Jump to content

Köpråd för intresserad nybörjare


Vilsten
 Share

Recommended Posts

Hej nybliven medlem på detta forum här. Om tråden har hamnat fel så får moderator gärna  flytta den rätt. 

Har en längre tid varit intresserad av det här med overlanding bla efter att ha sett Expeditionoverland på Youtube och inte minst MrWib's reseberättelser på toyota4x4, mycket inspirerande och underhållande läsning! Men var ska man börja?

Är aktiv friluftsmänniska, jägare och skogsägare så en ev bil ska fungera till dessa aktiviteter samt som andra bil i familjen. Kommer förutom resorna köras ca 1000 mil per år. Inledningsvis tror jag vi kommer hålla oss i norden och eftersom vi gillar att vandra också tror jag inte det blir ren offroad körning, räcker gott med äldre skogsbilvägar och bättre traktorspår. 

Tänker mig att lägga kunna lägga ca 60-80kkr för att få något som går att använda till att prova overlanding i norra Sverige. En resa runt vildmarksvägen med lite avstickare lockar. Betyder att jag kan lägga ca 50-60kkr på en standard bil, för att ha lite över till utrustning? Frugan är inte lika övertygad om att det här är med overlanding är vår grej så bilen kommer att köpas i huvudsak för våra övriga aktiviteter/behov men min plan är att smyga in lite overlanding på sikt ;) Ett problem jag brukar ha när jag letar bilar är att jag är rätt lång 1,96 så det blir ofta trångt i många bilar. Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet av bilmekande men är intresserad av att lära mig. 

 

Krav på bilen:

Inköpspris ca 60 000 kr

Får plats med 1,96 mig

5-sitsig

Sitt- och ljudkomfort som räcker till lång resor.

Bra markfrigång

Dragkrok 

 

Prioriterade önskemål :

Hyffsade packutrymmen

4x4

Får plats med röjsåg i bilen

Bränsleförbrukning kring 1l/mil

Hyffsat moderat skatt

Bil ifrån rätt sida millennieskiftet 

Kan köras med fyrhjulsdrift året runt

 

Övrig önskemål :

Lågväxel

Diffspärr i bakaxeln (har även en båt på drygt 1 ton med grusad upptagningsramp)

Disel 

Skinnklädsel 

Bra tillgång på eftermarknadsdelar

Asiatisk bil

 

 

 

Några bilar funderat på:

Land cruiser 90, provade en vid ett tillfälle men satt värdelöst i förarsätet. Gick inte att justera ratten eller skjuta bak sätet. Är alla så? 

Suzuki grand vitara, har hört att drivlina/motorkvalite är sisådär 

Toyota rav4, åkte i en 03a men tyckte den var lite väl bullrig.

Övriga bilar som kan vara aktuella men jag inte vet så mycket om, jeep cheroke, pajero, patrol.

 

 

Med den bakgrunden kan ni ge mig lite tips i rätt riktning? Är budget/önskemålen möjliga?

 

Inlägget skrevs ifrån telefonen så ursäkta stavfel.

 

/Tomas 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Varmt välkommen :)

Oj.. ett av dom svåraste sakerna att hjälpa till med!

Sedan jag inte bor i Sverige, kan jag inte hjälpa dig med vad du får för pengarna, ej heller vad som lönar sig när det gäller vägskatten. Jag kommer heller inte råda dig till det ena eller andra märket, utan skriver hellre vad jag gillar med min bil.

Jag kör som sagt en Nissan Patrol GR 3.0L 2003 modell. Har en massa plats till absolut allt jag behöver, och inte behöver. Även om jag har monterat sjusäten i bilen. Med allt "lull, lull" monterat. Takräcke, tält, 35" sulor, så ligger hon på ca 1,3l/m blandad körning. Men går billigare runt 75-85km/t.

Jag sitter lätt en hel dag bak ratten i min Patrol. Mycket stabil på landsväg, och komforten är riktigt bra i stolarna. Skönt med möjlighet att köra 2WD när man behöver det. Nu är jag inte så lång som dig, runt 1.83cm, men det är massa plats bak, även om jag skulle varit längre.

Min Nissan har varit förskonad för några av dom vanliga felen, även om jag åkt på att byta turbo. Men det måste man nästan räkna med på en bil som gått långt och är upp i åren. Intercoolern kan vara ett problem. Så vet jag om ett fåtal som haft problem med motor pga fel tryck spridare. Men ingen bil är ju fel-fri.

Link to comment
Share on other sites

Hej Tomas,

Roligt att jag kan inspirera någon till att ut och resa :)

Ang bil tror jag så här:

Man är rädd att köpa för litet/enkelt/klent att börja med för att sedan vara "tvungen" att uppgradera.
Jag tror man släppa det och börja enkelt för att sedan uppgradera den bilen man har, och egentligen behöver man inte uppgradera mycket alls. 

Min första långresa gick runt Sverige/Norge i en LC 90 100% standard, med (kina)taktält, funkade hur bra som helst. 
Då var vi två vuxna och två (små)barn.
Enda saken vi hade lagt in i bilen var en kylbox (från Jula, typ billigaste :) ). 
Nu var vi inte ute i terrängen så mycket på den resan, men att den bilen är kompetent nog att klara det mesta hade den redan bevisat i skövde på militärområdet där, så jag är full av förtroende för dess kompetens (som vanligt är det sällan bilen utan föraren som sätter gränserna när det gäller körningen :P ).

Nu är jag dryga 20cm kortare än dig, så på just den biten är svårt att ge råd. 
90an är ju en gammal bil, så tror inte att inställningsmöjligheterna är direkt goda.

HiLux verkar ju vara en grym "bil" om än lite/mycket bruksig. 
Man ser dem överallt och oavsett i hur dåligt skick de verkar vara, så tuffar de fram.

Att kombinera låg skatt och diesel är väl mission impossible i Sverige, då får man köra LB reggning, kan ju funka om man bara är två.

Vill du kunna köra på (riktigt) dålig väg / offroad så är lågväxel ett måste, så ta absolut inte en bil utan.

Några saker som kan vara bra att tänka på när man väljer bil:

Måsten:
- Känt märke, man vill kunna få tag i reservdelar/service enkelt. Där är Toyota outstanding om man tittar world wide, i alla länder finns LC och HiLux.
- Kvalite, man vill kunna lita på att komma hem igen. Även här är Toyota i topp.
- Lågväxel, som sagt ovan, ett måste!
- Säkerhet/krocksäkerhet:ABS, airbags osv Vill man utomlands till "vilda" (när det gäller trafik) länder så har jag det som ett måste att säkra familjen så gott det går. Är man osäker på skillnaden mellan olika bilar kan man Youtube:a, där finns massor av krockvideos. Sen undviker man Dacia iaf ;)

Bra att ha:
- Ljudnivå, skönt att slippa sitta med hörselskydd på långresor.
- AC, skönt att hålla sig sval, och jag är säker på att man är en bättre bilförare om man kan sitta i +20C istället för +35C.
- Förvaring. Men det är alltid lätt att ta med sig för mycket, så bättre att anpassa packningen till utrymmet. Vi har gått ner från fyra stora bagar till vad som skulle kunna rymmas i en stor bag. 
 

Med ovan sagt, se till att köpa en bil och kom iväg, istället för att sitta hemma och leta den perfekta bilen.
Att välja bil är väldigt individuellt och man lär sig vad man behöver/saknar på de resor man gör :)

Tror det finns någon tråd här på forumet ang att välja den "optimala overlandingbilen" kika i den så kanske du får mer tips.
Annars kanske det är läge att börja en sådan tråd, där allmäna erfarenheter och tips kan ges ang olika bilar för overlanding.

OBS! Med overlanding avser jag långresor, med enstaka körningar på dåliga vägar / "offroad", inte köra omkring massor i skog och mark, då pratar vi helt andra behov av bil OBS!

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Välkommen Vilsten!

Mitt bästa tips vad gäller bilval är att du gör en rejäl research via de olika märkesforumen på bilar du är intresserad av: toyota4x4.se, nlck.no, jeepclub sweden etc ( ser att du skriver asiatisk som krav - Jeep är väl strängt taget amerikansk? ). 

När du börjar få grepp om vilket märke/ modell du gillar är det bara att kolla Blocket eller evt import för att se var du får mest bang for the buck. På de respektive märkesidorna bör du kunna skaffa dig en ungefärlig prisbild på objekten - dvs marknadspris. Provkör friskt oxå.

Alla svar du får här inne kommer att vara färgade på ett eller annat sätt av respektive ägare till sitt favoritfordon och det kanske inte ger en helt riktig bild ( med den största respekt till ägaren och just hans favoritfordon - jag själv ramlar ju gärna ner i Toyotafacket utan att det kanske är det mest riktiga för alla ).

När jag läser ditt inlägg får jag intrycket av att ni, du och fru, är Overlanders utan att veta om det ;) . Massor av aktiviteter och dessutom tillknytning till skog - ni ska ha en bil som man kan packa en del grejor i och som tål att köras där XC70n kommer till korta?

Overlanding behöver ju inte vara att köra till andra sidan jorden - en fin tur i närområdet kan ge lika mycket. 

Många av oss som kallar oss overlanders har utrustat bilen efter behov som har uppstått efterhand - reella eller inbillade. Det viktigaste är att komma sig på tur, inte att ha " fetaste bilen mannen, du vet! " som bara står i garaget.

Overlanding hamnar lätt i kategorien prylsport men det är ju inte riktigt riktigt - resa kan man göra med cykel och sovsäck och fortfarande ha fantastiska upplevelser.

Det jag försöker komma fram till är - fixa en bil du är nöjd med som tillgodoser dina/ era primära behov som dessutom går att bygga vidare på mtp att ut och expeditionera.

Om det inte vore för vissa av dina krav hade jag på stående fot rekomenderat en lång Tojja i 7 serien - där har du en riktigt fin allroundbil med gott om plats. Självklart helt ofärgad rekomendation ? ;) .

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ser att jag glömde svara er här. Tack för alla tips och kommentarer. 

Livet kom i vägen kan man säga. Flyttade, köpte hus, fick nytt jobb, upptäckte kronisk sjukdom, fått barn. Både ner och upp.

Men har jag börjat ta nya tag i bil frågan igen. Har ingen brådska räknar inte med kunna använda den förens nästa sommar/höst men har börjat fundera på vad jag vill ha och skannar av blocket med jämna mellanrum. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...