Jump to content

Albatross
 Share

Recommended Posts

Ett idealt overlandingsfordon, finns det?

Jag tror man kan använda vilket fordon som helst, det hela rör sig om anspråk. Vad man behöver och vad man vill (är alltid två olika saker), och sedan naturligtvis också hur tjock  plånboken är.

Dessa förutsättningar ändrar sig i livet hela tiden, och gräset på andra sidan av stängslet är också alltid bättre.

Någon gång (i förra århundradet) tyckte jag att livet måste bestå av mera än an gå till jobbet på morgonen och komma hem igen på kvällen.  Efter ett par öl med en kompis var saken klar... vi beslöt att bryta ut ur den borgerliga tillvaron genom att göra en "expedition". Ett kort koll av budgeten kallade oss tillbaka till jorden igen... med besluet var klart: åka med en bil ifrån München till Togo eller vidare.  Vilken bil behövs? Naturligtvis behövs en Land Rover (What else?). Det blev en begangnad LR 109 Serie III. En fyrkantig bit frihet, äventyr och oljiga händer.

Det blev inte Togo eller västafrika... vi tog färjan irfrån Ancona till Alexandria i Egypten tillsammans med våra fruar/väninnor och åkte omkring lite här och där, tittade på grottmålningar i Gilf Kebir bergen, följde Moses spår i Sinai (letade där efter den tredje tavlan med flera budord: 11. Du skall icke dricka öl före kl. 16...), köpte kryddor i Assuan och i basaren i Kairo. Efter 7 veckor var vi hemma igen.

Eter ett par veckor hemma... jag vet nu hur heoinslavar käner sig när de inte har något.

Resultat: en Land Rover med tält är inte stor nog, skruvar och muttrar med tum-mått. Du måste ha en bruten arm som har växt ihop fel för att komma åt de muttrar och skruvar som måste lösas eller skruvas fast. Med andra ord: det måste vara något större.

Efter en del letande blev det en Hanomag AL28 (en Unimog drar för mycket bensin). Där kan en hel del släpas med: 600l diesel, 200l vatten, mat, reservdelar, stor sovkoj, kök, kemi-toa... Underbar på "vägar" ner till Tamanrasset/Assekrem, underbart att stå ett par dager i öknen eller var som helst utan att lida brist på någonting, en mardröm i små byar i södra Italien, ett farthinder på tyska autobahn (Max 76 km/h). Efter en resa sålde jag den.

Försökte nu med en kompromiss, också något som kan användas i en stad och på vägar i Europa. Klassiskt val: en liten Bushtaxi, en Toyota FJ40 men med en DB200 dieselmotor. Bra i staden, underbart för ett veckoslut  ute i naturen. Inget taktält!! Jag vill sova torrt inne och inte ha ett blött tälttyg i ryggen. Med det blev trångt med framfällda stolar på nätterna. På en resa till Djanet och vidare genom Ténéré och tillbakaöver Agadez lärde jag mig att den var för liten för långa resor. När vattnet och dieseln var stuvat, så måste till slut tandkrämen vägas så att bilen inte pajar.

Okej, den var inte stor nog och nu får vi barn också... Hrm... en VW-Buss syncro med uppfällbart tälttak. Ett otroligt bra val för en familj med 2 Barn tills de blir ca 12-14 år. Resor ifrån de skandinaviska fjällen ner till Grekland och Turkiet. Allt är möjligt... men inte med barn till Sahel... och den politiska situationen tillåter det inte heller och det kommer nog att dröja ett tag till.

Nu har barnet flyttat ut... Och jag vill nu ha äventyrskänslan tillbaka... Vilken är den riktiga overlandbilen (för 2 personer)? En Bushtaxi (lång)? En Elendewagen? Eller en (lång) Jeep?

En Toyota har jag redan haft..Priset för en Elendewagen... nåja, det blev en lång Wrangler JK. Nej inte bara för att åka till glassbaren. På lång sikt vill jag åka Sidenvägen... hur långt? Minst till Buchara för att köpa en matta, kanske vidare till Altaibergen och vidare till Baikalsjön.

Vilken Utrustning behövs (och vilken Utrustning vill jag ha)?...Cyklonfilter, större däck  (med 2" höjning), CB, Navigationssystem, Kamera fram och bak, Diffspärr bak, winsh, sandstegar, vatten, bensin, High-Lift, yxa, spade, såg, hängmatta, markis.....och sedan behövs en plats att sova och plats för gas(ol)-kök och mat och kläder...  Och jag vill fortfarande sova under ett tak (morgonkaffe också om det regnar)....

Mit första försök.... i "förrådet" under sängen måste en back öl passa in

 

26585084zv.jpg

26585085se.jpg

26585086ic.jpg

26585087uv.jpg

 

I den sängen får jag klaustrofobiska attacker.. hrm ett uppfällbart tak?... nej för komplicerat och summa summarum  blir det för trångt. Overland-Äventyrsbilen skall fungera inte bara i solsken när allting kan ske ute framför (eller bakom) bilen... Vad gör jag nu? Större bil eller släpvagn?

Mitt val blev en släpvagn... så liten som möjligt, men ändå stor nog. Som mått hade jag en VW-Buss i minnet med ca 270cm utrymme bakom framsätet. Krav på släpet: samma hjul som Jeepen, samma spårvidd, samma bredd, samma höjd, sitta rakt inne utan att behöva böja huvudet, plats för (nöd-)toa och gas-spis, och om 270cm räcker för 2 personer och 2 barn, då räcker 250cm för 2 personer utan barn.

Bygget kan ses här: https://www.youtube.com/watch?v=DPo8DZE4u-Q

Efter första resan till Bergslagen i Juli:

26585224cu.jpg

26585226ej.jpg

26585227ch.jpg

en markis fattas... och kryddorna hoppar ur skåpet på grusvägar...

Edited by Albatross
  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Härligt resonerande byggt på egna erfarenheter  - imponerande sådana oxå!

Det ser ut som ett mycket potent ekipage du har där - ser fram emot flera resebrev.

Funderar på - vilket på sikt brukar betyda att det blir av i en eller annan form - någon typ av kärra att kunna dra bakom bilen men just nu har jag inte helt budgeten att sätta mina ideér i verklighet och jag orkar inte med några halvmesyrer. Jag tror, hoppas, önskar att jag ska stå ut med taktält ett tag till så det ska med på kärran - det är ca så långt jag har kommit... oO.

Har läst om ditt bygge på Jeep Sweden - riktigt välbyggt!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Många kloka ord som också är beskrivande hur dom flesta av oss har kommit fram till våra respektive fordon. Även om det är en kontinuerlig evolution att finna både utrustning och fordon allt efter som åren går i livet och erfarenhet byggs.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 3 weeks later...
  • 10 months later...

Våren har kommit hit. Snön är borta, utom om jag tittar söderut

32432230jl.jpg

och med posten fick jag äntligen den här solarmodulen

32432231zi.jpg

är nu med 100W , ska bytas med den gamla som bara hade 40W. Batteriet uppgraderar jag också ifrån 40 Ah till 65 Ah.

Batteriet blev tomt efter 3 dagars regn i skogen... egentligen bara (kompressor-)kylen och klockan i radion som drar ström (+en LED vid USB-uttaget).

Får vi se om det nu räcker upp till 8 dagar, annars måste jag nog sätta upp mer moduler på taket.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Installerat den nya solmodulen, dragit ett par snabba ledningar. Kylen är påslagen, har ställt in några flaskor öl i kylen och de måste vara kalla till valborg.

32449646tw.jpg

.... planerar att testa en flaska varje dag för att kolla om de är kalla...

  • Like 3
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lördag: solsken 25°C, ölet kallt

Söndag: solsken 29°C, ölet kallt

Måndag: växlande målnighet 22°C, ölet kallt

Tisdag: mulet 20°C, ölet kallt

Onsdag: mulet/regn 18°C, ölet kallt

Torsdag: mulet 16°C, ölet kallt

Fredag: solsken 21°C, ölet kallt

Lördag: solsken 24°C, ölet kallt

Söndag: solsken 26°C, ölet kallt

Måndag: regn/solsken 22°C, ölet kallt

(kylen var på 24h/d)

32548468oa.jpg

http://www.giesinger-braeu.de/

värt att besöka om man tillfälligtvis är i München (Münchens minsta bryggeri)...

32548469sn.jpg

batteriet är fortfarande fullt. Batteri/solarmodul passar bra ihop med förbrukningen

Nästa test: en vecka i skogen 

 

Edited by Albatross
  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Bytte centrifugalfilter idag. Den nya sammlar skiten -oj, jag menar dammet- och man ser när man måste tömma glaset (nej det är plast)

32550508it.jpg

32550509ke.jpg

finns här till rimliga priser

https://www.offroadmanni.eu/Zyklonfilter-Schnorchelkopf-Zubehoer

I vintras tänkte jag också efter vad som verkligen behövs när man åker långa sträckor på dåliga vägar:

Overlandmodus

32359001ip.jpg

Setup för småvägar

32359002hm.jpg

  • Like 3
  • Haha 3
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, pilten sade:

Fin den i garasjen bak der, sånn hadde jeg før i tiden. Er jo perfekt overlanding vehicle1f609.png 

Sommarleksak...Min första bil, klarar inte av det att sälja den

Edited by Albatross
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Förbereder en resa till Albanien i höst, har köpt ett par prylar

36564891ul.jpg

med Quick Fist sitter spaden nu snyggt

36564897gs.jpg

och hittils har det varit omständigt med aluminiumlådan om jag vill plocka ur eller stoppa in något

36564903qu.jpg

därför har jag nu plast-avloppsrör som kann laddas  ifrån sidan (finns med 10, 15, 20, 25 och 30 cm diameter)

36564905hu.jpg

36564908xx.jpg

för jag har en del saker som jag vill ha utanför bilen och bivack-boxen

36564900sj.jpg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Jag behöver mellan 1,5 och 2 l/mil (bensin) beroende på hur och var jag åker. 70-80 km/h på svenska vägar eller 100 km/h över alperna i Österrike/Schweiz. Fulltankad och med 6x20l dunkar (2 bak på bilen och 4 fram på trailern) har jag 200l med mig, räckvidden är okej

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter den sista utflykten i skogen har du bilen återställts. Nya stänger så att styrningen går bra igen. Kyssen var lite för häftig.

Och eftersom det nu är tredje gången, så blev det något stabilare .. steer smarts yeti xd i stället för det normala. Jag hoppas det håller bättre.

 

36692087ll.jpg

36692088ul.jpg

Hrm ...och om man är mera interesserad av botanik än den gröna remsan i mitten av små grusväger så skulle man ändra ett par saker:  hos mig rök Sahara-brädorna nästan direkt vid min första utflykt ( --> Rubicon rock rails), och jag tycker inte heller om att höra däck skrapa mot stänkskärmarna (--> Bushwacker flat fender), lömska stenar som gömmer sig i högt gräs böjer styrstänger och gör bulor i oljetråget (--> XD styrstänger och suspensorplåtar ).. och sen finns det också stenar som ligger i bakhåll och slår till bakifrån och träffar difflocket (--> poison spider bomb shell)

... mina erfarenheter hittills, vad man kann göra för att göra bilen något stabilare

Edited by Albatross
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

På Defenderen har jeg forsterket parallell- og styrestag, så de tåler en smell. Jeg har tenkt litt på at man flytter det svake punktet til endeleddene (vet ikke hva det heter på svorsk) ved å montere forsterkede stag. Så derfor har jeg under lokket på flaket stripset fast et parallellstag komplett med endeledd. Så skulle stag bli bøyd, eller endeledd knekke er det en enkel jobb å bytte dette ute i felt.

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Hrm.. stenarna i Blekinge är lömska, särskiljt fram emot sena eftermiddagen

och det finns ett "high steer kit" till Wranglern, men passar egentligen bara fr.o.m. 3,5" lift, och jag har bara 2,5".

Jag tänkte på 3,5" + 35" hjul + high steer kit, men efter en titt i frimärkskassan  blev det bara förstärkta stag

  • Thumb up 1
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sovlådan var otät. Jag har nu försökt att täta den

36760259vn.jpg

alla möjliga ställen smetade jag till med Sikaflex, och målade över med 2 komponents-PU Färg... f..n om den inte är tät nu...@#§...

Jag har också hittat en ny plats för HiLiften, eftersom jag inte vill att något är högre an bilen (kvistar/grenar i skogen), den ligger på gummi-dörrstoppar

36760260kh.jpg

(4 st 20 liter dunkar passar också på bredden)

Edited by Albatross
  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

På min sista resa märkte jag att solarmodulen svajade otäckt när lag lämnade vägen eller om "vägen" var "stenig". Mitt beslut blev att fästa solarmodulen på taket. Samtidigt tänke jag också att solarmodulen -när bivak-boxen står hemma på gården- inte utnyttjas helt. Batteriet kan inte bli fullare än fullt.

38107433yx.jpg

Då fick jag tanken att ett guerilla-kraftwerk (balkong-kraftwerk) inte vore så dumt. Med en växelriktare spisa in vad som går in i husets elnät. Försörjer då delvis saker som kylskåpet, frysen,robotgräsklipparen och allt annat som står i "stand-by". Hushållet behöver ca 6-8 kWh per dygn (3-4 på dagen när solen skiner)

Ergo: en växelriktare köptes. Hoymiles MI-300

https://www.alpha-solar.info/solar-wechselrichter/

För att se hur mycket man kan vinna köpte jag också en Fritz!Dect210

https://www.ebay.de/itm/AVM-FRITZ-DECT-210-Intelligente-Steckdose-Smarthome-Geeignet-fur-Ausenbereich/192301090887?epid=14032162319&hash=item2cc609c847:g:K0kAAOSwJrBeXmlt

Kopplade ihop det hela snabbt för att se om det lönar sig

38107434is.jpg

38107479sa.jpg

en 100W-Modul levererade mellan 70W och 90W. Inte dåligt.

38107435au.jpg

Hrm... det blir nog lite mehr moduler senare... men mer än 200W behöver jag inte för att ladda batteriet när jag är på väg någonstans... på andra sidan  klarar växelriktaren av ca 4 solarmoduler  à 100W (och de passar också på taket till bivak-boxen).

En snabb räkning ger resultatet att det hela amortiserar sig inom 3-5 år (30ct/kWh inkl moms).

  • Like 4
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Ett "guerilla-kraftwerk" anmäler du inte. Solarmoduler ger in sin ström i husnätet och förbrukas där direkt. Om du spisar in mer än du behöver går det in i det energiebolagets nät. Men din "moderna" ström-mätare går inte baklänges. Det hela fungerar bara på dagstid.

Nästa steg är att koppla in batterier (om det genereras mer än vad som förbrukas på dagstid). Växelriktaren sitter då bakom batterierna och strömmen kan då spisas in även på natten.

Tredje steget är ett avtal med energiebolaget. Då behövs också en extra ström-mätare.

Jag för min del valde ett litet "kraftwerk", som också kan användas när mitt släp står utanför sommarstugan. Jag har nu 100W (peak) och har beställt en 100W modul till (till att börja med, om jag vill ha 400W på bivak-box-taket behöver jag också större batterier och tjockare kablar).

Om jag sätter upp 2 moduler med 49 graders vinkel mot marken direkt söderut kan jag  teoretiskt få ut ca 520 kWh per år. Om jag tar 23 grader fr.o.m. mars t.o.m. sept och 73 grader på vintern då kan man få ut ca 580 kWh. Latitude 48°. Eftersom det också regnar ibland och moln finns 😄 räkna med ca 50% ... blir då ca 260 kWh per år eller ca 0,7 kWh per dag i genomsnitt. Det är ca. 10% av vad mitt hushåll behöver. Med 30ct/kWh (elbolagspris) har jag också sparat 78 Euro. En 100W modul kostar ca 65 Euro och växelriktaren med Kablar ca 190 Euro. 65+65+190 = 320 investition amortiserar sig efter ca 4 år.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...