sebastian Posted November 27, 2017 Author Share Posted November 27, 2017 Knekte akslingen.. Rent kutt så tydeligvis mye krefter som har vært i sving ved brudd.. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted November 27, 2017 Author Share Posted November 27, 2017 Ut med gamle.. Inn med nye Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted November 27, 2017 Author Share Posted November 27, 2017 Ny olje til bakaksel.. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 27, 2017 Premium Member Share Posted November 27, 2017 Kul att du fått bilen på hjulen igen! Lycka till med EU! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted November 27, 2017 Author Share Posted November 27, 2017 Endelig på fire hjul igjen :D:D Bytta motorolje og filter også i helgen så jeg fikk kjørt litt og testa bilen litt.. Virker som at håndbrekket er altfor slakt og at muligens bremsevæska bør byttes (kanskje rør og) Ellers er den oljelekkasjen i motorrommet kun litt utsig ved turbo så ganske avslappet til det.. EU derimot er jeg ikke så avslappet til.. Får trolig 2'er feil på håndbrekk og bremsekraft så må sikkert bytte håndbrekksko/ mekanisme og klosser på andre siden også.. er det noen som vet hva grensen er på bremserør på EU? Skal de være 100% rette for at de går igjennom eller godtar de litt avflassing? Kjenner jeg ikke er så gira på å begynne med bremserør. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Er rørene litt stygge kan du med fordel pusse over de med litt fint pussepapir og smøre de inn med hammerite eller noe annet beskyttende. Da holder de gjerne fint endel lenger. Min mening er at verkstedene oftest er litt kjappe med å skrive feil på bremserør, bare de ser litt shabby ut. Når jeg skrur på bremser bytter jeg alltid begge sider for å ha lik bremseeffekt, det skal utrolig lite til før effekten blir skeiv. Flott å se bilen på alle fire hjul igjen! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 27, 2017 Moderators Share Posted November 27, 2017 Snyggt jobbat! Blir kul att se den om ett par uker . Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Tøft at den kommer på veien igjen. Du burde bruke syntetisk olje på akslene og automat kassa. Jeg kjørte et olje skift med anbefalt mineralolje på min, å etter en langtur så kjente jeg den fæle lukta av svidd girolje. Byttet tilbake til syntetisk olje, å alt ble bra igjen. Hvis du skal upgrade forstillingen, så kan du søke på 4runner i USA. Blant annet har totaly chaos noe som passer Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted December 2, 2017 Author Share Posted December 2, 2017 (edited) Da har bilen fått litt ytterligere pleie idag. Det ble ny olje på girkassa og nytt dieselfilter. ser at luftfilteret har sett bedre dager også:-/ hvordan er folks erfaring med å rengjøre dette vs bytte? Aner ikke hvor gammelt det er men kan tenke meg at den sliter litt med tilluft slik den står nå.. etter rapping av gammelt dieselfilter ser jeg noen mørkere flekker som ligger på bunnen i koppen jeg brukte for oppsamling ref bilder. Kan dette være olje? Hadde også skaffet to nye bolter til baja fangeren da den kum er festet på ene siden (henger altså og slenger litt). Til min store forskrekkelse finner jeg ut at boltene tydeligvis har blitt smelt ut vertikalt da alle gjenger i skroget er borte ? hva nå? er det noen som erfaring med å sveise på denne? Må da all rust imellom gods og fanger tas eller må finne på en annen løsning? Tok ikke bilde av dette men får lagt ut dette imorgen. Edited December 2, 2017 by sebastian 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 3, 2017 Share Posted December 3, 2017 Olje i dieselfilter er ikke dagligdags, men dritt og lort er det. Så jeg tror heller på det. Papirfilter er håpløse å rengjøre, kjør med det du har til du får nytt. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 3, 2017 Premium Member Share Posted December 3, 2017 (edited) 45 minuter sedan, iknutis sade: Olje i dieselfilter er ikke dagligdags, men dritt og lort er det. Så jeg tror heller på det. Papirfilter er håpløse å rengjøre, kjør med det du har til du får nytt. Instämmer med @iknutis, byt luftfilter. Kan det vara rostpartiklar i dieselfiltret? Jag vet inte om det är plast eller plåttank på dessa men annars är det ju inte så ovanligt med rostangrepp i (ovanpå) tanken på japanska bilar. Hadde også skaffet to nye bolter til baja da den kum er festet på ene siden (henger altså og slenger litt). Til min store forskrekkelse finner jeg ut at boltene tydeligvis har blitt smelt ut vertikalt da alle gjenger i skroget er borte hva nå? Lite oklar på norskan men menar du att gängorna är ”borta”? Lurigt utan bild men går det inte att antingen gänga upp hålen med ett gängsnitt i större dimension eller att sätta i nitmutter i hålen? http://nfgab.se/sv/fastelement/7_blindnitsmutter-blindnit-och-verktyg/F708_nitmutter/ Edited December 3, 2017 by Lars 9k 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted December 3, 2017 Share Posted December 3, 2017 Det ser ut som vann i diesel, men hvis det ikke var mer dritt i dieselen enn det, så er det ganske reint. Men luftfilteret er bare å bytte. På min 90 så byttet jeg filter hver 5000 km. Blir fort litt møkkete når man kjører med snorkel, spesielt sommerstid da den fyller seg med insekter. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted December 3, 2017 Author Share Posted December 3, 2017 10 timer siden, Lars 9k skrev: Instämmer med @iknutis, byt luftfilter. Kan det vara rostpartiklar i dieselfiltret? Jag vet inte om det är plast eller plåttank på dessa men annars är det ju inte så ovanligt med rostangrepp i (ovanpå) tanken på japanska bilar. Hadde også skaffet to nye bolter til baja da den kum er festet på ene siden (henger altså og slenger litt). Til min store forskrekkelse finner jeg ut at boltene tydeligvis har blitt smelt ut vertikalt da alle gjenger i skroget er borte hva nå? Lite oklar på norskan men menar du att gängorna är ”borta”? Lurigt utan bild men går det inte att antingen gänga upp hålen med ett gängsnitt i större dimension eller att sätta i nitmutter i hålen? http://nfgab.se/sv/fastelement/7_blindnitsmutter-blindnit-och-verktyg/F708_nitmutter/ Massen så tung men flytende ut, Ikke godt å si hva det er.. å gjenge opp igjen er for tidkrevende for meg, har ikke stort nok utstyr:/ kanskje en gjengemutter på toppen kan fungere. Finnes det slike med låsing eller må jeg bruke loctite eller lignende? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 4, 2017 Share Posted December 4, 2017 (edited) Er ikke enig i vurderingen din av tidsbruk, sveising tar like lang tid med mindre du har apparatet stående fremme. ? Rust kan man ikke sveise i, så den må pusses bort der du skal sveise. Blir dårlige sveiser hvis ikke (og så spruter det så mye). Gjengetapper får du blant annet kjøpt på Biltema i forskjellige størrelser. Og da får du løsnet den igjen senere hvis det skulle være behov for det. Som en quickfix for å bruke bilen til du får gjort det skikkelig, kan du punkte den fast med sveiseapparatet. Massen kan også være dieseldyr. Edited December 4, 2017 by iknutis 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted December 4, 2017 Author Share Posted December 4, 2017 8 timer siden, iknutis skrev: Er ikke enig i vurderingen din av tidsbruk, sveising tar like lang tid med mindre du har apparatet stående fremme. Rust kan man ikke sveise i, så den må pusses bort der du skal sveise. Blir dårlige sveiser hvis ikke (og så spruter det så mye). Gjengetapper får du blant annet kjøpt på Biltema i forskjellige størrelser. Og da får du løsnet den igjen senere hvis det skulle være behov for det. Som en quickfix for å bruke bilen til du får gjort det skikkelig, kan du punkte den fast med sveiseapparatet. Massen kan også være dieseldyr. Har sveiseutstyr på jobb og en hendig kollega som sa han kunne bidra. Det blir børsting av overflaterust på karosseri for så sveising av fangeren direkte på godset. Hadde ikke fangeren vært godkjent hadde jeg nok blitt bitt i leggen på neste EU- kontroll.. Er det greit å "forsegle" sveisejobben med Hammerite eller annet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 4, 2017 Share Posted December 4, 2017 Jada, smør på. Ikke sikkert det blir holdbart, men bedre enn ingenting. Jeg anbefaler fortsatt å gjenge opp eksisterende hull. ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted December 4, 2017 Author Share Posted December 4, 2017 Skal det, må bare få festet den nå så bilen er kjørevennlig/ lovlig ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 12, 2017 Share Posted December 12, 2017 Så du var på julebord, deilig å se bilen i skogen. Hvordan var turen? Levde bilen opp til forventningene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted December 13, 2017 Author Share Posted December 13, 2017 15 timer siden, iknutis skrev: Så du var på julebord, deilig å se bilen i skogen. Hvordan var turen? Levde bilen opp til forventningene? Hei, Julebordet var meget hyggelig. Gøy å bli litt kjent med folk og ikke minst en lengre tur med bilen for første gang.. Det var om lag 20 biler der så god stemning og godt vær Ja, vil si den gjorde det, men etter hvert som jeg blir litt bedre kjent med den finner jeg ut at det mangler litt smått her og der. Neste steg er trolig å få montert en kompressor. Slitsomt å måtte vente på tur om å låne Thorstein sin Legger ved noen bilder fra turen. 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted December 14, 2017 Author Share Posted December 14, 2017 Da har bilen endelig tatt første gjennomgang på EU-kontroll. Ikke det mest oppløftende. Har litt å gjøre ila desember Forventet 2-er feil på håndbrekk, byttet mekanisme og klosser kun på førersiden og det virket ikke på kontrolløren som at den hadde noen effekt overhodet på andre siden. Ekstralys må demonteres. Rust i bremserør 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 Friesksos og bremser, standard på gammel bil. Ingenting alvorlig heldigvis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted December 19, 2017 Author Share Posted December 19, 2017 Den 14.12.2017 at 10.52, iknutis skrev: Friesksos og bremser, standard på gammel bil. Ingenting alvorlig heldigvis. Nei, skal vel være overkommelig innen rimelighetens tid Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted May 28, 2018 Author Share Posted May 28, 2018 Hei. Ser meg nødt til å selge turbilen til fordel for en mer familievennlig turbil, ikke kun fars fantasier.. Bilen ligger på finn.no Om noen fra forumet skulle vært interessert er det bare å ta kontakt. Alternativt om det er noen som sitter på en LC AT35/37 eller 120 eller 200 er innbytteforslag av interesse. Årsmodell -06-08 på 120 og -08-09 på 200.. Mvh Sebastian 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebastian Posted June 10, 2018 Author Share Posted June 10, 2018 Solgt!! Kommer sterkere tilbake med annen bil senere, overlanding blir ikke kvitt meg så lett!:) 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 10, 2018 Premium Member Share Posted June 10, 2018 Grattis, men lite trist, det var en tøff bil! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now