Guest munkensbilder Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Tills onsdag har vi lagt ner 7timmar och 670kr på höjningen. Idag blev det 4timmar till och 100kr i 2st 3" rörböjar. Jag började sätta dit nya stötdämparfäste. Tittar men ser man hur idiotiskt originalfästen är. Skillnaden är ca 15 cm vilket motsvara höjningen. Boxade 4k rören för säkerhets skull samt gjorde nya bromsrör bara för sakens skull. Då behöver han inte tänka på det. 4k rör svetsades fast i original stötfångarfästen fram. 2st rampipor sticker ut. Jag valde att modifiera grillen så inte stötfångaren blir groteskt stor Bockade till ett 3" rör. Pallbockarna är justerbara i höjdled så det var bara att justera in den perfekta höjden inför svetsningen. Förra året köpte jag 5st av dessa vinschar. Killen som just flyttat hemifrån har lite dåligt med pengar så han fick köpa denna vinsch för mitt självkostnadspris = 3000kr då jag drar av momsen på 3700kr. Killen hjälpte mej med Pajeron så jag vill hjälpa tillbaks. 2st 4k rör ditsvetsade och Vinschen provmonterades. Original stötfångardelar skall användas och ovansidan skall kläs med durkplåt. Vinklarna svetsas fast i rören och plåten popnitas i vinklarna. Fortsättning följer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 (edited) 6 timmar av dagens 24 timmar ägnades åt stötfångare. All min tjocka plåt låg översnöad så vi åkte och köpte ett färdigt vinschfäste. 500 kr men jag betalade och han skall hjälpa mej med ett nytt bygge i framtiden. Lunchen bestod av pommes och falukorv. En 3" avgasrörsbit kapades till, aladurkplåten Poppnitades fast. Maskering och målning. Kapade ut grillen för att få fast vinschen. Design är alltid en smaksak men jag kapar hellre ur grillen än ha en grotesk stor stötfångare. Det var meningen att jag skulle göra snabbfästen till krängningshämnare men nu blev det bara att förlänga original 13cm Toe in justerades Hans AC är trasig så han fick med sig en önskelista på vad som behövs för att göra en luftkompressor i stället. Har haft detta i min Cherokee och det känns stöddigt att ta fram en mutterdragaren mitt i skogen. Nu blev det en riktig "PIzza Racer" då premiärturen slutade hos en Pizzeria. Efter provturen bestämde vi att krängningshämnaren i bak skall bort, det extra fjäderbladet gav stabiliteten. Sen fick han även en önskelista på 2" vattenledningsrör då vi skall bygga Rockslides. 17timmar på 4 kvällar och 770 kr för materialet samt 499kr för vinschfästet blev slutresultatet. Det var ett nöje att hjälpa killen och jag vet att han kommer hjälpa mej när jag frågar nästa gång. Edited January 15, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 15, 2017 Moderators Share Posted January 15, 2017 Tjusigt! Ser ut som om bilen kan ta för sig ordentligt nu . Kul att du hjälper nästa generation igång Munken - tummen upp! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 (edited) Började dagen med att ta bort allt som har med krängningshämnare att göra. Sen hängde han upp Avgasröret riktigt och jag gjorde ett backjobb Lidl och ett korvpaket samt full gas ut till skogen. Killen har kört min Cherokee några gånger och är riktigt duktig. Men jag ville han skulle vara ensam 1a gången med sin egen bil. Han fick bla några lektioner i Vinschteknik. Eftersom vi var i skogen körde vi i mellan träden. Vi vinschade för att inte halka in i dom. Då måste vinschen vara spänd hela tiden och han fick lyssna på vinschljudet och gasa efter det. En annan gång skulle vi åka upp för en backe men innan var det rejält blött. Jag fäste vinschen högt i ett träd och nästan lyfte framhjulen över kärret med vinschen. Ett samarbete med framhjulen (nästan) i luften och bakhjulen som drev. Sen de viktigaste = Korven var god... Edited January 15, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 Bra filmat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 15, 2017 Premium Member Share Posted January 15, 2017 Såg ju trevligt och bra ut! Han verkade ju köra lugnt och sansat också vilket jag tycker är en klar fördel och ger lite större chans att man kommer hem med en fungerande bil. Jag håller tummarna för att det blir ngn snökörning för mig i år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Har idag gjort en ny beställning från detta företag i England. Då jag har firma köper jag momsfritt. Har köpt 10tal vinschar därifrån utan problem. http://www.electricwinchshop.co.uk/ Beställde förra våren 5st vinschar därifrån som blev att kosta mej under 3000kr med frakt. 2st har jag på Pajeron. Jula tar 50% mer för en mindre vinsch med stålvire och utan trådlöst. http://www.electricwinchshop.co.uk/stealth-winch-13000-synth.html Då jag byggde min Cherokee för ungefär 10år sedan har jag vire på mina vinschar. Därför beställde jag 4st av dessa. 2st till mej och 2st till polaren. 650kr för 30meter & 6100kg rep. Mindre än 1/2 priset mor Sverige. http://www.electricwinchshop.co.uk/8mmblacksynthetic.html Från beställning till leverans till dörren har det aldrig tagit med än 4dagar. 2st av dessa lampor fick jag levererade till dörren på 5dagar till ett pris på 703kr. https://www.wish.com/c/57ecb3269c668d18fa7c64d2 Har ett par på Pajeron fram som jag vinklat ner och har haft dom som halvljus. Lagligt eller inte men ingen har klagat samt att det ger betydligt bättre ljus än 1/2ljuset. Tog bort original skruvar och gjorde ett genomgående hål och en M6 till infästningen. Dessa skall sitta på Cherokeen i stället för 1/2 vid offroadkörning, på taket har jag en 480W. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Nu är "Giganten" på sin plats. 1a jobbet blir att lyfta in reservdelsbilen i verkstan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 19, 2017 Moderators Share Posted January 19, 2017 Vilken härlig hjullastare . Link to comment Share on other sites More sharing options...
stensth Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Påminner om en gammal BM jag körde på Claes gård i äldre dagar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 21, 2017 Share Posted January 21, 2017 (edited) I dag har jag gjort "Giganten" körbar. Har originalrenoverat många gamla fina fordon och även en Volvo lastbil från 1954. Nu skall Giganten få vara lite nyttig och så får jag se vad som händer med den. Hela dagen har gått åt och en massa smågrejer har fixats. Man kan fundera vem som mekat. Hela pumpen renoverades med nya fjädrar, packningar samt reparation av remhjulet. Hela koniska hålet var förstört. Det var sista gången detta remhjul var borttaget. Nya gängor monterades Sen blev det generatorns tur. Vilket geni som monterat. Hela generatorn var indränkt i gammal olja. Nytt relä och spännanordning Fan vad jag letade efter oljestickan.... Vevhusventilationen skall göras om och bli sluten för den ryker ganska mycket. Poppnuts är melodin, detta är fästen till instrumentbrädan som förut hade M6 muttrar som var svåra att komma åt. Idag vågade jag röra denna spak och det var lågväxeln. Nu har jag en spak kvar som jag tror är till 4x4. Fick 4st justa 200A batterier av en som har grävmaskiner. Dom byter varje år vare sig det behövs eller inte. Sen var jag tvungen att prova morgondagens jobb. Inga problem att lyfta, I framtiden skall jag fixa en lång lyftanordning så jag kan lyfta upp mina nybyggda hus/stugor på släpvagnen. Skulle vara enklast att köra in ett långt rör och lyfta hela bilen men då blir taket buligt och det skall jag sätta det på Pajeron när jag bygger en ny safaribil. Edited January 21, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 22, 2017 Moderators Share Posted January 22, 2017 Ett sånt verktyg vill jag oxå ha . Får höra med HSB om vi inte ska flytta till något småbruk... Oo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 22, 2017 Share Posted January 22, 2017 (edited) Det blev inte riktigt som jag tänkt mej idag. Trodde jag köpte lika lampor som jag har på Pajeron men dessa var 50% större. Då får jag inte plats med dom på stötfångaren. Behöver ha en belysning som inte bländar när vi åker efter varandra. 706kr/paret med moms motsvarar 282kr/st utan moms. 126W. I mitten under vinschen sitter kameran och display på instrumentbrädan. Jag ser bägge framhjulen och det i mellan. Äntligen blir jag av med dess stålvajrar. 6tons syntetlinorna kommer på tisdag till en kostnad av 744kr styck med frakt från England.. Har en ATV vinsch under arbetsbänken för att dra in bilar som inte fungerar. Edited January 23, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Munkens bodega med "gofika" och korvgrillning. En skyddsrum. Alla bilder har en slutartid på ca 1 minut och jag går framför kameran och lyser på väggarna med en ficklampa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikingen Posted January 28, 2017 Share Posted January 28, 2017 lest/titta igjennom hele her nå. Mye fine/inspirerende bilder fra turer osv, kanskje jeg må prøve å komme meg til noen av de samma plassene Morro og se ett budget bygg også, utrulig hva man kan gjøre med sveiseapperat og stål 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 28, 2017 Moderators Share Posted January 28, 2017 Coolt skyddsrum Munken! Är det " öppet för allmänheten " eller fick ni låna nyckel? Ligger det i närheten av Ludvika? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 28, 2017 Share Posted January 28, 2017 Det brukar vara stängt men någon bryter upp det vart 5-10år. Då blir det öppet några veckor tills kommunen får reda på det och svetsar igen. Det är en av dom tre delarna som ligger centralt under Ludvika city. Ludvika kommun lånar gratis ut "bodegor" runt om i skogarna. Om man ringer och säger till så åker dom tom ut med ved, något vi gjorde mycket förut när vi fiskade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 29, 2017 Share Posted January 29, 2017 (edited) Stridsvagnsbygge del:765 När vi byggde Cherokeen var inte LED något som existerade för dom dödliga. Håller nu på att uppdatera bilen igen. Köpte lampor som egentligen var för stora men det löste jag med 4k rör som jag köpte på Biltema. En 10år gammal bild på när jag och min dåvarande kvinna byggde bilen. Ploglysen hel/halv och rulle för vajern för att lyfta plogen. Hon var riktigt duktig på att köra och detta var inga problem för henne Vid en tävling 2012 tänkte jag "ingen minns en fegis" och det blev som det blev. Det enda som hände var att lysena på taken vek ner sig och framrutan gick sönder. Därför skall jag nästa vecka sätta den en båge över belysningen både fram och bak. Då kan jag även köra under hängande träd utan vara rädd för att ha sönder LED rampen Dagens jobb: Började med att slipa flänsarna på baksidan Sen borrade jag om fästet på lampan och drog igenom en vagnsbult. Har gjort det ett 10tal gånger då det är stabilare och enklare att montera/justera Notchen kom fram Och det färdiga resultatet. Efter byggt några MC har jag blinkers kvar som fick LED glödlampor monterade. Nu skall jag duscha och sedan skall vi ut några timmar för att köra och grilla korv. Kul Kul.. Då jag gillar skog och stenar så har jag monterat en backkamera 45grader ner. Ser allt mellan julen. Styrningen är helt omgjord med uppflyttade styrstag av 32mm slipad stång. 40x60mm balk sitter framför och skyddar. Väldigt populärt med "longarms" på Cherokee men det tycker jag är skit. Polarna fastnar ofta bland stenar och stubbar med dessa. Därför har jag kommit på något eget. Denna bild är 10år och 22dagar gammal. Edited February 4, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 (edited) Först har jag tagit ner en trappa i bitar. Sen lyfte jag ut en Range Rover utan hjul i ett garage. Hemma tog jag och lyfte in en bakaxel för att rensa den på skiftnycklarna. I morgon skall jag lyfta mer saker och behöver då en "pes" Vet inte hur många pinnar man bränt. Tyvärr börjar se så dåligt att jag inte kan lägga sträng 2=(bottensträngen) perfekt. Sträng nummer 3 är inga problem. Efter jag mekat Cherokee igår blev det en kortare tur medans bastun blev varm. Har min favoritplats 5km från huset. Och så korven Edited January 30, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 31, 2017 Share Posted January 31, 2017 Jag börjar gilla min Gigant mer och mer nu... Nu är i alla fall några kvällar räddade för att demontera lite reservdelar. Får nya objekt i kväll så den måste ut snabbt. Bakaxeln på min Pajero rostade bort så därför köptes denna. Polan Satt bakom ratten och styrde. Den sista biten in i verkstad vinschades. Hade en belåten blick när jag såg denna vy Bara att sätta igång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 (edited) Ja då var pajeron rensad på reservdelar. Då jag vill hjälpa killen med sin XJ var vi iväg och köpte en Grande för 2000kr. Komplett utan batteri. Pittmanarmen är 5cm droppad på en ZJ samt att bakre länkarmar skall sitta fram på hans XJ. Framaxeln på en 95a har "High Pinjong" och en annan kompis med en 96a har "Low Pinjong" Han ville köpa axeln av mig. Bakaxeln byter jag mot en 89XJ då den inte har C-Clips och har starkare axelrör. Annars är det ingenting jag behöver men jag har fått en massa trälådor att förvara delarna i. Kopplingen till Pajeron kostar ca 5000kr och min behöver bytas så det var bara att skruva ur lådan ur skrotbilen. 2000kr och väl fungerande utan batteri och framlyktor Många lådor blir det då jag har demonterat många bilar. Edited February 1, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 4, 2017 Share Posted February 4, 2017 Vi hade vår varannan vecka körning i dag. En kompis ville följa med i sin Grande och eftersom vi endast var 3st bilar fick han följa med. Första 5timmarna åkte vi 4st bilar i "micro" offroad. Sen gick gick tyvärr Granden sönder och han fick åka med mej dom sista 3timmarna. Då uppdaterades körningen till "mini" offroad. Vi körde ca 8timmar i skogsvägar, ledningsgator och stigar. Sen följde jag med tillbaka och vinschade ut killen ur skogen och han körde knackande till en lämplig plats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 4, 2017 Premium Member Share Posted February 4, 2017 Den motorn är ju tyvärr inte känd för att vara specielt driftsäker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 (edited) Började leka med "Munk WIng" idag. I somras när jag var på Öland saknade jag en markis och efter några öl kom papper och penna fram. Det var starten för projekt "Munk WIng". Köpte 8st lager och rörbitar samt en blå presening (5*7 meter) till en kostnad av 700kr + avdragsgill moms, resten har jag liggande . Notchen kom fram Det blir en stump 4k rör 25mm som är 10cm långa samt i denna kommer det sitta demonterbara 4K rör 20mm som är 2meter långa. Det blir 4st stag i taket vilket resulterar 4st enheter som detta. 2st lager kommer sitta fastsvetsade i en 30mm lång avgasrörsbit. Hålet i lagret är 20mm och pressas fast på axeln. 4st enheter i höjd. Här har vi 2st. Sen kom jag på att jag i min iver att jag glömde lägga M20brickor mellan enheterna så det var bara att demontera igen. Svetsningen gör jag när alla 8st lager, dvs dom 4st enheterna är fastpressade. Efter det blev jag trött på mej själv och min klumpighet och gick in.... Då mitt taktält blev till 100% så bra som jag ville skall den blå presenningen bytas ut mot riktig tältduk. Samma blir det med "Munk WIngen" Först en blå presenning och sedan riktig tältduk om jag blir nöjd. Vi får se om jag under 2017 tar förra årets 1390 mil och 51 nätter... Hittade ett till vattenfall jag inte sett Edited February 6, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 (edited) Det är ganska smart att ha ett kylskåp full med öl i verkstad, det blir enklare att gå ut då. Var ut en timme i kväll (för ölens skull) och gjorde klar navet. Har jag tur blir jag ölsugen i morgon åxå och fixar fästet på bilen. Brukar i normala fall alltid sandblästra innan jag grundar för att färgen skall fästa men inte denna gång då det är kullager. Pinnsvetsar som vanligt. Har fortfarande inte bestämt längden framåt. 2meter ger frigång till bakdörrarna men taktältets "låda" är 2.5meter. En list med karborr kommer fästa tyget mot "lådan" Efter att ha levt och byggt husbilar osv i 30år vet jag att enkelheten är det viktigaste för mej. Som det är nu handlar det om 2minuter från jag stannar till tältet är rest och jag har min öl i handen. Duschkabinen tar åxå bara en minut samt förtältet 5minuter. Men regnar det eller är det fullt med knott så är det väl investerade 5minuter. En M16 gängad stång skall fästas på bilens tak och på taktältets balja som fäste för navet. Dom små lamporna var bortkastade pengar då spridningen var lika med noll. Edited February 6, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now