ikväll blev det burkmat, Chilli Con Carne.

Det hela rundades av med dusch och sen en liten Whisky innan det blev sovsäck och lite skrivande på iPadden.

 

Diplomering av Per Pettersson för hans 17 dagar på SOT !

image.jpeg

 

Diplomering av vår norske vän Marcus, för hans 10 dagar!

image.jpeg

 

Körområdet

image.jpeg

 

Lite körning på crossbanan 

image.jpeg

 

Marcus Jeep Cherokee Xj

image.jpeg

 

Per hade problem med varmgång och vi testade att blåsa med tryckluft, Marcus hade ju självfallet ombyggd A/C till kompressor och tryckluftstank i bakluckan! :)

image.jpeg

image.jpeg

 

Lagom höga stubbar, trångt och brant, krävde vinchning!

image.jpeg

image.jpeg

 

Det var blött i kraftledningsgatan och även här luriga stubbar som gömde sig i det höga gräset

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Vinchning medan man hänger på en stubbe kan vara lurigt, här slet jag av skyddet för fördelningsväxellådan, det blev dessutom omformat med lite nya vinklar och veck!

image.jpeg

 

Det blev fort djupa spår i myrmarken

image.jpeg

 

Här var det faktiskt jag som vinchade Markus :)

image.jpeg

 

Men inte här :(

image.jpeg

 

Även 37:or kan vara för små så de inte räcker ner!

image.jpeg

 

Det var lite lätt slyigt på vissa ställen

image.jpeg

 

Kofångaren passade på att lämna bilen i ett obevakat ögonblick ;) 

image.jpeg

 

Lite justering på campingen

image.jpeg

 

Nästan som nytt

image.jpeg

 

Även kocken fick ha semester

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Skrattar så jag gråter!

Jaja, kul att flera helt frivilligt offrar sig åt klägg och andra bitingar samt härjar med sin stackars bil.

Hoppas någon av kommande turer passar för dig Lars - ser fram emot att ta en kall med dig :) . 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 timmar sedan, Wiberg sade:

Skrattar så jag gråter!

Jaja, kul att flera helt frivilligt offrar sig åt klägg och andra bitingar samt härjar med sin stackars bil.

Hoppas någon av kommande turer passar för dig Lars - ser fram emot att ta en kall med dig :) . 

Lite korkad är man allt!

Det är min absoluta förhoppning att det framöver blir turer med folk  här på forumet och en kall vid grillen eller brasan sitter sällan fel! ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

25/7 påbörjad resa söderut, Dals-Ed -- Skummeslöv Halland

Idag påbörjade vi slutet på vår lilla tripp, vi körde ner till goda vänner i Halland. Billen håller fortfarande även om det förekommer lite vibrationer och den går lite varm i uppförsbackarna med inkopplad AC. Jag skall spola bort lera ur kylaren och byta termostat när jag kommer hem. Jag har nog även fått in skit innanför en bromssköld för stundtals gnisslar det förfärligt, lite pinsamt när man kör inne i byarna. Men vi kände att vi gärna ville dra ut på resan lite till innan vi körde hem och vad kan vara bättre än att hälsa på goda vänner när man har vägarna förbi.

Vi startade på halvstora vägar med alltför mycket trafik. Var svårt att hitta bra vägval, antingen riksväg eller motorväg - pest eller kolera! Jag hade nästan glömt hur stökigt det är genom Göteborg men det gick trots att bra. Det blev lunch på McDonalds, S Göteborg, ingen mysig badplats denna gången. :( 

När vi väl passerat Varberg körde vi in på kustvägen till Halmstad som bjöd på en hel del fina vyer. Efter Halmstad försökte vi ta riktigt trevliga grusvägar och bro över Nissan med det gick sådär! Det fick bli asfallt igen, dock hoppade vi över motorvägen. Även Halland bjuder på fina vyer, sädesfält med havet i bakrunden är vackert det med.

Väl framme hos våra vänner vankades det grillat med en kal öl som uppstart. :) 

 

 

Broöppning i Trollhättan och lite vyer

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

När vi passerat Varberg blev det Kustvägen.

Inte lika storslaget som fjäll och älvar men öppna vidder och sädesfält är också vackert!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Havet skymtar i horisonten

image.jpeg

image.jpeg

 

Äntligen lite grusväg ....,

image.jpeg

image.jpeg

 

Kartläsaren missade att det var en bom på andra sidan bron :(

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Äntligen framme vid havet men tyvärr var vi för sent på det för att hinna bada

 

image.jpeg

 

Alldrig fel att skölja ner resdammet

image.jpeg

 

Nu är det läggdags ;)

 

 

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

26/7 Skummeslöv - (nästan) hem

 

Den sista dagen på vår resa är egentligen inte så mycket att skriva om.

Efter en god frukost med våra vänner blev det motorvägen över Hallandsåsen.

På vägen ner mot Landskona skymtade Öresundsbron bakom det nerlagda Barsebäcksverket.

Då vi av olika anledningar styrde kosan mot Svedala så körde vi förbi Klågerup där ärtskörden pågick för fullt. Sen tog vi småvägar via Torup och det är bara att konstatera, Skånes bokskogar och fällt har sin tjusning också.

Detta var allt för denna gången. Jag är ganska nöjd med att min gamla bil har hållit ihop alla dessa mil och  inte minst den stundtals ganska tuffa offroadkörningen. V8:an har mullrat på och sörplat i sig en del bensin  men har det varit värt! Förbrukningen har pendlat från 1,5 l/milen till 2,5 l/milen mellan de olika tankningarna beroende på om det varit landsvägskörning eller mycket offroad. Totalt blev det ca 400 mil.

Hoppas vi snart kommer ut på något nytt som är värt att skriva om! ;)  

 

Hallandsåsen från norr

image.jpeg

 

Lite sämre väder och inte fullt lika varm som igår då det var 28*C.

Min bil trivdes lite bittre med den lägre temperaturen.

image.jpeg

 

Norr Landskrona, svårt att se på bilderna men i fjärran syns Barsebäck och Öresundsbron

image.jpeg

 

När vi närmade oss Klågerup pågick ärtskörden för fullt.

image.jpeg

 

Vyer på vägen kring Torup.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
On 7/25/2016 at 7.40, MFI9 sade:

Lars 9k,

Vi får väl ta och ordna en stödgala i Skåneland för oss som har långt till Värmland mfl ställen, som ofta förekommer här på forumet.

1f601.png

 

/M

Det är väl bra att bjuda in det så ska du se att det dyker upp ett gäng förvirrade gubbar med taktält och " fritidsriktig " klädsel ;) .

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member
9 timmar sedan, Per Pettersson sade:

Blir så sugen på att komma ut igen när man ser det här!

Men du Lars... Nu när vi båda två skaffat taktält hur ska vi då få med oss stötfångarna när vi kör av dem? :)

/Per

Visst blir man sugen på nya turer.

Ang kofångare, så nöjer vi oss med att köra av en i taget så har jag nog liite plats mellan markisen och taktältet där det borde vara möjligt att surra fast den. Det är där jag tänkte klämma in årorna till helgens träff/camping/fisketur. :)

Annars får det väl bli en sådan här!

c7tYeSC

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...