Jump to content

Sebbes garasje LC150 -------> LC90 38" artic


sebastian
 Share

Recommended Posts

Endelig på fire hjul igjen :D:D

Bytta motorolje og filter også i helgen så jeg fikk kjørt litt og testa bilen litt.. Virker som at håndbrekket er altfor slakt og at muligens bremsevæska bør byttes (kanskje rør og) :S

Ellers er den oljelekkasjen i motorrommet kun litt utsig ved turbo så ganske avslappet til det..

EU derimot er jeg ikke så avslappet til.. Får trolig 2'er feil på håndbrekk og bremsekraft så må sikkert bytte håndbrekksko/ mekanisme og klosser på andre siden også..

er det noen som vet hva grensen er på bremserør på EU? Skal de være 100% rette for at de går igjennom eller godtar de litt avflassing? Kjenner jeg ikke er så gira på å begynne med bremserør.

service full bil.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Er rørene litt stygge kan du med fordel pusse over de med litt fint pussepapir og smøre de inn med hammerite eller noe annet beskyttende. Da holder de gjerne fint endel lenger.
Min mening er at verkstedene oftest er litt kjappe med å skrive feil på bremserør, bare de ser litt shabby ut.

 

Når jeg skrur på bremser bytter jeg alltid begge sider for å ha lik bremseeffekt, det skal utrolig lite til før effekten blir skeiv. Flott å se bilen på alle fire hjul igjen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tøft at den kommer på veien igjen. Du burde bruke syntetisk olje på akslene og automat kassa. Jeg kjørte et olje skift med anbefalt mineralolje på min, å etter en langtur så kjente jeg den fæle lukta av svidd girolje. Byttet tilbake til syntetisk olje, å alt ble bra igjen. 

Hvis du skal upgrade forstillingen, så kan du søke på 4runner i USA. Blant annet har totaly chaos noe som passer 

Link to comment
Share on other sites

Da har bilen fått litt ytterligere pleie idag. Det ble ny olje på girkassa og nytt dieselfilter.

ser at luftfilteret har sett bedre dager også:-/ hvordan er folks erfaring med å rengjøre dette vs bytte? Aner ikke hvor gammelt det er men kan tenke meg at den sliter litt med tilluft slik den står nå.. etter rapping av gammelt dieselfilter ser jeg noen mørkere flekker som ligger på bunnen i koppen jeg brukte for oppsamling ref bilder. Kan dette være olje?

Hadde også skaffet to nye bolter til baja fangeren da den kum er festet på ene siden (henger altså og slenger litt). Til min store forskrekkelse finner jeg ut at boltene tydeligvis har blitt smelt ut vertikalt da alle gjenger i skroget er borte ? hva nå?

er det noen som erfaring med å sveise på denne? Må da all rust imellom gods og fanger tas eller må finne på en annen løsning? Tok ikke bilde av dette men får lagt ut dette imorgen.

8A6836E6-AC2E-4900-8245-EB75D89D0F44.jpeg

7F2118C0-A30D-4F72-B334-6834C3B6B8CB.jpeg

CDAEF080-1544-46AD-BCD5-B25F575A0586.jpeg

1393227E-8BB0-40A4-A9A4-273332FC9D39.jpeg

7CC91B0F-7689-4A3A-AA6E-0C269F21D060.jpeg

75399543-BC0A-4020-B318-2C6036B721FC.jpeg

264F75F0-2080-4CE0-B3FB-5F5640850DAA.jpeg

Edited by sebastian
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
45 minuter sedan, iknutis sade:

Olje i dieselfilter er ikke dagligdags, men dritt og lort er det. Så jeg tror heller på det. Papirfilter er håpløse å rengjøre, kjør med det du har til du får nytt. 

Instämmer med @iknutis, byt luftfilter.

Kan det vara rostpartiklar i dieselfiltret? Jag vet inte om det är plast eller plåttank på dessa men annars är det ju inte så ovanligt med rostangrepp i (ovanpå) tanken på japanska bilar.

 

 
Hadde også skaffet to nye bolter til baja  da den kum er festet på ene siden (henger altså og slenger litt). Til min store forskrekkelse finner jeg ut at boltene tydeligvis har blitt smelt ut vertikalt da alle gjenger i skroget er borte 1f631.png hva nå?
 
 
Lite oklar på norskan men menar du att gängorna är ”borta”?
Lurigt utan bild men går det inte att antingen gänga upp hålen med ett gängsnitt i större dimension eller att sätta i nitmutter i hålen?
 
 
Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som vann i diesel, men hvis det ikke var mer dritt i dieselen enn det, så er det ganske reint. Men luftfilteret er bare å bytte. På min 90 så byttet jeg filter hver 5000 km. Blir fort litt møkkete når man kjører med snorkel, spesielt sommerstid da den fyller seg med insekter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Lars 9k skrev:

Instämmer med @iknutis, byt luftfilter.

Kan det vara rostpartiklar i dieselfiltret? Jag vet inte om det är plast eller plåttank på dessa men annars är det ju inte så ovanligt med rostangrepp i (ovanpå) tanken på japanska bilar.

 

 
Hadde også skaffet to nye bolter til baja  da den kum er festet på ene siden (henger altså og slenger litt). Til min store forskrekkelse finner jeg ut at boltene tydeligvis har blitt smelt ut vertikalt da alle gjenger i skroget er borte 1f631.png hva nå?
 
 
Lite oklar på norskan men menar du att gängorna är ”borta”?
Lurigt utan bild men går det inte att antingen gänga upp hålen med ett gängsnitt i större dimension eller att sätta i nitmutter i hålen?
 
 

Massen så tung men flytende ut, Ikke godt å si hva det er.. å gjenge opp igjen er for tidkrevende for meg, har ikke stort nok utstyr:/ kanskje en gjengemutter på toppen kan fungere. Finnes det slike med låsing eller må jeg bruke loctite eller lignende?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er ikke enig i vurderingen din av tidsbruk, sveising tar like lang tid med mindre du har apparatet stående fremme. ?

Rust kan man ikke sveise i, så den må pusses bort der du skal sveise. Blir dårlige sveiser hvis ikke (og så spruter det så mye). 

Gjengetapper får du blant annet kjøpt på Biltema i forskjellige størrelser. Og da får du løsnet den igjen senere hvis det skulle være behov for det. Som en quickfix for å bruke bilen til du får gjort det skikkelig, kan du punkte den fast med sveiseapparatet. 

Massen kan også være dieseldyr. 

Edited by iknutis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, iknutis skrev:

Er ikke enig i vurderingen din av tidsbruk, sveising tar like lang tid med mindre du har apparatet stående fremme. 1f600.png

Rust kan man ikke sveise i, så den må pusses bort der du skal sveise. Blir dårlige sveiser hvis ikke (og så spruter det så mye). 

Gjengetapper får du blant annet kjøpt på Biltema i forskjellige størrelser. Og da får du løsnet den igjen senere hvis det skulle være behov for det. Som en quickfix for å bruke bilen til du får gjort det skikkelig, kan du punkte den fast med sveiseapparatet. 

Massen kan også være dieseldyr. 

Har sveiseutstyr på jobb og en hendig kollega som sa han kunne bidra. Det blir børsting av overflaterust på karosseri for så sveising av fangeren direkte på godset. Hadde ikke fangeren vært godkjent hadde jeg nok blitt bitt i leggen på neste EU- kontroll..

Er det greit å "forsegle" sveisejobben med Hammerite eller annet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
15 timer siden, iknutis skrev:

Så du var på julebord, deilig å se bilen i skogen. Hvordan var turen? Levde bilen opp til forventningene? 

Hei,

Julebordet var meget hyggelig. Gøy å bli litt kjent med folk og ikke minst en lengre tur med bilen for første gang.. Det var om lag 20 biler der så god stemning og godt vær :)

Ja, vil si den gjorde det, men etter hvert som jeg blir litt bedre kjent med den finner jeg ut at det mangler litt smått her og der. Neste steg er trolig å få montert en kompressor. Slitsomt å måtte vente på tur om å låne Thorstein sin ;)

Legger ved noen bilder  fra turen.

IMG_2593.JPG

IMG_2595.JPG

IMG_2597.JPG

IMG_2598.JPG

IMG_2614.jpg

IMG_2603.JPG

IMG_2604.JPG

IMG_2606.JPG

IMG_2608.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Da har bilen endelig tatt første gjennomgang på EU-kontroll. Ikke det mest oppløftende. Har litt å gjøre ila desember :S

Forventet 2-er feil på håndbrekk, byttet mekanisme og klosser kun på førersiden og det virket ikke på kontrolløren som at den hadde noen effekt overhodet på andre siden.

Ekstralys må demonteres.

Rust i bremserør :S

mangellapp EU1.JPG

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei.

Ser meg nødt til å selge turbilen til fordel for en mer familievennlig turbil, ikke kun fars fantasier.. :S

Bilen ligger på finn.no

Om noen fra forumet skulle vært interessert er det bare å ta kontakt. Alternativt om det er noen som sitter på en LC AT35/37 eller 120 eller 200 er innbytteforslag av interesse. Årsmodell -06-08 på 120 og -08-09 på 200..

Mvh

Sebastian

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...