Jump to content

SOT (och lite till)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Jag testar att lägga upp lite bilder.

Hoppas det blir rätt!

Kanske inte ren "Overlanding" men detta är vad jag gör just nu.

Tänkte lägga upp lite bilder med mer text senare i veckan.

Lastad inför tre veckors körning

image.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Lite lersprättning mellan resorna är väl aldrig fel - det är ju då man lär sig hantera bilen. SOT är väl en typ av Overlanding resa mellan extremt tekniska partier ( om man vill se på det så )?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Det finns en anledning att jag aldrig besöker dessa ställen Hästsveda på SOT'en. Jag hatar lera, det tar timmar att få ren bilen och byte av olja i axlar. Har inte bestämt vilka jag åker men Säter och Ludvika är given. Eskilstuna är nummer 1 på min favoritlista men jag är på bergsklättring i helgen. Om någon är i Ludvika trakterna och åker bistår jag gärna med lite gruvguidning på helgen.

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
15 timmar sedan, Karemort sade:

Tøft.

Skal prøve meg på SOT i år, men rekker bare to etapper, 15 og 16.

Får hilse på om jeg ser deg.

Er det flere som skal?

Då är jag tyvärr inte där.

Har släppt idag men kommer kanske köra några dagar till framöver.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

11/7 Fjärde dagen SOT Karlskrona.

Här valde vi återigen att vildcampa.

Ett trevligt område som med hjälp av nattens åskoväder, blev riktigt underhållande.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

12/7, SOT Femte dagen, Växjö.

Här valde vi camping, skönt att komma in och duscha av sig imellanåt.

Ett gammalt militärfält med klart utmanande terräng.

Här blev det några vinchningar.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

13/7, sjätte dagen SOT Ökna, utanför Vetlanda.

Vildcamping på träffområdet.

Ett klart utmanande område med framförallt mycket sten men även på en del rejäla backar och stenhällar.

Här var jag rejält nervös ett par gånger då klättrande på stenar i 1/2metershöjd är lite väl riskfyllt med min ZJ.

Men med eminent stöd av min sambo klarade vi oss helskinnade genom även de partierna.

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Kvällen 13/7.

Nu har vi lämnat SOT för denna gången, kan bli lite till senare och nu sitter vi på camping utanför Kisa och bara mår bra.

 

image.jpeg

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

På min begäran skall jag och min motorsåg med några andra mötas i Björnhyttan för att göra ett nytt spår förbi lerhålet inför SOT. Jag tycker det är synd att vissa av deltagarna skall banga en väldigt fin slinga för att dom inte har en vinsch. Ludvika hade Sveriges största motorbana tills för några år sedan då Swea skog köpte marken. Dom har ett generellt förbud mot 4hjuliga bilar på deras marker. Nu har vi fått tillbaka en del av marken och sist jag var där körde jag 4 timmar utan att vara på samma ställe. Jag och min kvinna var nog dom mest drivande inom offroad och skapade en föreningen "Dala offroad" där 3st klubbar gick ihop och körde på varandras banor. Sen blev det skilsmässa för mej och jag tappade lusten att vara drivande. Ludvika är en krävande bana och är känd för sina stenar och backar.100_1574.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
9 timmar sedan, Andreas.E sade:

Man blir faktiskt lite sugen på att testa bilen :D

 

Testa måste man ju, huvuddelen av tiden har jag kört med bilen fullastad med all packning.

Det känns ganska tydligt att den är ännu tyngre än vanligt och trösklarna hamnar lite närmare backen.

Men det är förbluffande vad en lätt höjd bil med grövre däck klarar.

Jag lever mycket på att den är förstärkt undertill så den tål att kasa och slå i sten (inom rimliga gränser) ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

14/7, Denna dagen kör vi norrut mot släktingar i Lindesberg.

Strävan är att undvika de största vägarna samt se lite intressant längs vägen.

Då jag inte förstår hur jag skall göra för att varva text och bilder så kommer texten först.

Vi stannade för att fika längs Göta kanal, lite grillat och nybryggt presskaffe sitter ju aldrig fel.

På den fortsatta resan fick jag syn på ett ortsnamn jag kände igen, Björnhammar!

Märkligt ställe då en till synes stor huvudled bara slutar i detta spöksamhälle med dess till största del övergivna och förfallna hus.

Några människor bor dock fortfarande kvar och vi hittade bl.a. en anslagstavla som upplyste om gemensamma aktiviteter på Nationaldagen!

Vi navigerade med hjälp av en kombination av TomTom, View Ranger och M-karta.

Det gick riktigt bra ända till View Ranger saknade 50 000 dels kartor på området där vi var.

Vilket berodde på att jag missat ladda ner Örebro län.

Detta ledde till en intressant felnavigering på slutet, där vi slutligen hamnade på ett vändspår i skogen, innanför en bom som vi missade då den stod öppen.

Nu blir det några dagar med släkten, fiske och svampplockning innan vi fortsätter resan.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Du är i mina trakter, har mycket info om gruvor och öde från lindesberg och upp till Ludvika. Koordinater på det mesta. Hör av dig om har önskemål.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, munkensbilder sade:

Du är i mina trakter, har mycket info om gruvor och öde från lindesberg och upp till Ludvika. Koordinater på det mesta. Hör av dig om har önskemål.

Låter klart intressant men detta veckoslut är redan fullbokat.

Jag återkommer gärna för tipps en annan gång vi är här uppe.

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, munkensbilder sade:

Du är i mina trakter, har mycket info om gruvor och öde från lindesberg och upp till Ludvika. Koordinater på det mesta. Hör av dig om har önskemål.

Det där erbjudandet kan även jag vara intresserad av till 2017.

Hoppas man får återkomma längre fram.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

15-16/7 släktmys i LindesbergCi

Dessa dagar har det inte blivit mer avancerad körning än till och från fiskevatten och svampskog.

Vi har varit ute och fiskat samt plockat både blåbär och svamp.

Sverige är ganska fantastiskt!!

Lite lyxigt att bo och äta inomhus några dagar.

Har hunnit hämta ett vinchsnöre till en klubbkompis som kör SOT samt justerat bakbromsarna på Jeepen.

Trumbromsar är hopplöst när man kört i lera, de slits oerhört fort.

Imorgon tar vi släktingarna med oss på SOT i Eskiltuna så de får se vad det är för konstigt vi håller på med när vi skitar ner bilen så hemskt. :)

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Mmmmm... Helt enig. 

Vågar påstå att inte bara Sverige är fantastiskt just nu - hela skandinavien på sommaren rockar!

Vad fiskar ni efter? Ser ut som grymt bra gösvatten?

Är det mycket Karl Johan/ Steinsopp? Hoppas på att kunna hitta ett gäng i år - fantastisk svamp. Väldigt bra att torka i mindre bitar.

Tack för att du delar bilder Lars - om två dagar så ska jag ut i skogen med skitung... mina barn. En kort rackare men allt är bättre än inget!

Tummen upp!

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
18 timmar sedan, Wiberg sade:

Mmmmm... Helt enig. 

Vågar påstå att inte bara Sverige är fantastiskt just nu - hela skandinavien på sommaren rockar!

Vad fiskar ni efter? Ser ut som grymt bra gösvatten?

Är det mycket Karl Johan/ Steinsopp? Hoppas på att kunna hitta ett gäng i år - fantastisk svamp. Väldigt bra att torka i mindre bitar.

Tack för att du delar bilder Lars - om två dagar så ska jag ut i skogen med skitung... mina barn. En kort rackare men allt är bättre än inget!

Tummen upp!

Det blev en gädda, vi siktade på gädda eller abborre.

Sjön är väldigt grund så jag vet knappt om här är gös.

Vi plockade faktiskt mest kantareller men det blev några spppar och Karl-Johan.

De är redan förvällda men vi skall testa att torka nästa gång, vet att svågern brukar göra det med en del av det de plockar.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

17/7 10:e dagen för SOT i på Gröndahl, Eskiltuna.

Idag bar det av till Eskiltuna för lite mer offroad.

Svågern lastades i Jeepen och resten av släktingarna följde efter lite senare.

Alla fick en trevlig tur i skogen där de små fick åka i skogen för första gången vilket resulterade i två blivande offroaders.

De skulle definitivt kolla om det var någon körning nästa gång de var i Skåne, för då skulle de minsann åka med! :)

De fick bl.a se när vi vinschade bilen framför oss med hjälp av brytblock.

Tyvärr glömdes min 9m vinschstropp kvar i skogen, lätt hänt när det är (för)många inblandade. :(

Skitigt och lerigt var det och klubbkompisen lyckades parkera lite illa när bilen gled i sida vid backkörning men det löste sig.

Konstaterade också att det är bra om man kommer ihåg att köra upp rutan innan passering av lerhål. ;)

Sen fick det bli lite "kattatvätt" på rutor och lampor men resten av bilen börjar bli lite skitig nu!

I kväll lastades bilen åter full för att imorgon påbörja resan norrut med målet Vildmarksvägen! :)

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...