Jump to content

Rig Ormortis HZJ78 2000


MFI9
 Share

Recommended Posts

Hej,

Tänkte skapa en lite tråd om min HZJ, kommer mer bilder och info framöver.

Rätt mycket är redan gjort under de 8 månader som jag haft bilen, det mesta är egen tillverkning och byggd efter eget huvud med tanke på overlanding i framför allt Skandinavien och därför anpassad till vårat lite fuktigare och kalla klimat. Krav jag hade när jag letade bil var att man skall kunna sova och äta under tak i bilen, dvs även laga mat om det spöregnar ute. Så inredningen är inget jag fått ideer om på nätet, utan egna tankar och lösningar i de flesta fall, dock inte allt.

Jag har en del bilder från byggande och det kommer upp här, allt efter som tid finnes, 

Första inköp av material var en OME höjningssats med stötdämpare, fjädrar, kaster-kit etc. Därefter material till inredning och stötfångare.

Mvh

Martin

HZJ.JPG

Edited by MFI9
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Så här såg liket ut efter att jag släpat hem det från KVD i Kungälv, alltid spännande med en längre resa i för mig nytt (begagnat) och okänt fordon.

Jag letade i över ett år innan jag hittade en bil i hyfsat skick, rimligt pris och låg mätarställning. Sökte även flitigt i Tyskland, Holland och Frankrike men antingen hade dom gått otroligt långt, var för dyra eller i dåligt skick.

Min har börjat sitt liv hos Trollhättan energi, därefter vad jag kan förstå av registerutdrag, en privatperson/handelsbolag och sedan någon bilhandlare innan den hamnade hos KVD.

 

Namnet, Rig Ormortis, är en parodi på rigor mortis, dvs likstelhet.  Rig är ju även vad jänkarna kallar sina lastbilar. :-)

Man blir lite trött och stel av att åka långt och med inkopplade krängningshämmare både fram och bak så har även bilen en viss stelhet.

WP_20150919_15_51_26_Pro.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Då en bladfjäder bak hade brustna blad och stötdämparna bäst passade som cykelpumpar till Tour de France, var dags för lite uppgradering och även en höjning.

Det blev ett komplett kit från OME, inköpt hos Trasek i Polen, vilka jag kan rekommendera.

2" höjning och 400kg permanent last är vad kittet är designat för, visade sig bli helrätt.

Mycket prylar kom i tre stora tunga paket, på köpet fick jag en uppladdningsbar arbetslampa och en superstark pannlampa.

Snorkeln var restad och den kom senare, mer om den i ett senare inlägg.

WP_20151024_13_02_03_Pro.jpg

WP_20151008_18_49_55_Pro.jpg

WP_20151008_18_52_49_Pro.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Stötfångaren fram hade haft en vinsch monterad, men denna följde inte med. Så det vidtog en hel del modifiering av stötfångaren och vinschfästet, samt att det byggdes en ny till bakändan med svängbar hållare för reservhjulet. De nya stötfångarna tål att man lägger dem mot ett träd och hjälper en stackar strandsatt vän upp ur surhålet.

Allt lämnades för blästring och pulverlackering.

Inköp av vinsch gjordes efter en del funderande och läsande på nätet, jag var inte beredd att pröjsa för en Warn även om jag gärna haft en, det blev i stället en Winch Max som fått god kritik och som dessutom inte ruinerade mig. Den har redan kommit till användning och klarar mer än jag förväntade mig.

WP_20151107_20_51_14_Pro.jpg

WP_20151107_20_49_44_Pro.jpg

WP_20151107_20_50_30_Pro.jpg

WP_20151107_20_51_08_Pro.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

I samband med höjningen är ett kaster-kit en nödvändighet om man inte vill ha en bil som jagar vägkanter och diken mer än kör rakt fram, TLC 70-serien med spiralfjäder fram har axel fäst i längdriktningen i två stag, höjer man bilen minska kaster eller kan tom bli åt fel håll.

För den som inte är van vid framvagnsgeometri, kan man jämföra det med att försöka köra en kundvagn på ICA framför sig, men med hjulen pekandes framåt i stället för bakåt. Ingen lätt uppgift och mycket vingligt.

Kaster-kitet vinklar om axeln i stagen så att även om bilen höjs så förblir kaster korrekt, detta genom bussningar med excentriska hål.

Att pressa ut de gamla var inte helt enkelt, 15 ton i hydraulpressen och lite värme löste det hela, de nya sattes med en special bussningssmörja som gör att framtida byte blir enklare.

WP_20151206_11_17_33_Pro.jpg

WP_20151202_19_50_02_Pro.jpg

WP_20151206_11_17_25_Pro.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Satan i gatan vilken fin bil!

7 serien i Tojja familjen verkligen ber om att komma ut och resa. Ser fram emot kommande turberättelser men ännu mer till vi sitter och tar en kall till sammans och summerar dagens spår :).

Varmt välkommen btw!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lite ideer får man stjäla från nätet...

Klädseln på stora bakdörren var illa skadad av att något gods som rullat runt och slagit i, så jag sågade till en ny i masonit och målade i samma gråa som all annan ny inredning är målad i. Det passade dessutom bra med ett litet förvaringsfack i dörren, så jag passade på att bocka till lite aluminium...

Passar utmärk att ha lite bra-och-ha prylar i detta, tändstickor mm tex. 

WP_20160123_15_08_22_Pro.jpg

WP_20160123_12_09_24_Pro.jpg

WP_20160123_13_21_02_Pro (2).jpg

WP_20160123_13_37_42_Pro.jpg

WP_20160123_13_46_08_Pro.jpg

WP_20160123_14_08_33_Pro.jpg

WP_20160123_14_32_19_Pro.jpg

Edited by MFI9
stavning/ordföljd
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

För att förbättra känslan av rullande likkista till något mer bekvämt byttes originalstolarna ut till ett par från en V50, stämmer bra i färgen, är justerbara upp och ned i både fram och bakkant, har bra svankstöd och kostade som en lunch för två en arbetsdag.

Fick tillverka nya fästen, men det tog bara någon halvtimme.

Nu sitter man högre än original, men det gör inget. det är gott om höjd i taket.

Vågade dock inte koppla in stolsvärmen, då jag inte hade något elschema på stolarna, och dom har airbag i ryggstödet.

Lite onödigt och i viss mån självmarkerande om man kopplar fel...?

WP_20160213_18_04_40_Pro.jpg

WP_20160213_18_04_24_Pro.jpg

WP_20160213_18_04_29_Pro.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, sen kom då snorkeln lite sent, men ändå    :-) 

Dock visade det sig att man i Europa inte använder samma luftfilterbox till HZ1-motorn som i resten av Universum.

Så efter många mail och lite förtäckta hot till EMU:s representant i Europa så kom då till sist rätt modell, att borra stora hål i hela, rostfria, friska skärmar tär på förståndet.

Man blir nog aldrig den samma igen efter en sådan operation.

 

Under hela vintern pågick en ivrig jakt på en fälg till reservhjulet i samma storlek som de som satt på bilen, from 2000 har man ändrat till 5 x 150mm vilket endast Toyota har, resultatet var minst sagt nedslående. Jag hade genom grannens dotter som bor och jobbar i AU en möjlighet att köpa en därifrån, då man "down under" inte gärna skickar prylar direkt till Europa, ingen aning om varför. Men precis när jag skulle sy ihop affären visade det sig att en däckfirma bara 20 minuter bort hade köpt upp ett lager nya fälgar till TLC med 5x150 och som dom reade ut för ingen ville köpa... Inte konstigt med tanke på hur ovanligt detta bultmönster är. Då dessa var 17"x8"  och de jag hade var 16"x7" så bestämde jag mig för helt nya fälgar, jag ville köpa 5 st, men fick till svar: Bara 4 eller 8 eller 12 osv...!

Nåväl, jag köpte 8 stycken, priset då kanske du undrar ??

375:- styck, så för 3000:- har jag nu 5 st på bilen (ink reserv) och tre i reserv om jag skulle slå sönder en eller fler...

Dom är lite för mycket "bling" för min smak, men priset avgjorde. I värsta fall får det bli mattsvart plastidip på dom.

WP_20160312_18_47_55_Pro.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Sen va det dax för lite inredning ...

Stommarna är byggda i 15x15 och pulverlackade, klädda med plywood 7mm samt 15mm i sitsarna. Bänkskivorna är 20mm högtryckslaminat måttbeställda. Monterade vasken själv, förberett för varmvatten.

Nya sidoklädslar bak, klädda med brandsäker nålfiltmatta (flygkvalitet). Detta tillsamman med gardinerna dämpar ljudet rejält, det är tyst när man kör för att vara denna typ av fordon.

Kylskåpet är med ACU, dvs så länge motorn är igång och generatorn laddar så går kompressorn och magasinerar kyla i kylskåpet i ett frysblock, när motorn stängs av klara man 8-18 timmar beroende på temperatur i bilen innan kompressorn behöver gå igen. Är extra bra när man skall sova, även om kompressorn är tyst. Jag ville inte ha en box, då jag tycker den stjäl för mycket utrymme.

Bodelsbatteri under främre sittplatsen vid bordet på 95Ah, samt en D250 från CTEK. Lite belysning mm samt en ny elpanel med cig-uttag och dubbel USB-laddare och voltmeter.

70 liter vattentank är monterat under golvet, till detta kommer under vintern en 30 liters varmvattenberedare att byggas, denna värms av motorn när man kör och av en dieselvärmare när man står.

Kommande installation är även en dieselspis, då jag vill undvika gasol samt bara ha ett bränsle. Har dock inte hunnit med det i år.

Det blir dessutom en extra tank på 50-60 liter för att slippa slabba med jeepdunkar.

 

Sonen visar att det går bra att sova i bilen....

 

WP_20160320_20_23_29_Pro.jpg

WP_20160320_20_23_38_Pro.jpg

WP_20160320_20_23_52_Pro.jpg

WP_20160505_15_26_05_Pro.jpg

WP_20160520_20_35_34_Pro.jpg

WP_20160521_08_09_22_Pro.jpg

WP_20160521_10_43_44_Pro.jpg

WP_20160521_10_43_52_Pro.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

I går var det perfekt väder för att klippa gräsmattan, så det gjorde jag inte.

Däremot blev det lite gjort på något som jag länge funderat på.

IMG_5185 (Kopia).JPG

Med 285/75/17 och 2" höjningssats så blir det lite jobbigt att kliva in bak i bilen. Så här behövs ett fotsteg lagom lågt men som ändå inte är i vägen när man kör.

IMG_5186 (Kopia).JPG

Lämpligaste infästning är i dragramen, men den vill/får jag inte svetsa i den så det blev ett fäste som kläms om dragramen med 4 st M8.

IMG_5192 (Kopia).JPG

Då ramen inte är parallell med bakdelen på bilen fick fästet byggas asymmetriskt, bilderna säger mer...

IMG_5189 (Kopia).JPG

IMG_5190 (Kopia).JPGIMG_5191 (Kopia).JPGIMG_5196 (Kopia).JPG

Nu ska det bara blästras och pulverlackas, samt en kraftig fjäder som håller den uppe när man kör.

Jag höll på tills solen gick ner och månen kom upp.

IMG_5202 (Kopia).JPG

 

 

 

 

Edited by MFI9
Bildjävlar.... :-(
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

I bland skiner solen och man sitter ute och äter. Då behöver man ett bord. Tog en stund att hitta ett med vettig storlek.

WP_20160728_17_49_29_Pro.jpgWP_20160728_17_49_39_Pro.jpg

 

Sen får det gärna sitta fast och inte skramla för mycket. Så någon form av hållare vore bra.WP_20160728_17_49_17_Pro.jpg

 

Ja, å då ble de så härå, lixom

WP_20160728_17_50_27_Pro.jpg

Så håller man även mattan på plats.

Nöjd med kvällens övningar så, nu blir det middag.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja Lars,

Inte marktält eller taktält, mer som plåttält mittemellan...

Hörde om Meckis utflykt med taktält och regn, fuktiga sovsäckar som aldrig torkade och dålig stämning. Det var det som slutgiltigt fick mig att ta beslut om att bo-i-bil.Att det sen finns en dieselvärmare i bilen vilket gör att man kan vakna i varm, torr och go bil gör inte saken sämre.

Tack för glada tillrop ?

/M

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tur att man fyller nån funktion i alla fall om inte annat än som ett varnande exempel ;-)

Din Rig blir bara bättre o bättre , synd att jag inte fick tagit en bättre titt på inredningen när vi möttes hos Jonas härom sisten :-( men det kommer fler tillfällen :-)

När jag blir stor skall jag också ha en riktig bobil och då kommer jag troligtvis "stjäla" några av dina ide'er :-)

/ Mikael 

Edited by Mecki
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Att fästa saker med den här typen av rem är enkelt och mycket funktionellt.

Remmarna finns på tex Jula (http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakring/spannband/spannrem-388602/) eller Claes i Sjön, klipp till lagom längd med rätt fördelning mellan enbart rem och delen med spännet, ta en tändsticka eller cigarettändare och smält ihop trådarna i ändan så det inte fransar. Mät ut var den skall placeras, gör ett hål i remmen med en varm lödkolv varvid kanterna på hålet smälter ihop och blir superstarka. Fäst remmen antingen med skruv/mutter eller pop nit, glöm inte en rejält stor bricka, typ karosseribricka.

Kostar inte stora pengar, håller prylarna på plats och med lite finurlighet kan olika saker spännas med samma rem.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Mecki said:

Tur att man fyller nån funktion i alla fall om inte annat än som ett varnande exempel ;-)

Din Rig blir bara bättre o bättre , synd att jag inte fick tagit en bättre titt på inredningen när vi möttes hos Jonas härom sisten :-( men det kommer fler tillfällen :-)

När jag blir stor skall jag också ha en riktig bobil och då kommer jag troligtvis "stjäla" några av dina ide'er :-)

/ Mikael 

Du är en förebild för oss alla Mecki !

Får gärna sno idéer, bara kul om man lyckas göra något som andra kan ha nytta av.

/M

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...