sebastian Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Hei! Rykende fersk på forumet her og hvilket initiativ fra eier! BRA! Det er på tide med et fora som dekker Skandinavia. Jeg har hatt en fullutstyrt LC 150 som min trofaste arbeidshest i to år nå, men vurderer å oppgradere til en LC200 da jeg har behov for mer trekkraft og litt mer tyngde. Faller trolig på en 2009 LC 200 hvor jeg må ettermontere en del utstyr for å få den slik jeg ønsker. Oppdateringer følger.. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 27, 2016 Premium Member Share Posted October 27, 2016 Välkommen och glöm inte bilder efterhand som du modifierar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 27, 2016 Author Share Posted October 27, 2016 9 minutter siden, Lars 9k skrev: Välkommen och glöm inte bilder efterhand som du modifierar! Takk Lars! Skal oppdatere når det blir gjort endringer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted October 27, 2016 Moderators Share Posted October 27, 2016 Välkommen Sebastian och tackar för skryt . Spännande med en Overlandingriggad 200a - det gillar vi! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted December 15, 2016 Author Share Posted December 15, 2016 Den 27.10.2016 at 13.50, Wiberg skrev: Välkommen Sebastian och tackar för skryt . Spännande med en Overlandingriggad 200a - det gillar vi! Takk Jon. Det viste seg at eieren hadde solgt for en stund siden. Jeg vurderte innbytte og mellomlegg i en 120 Fjellasport 35" (ja, vi snakket litt på NLCK om dette Jon), men vet ikke om dette er en god løsning siden heving og bredding ikke er godkjent samt km er over 400.000. Eier visste for så vidt ikke noe særlig om bilen og da blir jeg skeptisk.. Etter å ha lest garasjetråden din i mente om EGR ble jeg litt skremt, hehe.. Om noen vet om en 08-09 200 til salgs/innbytte + mellomlegg er det bare å skrike Hadde det ikke vært så dyrt å sette inn bakseter i min hadde det vært naturlig å beholdt bilen, men siden staten skal over 140' ennå får ungene kjøre stasjonsvogn med mor enn så lenge 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted December 15, 2016 Moderators Share Posted December 15, 2016 Vi håller tummarna för att det dyker upp en 200a . 120 modellen är ett rätt tryggt köp om man vet vad man ska se & fråga efter men som jag skrev - surt att byta en fin 150 mot något äldre. Jag tycker du gjorde rätt som hoppade över Fjallasport bilen - för mycket som inte stämde där. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 3, 2017 Author Share Posted October 3, 2017 En liten oppdatering herfra. Etter mye tanker frem og tilbake vedrørende utskifte av min 150 til fordel for en eldre lc200 tok min bedre halvdel heldigvis litt tak i mannen og stilte kritiske spørsmål til bruken: "Jobber du fortsatt i Forsvaret?" -- nei -- "Skal den brukes som primær familiebil siden du vil ha en dyrere 5- seter til fordel for den du har nå??" -- mmm, neei.. -- "Har du tenkt til å bygge om den "nye", eldre bilen og bruke den som arbeidshest og morrobil?!?!??" (Å ja, det var en del utropstegn der...) -- mjaaah, joo, neeee.. hmm.. Nei, kanskje ikke.... -- "Ok.. da får du skaffe deg noe annet!" Og samtalen var over, egentlig før den var startet... Ukene har gått og jeg kom over en LC90 rep. objekt Arctic trucks, trolig 35" til en fornuftig penge. Dette ble veldig raskt, veldig interessant og i forbindelse med en tur til Arendal og hundestevne (les sjefen krevde familietur) måtte far i huset benytte seg av muligheten til å så på objektet. Jeg var naturlig skeptisk selv og måtte virkelig selge inn materialet til min kjære da hun så bilder. Klipper inn direkte inn merknaden fra annonsen slik den så ut. MERK: - Hentes med henger/kranbil - Bilen er ikke startet - Defekt hjullager/aksel/bakstilling - Oljelekkasje motor - Tilstand ukjent Tenkte det er like greit å få sett på den så jeg evt. kunne slå det fra meg, hvilken familiefar har tid til et rep objekt i hverdagen? Resultatet av besøket ble slående.. Riktignok var det mye å gjøre med den, både rust og diverse moro med bakaksel osv i tillegg til at den stod på auksjon. Videre følger et par bilder tatt på inspeksjon.. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 3, 2017 Author Share Posted October 3, 2017 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 3, 2017 Author Share Posted October 3, 2017 Har nå blitt eier av bilen og skal hente den om halvannen uke. To be continued..... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 3, 2017 Author Share Posted October 3, 2017 ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 3, 2017 Share Posted October 3, 2017 Haha, se der ja. Gratulerer med ny vogn! Den bilen tittet jeg på og, men slo den fra meg pga arbeidsmengden og at det også så ut som om rusten hadde fått et greit feste. MEN det ser jo ut som en utrolig morsom bil, om man bruker litt tid og penger på den. Følger! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 3, 2017 Author Share Posted October 3, 2017 24 minutter siden, iknutis skrev: Haha, se der ja. Gratulerer med ny vogn! Den bilen tittet jeg på og, men slo den fra meg pga arbeidsmengden og at det også så ut som om rusten hadde fått et greit feste. MEN det ser jo ut som en utrolig morsom bil, om man bruker litt tid og penger på den. Følger! hehe, takk! - tror jeg Får heldigvis hjelp med rusta og lakkering, ellers hadde jeg latt den fare. Er en del smått som må til før det er en bruksbil så skal prøve å være flink å poste litt 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joey83 Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 Den bilen så/vurderte jeg og, men fant ut at det er mer fornuftig å beholde min nåværende lille crossover noen år til før jeg evt bytter den ut med noe sprekere eller noe større. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 54 minutter siden, Joey83 skrev: Den bilen så/vurderte jeg og, men fant ut at det er mer fornuftig å beholde min nåværende lille crossover noen år til før jeg evt bytter den ut med noe sprekere eller noe større. Jeg tror mange av oss her inne tittet på den der. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joey83 Posted October 8, 2017 Share Posted October 8, 2017 Skal ikke se bort ifra det, fordelen med min bil er at det finnes ingenting av offroad utstyr til den så da er det lettere å spare til neste bil når den tid kommer. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 9, 2017 Author Share Posted October 9, 2017 (edited) Hei igjen. Etter hentingen av bil førstkommende lørdag tenkte jeg å ta den overflatiske sjekken samme dag/ helg med bytte av olje på motor og girkasse, kjølevæske og sjekk av bremsevæske/ rør. Har sett på diverse fora at det diskuteres i det lange og brede hvilken olje og væske man burde ha på bilen. Spørsmålene er som følger: 1: De fleste (les de innleggene jeg har funnet på et annet forum) peker på rød frostvæske 1:1. Er det pga toppen? 2: Oljer - bilen skal brukes som morrobil og trekkbil (trekke henger, campingvogn, småbåt og lignende.) Planen er å sette på intercooler, øke ladetrykk og sette på en chip- løsning som kan passe dette. Hvilken/ hvilke oljer anbefaler folket her å bruke på hhv.motor og girkasse? Edited October 9, 2017 by sebastian Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 9, 2017 Share Posted October 9, 2017 1. Jeg har brukt rød frostvæske på alle biler siste 17åra, uavhengig av alder på bilen. Silikatfri, mye bedre antikorrosive egenskaper over tid, slik jeg ser det bare positive ting. Blå glykol kan tære på aluminium, så eneste grunnen til å kjøre på blå er litersprisen. 2. Har ikke disse bilene intercooler orginalt? En chip øker normalt både ladetrykk og dieselmengde (i tillegg til eget kaldstartsprogram, timing på innsprut osv), så det skal ikke være nødvendig å justere ladetrykket utover det hjernen gjør. Har du mekanisk sprut på bilen kan man ofte (men ikke alltid) manuelt justere opp både dieselmengde og ladetrykk. Fordel da både med tempsensor i eksosen (pga økt dieselmengde) og ladetrykksmåler (pga økt ladetrykk) så man har kontroll på det man gjør. Med en chip har produsenten gjort dette for deg, og det skal ikke være nødvendig med ekstra målere. Jeg kjører biltema-olje på alle mine biler, bytter olje og filter hver 10000km. Har gått i helsyntetisk 5w40 nå i det siste på suv'ene. På gir har jeg stort sett brukt det verkstedet har puttet på, jeg har ikke tatt de olje og filterskifta selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 9, 2017 Author Share Posted October 9, 2017 36 minutter siden, iknutis skrev: 1. Jeg har brukt rød frostvæske på alle biler siste 17åra, uavhengig av alder på bilen. Silikatfri, mye bedre antikorrosive egenskaper over tid, slik jeg ser det bare positive ting. Blå glykol kan tære på aluminium, så eneste grunnen til å kjøre på blå er litersprisen. 2. Har ikke disse bilene intercooler orginalt? En chip øker normalt både ladetrykk og dieselmengde (i tillegg til eget kaldstartsprogram, timing på innsprut osv), så det skal ikke være nødvendig å justere ladetrykket utover det hjernen gjør. Har du mekanisk sprut på bilen kan man ofte (men ikke alltid) manuelt justere opp både dieselmengde og ladetrykk. Fordel da både med tempsensor i eksosen (pga økt dieselmengde) og ladetrykksmåler (pga økt ladetrykk) så man har kontroll på det man gjør. Med en chip har produsenten gjort dette for deg, og det skal ikke være nødvendig med ekstra målere. Jeg kjører biltema-olje på alle mine biler, bytter olje og filter hver 10000km. Har gått i helsyntetisk 5w40 nå i det siste på suv'ene. På gir har jeg stort sett brukt det verkstedet har puttet på, jeg har ikke tatt de olje og filterskifta selv. Takk for responsen Har kjøpt inn rød så det er gull. Den har ikke intercooler slik den står nå, om den hadde det engang i tiden vites ikke chip vil øke noe, men vil tro jeg har behov for mer krutt enn de lovte 25hk den gir.. Lest flere tråder på land cruiserforumet om 3" eksos, downpipe, intercooler mv. men det er en større jobb som du også nevner da alt må "fintunes" før et kjørbart oppsett kan brukes allround. Om noen har innsikt i dette settes det pris på innspill. Er forberedt på montasje av intercooler, men å bygge 3" downpipe og eksos selv med justering av turbotrykk mv har jeg lite greie på-- Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 9, 2017 Share Posted October 9, 2017 Okay, må helt ærlig innrømme at jeg ikke kjenner denne motoren spesielt godt. Mye av det du skriver kan øke effekten, men i senere tid har jeg valgt å ikke trimme motorene mine for å beholde kjørbarheten og sikkerhetsmarginene motoren har orginalt. Jeg vil mye heller bruke bilen enn å skrue. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 9, 2017 Author Share Posted October 9, 2017 1 time siden, iknutis skrev: 1. Jeg har brukt rød frostvæske på alle biler siste 17åra, uavhengig av alder på bilen. Silikatfri, mye bedre antikorrosive egenskaper over tid, slik jeg ser det bare positive ting. Blå glykol kan tære på aluminium, så eneste grunnen til å kjøre på blå er litersprisen. 2. Har ikke disse bilene intercooler orginalt? En chip øker normalt både ladetrykk og dieselmengde (i tillegg til eget kaldstartsprogram, timing på innsprut osv), så det skal ikke være nødvendig å justere ladetrykket utover det hjernen gjør. Har du mekanisk sprut på bilen kan man ofte (men ikke alltid) manuelt justere opp både dieselmengde og ladetrykk. Fordel da både med tempsensor i eksosen (pga økt dieselmengde) og ladetrykksmåler (pga økt ladetrykk) så man har kontroll på det man gjør. Med en chip har produsenten gjort dette for deg, og det skal ikke være nødvendig med ekstra målere. Jeg kjører biltema-olje på alle mine biler, bytter olje og filter hver 10000km. Har gått i helsyntetisk 5w40 nå i det siste på suv'ene. På gir har jeg stort sett brukt det verkstedet har puttet på, jeg har ikke tatt de olje og filterskifta selv. Hva tror du om denne linken? https://www.scribd.com/document/358475473/oil-for-toyota-land-cruiser-prado-j90 Min er en 1997 modell.. 10W-30, 15W-40, eller 15W-30 på allroundbruk (les +25grader til -25grader). Ble bare litt mer forvirra nå.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 9, 2017 Share Posted October 9, 2017 (edited) Jeg ville kjørt Biltema 5w40 helsyntetisk også på din bil. Edit: Mekonomen anbefaler 10w40 halvsynt, eller 5w30 eller 5w40 helsyntet på din. Akkurat som jeg gjør. Edited October 9, 2017 by iknutis Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 16, 2017 Author Share Posted October 16, 2017 Da er endelig bilen i "hus" etter hentingen/ redningsaksjonen etter kjøp. kran bil med tilskjært hardkomprimert kloss under ramme der hjul er tatt av fungerte bra:) Noen bilder følger under.. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 16, 2017 Author Share Posted October 16, 2017 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 16, 2017 Author Share Posted October 16, 2017 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted October 16, 2017 Author Share Posted October 16, 2017 Det vanskelige var å finne en løsning på hvordan få den inn i garasjen uten bakhjul, helst med fronten inn.. Med litt jokking fikk vi den av kranbilen i hvert fall.. 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now