Moderators Wiberg Posted November 25, 2016 Author Moderators Share Posted November 25, 2016 Bra skriven blogg om en kille som kör upp till Nordkap på motorcykel - en del av hans 7 år långa resa runt jorden. http://wherethehellismurph.blogspot.no/search?updated-max=2013-06-09T12:04:00%2B03:00&max-results=20&reverse-paginate=true&m=1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 25, 2016 Author Moderators Share Posted November 25, 2016 Har haft ett långt samtal idag med en mycket erfaren Islandsresenär - extrema vinterturer. Har fått oumbärliga tips om både bil och camp så jag börjar känna mig väldigt trygg på att detta går att genomföra med endast en bil - bara den är bra utrustad och framförs av erfaren besättning. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 4, 2017 Author Moderators Share Posted January 4, 2017 Trist men sant men jag väljer att skjuta på denna resan till 2018 i stället. Det finns en rad med mer eller mindre vettiga orsaker till att jag väljer att skjuta upp den men bristen av träning med lavvo i riktigt pissväder är den mest bidragande orsaken. Jag kommer att använda tiden fram till 2018 med att förbereda mig bättre än vad jag har haft möjlighet hittills och dessutom försöka ordna turen över lite längre tid och med fler bilar. Väcker tråden till liv igen plötsligt . 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member thorstein Posted January 4, 2017 Premium Member Share Posted January 4, 2017 Da skal du ikke se bortifra at jeg kanskje får slengt meg på også 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted January 4, 2017 Administrators Share Posted January 4, 2017 Inte omöjligt för mig heller när det blev så god framförhållning ? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 5, 2017 Author Moderators Share Posted January 5, 2017 13 timmar sedan, thorstein sade: Da skal du ikke se bortifra at jeg kanskje får slengt meg på også 13 timmar sedan, Andreas.E sade: Inte omöjligt för mig heller när det blev så god framförhållning Bara det är ju två goda anledningar att skjuta upp resan ett år . 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 (edited) En liten tanke. Eftersom det är 20 grader kallt i ludvika idag och 42 grader i Idre. Hur hade du tänkt dej med veden. 1 vecka skulle motsvara minst 1/2 kubik med ved. Hur hade du tänkt lösa detta? 1/2 kubik björkved väger ca 350-400kg. Edited January 5, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 5, 2017 Author Moderators Share Posted January 5, 2017 Bra fråga Munken. Vi estimerade två säckar ved per dygn vid de mest extrema tillfällena i ursprungsplanen - om vi inte kunde köra vidare på grund av väder eller haveri. Två säckar ved, evt tre, är inga problem att få plats med i bilen när den är vinterkittad. När det gäller anskaffelse av ved längs vägen så blir det (a) Snordyr bensinmacksved eller (b) lokalproduserad bondved - just denna punkt återstår att skaffa 100% kontroll på. Jag har även övervägt grillbriketter. De ger maximal värme per kg eller m3. Frågan är om teorien håller i praktiken. Detta är något jag ska labba lite med denna vintern för att se om det funkar. Vi kommer att ha med en god del alternativa värmekällor - gas och el, samt vid det laget - väl utprovade sovsäckar för extrema klimat. Om bara lavvon/ tältkåtan blir riggad riktigt så är den ett utmärkt och tåligt vindskydd vilket kräver lite tillförd energi för att det ska bli levligt att bo i den. Men ja, att sova gott i -40 c är inget jag tror är en walk in the park - där av uppskjutandet av expeditionen. Jag och eventuella medresenärer behöver mer träning helt enkelt. I alla fall om vi ska genomföra turen så som jag önskar - i lavvo med eget hushåll i största möjliga mån. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted January 5, 2017 Administrators Share Posted January 5, 2017 16 minuter sedan, Wiberg sade: Jag har även övervägt grillbriketter. De ger maximal värme per kg eller m3. Frågan är om teorien håller i praktiken. Detta är något jag ska labba lite med denna vintern för att se om det funkar. Jag har provat det ett par gånger och jag tycker inte det fungerar speciellt bra. Gav inte den effekten jag ville ha, sedan blev min kamin tät i botten så att det inte kom in luft. Men någon annan har kanske en annan erfarenhet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Rita upp dina önskemål så bygger jag en offroadsläpvagn till dej. Det dyra blir att du behöver 2st lika hjul till vagnen som på bilen men du har väl antagligen 1st resevhjul redan. Jag kan sponsra arbetet till en viss del så det får bli en "demovagn" för resten av klubben. Det enda kluriga är hjuladepterna då jag idag inte har kvar någon svarv. Bygget skulle utgå ifrån Julas vagn så alla kommande är exakt lika i mått. http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/slapkarror/slapkarra-640035/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 5, 2017 Author Moderators Share Posted January 5, 2017 Fantastiskt erbjudande Munken! Det ska vi snacka vidare om över en kall på Vårträffen - den största utmaningen är att få en EU-släpvagn in i Norge. Där är det 60km/h med obromsad kärra ( en regel folk inte har en aning om men ändå... ). Tror att det finns företag som fixar spacers/ adaptrar på beställning utan större problem. Verkligen fantastiskt erbjudande . Link to comment Share on other sites More sharing options...
norexp Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Maksimal hastighet for biler som trekker tilhenger med bremser er 80 km/t. Dette gjelder selv om fartsgrensen på stedet er 90 km/t eller høyere. Kjører du bil med tilhenger uten bremser er maksimal hastighet 60 km/t, når tilhengeren har en aktuell totalvekt på 300 kg eller mer. Aktuell totalvekt er vekt av tilhenger pluss lasten du har på den. Med en aktuell vekt under 300kg, er maksimal hastighet 80 km/t. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Anledningen till att det skulle vara en vagn som jag har tillgång att köpa på 5 minuter är att standardisera det hela. Har en stor släpvagnstillverkare 7mil härifrån där jag kan beställa delar. http://www.nordiccartrailer.se/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Ett klokt beslut Jon. Jag sa redan från början att det krävs mycket övning o utprovning innan en sådan tur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thony Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Hej Jag har erfarenhet från sträng kyla har kört mycket lastbil i norra Sverige på vintern. och i början på 80 talet så körde jag MC i armen på vinter, senare så körde jag Mc med sidovagn sommar som vinter i Dalarna. så -25 till -35 minus är inte så stora problem torr luft, fukt (svett) lika med problem. Tips flera lager med kläder på sig, skoterglasögon, Hjälmhuva skoteroverall vindtät, riktiga skor plats för luft ej trånga, ullvantar ullsockor, fast ullvantarna var blöta så frös jag inte om händerna i -20, värmeljus bra att ha ifall elen i bilen tar slut. I stark vind så blir kylan extrem, håll koll på varandra efter vita fläckar fingrar tår ansikte. Riktig snöspade, motorsåg/yxa till ved man får ju ta döda trä gamla stubbar bruka innehålla tjära brinner bra o länge,( ej så bra i kamin mycket sot o tjära). Dessa saker är nästan ett måste att ha i bilen på vintern, ingen bil är säker. Heller för mycket kläder i bilen än för lite jag vet av egen lärdom. Om jag har tid och ny bil så följer jag gärna med på en vinter resa eller som co driver om någon vill. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 18, 2017 Author Moderators Share Posted January 18, 2017 Bra inspel Thony. Om vi åker två eller tre i varje bil så finns det gott om plats till alla kläder, sovsäckar och övrig utrustning man behöver. Har en lista över grejor jag ska kolla upp/ testa denna vintern så jag har bättre koll till nästa år. Värmeljus var inte så dumt, de avger faktiskt helt ok med Watt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thony Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Ja 4 minutes ago, Wiberg said: Bra inspel Thony. Om vi åker två eller tre i varje bil så finns det gott om plats till alla kläder, sovsäckar och övrig utrustning man behöver. Har en lista över grejor jag ska kolla upp/ testa denna vintern så jag har bättre koll till nästa år. Värmeljus var inte så dumt, de avger faktiskt helt ok med Watt. det rädda mig en gång när vatten pumpen gick sönder i lastbilen på vintern fick vänta en halv dag på bärgare plus en Polsk chaufför som hade en trasig lastbil på samma ställe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Jag tänker inte som er andra i vanliga fall och gör det inte nu heller. Men jag och min fru åkte hundspann efter våra 3st Vorster och bodde i kåtor utan el vid 20 minusgrader. Kallt och jävligt och det tog minst 1/2 timme innan brasan gav riktig värme. ALDRIG I HELA JÄVLA VÄRLDEN jag skulle utsätta mej för det igen, vakna upp och elden slocknat är precis vad man (inte) vill göra en natt i 20 minusgrader. Diesel kan man köpa över allt och är lätt att förvara. Denna Dieselvärmare är på 5KW och jag har länge funderat på att köpa en sådan. Bygga in den i en låda med separat bränsledunk. Jag har tänkt ha den i min Minihusbil (Renault Master) Pajeron, reservvärme i huset och extra värme i snickeriet. OK jag vet att vedpannor ger strålningsvärme men varför krångla, är det inte bara att köpa denna dieselvärmare och bygg in den i en låda och se glad ut. Storleken är som en 1/2 skokartong, dvs som 3st vedklabbar. Framför allt så ger den 5kw från 1a sekund. GSM mottagare, termostat mm. Det finns en "bygga husbilsklubb" som jag var medlem i och många hade kastat ut sina gasolpannor och satt i en sådan. Mycket billigare uppvärmning och lättillgängligt bränsle. Nu köper jag momsfritt vilket gör att det inte ens är värt att köpa på E-bay för 1/2 priset. http://www.keatrade.se/store/p/dieselvärmare-203278/dieselvärmare-5kw-luft-400572 Annars kan vi flytta till värmen och åka Cherokee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 19, 2017 Author Moderators Share Posted January 19, 2017 Luft-till-luft värmare är bra grejor. Vi hade besök av Eberspecher på förra landsträffen i NLCK och då visade de en ombygd variant som hade varit perfekt till lavvo/ taktält etc. Men man ska inte glömma strömförbruket till en sådan. Och om de ska operera i sträng kyla så drar de extra mycket ström. Munken - det kan hända jag joinar dig i " Aldrig mer " klubben efter turen men det vet jag inte förrän jag har testat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stensth Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Den 18.1.2017 at 19.30, Thony skrev: Ja det rädda mig en gång när vatten pumpen gick sönder i lastbilen på vintern fick vänta en halv dag på bärgare plus en Polsk chaufför som hade en trasig lastbil på samma ställe. Hände mig också, körde från Falköping till Luleå när jag värmepaketet tog kvällen utanför Gävle. Stannade på första bensin station och köpte värmeljus och satte på passagerar golvet. Kanske inte bästa beslutet, men gjorde att inte rutan frös på insidan i alla fall 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted March 6, 2017 Share Posted March 6, 2017 När du gjort din Norkapresa är det bara att sikta vidare till Nordpolen. I filmen var dom på Corona på träningsläger och det roliga för mej är att jag själv har varit där och vandrat. Har sett en dokumentär för några år sedan då ett team åkte en vit Toyota och undre länkarmarna gick sönder. Bilarna väger 3000kg och minus 42 grader så det var väl väntat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 Hei. Denne turen frister og bli med på. Vil da henge meg på fra Trondheim vis turen går i Norge. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Antar att de flesta redan sett denna Nått att tänka på för alla oss "vehicle dependent expedition"-fjompar Dags att ditcha taktältet för ett lite mer 2017års Nasa-expeditionstält tydligen (ganska säker på att han avser Eezy-Awn tält "från 50 talet" ) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now