Jump to content

Ford Kuga


Thony
 Share

Recommended Posts

Hej!

jag har en Ford Kuga 4*4 års 2010 som jag tänkte göra om till en overlander men det kanske inte är det bästa valet last vikt ca 370 kg.

Problemet jag har är att hitta olika tillbehör till kugan för höjning mm.

kanske någon kan ge tips var man hittar sånt.

måste taket vara platt för taktält.

hoppas på få lite tips

tack på för hand

Thony

kuga2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hej och välkommen till forumet!

Angående taktält så är det inget krav på platt tak. Du kan fästa deti antingen direkt i dina rails eller i ett par lasthållare, så det hamnar ju över taket i vilket fall som.

Kräver ju dock att ditt tak och rails klarar några 100kg då det blir lite belastning när man är i tältet, även om tältet bara väger kring 50-60kg, beroende på märke och modell.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

En liten korreksjon på det Lars skriv; Vi må skilje mellom dynamisk & statisk last.

Antar at ein Ford KUGA er har tillat taklast på ca 75kg ihht Ford Tyskland Datablad. Dette er lasta du kan ha på bilen "i drift". Stillestående er dette eit heilt anna "ballgame".

Skal du fks ha et hardskalltelt så vil dette veie tomt rundt 40kg og oppover. Anbefaler at du kjøper breie lastebøyler slik at takteltet har max opplagringsflate. Personlig synes eg bilens bredde bør harmonere noenlunde med bredden på takteltet.

Det er kjedelig når sjølve bunnen i takteltet begynner å gi etter pga manglende opplagring. Husk dette er relativt tynn glassfiber & enkelte av oss er fort oppe i vekt.

 

Mtp heving; Vi kan også her bistå med TüV sertifiserte komponentar

Ta gjerne kontakt med SafariTec for et uforbeholdent tilbud :-)

 

Edited by SafariTec
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
  • 3 weeks later...

Hittad denna sida finns på flera språk höjningar från 12 till 60mm till de flesta bilar om någon är intresserad https://www.spaccer.com/no_NO/startside.html

Får nog leta efter en annan bil Kugan är inte optimal, men den får duga för nu!

Funderar på en Toyota hilux eller Ford Ranger med dubbelcab men jag har inte så stark ekonomi just nu men man kan ju drömma lite.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Komplett OffTopic men allikevel; Og det er VELDIG fornøyelig når Fruen tripper over enga i høye stiletthæler, elegant klyver opp stigen & stiller seg bak pp takgrinda & skuer utover i påvente av Gubben som snart kommer & gjør klar Natteleiet :-)

Blikket til andre rundt oss var ubeskrivelig både den kvelden & neste morra da Madamme like elegant kom nedigjen til frukost.

 

Visst det er en trøst Thony, det blir faktisk solgt LANGT fleire taktelt til "vanlige" biler enn til våre kjære store 4x4, iallfall i Europeisk sammenheng.

Du får legge ut noen bilder av din Kuga ettersom den vokser seg til

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det blir ingen uppdatering av Kugan kommer att leta efter en annan bil, men jag måste vara säker först att jag får fast jobb i Mars.

Det lutar åt att det blir en Toyota hilux eller ford Ranger efter de funderingar jag har nu. men kanske köper tält först och sen flyttar över

det till nya bilen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er smart å bygge modulært! Det er intet iveien for å flytte et taktelt over på enten Ranger, HiLux eller annen 4x4 Pickup seinare.

Eg har sjølv ein (privat) 4x4 som er bygd slik at alt kan plukkes av & bilen settes tilbake til original om behovet for dette skulle inntreffe.

Vi ønsker deg lykke til med jobb & ev ny bil. Mykje kjekt å få til både HiLux & Ranger.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

vill bara visa vilken bil jag hade före Kugan, saknar den lite idag när jag tittar på alla era bilar, nackdelen med denna Ford explorer var att kamkjedjespännarna gav upp

dyr historia..... Volvon 380 FH med superjumbo är borta Forden såld frun kvar? super jumbon vägde ca 17-18 ton full lastad med lavastensmjöl körde Danmark Sverige  Finland

Tyvärr inga bättre bilder

58b071bba5cc1_3bstasakerimittliv.thumb.jpg.719f910e52c43907e7cbe99d0a337457.jpg

minnet är inte så bra en till58b075892cf75_Enkping.thumb.JPG.7738db4d9ab92abd84fa38c23d5c77a0.JPG

Edited by Thony
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Idag händer det mycket 2 jobb på gång vet inte vilket jag ska välja? + Bröllopsdag gift i 13 år idag så har städat hela lägenheten plus köpt blommor åt käraste + krabba mm.

fy f... vad jag älskar min lilla China girl.....lite sentimental....men man vet inte vad har fören båset är tomt... ta hand om er käraste...

men det bästa att om allt går bra så kan jag snart köpa min Ranger den är för snygg med kåpa... fast drömmen är ju en på byggnad....som klarar offroad.....har ju rest nästan halva Europa på bil och MC till stränder men drömmen är nu att kunna resa till alperna i eu mm....

trevlig helg på er alla....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ja men som alltid så får ju inte allt på en gång, och tur är väl det kanske, det tar ju lång tid att få till det så att man är nöjd, när jag körde nya lastbilar så tog det ca 2 år att få till dom så att man var lite nöjd. problemet för mig är att jag bor i bostadsrätt och har ingenstans att skruva....men för se sen om det går att hyra ett garage då blir det ju så mycket enklare

för att liga ute o skruva det har jag fått nog av.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wiberg said:

En pick up och den där Campern så är du ju klar. Slipper taktält och annat trams ;) .

Kollade lite på Bengt Sigeholts HiLux - den är riktigt fint bygd alltså - med camper+++.

Har han bilder här på Forumet..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tyvärr så har jag inte bytt bil än utan har fått lägga allt på hyllan tills vidare, har ju fått nytt jobb och blev data ansvarig och företaget håller på att införa nytt datasystem så det tar all min tid, sen kommer jag att byta jobb i Augusti, så hoppas allt kommer att bli lite lugnare då. kanske kan börja leta bil då på allvar.

Trevlig sommar på er alla.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej igen!

Det var ett tag sen jag var här men har varit sjuk och inte orkat ta tag i saker o ting.

Forden är kvar som ni ser på bilden men har hittat bilen jag vill ha men väntar på att de ska släppa nya bensinmotorn troligen till sommaren, bild och modell kommer då.

I augusti inhandlades Svenska armens sommar och vinter sovsäckar samt gasol kök tält, sen gick turen till Trollegaters naturreservat här i Östergötland, vi kampade vid sjön viggen i tvånätter i tält, helt underbar plats dock fick man inte köra ner med bil, vet inte varför så många vägar här är avstängda/bommade helt hopplöst att hitta campingplats ibland, men har hitta några guldställen nu.image.jpeg.ebb4433d5df6bb3fbb9aaf0188cf8adf.jpeg

efter dom tvådagarna så insåg jag att jag inte klara krypa som en hund in och ur tältet, så ut på internet och leta efter annan lösning, det blev en mini camper som inköptes i slutet på augusti.

image.jpeg.e82ed24938254c75d16f9ab78fcd0911.jpeg

Första turen gick tillbaka till Trollegaters naturreservat för att testa vagnen, och som jag gissat så blev det kondens trotts bra ventilation, planer började ta form för vad som behöver göras och inköpas.

image.jpeg.d84fda5af3e247dadbd58790a27b3c13.jpeg

Övernattnings plats vid Trollegater det finns grottor att utforska här om man är vig i kroppen och kan krypa.

Mera bilder kommer på vad som gjorts på vagnen mm samt andra övernattningar som jag gjort.

Trevlig helg så länge.

 

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...